Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach

Hajnówka dnia 02.12.2021r.

OS.604.67.2021.AM

DECYZJA o środowiskowych uwarunkowaniach

 Na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 2, art.72 ust. 1 pkt 8, art. 73 ust. 2, art. 75 ust. 1 pkt 2, art. 84 ust.1 i 2, art. 85 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021r. poz. 247 ze zm.), w związku z  § 3 ust. 1 pkt 87 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2019r. poz. 1839), art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2021r. poz. 735 ze zm.), w związku z wszczętym z urzędu w dniu 15.10.2021r. przez Starostę Hajnowskiego postępowaniem administracyjnym, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko pn.: Realizacja projektu scalenia gruntów wraz z zagospodarowaniem poscaleniowym obiektu „Nowiny - Usnarszczyzna” gmina Narew, powiat hajnowski, województwo podlaskie, 

stwierdza się

brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, pn.: Realizacja projektu scalenia gruntów wraz z zagospodarowaniem poscaleniowym obiektu „Nowiny - Usnarszczyzna” gmina Narew, powiat hajnowski, województwo podlaskie. 

Uzasadnienie

         W dniu 15.10.2021 roku, zgodnie z art. 73 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021r. poz. 247 ze zm.) zostało wszczęte z urzędu postępowanie administracyjne, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko pn.:  Realizacja projektu scalenia gruntów wraz z zagospodarowaniem poscaleniowym obiektu „Nowiny - Usnarszczyzna” gmina Narew, powiat hajnowski, województwo podlaskie.

Planowane do realizacji przedsięwzięcie obejmuje powierzchnię włączoną w obszar scalenia tj.:

Obręb ewidencyjny Nowiny – 90,0802 ha

Obręb ewidencyjny Usnarszczyzna – 112,3000 ha

Obręb ewidencyjny Koweła (działki o nr ewid. gruntów: 201, 203, 204, 236, 237, 238)  – 6,8985 ha

Ogółem:  209,2787 ha

Zostało ono zakwalifikowane do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zgodnie z §3 ust.1 pkt 87 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2019r. poz. 1839).

Teren inwestycji nie jest objęty obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Zgodnie z art. 63 ust 1 oraz art. 64 ust. 1  w/w ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku (…) ewentualny obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko stwierdza,w drodze postanowienia, organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, po zasięgnięciu opinii regionalnego dyrektora ochrony środowiska oraz organu właściwego do wydania oceny wodnoprawnej tj. dyrektora zarządu zlewni PGW Wody Polskie. W przedmiotowym przypadku, zgodnie z art. 75 ust. 1, pkt 2 organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest starosta.

Wobec powyższego, w dniu 15.10.2021r. pismem znak: OS.604.67.2021.AM Starosta Hajnowski zwrócił się z prośbą do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni w Białymstoku o opinię, czy planowane przedsięwzięcie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby o określenie zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

Do wniosku dołączono: kartę informacyjną przedsięwzięcia (wraz z wersją elektroniczną),  załącznik graficzny – mapę założeń do projektu scalenia (w wersji papierowej i elektronicznej) oraz mapę terenu realizacji przedsięwzięcia wraz z przewidywanym terenem, na który przedsięwzięcie będzie oddziaływać, sporządzoną na podstawie map ewidencyjnych obrębów (wersja papierowa i elektroniczna).

Poinformowano również iż dla przedmiotowego terenu nie uchwalono miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Po zapoznaniu się z przekazaną dokumentacją, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku w postanowieniu z dnia 26.10.2021r. znak: WOOŚ.4220.497.2021.MR wyraził opinię, iż dla przedsięwzięcia pn.: Realizacja projektu scalenia gruntów wraz z zagospodarowaniem poscaleniowym obiektu „Nowiny – Usnarszczyzna” gmina Narew, powiat hajnowski, województwo podlaskie,  nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

W dniu 02.11.2021r. do Starostwa Powiatowego w Hajnówce wpłynęła opinia Dyrektora Zarządu Zlewni w Białymstoku PGW Wody Polskie znak: BI.ZZŚ.2.4360.307.2021.IK z dnia 29.10.2021r., w której nie stwierdzono potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn.: Realizacja projektu scalenia gruntów wraz z zagospodarowaniem poscaleniowym obiektu „Nowiny - Usnarszczyzna” gmina Narew, powiat hajnowski, województwo podlaskie.

Dokonując analizy przedsięwzięcia, wzięto pod uwagę w/w opinie oraz uwarunkowania związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko zawarte w art. 63 ust 1 ustawy  z dnia 3 października 2008 roku  o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021r. poz. 247 ze zm.) tj.: rodzaj  i charakterystykę przedsięwzięcia, usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych, a także rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania  w odniesieniu do w/w kryteriów oraz kryteriów o których mowa w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy.         

Planowane do realizacji przedsięwzięcie będzie polegało na wykonaniu scalenia gruntów na obiekcie „Nowiny - Usnarszczyzna” w gminie Narew, powiat hajnowski, którego ogólna powierzchnia wynosi 209,2787 ha. Składają się na nią grunty z obrębów ewidencyjnych: obr. Nowiny (pow. 90,0802 ha), obr. Usnarszczyzna (pow. 112,3000 ha) oraz działki o nr ewid. gruntów 201, 203, 204, 236, 237, 238 obr. Koweła (pow. działek 6,8985 ha).

Obiekt „Nowiny – Usnarszczyzna” obejmuje tereny typowo rolnicze, położone poza formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2021r. poz. 1098).    

 Scalenie gruntów pełni ważną rolę w procesie urządzania przestrzeni obszarów wiejskich. Proces ten jest podzielony na dwa etapy. Pierwszy z nich obejmuje prace geodezyjne, drugi zaś to prace związane z zagospodarowaniem poscaleniowym.

Prace pomiarowe związane z założeniem osnowy pomiarowej oraz z pomiarem szczegółów terenowych i wyznaczenie projektu scalenia na gruncie wykonane zostaną z uwzględnieniem nowoczesnych technologii, przy pomocy zestawów pomiarowych GNSS RTK/RTN, tachimetrów elektronicznych, bezzałogowych statków powietrznych (DRON). Natomiast prace projektowe związane ze scaleniem gruntów oraz założenie ewidencji gruntów po scaleniu wykonane zostaną przy pomocy programów geodezyjnych EWMAPA, EWOPIS, SCALENIA, GEONET, WINKALK, MIKROMAPA, C-GEO.

Realizacja projektu scalenia oraz wszelkich prac związanych z zagospodarowaniem poscaleniowym nie spowoduje zmian dotychczasowego rolniczego charakteru obszaru objętego scaleniem. Prace scaleniowe mają przede wszystkim na celu poprawienie struktury obszarowej gospodarstw rolnych, lasów i gruntów leśnych. Zmniejszeniu ulegnie liczba działek małych i o wąskich nieregularnych kształtach, granice nowoprojektowanych działek w miarę możliwości zostaną dostosowane do systemu istniejącej melioracji wodnej i rzeźby terenu - nie powodując tym samym zakłóceń w grawitacyjnym spływie wód (sieć melioracji wodnej pozostanie w stanie niezmienionym) oraz dostosowane  do systemu komunikacyjnego, aby uniknąć ingerowania w środowisko przyrodnicze i walory krajobrazowe. Zostanie wydzielony grunt przeznaczony na cele związane z poprawą stosunków wodnych. Korzystny rozłóg gruntów może wpłynąć na zmniejszenie kosztów wszelkich prac związanych z transportem rolniczym (wywóz obornika, zwożenie ziemiopłodów, dojazdy maszyn, dowóz lub dojście pracowników do pracy, itp.).

Analiza stanu technicznego dróg na obiekcie „Nowiny – Usnarszczyzna” wykazała, iż wiele dróg jest niedostosowanych do gabarytów nowoczesnych maszyn rolniczych. Drogi dojazdowe do gruntów rolnych i leśnych, położone na analizowanym obszarze, posiadają zły stan techniczny nawierzchni. Wymagają poprawienia oraz zaprojektowania nowych, korzystniejszych ciągów komunikacyjnych. Budowa, przebudowa modernizacja poprawi ich stan, który wpływa niekorzystnie na rozwój gospodarstw rolnych, często przyczyniając się do szybszego zużycia sprzętu rolniczego podczas jego transportu.

Poprawa układu komunikacyjnego będzie polegała na budowie nowych dróg dojazdowych do działek, które nie posiadają dostępu do drogi (w tym również do działek powstałych po podzieleniu gruntów wspólnoty). Zlikwidowane zostaną nieuczęszczane fragmenty dróg. Przebudowa istniejących dróg transportu rolnego będzie wymagała ich poszerzenia oraz budowy nawierzchni utwardzonej. W ramach modernizacji dróg należy zaprojektować w projekcie budowlanym wybudowanie nowych urządzeń odwadniających, przepustów oraz zjazdów do nowoprojektowanych działek. Właściwe ukształtowanie sieci dróg wpłynie na poprawę standardów technicznych dróg, co z kolei przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu, obniży poziom hałasu i zapylenia oraz zmniejszy ilość spalin wprowadzanych do atmosfery. Ponadto, poszerzenie pasa drogowego spowoduje dostosowanie dróg do gabarytów nowoczesnych maszyn rolniczych.

Prawidłowe wyznaczenie pasów drogowych dla dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych zaplanowanych na etapie założeń do projektu scalenia, nie spowoduje pogorszenia warunków środowiskowych.  

Przedsięwzięcie zrealizowane zostanie, na podstawie wariantowych życzeń uczestników scalenia, uwzględniając najkorzystniejsze rozwiązania dla zainteresowanych właścicieli gruntów oraz dla środowiska przyrodniczego.

  • planowane przedsięwzięcie nie przyczyni się do kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie;
  • w trakcie realizacji przedsięwzięcia nie będą wykorzystywane zasoby naturalne. Na tym etapie nie uwzględnia się ilości wykorzystanych surowców mineralnych i paliwa użytego przy budowie i urządzaniu dróg w ramach prac poscaleniowych. Wielkości te będzie można ustalić dopiero na etapie opracowywania projektów szczegółowych realizacji przedsięwzięcia związanego z kształtowaniem sieci dróg transportu rolnego;
  • w trakcie realizacji planowanych prac scaleniowych i poscaleniowych na analizowanym obiekcie nie będą wprowadzane do środowiska substancje i energia, niebezpieczne z punktu widzenia ochrony środowiska. Nie wystąpi emisja wibracji oraz promieniowania, nie powstaną także pola elektromagnetyczne oraz inne zakłócenia. Niewielki wzrost emisji zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego czy hałasu może mieć miejsce w wyniku przewozu geodetów wykonujących niezbędne pomiary w terenie oraz w ramach poscaleniowej modernizacji dróg. Jest to związane z pracą sprzętu technicznego i ruchem pojazdów. Możliwa jest również emisja zanieczyszczeń gazowych, produktów spalania paliw w środkach transportu i maszynach roboczych. W trakcie prac na obiekcie scaleniowym opisane emisje wystąpią w niewielkim stopniu, gdyż do realizacji wymienionych czynności zostanie wykorzystana mała ilość środków transportu i maszyn, a planowane prace mają niewielką skalę i lokalny charakter. Zarówno przy pracach związanych ze scaleniem gruntów, będących w większości pracami kameralnymi, jak i pracach pomiarowych związanych z kontrolą terenową użytków, założeniem osnowy pomiarowej oraz określeniem położenia szczegółów terenowych i wyznaczenia projektu scalenia, nie przewiduje się wytwarzania odpadów.
  • - w trakcie realizacji przedsięwzięcia  nie przewiduje się prowadzenia gospodarki wodno-ściekowej tzn. zaopatrzenia w wodę osób prowadzących prace scaleniowe i poscaleniowe oraz odprowadzania ścieków.
  • - przedmiotowe przedsięwzięcie przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii nie stwarza ryzyka wystąpienia poważnej awarii – przedsięwzięcie nie zalicza się do zakładów stwarzających zagrożenie  wystąpienia poważnych awarii, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia  29 stycznia 2016r. w sprawie rodzajów i ilości substancji  niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016r. poz. 138);

Dalsza analiza materiału dowodowego pod kątem wymagań zawartych w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku  o udostępnianiu informacji o środowisku (…) wykazała, iż realizacja wnioskowanego przedsięwzięcia nie stanowi zagrożenia dla środowiska, przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych.

Planowane przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarach wodno–błotnych oraz ujść rzek (można zauważyć występowanie mułowisk, namulisk i podmoklisk), na obszarach przylegających do jezior i obszarach wybrzeży, na obszarach górskich czy innych obszarach objętych ochroną, w tym w strefie ochronnej ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych.

Zamierzenie inwestycyjne pod względem hydrograficznym zlokalizowane jest w dwóch obszarach jednolitych części wód powierzchniowych Regionu Wodnego Środkowej Wisły: - „Dopływ do Łosinki” kod: PLRW200023261356, „Łoknica” kod: PLRW200017261389, status obu w/w jednolitych części wód powierzchniowych określono jako naturalny, stan oceniono jako zły, a z oceny stanu wynika, iż są one zagrożone ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych. Celem środowiskowym, określonym dla w/w jednolitej części wód zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz.U. z 2016r. poz. 1911) jest głównie osiągnięcie dobrego potencjału ekologicznego i utrzymanie dobrego stanu chemicznego.

Ponadto przedsięwzięcie położone jest w obszarze jednolitej części wód podziemnych PLGW200052, której stan ilościowy i stan chemiczny określono jako dobry, a z oceny stanu wynika, iż jest ona niezagrożone ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych. Celem środowiskowym dla JCWPd jest zapobieganie lub ograniczanie wprowadzenia do nich zanieczyszczeń, zapobieganie pogorszeniu oraz poprawa ich stanu, ochrona i podejmowanie działań naprawczych, a także zapewnienie równowagi między poborem, a zasilaniem tych wód.

Biorąc pod uwagę opinię Dyrektora Zarządu Zlewni w Białymstoku, realizacja przedsięwzięcia nie pogorszy stanu ilościowego i jakościowego jednolitych części wód, nie wpłynie również negatywnie na osiągnięcie celów środowiskowych określonych dla jednolitych części wód powierzchniowych oraz jednolitych części wód podziemnych, z uwagi na fakt, iż zakres przedsięwzięcia nie spowoduje zmiany w dotychczasowym rolniczym charakterze obszaru, a prowadzenie produkcji rolnej będzie odbywało się w sposób zapobiegający zanieczyszczeniu wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych i ograniczający takie zanieczyszczenie. Realizacja nie przyczyni się do pogłębienia presji komunalnej i przemysłowej występującej w w/w JCWP.

Przedsięwzięcie nie będzie również realizowane na obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone, na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne oraz na obszarach ochrony uzdrowiskowej. Nie stanowi też zagrożenia, biorąc pod uwagę liczbę ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać. Scalenie gruntów wszczęte zostało na wniosek zdecydowanej większości właścicieli gospodarstw rolnych obiektu scalenia i realizowane będzie na podstawie wariantowych życzeń uczestników scalenia, uwzględniając najkorzystniejsze rozwiązania dla zainteresowanych właścicieli gruntów.

Biorąc pod uwagę usytuowanie, rodzaj i skalę przedsięwzięcia, prawdopodobieństwo, wielkość i złożoność oddziaływania, jego realizacja i eksploatacja nie będzie stanowiła znacznej uciążliwości. Planowane zamierzenie inwestycyjne będzie miało zasięg lokalny, dotyczy obszaru i właścicieli gospodarstw rolnych obrębów obiektu scalenia „Nowiny – Usnarszczyzna”, brak jest transgranicznego oddziaływania.

Scalenie gruntów jest przedsięwzięciem łączącym prace kameralne i terenowe. Ich następstwem są inwestycje infrastrukturalne na terenie obiektu scaleniowego. Przeprowadzając prace projektowe należy dążyć do stworzenia odpowiedniej organizacji gospodarstw rolnych przy jednoczesnym zachowaniu środowiska naturalnego, mając na uwadze ich wpływ na prace poscaleniowe oraz przyszłe przedsięwzięcia na scalonych gruntach. Prawidłowo kształtowane zabiegi urządzeniowo – rolne nie mogą skutkować pogorszeniem walorów krajobrazowych obiektu.

Zakres prac oraz kolejność zakładanej modernizacji istniejących dróg w ramach prac poscaleniowych ze środków unijnych i budowa projektowanych, zostanie uzgodniona z zainteresowanymi rolnikami i Wójtem Gminy Narew. Parametry poszczególnych dróg będą określone w odrębnych projektach technicznych.

Realizacja prac związanych z modernizacją, urządzeniem, poszerzeniem czy likwidacją dróg na obszarze objętym scaleniem może wymagać przeprowadzenia postępowania i uzyskania odrębnych decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji tych przedsięwzięć. W ramach tych postępowań będą dokonywane indywidualne analizy poszczególnych przedsięwzięć zaplanowanych w ramach zagospodarowania poscaleniowego oraz ich oddziaływanie.

Planowane scalenie gruntów obiektu „Nowiny – Usnarszczyzna”, jak również związane z tym prace poscaleniowe, nie spowodują zmiany dotychczasowego rolniczego charakteru obszaru objętego planowanym scaleniem. Nowoprojektowany rozłóg gospodarstw będzie miał korzystny wpływ na elementy środowiska przyrodniczego i krajobrazu.

Zaprojektowanie poprawnego ukształtowania ładu przestrzennego terenów wiejskich, prawidłowego układu pól ornych, użytków zielonych wraz z dostosowaną infrastrukturą techniczną, przyczyni się do zachowania bogatej różnorodności biologicznej. Projekt nie zakłada tworzenia jednostek wielkoobszarowych o dużej koncentracji produkcji, a co za tym idzie nie przewiduje się zakłócenia równowagi w przyrodzie oraz zmniejszenia bioróżnorodności środowiska.

Po przeanalizowaniu zgromadzonego materiału w przedmiotowej sprawie, biorąc pod uwagę uwarunkowania związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz opinię Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku z dnia 26.10.2021r. znak: WOOŚ.4220.497.2021.MR i opinię Dyrektora Zarządu Zlewni w Białymstoku znak: BI.ZZŚ.2.4360.307.2021.IK z dnia 29.10.2021r.,  stwierdzono, iż odstąpienie od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia jest uzasadnione.

Biorąc powyższe pod uwagę postanowiono jak w sentencji.

O wszczęciu postępowania w sprawie wydania niniejszej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, o wszystkich czynnościach organu dokonywanych w trakcie prowadzonego postępowania oraz o możliwości zapoznania się i wypowiedzenia co do zebranych dowodów i materiałów w sprawie przed wydaniem decyzji i o wydanej decyzji - strony postępowania informowane były na zasadach określonych w art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego (zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy  z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko Dz.U. z 2021, poz. 247 ze zm.).

W trakcie prowadzonego postępowania strony nie wniosły uwag.

Zgodnie z art. 85 ust. 3 ustawy  z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku (…) informacja o wydanej decyzji, o możliwości zapoznania się z jej treścią oraz dokumentacją sprawy została podana do publicznej wiadomości.

Dane o niniejszej decyzji zostaną włączone do publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informację o środowisku i jego ochronie.

Zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy  z dnia 3 października 2008 roku  o udostępnianiu informacji o środowisku (…) charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik do decyzji  o środowiskowych uwarunkowaniach.

Pouczenie

  1. Od decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku, za pośrednictwem Starosty Hajnowskiego w terminie 14 dni od dnia otrzymania niniejszej decyzji. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
  2. Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 oraz zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1a ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021r. poz. 247 ze zm.). Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia następuje w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, z zastrzeżeniem ust. 4 i 4b w/w ustawy.
  3. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organy wydające decyzje, o których mowa w art. 72 ust. 1, przyjmujące zgłoszenia, o których mowa w art. 72 ust. 1a ustawy z dnia 3 października 2008 roku  o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021r. poz. 247 ze zm.) oraz wydające decyzje określające warunki korzystania ze środowiska w zakresie, w jakim ma być uwzględniona przy wydawaniu tych decyzji

Za wydanie niniejszej decyzji nie pobrano opłaty skarbowej zgodnie z art. 7 pkt 3 ustawy z dnia 6 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2021r. poz. 1923)

 

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Powiatu Hajnowskiego

Wytwarzający/odpowiadający: Starosta Hajnowski Andrzej Skiepko

Data wytworzenia: 2021-12-03

Wprowadzający: Katarzyna Miszczuk

Data modyfikacji: 2021-12-03

Opublikował: Katarzyna Miszczuk

Data publikacji: 2021-12-03