Wywłaszczenie nieruchomości na rzecz skarbu państwa albo na rzecz jednostki samorządu terytorialnego

Karta Usług Nr: GK/10 Wydział Geodezji Katastru i Nieruchomości

Nazwa usługi:

Wywłaszczenie nieruchomości na rzecz skarbu państwa albo na rzecz jednostki samorządu terytorialnego

Podstawa prawna:

  • 112 - art. 135 ustawy z 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2020r., poz. 1990)
  • 104 ustawy z 14 czerwca 1960r. Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2021 r., poz. 735)

Wymagane dokumenty:

  1. Wniosek o wywłaszczenie nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa albo na rzecz jednostki samorządu terytorialnego
  2. Załączniki do wniosku:
  • dokumenty z przebiegu rokowań
  • decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, zawierająca określenie granic zewnętrznych terenu niezbędnego do realizacji celu publicznego, na który nieruchomość ma być wywłaszczona
  • mapa z rejestrem nieruchomości objętych wnioskiem o wywłaszczenie lub mapa z podziałem i rejestrem nieruchomości oraz decyzja zatwierdzająca ten podział, jeżeli niosek o wywłaszczenie dotyczy tylko części nieruchomości
  • pełny odpis z księgi wieczystej założonej dla nieruchomości objętej wnioskiem o wywłaszczenie albo zaświadczenie o stanie prawnym, jaki wynika ze zbiorów dokumentów, w razie braku dokumentów o których mowa, zaświadczenie właściwego sądu stwierdzającego, że nieruchomość nie ma założonej księgi wieczystej lub nie jest dla niej prowadzony zbiór dokumentów
  • wypis i wyrys z operatu ewidencji gruntów, upoważnienie udzielone pełnomocnikowi działającemu w imieniu strony
  • klauzula informacyjna

Opłaty:

Wysokość opłat skarbowych - zgodnie z przepisami ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2019 r., poz. 1000 ze zmianami) – usługa zwolniona z uiszczenia opłaty skarbowej

Termin załatwienia sprawy:

zgodnie z KPA załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowane – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, zaś w postępowaniu odwoławczym – w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania.

Wydział odpowiedzialny za załatwienie sprawy

Wydział Geodezji, Katastru i Nieruchomości

17-200 Hajnówka ul. A.Zina 1

I piętro, pokój nr 23

tel. 85 682-93-77

e-mail: emielnik@powiat.hajnowka.pl, starostwo@powiat.hajnowka.pl

Wniosek wraz z załącznikami należy złożyć w sekretariacie Starostwa, tj: w pok. nr 19, natomiast po odbiór dokumentacji należy zgłosić się w pok. nr 23 /tel. 682-93-77/.

Kiedy: codziennie w Wydziale Geodezji, Katastru i Nieruchomości w godzinach pracy Starostwa od 7.30 do 15.30.

Tryb odwoławczy:

Od decyzji służy prawo wniesienia odwołania do Wojewody Podlaskiego za pośrednictwem Starosty Hajnowskiego w terminie 14 – stu dni od dnia jej doręczenia.

Pisemne odwołanie należy składać drogą pocztową na adres:

Wydział Geodezji, Katastru i Nieruchomości

17-200 Hajnówka ul. A.Zina 1

I piętro, pokój nr 23

tel. 85 682-93-77

w terminie 14 dni od doręczenia decyzji. Odwołanie należy adresować do Wojewody Podlaskiego za pośrednictwem Starosty Hajnowskiego.

Uwagi:

  1. Po wszczęciu postępowania wywłaszczeniowego należy przeprowadzić rozprawę administracyjną, przepisu nie stosuje się, jeżeli nieruchomość posiada nieuregulowany stan prawny.
  2. Przed wydaniem decyzji o wywłaszczeniu zainteresowane strony mogą zapoznać się z operatorem szacunkowym określającym wartość wywłaszczonej nieruchomości.

 

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Powiatu Hajnowskiego

Wytwarzający/odpowiadający: Halina Leszczyńska, Naczelnik Wydziału Geodezji Katastru i Nieruchomości

Data wytworzenia: 2018-01-09

Wprowadzający: Katarzyna Miszczuk

Data wprowadzenia: 2007-06-26

Data modyfikacji: 2021-07-22

Opublikował: Katarzyna Miszczuk

Data publikacji: 2007-06-26