Raport z wykoniania Programu Ochrony Środowiska dla Powiatu Hajnowskiego na lata 2008-2011
Zarząd Powiatu Hajnowskiego
RAPORT Z WYKONANIA
PROGRAMU OCHRONY ŚRODOWISKA DLA POWIATU HAJNOWSKIEGO NA LATA 2008-2011
Hajnówka, 2012 r.
SPIS TREŚCI
WSTĘP ………………………………………………………………………………………………….. 3
WYKAZ SKRÓTÓW UŻYWANYCH W OPRACOWANIU …………………………………………. 3
CEL PRZYGOTOWANIA RAPORTU ………………………………………………………………… 3
ZAKRES OPRACOWANIA ……………………………………………………………………………. 3
PODSTAWA PRAWNA OPRACOWANIA …………………………………………………………... 4
METODYKA SPORZĄDZANIA RPOŚ ……………………………………………………………….. 4
USTALENIA PROGRAMU OCHRONY ŚRODOWISKA DLA POWIATU HAJNOWSKIEGO NA
LATA 2008-2011 ………………………………………………………………………………………... 4
PRIORYTETY I DZIAŁANIA EKOLOGICZNE ……………………………………………………… 4
STAN WYKONANIA ZADAŃ WYNIKAJĄCYCH Z HARMONOGRAMU REALIZACJI
PROGRAMU OCHRONY ŚRODOWISKA DLA POWIATU HAJNOWSKIEGO ……..……………. 5
ZADANIA WŁASNE POWIATU …………………………………………………………….. 5
ZADANIA KOORDYNOWANE ……………………………………………………………... 10
STAN ZREALIZOWANYCH NA TERENIE POWIATU ZADAŃ Z ZAKRESU INFRASTRUKTURY
OCHRONY ŚRODOWISKA …………………………………………………………………………. 16
SPOSOBY I ŹRÓDŁA FINANSOWANIA PRZEDSIĘWZIĘĆ ……………………………………… 18
MONITORING WDRAŻANIA PROGRAMU OCHRONY ŚRODOWISKA ……………………….. 22
WNIOSKI Z WYKONANIA PROGRAMU OCHRONY ŚRODOWISKA DLA POWIATU
HAJNOWSKIEGO NA LATA 2008-2011 ……………………………………………………………. 23
6. SPIS TABEL …………………………………………………………………………………………… 23
WSTĘP
WYKAZ SKRÓTÓW UŻYWANYCH W OPRACOWANIU
ARiMR Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
BOŚ S.A. Bank Ochrony Środowiska S.A.
BPN Białowieski Park Narodowy
GMO Organizmy genetycznie zmodyfikowane
GUS Główny Urząd Statystyczny
INTERREG Inicjatywa Wspólnoty Europejskiej w zakresie współpracy przygranicznej i międzyregionalnej
KZGW Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej
NFOŚiGW Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
NPPDL Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych
OSP Ochotnicza Straż Pożarna
PEC Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej
PFOŚiGW Powiatowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
PIORiN Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa
PL-BY-UA Program Współpracy Transgranicznej Polska-Białoruś-Ukraina
PODR Podlaski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
POIiŚ Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
POŚ Program Ochrony Środowiska dla Powiatu Hajnowskiego na lata 2008-2011
PROW Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013
PWiK Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji
RPOŚ Raport z wykonania Programu Ochrony Środowiska dla Powiatu Hajnowskiego na lata 2008-2011
RPOWP Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata 2007-2013
RZGW Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej
SGGN Stowarzyszenie Gmin Górnej Narwi
SP ZOZ Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej
UMWP Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego
WIOŚ Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Białymstoku
WFOŚiGW Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku
WSO Wojewódzka Baza Odpadowa
ZBS Zakład Badania Ssaków
CEL PRZYGOTOWANIA RAPORTU
Celem „Raportu z wykonania Programu Ochrony Środowiska dla Powiatu Hajnowskiego na lata 2008-2011”, zwanego dalej RPOŚ jest:
określenie stanu realizacji zadań własnych i koordynowanych ujętych w POŚ,
określenie sposobów i źródeł finansowania zrealizowanych zadań,
wyjaśnienie przyczyn niepodjęcia lub niekompletnego zrealizowania zadań zawartych w POŚ,
ocena stopnia realizacji zadań z uwzględnieniem wytycznych dotyczących procesu monitorowania projektowanych przedsięwzięć (w szczególności wskaźniki monitoringu) zawartych w POŚ,
ZAKRES OPRACOWANIA
„Raport z wykonania Programu Ochrony Środowiska dla Powiatu Hajnowskiego na lata 2008-2011” obejmuje informacje dotyczące zrealizowanych zadań na terenie powiatu w zakresie ochrony:
zasobów wodnych,
powietrza atmosferycznego,
przyrody,
ochrony przed hałasem i przed skutkami poważnych awarii,
rozwoju infrastruktury technicznej ochrony środowiska,
edukacji ekologicznej,
wykorzystania instrumentów finansowych i organizacyjnych w realizacji zadań.
PODSTAWA PRAWNA OPRACOWANIA
Obowiązek sporządzania raportów z wykonania programów ochrony środowiska wynika z zapisów art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r.– Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 ze zmianami). Zgodnie z niniejszą ustawą Zarząd Powiatu sporządza co dwa lata raporty z wykonania programu ochrony środowiska, które przedstawia Radzie Powiatu. „Program Ochrony Środowiska dla Powiatu Hajnowskiego na lata 2008-2011” został uchwalony przez Radę Powiatu Hajnowskiego w dniu 30 października 2008 r. (uchwała Nr XVI/114/08). POŚ jest podstawą działań samorządu powiatowego w zakresie polityki ekologicznej oraz stanowi podstawę dla formułowania wytycznych do gminnych programów ochrony środowiska.
METODYKA SPORZĄDZANIA RPOŚ
Ustawa – Prawo ochrony środowiska nie określa wymagań dotyczących formy i struktury przedstawiania raportu. Ustawodawca nie określił, jakie elementy mają składać się na zawartość RPOŚ. Brak jest również przygotowanych przez Ministerstwo Środowiska wytycznych w zakresie struktury raportu. Poprzez przygotowanie raportu ocenia się stopień wdrożenia programu oraz kontroluje postęp w zakresie wykonania przedsięwzięć zdefiniowanych w programie.
Dane niezbędne, w celu sporządzenia RPOŚ, pozyskano między z gmin: Czeremcha, Narew, Narewka, Czyże, Kleszczele, Białowieża, Dubicze Cerkiewne, miasta Hajnówka. Poza jednostkami samorządu terytorialnego o informacje do RPOŚ poproszono także Zarząd Dróg Powiatowych, Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Hajnówce, Białowieski Park Narodowy, nadleśnictwa z terenu powiatu, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, SP ZOZ, Wydział Spraw Społecznych. Każdy w/w podmiot otrzymał tabele z listą zadań, jakie zostały mu przypisane w POŚ, wskazując termin odesłania wypełnionych tabel. W tabelach należało opisać wykonane zadania, podać kwoty poniesione na ich realizację oraz wyjaśnić przyczyny niewykonania zadań.
Od Ośrodka Doradztwa Rolniczego, nadleśnictw Bielsk i Białowieża oraz Gminy Hajnówka nie otrzymano odpowiedzi. Jednostki wypełniające tabele przekazywały niekompletne dane. Niektóre tabele były wypełnione tylko częściowo, brakowało danych na temat zrealizowanych inwestycji z zakresu ochrony środowiska, co spowodowało, iż pełna analiza stopnia realizacji zadań nie była możliwa. Jednostki samorządu terytorialnego niechętnie przekazywały również informacje na temat sposobów finansowania zadań. Podczas zbierania informacji wywnioskowano, że niski procent uzyskanych odpowiedzi wynika najprawdopodobniej z braku obowiązku podmiotów do udzielania tego typu danych. Celem uzyskania pełniejszego obrazu podjętych w powiecie działań związanych z ochroną środowiska i realizowanych w ramach POŚ do opracowania niniejszego RPOŚ skorzystano z informacji pochodzących z następujących źródeł:
Urzędu Marszałkowskiego (baza WSO - strona internetowa),
roczników statystycznych GUS,
raportów o stanie środowiska wydawanych przez organ inspekcji ochrony środowiska,
rocznych sprawozdań z działalności Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku (strona internetowa),
USTALENIA PROGRAMU OCHRONY ŚRODOWISKA DLA POWIATU HAJNOWSKIEGO NA LATA 2008-2011
2.1. PRIORYTETY I DZIAŁANIA EKOLOGICZNE
Misja Programu Ochrony Środowiska dla Powiatu Hajnowskiego na lata 2008-2011:
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ POWIATU HAJNOWKSIEGO PRZY ZACHOWANIU I PROMOCJI ŚRODOWISKA NATURALNEGO.
Realizacja powyższej misji odbywa się dzięki podejmowaniu działań przypisanych poszczególnym celom i priorytetom. W POŚ ujęto cele długoterminowe (priorytety) oraz krótkoterminowe, obejmujące lata 2008-2011. Najważniejsze cele krótkoterminowe pogrupowano w ramach czterech następujących priorytetów:
A. Rozwój infrastruktury ochrony środowiska w zakresie
ograniczenia hałasu komunikacyjnego:
- rozwój infrastruktury drogowej w celu ograniczenia emisji hałasu i wibracji,
ograniczenia emisji pyłów do powietrza:
- wykorzystywanie technologii przyjaznych środowisku,
- wspieranie działań zmierzających do zwiększenia udziału stosowanych paliw ciekłych, biomasy oraz
innych odnawialnych źródeł energii,
ograniczenia eutrofizacji wód (rolnictwo, doczyszczanie ścieków, gospodarka ściekowa wsi):
- rozbudowa sieci wodno-kanalizacyjnej,
- modernizacja przestarzałych oczyszczalni ścieków,
- modernizacja ujęć wody
B. Ochrona ekologiczna regionu w zakresie
troski o gatunki chronione,
spełniania wymogów regionalnego systemu informacji o trasach przewozu i miejscach składowania materiałów niebezpiecznych,
ograniczania ryzyka wystąpienia poważnych awarii oraz sprawne usuwanie ich skutków;
ograniczenia negatywnego wpływu eksploatacji kopalin na środowisko przez eliminację nielegalnych eksploatacji i niedopuszczenie do podejmowania wydobycia kopalin bez wymaganej koncesji
C. Racjonalna gospodarka odpadami w celu ochrony wód i powierzchni ziemi obejmująca
rozszerzenie zbiórki odpadów zmieszanych,
rozwój systemu zbiórki odpadów segregowanych,
rekultywację składowisk niespełniajacych wymagań przepisów ochrony środowiska,
budowę Zakładu Zagospodarowania Odpadów,
bezpieczne unieszkodliwianie odpadów niebezpiecznych, w szczególności azbestu,
edukację ekologiczna z zakresu gospodarki odpadami
D. Budowa świadomości ekologicznej społeczeństwa obejmująca
zwiększenie świadomości ekologicznej mieszkańców powiatu,
edukację ekologiczna dzieci i młodzieży w szkołach i przedszkolach,
mobilizowanie społeczeństwa do podejmowania działań proekologicznych,
wspieranie instytucji i organizacji pozarządowych zajmujących się ochroną środowiska,
podnoszenie skuteczności przestrzegania przepisów dotyczących ochrony środowiska
STAN WYKONANIA ZADAŃ WYNIKAJĄCYCH Z HARMONOGRAMU REALIZACJI PROGRAMU OCHRONY ŚRODOWISKA DLA POWIATU HAJNOWSKIEGO
Rodzaje zadań zawartych w POŚ podzielone zostały na:
zadania własne powiatu- obejmujące przedsięwzięcia finansowane w całości lub w części ze środków pozostających w dyspozycji powiatu;
zadania koordynowane- obejmujące przedsięwzięcia realizowane przez organy administracji państwowej i samorządowej oraz przez podmioty gospodarcze i osoby fizyczne; źródła finansowania tych zadań zależą od skali i podmiotu realizującego.
2.2.1. ZADANIA WŁASNE POWIATU
W latach 2008-2011 zrealizowano szereg działań z zakresu zadań własnych powiatu, polegających na:
wydawaniu pozwoleń na korzystanie ze środowiska,
opiniowaniu gminnych programów ochrony środowiska,
modernizacji dróg powiatowych,
termomodernizacji budynków.
Zadaniami, które zostały najpełniej zrealizowane przez samorząd powiatowy są: ograniczenie przekroczeń dopuszczalnych stężeń zanieczyszczeń oraz ograniczenie niskiej emisji realizowane głównie poprzez termomodernizację budynków oraz przebudowę dróg.
Tabela nr 1. Zadania własne (inwestycyjne i pozainwestycyjne) powiatu.
Lp.
| Zadanie | Planowany termin realizacji wg programu | Faktyczny termin realizacji
| Stopień realizacji zadania (w %) | Opis wykonania zadania
| Szacunkowa wartość wg programu [tys.zł] | Poniesiony koszt [tys.zł] |
|
Źródła finansowania | ||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
1. | Przebudowa ulicy 11-ego Listopada w Hajnówce (droga powiatowa nr 2326B) | 2008-2009 | 2009 | 5% | Opracowanie projektu zamiennego. Nowy projekt został opracowany w wyniku rezygnacji z przepompowni na rzecz kanalizacji deszczowej. | 3 900,00 | 18,30 | Budżet powiatu |
2. | Przebudowa ulicy Wrzosowej w Hajnówce (droga powiatowa nr 2323B) | 2008-2009 | 2008-2009 | 25% | Ułożenie chodnika 168,2 mb, wykonanie 0,372 mb kanału deszczowego. | 1 000,00 | 34,50 | Budżet powiatu |
3. | Przebudowa infrastruktury drogowej w centrum Białowieży (ul. Kolejowa, Parkowa i Waszkiewicza) | 2008-2009 | 2008-2009 | 95% | Przebudowa kanału deszczowego, wykonanie chodników wraz z wjazdami bramowymi – 10888,07 m2, wykonanie nawierzchni bitumicznej – 2608 mb, wykonanie warstwy wyrównawczej– 334,5 mb. | 4 050,00 | 3.727,50 | Budżet powiatu, środki UG Białowieża, środki sklepu Arhelan, NPPDL |
4. | Przebudowa drogi Nr 1651B Budy – Teremiski – Pogorzelce – Białowieża wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi | 2008-2011 | - | 0 | Nie rozpoczęto realizacji ze względu na brak środków finansowych. | 9 200,00 | 0 | - |
5. | Przebudowa ulicy Olgi Gabiec w Białowieży(dr.nr 1649B) – wykonanie warstwy ścieralnej wraz z dokumentacją | 2011 | - | 0 | Nie rozpoczęto realizacji ze względu na brak środków finansowych. | 300,00 | 0 | - |
6. | Przebudowa drogi powiatowej nr 1649B ST. Kol. Białowieża-Podolany-Zastawa wraz z dokumentacją | 2011-2013 | 2009-2010 | 85% | Przebudowa ul. Kolejowej, Parkowej i Waszkiewicza na dług. 0,963 km i ułożenie chodników na dług. 1,5 km - 2009 rok. Przebudowa ul. Waszkiewicza na dług. 1,645 km – 2010 rok. | 3 900,00 | 1 490 206
2 125 620 | NPPDL 2008-2011, środki gminy Białowieża, budżet powiatu |
7. | Przebudowa drogi powiatowej nr 1774B Miedwieżyki – dr. kr. Nr 66 (w tym podział wykup działek) | 2008-2010 | - | 0 | Przekazanie w zarząd Powiatowemu Zarządowi Dróg w Siemiatyczach. | 1 000,00 | 0 | - |
8. | Przebudowa drogi powiatowej nr 1780B we wsi Kuzawa wraz z dokumentacją projektową | 2009-2010 | 2009 | 100% | Wykonanie powierzchniowego utrwalenia – 300 mb. | 120,00 | 25,30 | Budżet powiatu, środki UG Czeremcha |
9.
| Przebudowa drogi powiatowej nr 1652B Orzeszkowo – Piaski – Wojnowka – Opaka – Wolka Terechowska wraz z dokumentacją projektową |
2009-2013
|
2011 |
2% |
Wykonanie podkładu geodezyjnego na opracowanie dokumentacji drogi na odcinku Opaka Duża-Wólka Terechowska o dług. 11,5 km. |
5 400,00
|
29,99 |
Budżet powiatu, środki UG Czeremcha
|
10. | Przebudowa drogi powiatowej nr 1769B Zubacze dr. kr. Nr 66 – Czeremcha | 2010-2013 | - | 0 | Nie rozpoczęto realizacji ze względu na brak środków finansowych. | 750,00 | 0 | - |
11. | Przebudowa drogi powiatowej nr 1606B Klejniki – Hukowicze | 2008-2009 | 2008-2010 | 100% | Wykonanie powierzchniowego utrwalenia – 3451 mb, 1029 mb w trakcie realizacji. | 550,00 | 358,70 | Budżet powiatu, środki UG Czyże |
12. | Przebudowa drogi powiatowej nr 1617B Czyże – Lady (w tym podział i wykup działek) | 2008-2010 | 2008-2009 | 90% | Przebudowa drogi na odcinku Czyże-Lady o dł. 1,4 km – 2008 rok. Przebudowa drogi na odcinku Czyże -Łuszcze o dł. 0,8 km – 2009 rok. | 700,00 | 131,60 119,96 | Budżet powiatu, środki UG Czyże |
13. | Przebudowa drogi powiatowej nr 1622B Kotowka – Trywieża – Kuraszewo wraz z dokumentacją projektową
| 2008-2011 | 2008-2011 | 95% | Przebudowa drogi na odcinku Wólka-Kuraszewo o dł. 0,83 km oraz drogi na odcinku Kotówka-Trywieża o dł. 1,253 km – 2009 rok. Przebudowa drogi na odcinku Wólka–Kuraszewo o dł. 0,774 km–2010 rok. Przebudowa drogi na odcinku Wólka-Kuraszewo o dł. 0,863 km–2011 rok. | 800,00 | 221,26
107,93 124,89 | Budżet powiatu, środki UG Czyże, UG Hajnówka |
14. | Przebudowa ciągu dróg powiatowych nr 1614B i 1615B Lady – Leniewo – Podrzeczany wraz z dokumentacją projektową i wykupem działek | 2009-2012 | 2009-2011 | 75% | Przebudowa drogi na odcinku Lady-Leniewo o dł. 0,5 km-2009 rok. Przebudowa drogi na odcinku Lady-Leniewo o dł. 0,583 km-2010 rok. Przebudowa drogi na odcinku Lady-Leniewo o dł. 1,088 km oraz na odcinku Podrzeczany o dł. 0,205 km -2011 rok. | 820,00 | 57,8 64,70 171,53 | Budżet powiatu, środki UG Czyże |
15. | Przebudowa drogi powiatowej nr 1621B Kuraszewo-Nowokornino wraz z dokumentacja projektową | 2011-2013 | - | 0 | Nie rozpoczęto realizacji ze względu na brak środków finansowych. | 732,00 | 0 | - |
16. | Przebudowa drogi powiatowej nr 1666B Istok–Witowo–Długi Bród wraz z dokumentacją projektową | 2008-2011 | 2008-2009 | 80% | Wykonanie warstwy ścieralnej – 418 mb, powierzchniowe utrwalenie – 2972 mb. | 1 070,00 | 366,80 | Budżet powiatu, środki UG Dubicze Cerkiewne |
17. | Przebudowa drogi powiatowej nr 1667B Witowo-Piaski wraz z dokumentacja projektową | 2011-2013 | - | 0 | Nie rozpoczęto realizacji ze względu na brak środków finansowych. | 400,00 | 0 | - |
18. | Przebudowa drogi powiatowej nr 1669B we wsi Czechy Orlańskie wraz z dokumentacją projektową | 2008-2009 | 2009 | 100% | Wykonanie trzykrotnego powierzchniowego utrwalenia nawierzchni żwirowej emulsją i grysami – 1133 mb. | 170,00 | 139,00 | Budżet powiatu, środki UG Dubicze Cerkiewne |
19. | Przebudowa drogi powiatowej nr 1676B Rutka – dr. pow. Nr 1654B wraz z dokumentacją projektową | 2009-2011 | 2010-2011 | 80% | Przebudowa drogi na odcinku Rutka-Grabpwiec o dł. 0,215 km – 2010 rok. Przebudowa drogi na odcinku Rutka – Grabowiec o gł. 0,788 km – 2011 rok. | 150,00 | 45,34 109,43 | Budżet powiatu |
20. | Przebudowa drogi powiatowej nr 1619B Dubicze Os. – Jagodniki wraz z dokumentacją projektową | 2010-2012 | - | 0 | Nie rozpoczęto realizacji ze względu na brak środków finansowych. | 560,00 | 0 | - |
21. | Przebudowa drogi powiatowej nr 1625B Wasilkowo – Kotówka wraz z dokumentacją projektową | 2008-2009 | 2010 | 100% | Wykonanie podbudowy na odcinku 1320 mb, powierzchniowe utrwalenie – 1320 m w trakcie realizacji. | 300,00 | 81,60 | Środki UG Hajnówka |
22. | Remont przepustu na dr. pow. Nr 1619B do wsi Dubicze Osoczne wraz z dokumentacją projektową | 2008-2009 | 2008 | 6% | Opracowanie dokumentacji projektowej. | 75,00 | 9,90 | Budżet powiatu |
23. | Przebudowa drogi powiatowej nr 1624B Bielszczyzna – Dubiny wraz z dokumentacją projektową | 2009-2011 | 2008 | 100% | Wykonanie powierzchniowego utrwalenia – 1328 mb. | 200,00 | 120,00 | Budżet powiatu, środki UG Hajnówka |
24. | Przebudowa drogi powiatowej nr 1674B do wsi Progale wraz z dokumentacją i wykupem działek | 2008-2009 | 2009-2010 | 100% | Opracowanie dokumentacji projektowej, powierzchniowe utrwalenie 1200 mb w trakcie realizacji. | 300,00 | 176,70 | Budżet powiatu, środki UG Hajnówka |
25. | Przebudowa drogi powiatowej nr 1648B Hajnówka – Lipiny (kanalizacja deszczowa – chodniki) wraz z dokumentacją projektową | 2010-2013 | 2010 | 20% | Ułożenie chodnika na dł. 0,923 km jednostronnie. | 950,00 | 117,52 | Środki UG Hajnówka |
26. | Przebudowa drogi powiatowej nr 1743B Piotrowszczyzna – Gruzka – dr. woj. nr 693 wraz z dokumentacją projektową | 2008-2011 | 2008 | 80% | Przebudowa drogi na odcinku o dł. 1,975 km oraz opracowanie dokumentacji projektowej. | 850,00 | 205,83 | Budżet powiatu, środki UG Kleszczele |
27. | Przebudowa drogi powiatowej nr 1777B we wsi Dobrowoda | 2009-2011 | - | 0 | Nie rozpoczęto realizacji ze względu na brak środków finansowych. | 600,00 | 0 | - |
28. | Przebudowa drogi powiatowej nr 1775B Kleszczele (ul. Białowieska) – Policzna wraz z dokumentacją projektową i wykupem działek | 2009-2012 | 2011 | 100% | Przebudowa drogi Kleszczele (ul. Białowieska) – Policzna o dł. 2,325 km. | 900,00 | 791 104 | Budżet powiatu, środki UG Kleszczele, NPPDL |
29. | Przebudowa ulicy Mickiewicza w Kleszczelach (dr. pow. Nr 1747B) | 2008-2009 | 2009 | 100% | Wykonanie nawierzchni bitumicznej – 512 mb, wykonanie chodników wraz z wjazdami bramowymi – 869 mb. | 500,00 | 541,00 | Budżet powiatu, środki UG Kleszczele, NPPDL |
30. | Przebudowa ulicy Boćkowskiej w Kleszczelach (dr. pow. Nr 1747B) wraz z dokumentacją projektową | 2010-2011 | - | 0 | Nie rozpoczęto realizacji ze względu na brak środków finansowych. | 430,00 | 0 | - |
31. | Przebudowa drogi powiatowej nr 1744B do wsi Pogreby wraz z dokumentacja projektową. | 2011-2013 | 2010 | 100% | Przebudowa drogi na odcinku o dł. 1,285 km. | 350,00 | 170,26 | Budżet powiatu, środki UG Kleszczele |
32. | Remont przepustu w Policznej (dr. pow. Nr 1775B) | 2009 | - | 0 | Nie rozpoczęto realizacji ze względu na brak środków finansowych. | 50,00 | 0 | - |
33. | Przebudowa drogi powiatowej nr 1481BTrześcianka – Puchły wraz z wykupem działek | 2008-2009 | 2009-2010 | 75% | Wykonanie powierzchniowego utrwalenia – 2700 mb, w tym 600 mb w trakcie realizacji. | 1 110,939 | 311,40 | Budżet powiatu, środki UG Narew |
34. | Przebudowa drogi powiatowej nr 1630B Białki – Ogrodniki – Iwanki wraz z dokumentacja projektową | 2008-2011 | 2010 | 60% | Przebudowa drogi na odcinku Ogrodniki- Iwanki o dł. 1,976 km. | 1 000,00 | 233,70 | Budżet powiatu, środki UG Narew |
35. | Przebudowa drogi powiatowej nr 1632B do wsi Odrynki wraz z dokumentacją
| 2010-2011 | 2011 | 100% | Przebudowa drogi na odcinku o dł. 1,406 km. | 180,00 | 194,73 | Budżet powiatu |
36. | Przebudowa drogi powiatowej nr 1601B na odc. Tyniewicze – Narew wraz z niezbędną dokumentacją | 2008-2010 | 2011 | 20% | Wykonanie remontu istniejącej nawierzchni bitumicznej na odcinku Treszczotki-Klejniki-Narew o dł. 1,210 km. | 2 300,00 | 81,24 | Budżet powiatu, środki UG Narew |
37. | Przebudowa drogi powiatowej nr 1627B Tyniewicze – Łopuchówka wraz z niezbędną dokumentacją | 2009-2011 | - | 0 | Nie rozpoczęto realizacji ze względu na brak środków finansowych. | 300,00 | 0 | - |
38. | Przebudowa drogi powiatowej nr 1626B Kotłowka – Koweła – Rzepiska wraz z dokumentacją | 2010-2012 | 2011 | 40% | Przebudowa ul we wsi Koweła i ul we wsi Nowiny o dł. 0,907 km. | 750,00 | 139,98 | Budżet powiatu, środki UG Narew |
39. | Przebudowa drogi powiatowej nr 1628B Łosinka-Chrabostówka wraz z dokumentacja. | 2011-2013 | 2008-2009 | 100% | Przebudowa drogi na odcinku Łosinka-Kutowa o dł. 2,031 km – 2008 rok. Przebudowa drogi na odcinku Kutowa-Chrabostówka o dł. 0,864 km – 2009 rok. | 510,00 | 170,5 85,2 | Budżet powiatu, środki UG Narew |
40. | Przebudowa drogi powiatowej nr 1480B Dawidowicze-Soce-Trześcianka wraz z dokumentacją | 2011-2013 | - | 0 | Nie rozpoczęto realizacji ze względu na brak środków finansowych. | 900,00 | 0 | - |
41. | Remont przepustu w Zabrodach (dr. pow. Nr 1646B) wraz z dokumentacją | 2008-2009 | - | 0 | Nie rozpoczęto realizacji ze względu na brak środków finansowych. | 85,00 | 0 | - |
42. | Przebudowa ciągu drogi powiatowej Nr 1635B i 1638B Lewkowo Nowe – Lewkowo Stare – Kapitańszczyzna oraz budowa chodników wraz z dokumentacją | 2009-2013 | 2009 | 95% | Przebudowa drogi na odcinku Lewkowo Stare-Kapitańszczyzna o dł. 1,116 km. Wykonanie chodnika we wsi Lewkowo Nowe na pow. dł. 381 mb. | 1 780,00 | 203,73 | Budżet powiatu, środki UG Narewka |
43. | Przebudowa drogi powiatowej nr 1643B do wsi Słobodka wraz z dokumentacją | 2008-2010 | 2010-2011 | 100% | Przebudowa drogi na odcinku o dł. 1,769 km – 2010 rok. Przebudowa drogi na odcinku o dł. 0,632 km – 2011 rok. | 360,00 | 226,60 79,45 | Budżet powiatu, środki UG Narewka |
44. | Przebudowa drogi powiatowej nr 1639B Podlewkowie – Ochrymy wraz z dokumentacją | 2008-2010 | 2008 | 100% | Wykonanie powierzchniowego utrwalenia – 1445 mb. | 220,00 | 145,90 | Budżet powiatu, środki UG Narewka |
45. | Przebudowa drogi powiatowej nr 1636B Podlewkowie – Minkowka – Zabłotczyzna wraz z dokumentacją i wykupem działek | 2008-2011 | 2010-2011 | 60% | Przebudowa drogi na odcinku Zabłotczyzna-Minkówka o dł. 1,043 km - 2010 r. Przebudowa drogi na odcinku Zabłotczyzna-Minkówka o dł. 0,503 km - 2011 r. | 1 090,00 | 148,30
69,52 | Budżet powiatu, środki UG Narewka |
46. | Przebudowa drogi powiatowej nr 1640 B Krzywiec – Bernadzki Most – Narewka wraz z dokumentacją | 2009-2013 | 2009 | 5% | Przebudowa drogi we wsi Podborowisko na dł. 0,300 km. | 2 600,00 | 30,00 | Budżet powiatu, środki UG Narew |
47.
| Przebudowa drogi powiatowej nr 1602B we wsi Zbucz wraz z dokumentacją | 2009-2013
| - | 0 | Przekazanie w 2009 roku w zarządzanie Wójtowi Gminy Czyże. Nie rozpoczęto realizacji w gminie ze względu na brak środków finansowych | 1 124,00 | 0 | - |
48. | Budowa Zakładu Zagospodarowania Odpadów | 2008-2013 | 30.09.2010 r. | 100% | Zadanie zrealizowane w całości. | 19 100,00 | 13.400,00 | Ekofundusz, środki własne UM Hajnówka |
49. | Termomodernizacja budynku przychodni rejonowej nr 1 w Hajnówce
| 2008 | 2008 | 100% | Wykonanie w całości. | 1 250,00 | 1.146,34 | środki starostwa, kredyt BOŚ S.A.
|
50. | Podłączenie obiektów szpitalnych do miejskiej sieci ciepłowniczej | 2008-2009 | - | 0 | Zadanie nie zrealizowane. Koszty uzyskania energii cieplnej z sieci miejskiej są zbliżone do aktualnie uzyskiwanych z własnej kotłowni olejowej. | 100,00 | 0 | - |
51. | Kompleksowa modernizacja systemu grzewczego wraz z ociepleniem budynku przy ul. Piłsudskiego 10A w Hajnówce | 2008-2013 | 2010 | 21,2% | Docieplenie dachu budynku wraz z wymianą przekrycia papą, wymiana obrynnowania i odgromienia. | 400,00 | 129,00 | Budżet powiatu, Środki WFOŚiGW |
52. | Remont i termomodernizacja Zespołu Szkół Zawodowych | 2008-2013 | 2010-2011
| 100% | Wykonanie w całości. | 3 237,00 | 1 089 335 | Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego, budżet powiatu |
53. | Remont i termomodernizacja Zespołu Szkół Ogólnokształcących | 2008-2013 | 2011
| 100% | Wykonanie w całości.
| 1 215,00 | 339 674 | Budżet powiatu |
54. | Remont i modernizacja Zespołu Szkół z DNJB | 2008-2013 | -
| 0 | Nie zrealizowane z powodu braku środków.
| 600,00 | - | - |
55. | Remont i termomodernizacja Hajnowskiego Centrum Kształcenia Zawodowego | 2008-2013 | 2009 r.
| 5% | Dokonanie wymiany dachu na budynku warsztatów zawodowych. Pozostałe prace nie są realizowane z powodu braku środków. Jednostka już nie istnieje. | 1 260,00 | 117,73 | Budżet powiatu
|
56. | Remont i modernizacja Zespołu Szkół Leśnych | 2008-2013 | -
| 0 | Zespół Szkół przekazany w roku 2008 do prowadzenia Ministerstwu Środowiska. | 4 250,00 | 0 | - |
57. | Termomodernizacja Zespołu Szkół Nr 4 | 2008-2013 | 2010-2011 | 100% | Wykonanie w całości. | 1 375,00 | 430 276 | Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego, budżet powiatu |
58. | Opiniowanie projektów gminnych programów ochrony środowiska | 2008 | 2008-2009 | 100% | Zaopiniowanie projektów: „Program Ochrony Środowiska dla Gminy Czyże na lata 2009-2012” – uchwała Zarządu Powiatu Hajnowskiego nr 66/202/09 z dnia 08.06.2009 roku, „Program Ochrony Środowiska Gminy Czeremcha na lata 2009-2013/15” – uchwała Zarządu Powiatu Hajnowskiego nr 79/240/09 z dnia 30.11.2009 roku Pozostałe gminy nie przedłożyły programów do opiniowania. | W ramach bieżącej działalności | Budżet powiatu | |
59. | Wspomaganie prowadzenia edukacji ekologicznej przez samorządy, lokalne organizacje pozarządowe i grupy obywatelskie | Zadanie ciągłe | 2008-2011 | 100% |
| W ramach bieżącej działalności | 13,21 | Budżet powiatu, w latach 2008-2010 środki Powiatowego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej |
60. | Propagowanie działań proekologicznych | Zadanie ciągłe | 2008-2011 | 100% |
| W ramach bieżącej działalności | Budżet powiatu |
Źródło: dane otrzymane z ZDP, Wydziału SO, jednostek powiatowych oraz własne dane
2.2.2. ZADANIA KOORDYNOWANE
Tabela nr 2. Zadania koordynowane.
Lp | Zadanie | Termin realizacji wg programu | Stopień realizacji zadania [%] | Poniesiony koszt [tys. zł] | Opis wykonania zadania | Źródła finansowania |
1 | Efektywne zarządzanie zasobami wodnymi
| Do 2010 | Niemożliwy do określenia, gdyż zadanie jest procesem ciągłym. | Trudny do oszacowania. | Zarządzanie zasobami wodnymi służy zaspokajaniu potrzeb ludności (zapewnienie wody odpowiedniej ilości i jakości), gospodarki (zapewnienie wody na potrzeby rolnictwa i przemysłu), ochronie wód (przed zanieczyszczeniami oraz niewłaściwą lub nadmierną eksploatacją). Gospodarowanie wodami jest statutowym obowiązkiem działalności Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej, a w szczególności kształtowanie i ochrona zasobów wodnych oraz zarządzanie zasobami wodnymi. Powiat hajnowski wchodzi w skład regionu wodnego Środkowej Wisły. Zgodnie z ustawą Prawo wodne dyrektor RZGW ma za zadanie opracować warunki korzystania z wód dla regionów wodnych. Dokument ten będzie ściśle powiązany z „Planem gospodarowania wodami dla obszaru dorzecza Wisły”, który opracowuje Prezes KZGW. Obecnie toczy się proces legislacyjny planów. W celu zapewnienia ludności wody o odpowiedniej ilości i jakości gminy rozbudowują sieci wodociągowe i kanalizacyjne. W mieście Hajnówka zmodernizowana została stacja uzdatniania wody. Sanepid natomiast bada co najmniej raz w roku jakość wód pod względem fizykochemicznym i mikrobiologicznym. Do realizacji efektywnego zarządzania zasobami wodnymi służy także kontrola gospodarowania wodami, a w szczególności kontrola wypełniania obowiązków nałożonych w pozwoleniach wodnoprawnych na użytkowników korzystających z wód. Przeglądy wydanych pozwoleń wodnoprawnych są przeprowadzane co najmniej raz na 4 lata. | Budżet państwa, grant UE, środki własne gmin, środki własne PWiK, budżet powiatu |
2 | Ochrona zasobów i poprawa stanu wód podziemnych i powierzchniowych | Zadanie ciągłe
| Niemożliwy do określenia, gdyż zadanie jest procesem ciągłym. | Trudny do oszacowania. | Gospodarowanie wodami jest statutowym obowiązkiem działalności Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej, a w szczególności kształtowanie i ochrona zasobów wodnych. Zadaniem RZGW jest utrzymanie w należytym stanie technicznym koryt rzek i kanałów oraz istniejących budowli regulacyjnych i hydrotechnicznych, a także realizowanie zadań inwestycyjnych na tych wodach. W celu ochrony zasobów wodnych gminy rozbudowują i modernizują sieci kanalizacyjne oraz oczyszczalnie ścieków. Sanepid natomiast bada co najmniej raz w roku jakość wód pod względem fizykochemicznym i mikrobiologicznym. Celem poprawy jakości wód podziemnych i powierzchniowych jest prowadzony przez WIOŚ monitoring wód, który uwzględnia badania i ocenę jakości wód. W latach 2008-2010 przeprowadzano badania rzek: Narew w profilu granicznym Babia Góra oraz m. Bondary, Narewka w profilu graniczny Białowieża oraz Leśna Prawa w profilu granicznym m. Topiło. W 2009 roku także rzekę Łutownia w profilu ujściowym. Wszystkie badane wody zakwalifikowano do III klasy stanu ekologicznego. Badania wód podziemnych były przeprowadzone w studniach leżących poza terenem powiatu hajnowskiego. W 2010 roku badania przeprowadzono w 1 studni w Hajnówce, które wykazały wody III klasy jakości z przekroczeniem zawartości żelaza. | Budżet państwa, grant UE, środki własne gmin, środki własne PWiK |
3 | Zapewnienie mieszkańcom wody pitnej dobrej jakości | Zadanie ciągłe
| Niemożliwy do określenia, gdyż zadanie jest procesem ciągłym. | 8.948,39 ( w tym: 1.010,20 – gm. Narewka;51,6 – gm. Czeremcha; 177,09 – gm. Hajnówka; 445,00 – gm. Narew; 4.605,00 – gm. Białowieża; 2.659,50 – m. Hajnówka)
| W celu zapewnienia mieszkańcom wody pitnej o odpowiedniej jakości gminy rozbudowują sieci wodociągowe (m.in. gm. Hajnówka, Narew), modernizują ujęcia wody (gmina Narewka), modernizują stacje uzdatniania wody (miasto Hajnówka), wymieniają pompy na hydroforni, wymieniają złoża filtracyjne z odzielaziaczy na stacji uzdatniania wody (gm. Czeremcha), budują kanalizacje sanitarne, modernizują oczyszczanie ścieków (gm. Białowieża).
| Środki własne gmin, środki własne PWiK środki WFOŚiGW, pożyczka BOŚ, środki UE- POIiOŚ, PROW |
4 | Zwiększenie retencyjności zlewni oraz poprawa stanu technicznego urządzeń zabezpieczenia przeciwpowodziowego | Zadanie ciągłe
| Niemożliwy do określenia, gdyż zadanie jest procesem ciągłym. | Trudny do oszacowania. | Na terenie gmin znajdują się zbiorniki małej retencji tj.: zalew Siemianówka (gm. Narewka), zalew Bachmaty (gm. Dubicze Cerkiewne), zalew Repczyce (gm. Kleszczele), zbiornik w Trywieży (gm. Hajnówka), zbiornik w Narewce (gm .Narewka). Do zadań dyrektora RZGW należy opracowywanie studiów ochrony przeciwpowodziowej w regionie wodnym. Taki dokument dla regionu wodnego Środkowej Wisły, w którego skład wchodzi powiat hajnowski nie został opracowany. Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w latach 2008-2010 nie realizował na terenie powiatu zadań polegających na poprawieniu stanu technicznego urządzeń zabezpieczenia przeciwpowodziowego. | Budżet państwa, środki własne gmin |
5 | Ochrona gleb użytkowanych rolniczo | Zadanie ciągłe
| Niemożliwy do określenia, gdyż zadanie jest procesem ciągłym. | Trudny do oszacowania. | Okręgowa Stacja Chemiczno-Rolnicza w Białymstoku przeprowadza w ramach okresowych badań cyklicznych na zlecenia zainteresowanych rolników badania gleb. W roku 2009 przeprowadziła badania odczynu i zasobności gleb na terenie gmin Czeremcha, Czyże i Narewka. W roku 2008 natomiast opracowała badania agrochemiczne gleb w województwie podlaskim wykonane w latach 2003-2007, natomiast w 2011 roku badania gleb w woj. w latach 2007-2010. Starosta wydaje decyzje oraz przyjmuje pismem informacje dotyczące wyłączania gruntów z produkcji rolnej. W latach 2008-2011 wydał łącznie 24 decyzje. | Środki własne gmin, środki własne rolników, budżet powiatu |
6 | Ograniczenie emisji pyłu celem niedopuszczenia do przekroczenia stężeń w powietrzu | 2008-2010 | 100% | 1.000.548,00 | W 2008 roku zlikwidowano kotłownię należącą do PEC Sp. z o.o. w Hajnówce przy ul. Podlasie. Bloki podłączono do sieci ciepłowniczej Rindipol oraz zamontowano węzły cieplne w latach 2008-2009. | Kredyt PKO BP, środki własne PEC |
7 | Ograniczenie emisji niskiej | Zadania ciągłe | Niemożliwy do określenia, gdyż zadanie jest procesem ciągłym. | 338.646,00 (m. Hajnówka) 5,97 (gm. Białowieża) | Likwidacja w 2008 roku kotłów w budynkach mieszkalnych na ulicach Nowowarszawskiej, Batorego, Wierobieja, Kraszewskeigo i podłączenie domów do wykonanej sieci cieplnej. W 2009 roku likwidacja kotłów w budynkach mieszkalnych na ulicach 11 Listopada, Jesionowa oraz w budynku szpitala zakaźnego i przedszkola nr 2 z podłączeniem budynków do sieci cieplnej. Zmniejszanie emisji następuje poprzez modernizację kotłowni w domach, zastępowanie konwencjonalnych nośników energii energia odnawialną. | Kredyt PKO BP, środki własne PEC |
8 | Ograniczenie emisji z procesów przemysłowych, energetyki i ciepłowni | Zadanie ciągłe
| Niemożliwy do określenia, gdyż zadanie jest procesem ciągłym. | Trudny do oszacowania. | WIOS przeprowadza kontrole w zakładach przemysłowych na terenie powiatu. W okresie grudzień 2008 – lipiec 2011 zostało skontrolowanych 22 podmioty (z czego8 podmiotów jest zwolnionych z ustawowego obowiązku posiadania decyzji o emisji dopuszczalnej i nie wykazano nieprawidłowości,13 podmiotów posiada stosowne decyzje i nie stwierdzono przekroczeń, 1 podmiot nie posiada pozwolenia, ale firma aktualnie nie prowadzi produkcji). Starosta wydaje i kontroluje pozwolenia na emisję gazów i pyłów do powietrza. W latach 2008-2011 wydał łącznie 8 pozwoleń. Skontrolowano natomiast w 2008 roku pozwolenie wydane firmie „Gryfskand”, w 2010 roku pozwolenia wydane firmom: Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska, Zakłady Maszynowe „Hamech”, Fabryka Mebli Forte oraz pozwolenia zintegrowane Ceramiki Budowlanej Lewkowo i Ciepłowni Rindipol, w 2011 roku pozwolenia wydane firmom: PEC Sp. z o.o., PPHU OLGA Sławomir Bołtromiuk, ARINO HOUSE Sp. z o.o . | Budżet państwa, budżet powiatu |
9 | Zwiększenie wykorzystania niekonwencjonalnych źródeł energii | Zadanie ciągłe
| Niemożliwy do określenia, gdyż zadanie jest procesem ciągłym. | Trudny do oszacowania. | Korzystanie z niekonwencjonalnych źródeł energii jest coraz powszechniejsze. Na terenie powiatu wykorzystuje się energię pochodzącą z biomasy (m.in. kotły na biomasę zainstalowane w Ciepłowni Rindipol, zakładzie Moderator, szkole w Dubinach, Zakładzie Ślusarsko-Kotlarskim w Hajnówce, cerkwi i plebanii Św. Trójcy w Hajnówce, plebanii parafii prawosławnej w Białowieży, Handlowo Produkcyjnej Spółdzielni Pracy w Hajnówce, domach mieszkalnych indywidualnych właścicieli miasta Hajnówka i gminy Narewka), a także z kolektorów słonecznych (zamontowanych na domach mieszkalnych m.in. mieszkańców gminy Białowieża). Indywidualni mieszańcy od 2012 roku mogą korzystać z dotacji z budżetu powiatu. W bieżącym roku z tej formy pomocy skorzystał jeden przedsiębiorca ora jedna osoba fizyczna - na zakup i montaż kolektorów słonecznych. Łącznie dotacje wyniosły 13.000,00 złotych. | Środki własne zakładów, właścicieli budynków , środki NFOŚiGW, kredyt BOŚ |
10 | Ograniczenie uciążliwości akustycznej dla mieszkańców
| Zadanie ciągłe
| Niemożliwy do określenia, gdyż zadanie jest procesem ciągłym. | Trudny do oszacowania. | Środki ochrony przed hałasem komunikacyjnym:
Stosowanymi zabezpieczeniami przed hałasem przemysłowym są: wyciszenia i wygłuszenia maszyn, obudowy akustyczne, tłumiki, kabiny dźwiękoszczelne, środki natury organizacyjnej – zmiana trybu pracy zakładu, dobór mało hałaśliwej technologii produkcji, urządzeń, maszyn i środków transportu, ekrany akustyczne. WIOS w okresie wrzesień 2008 – czerwiec 2011 przeprowadził 10 kontroli badań hałasu przemysłowego: 8 w ramach planowanych kontroli /pomiary nie wykazały przekroczeń/ oraz 2 w wyniku działań interwencyjnych na skargi społeczeństwa - NARMET w Narwi, FORTE S.A. w Hajnówce. Dla tych podmiotów Starosta wydał stosowne decyzje określające dopuszczalne poziomy hałasu w środowisku. | Budżet państwa, budżet powiatu |
11 | Ocena stanu akustycznego środowiska i obserwacja zmian klimatu akustycznego
| Zadanie ciągłe
| Niemożliwy do określenia, gdyż zadanie jest procesem ciągłym. | Trudny do oszacowania. | Ochrona przed hałasem polega na zapewnieniu jak najlepszego stanu akustycznego środowiska poprzez utrzymywanie poziomu hałasu poniżej dopuszczalnego lub co najmniej na tym poziomie. WIOS prowadzi badania hałasu zarówno komunikacyjnego jak i przemysłowego w ramach planowanych kontroli oraz działań interwencyjnych w wyniku skarg społeczeństwa. | Budżet państwa |
12 | Ochrona przed polami elektromagnetycznymi | Zadanie ciągłe
| Niemożliwy do określenia, gdyż zadanie jest procesem ciągłym. | Trudny do oszacowania. | Oceny poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku dokonuje się w ramach państwowego monitoringu środowiska. WIOS prowadzi okresowe badania poziomów pół elektromagnetycznych. W 2008 roku przeprowadzono badania w Hajnówce i Białowieży. W 2009 roku w Kleszczelach i Narwi. W 2010 roku w Czeremsze, Hajnówce i Narewce. W żadnym z badanych punktów nie odnotowano przekroczeń. | Budżet państwa |
13 | Ochrona, rozwój i uporządkowanie systemu obszarów chronionych
| Zadanie ciągłe
| 100% | 151,00 (w tym: 20,00– nadl. Browsk, 9,00– nadl. Białowieża, 10,00 – nadl. Hajnówka, 112,00-BPN) |
| Środki budżetu państwa, środki własne LP, fundusz leśny, WFOŚiGW |
14 | Kształtowanie przestrzeni regionu z uwzględnieniem wartości przyrodniczych i krajobrazowych | Do 2010 | 100% | 3,00 | Sporządzanie rocznych zadań ochronnych, które zawierają wskazówki dotyczące zagospodarowania przestrzennego terenu w okolicach parku, stworzenie i realizacja projektu „Park Pałacowy w Białowieży inwentaryzacja dendrologiczna i projekt gospodarki drzewostanem” – I etap, który ma na celu rewitalizację Parku Pałacowego. | Środki budżetu państwa, ARiMR |
15 | Ochrona gatunkowa roślin, zwierząt i grzybów
| Do 2010 | 100% | 2.298,00 (w tym: 700,00– nadl. Browsk, 4,00– nadl. Białowieża, 150,00 – nadl. Hajnówka, 444,00 -nadl. Żednia, 1 mln –BPN) |
| Środki budżetu państwa, środki własne LP, fundusz leśny, dotacje LIFE, środki UE- POIiŚ, NFOŚiGW |
16 | Rozwój rolnictwa zrównoważonego i promocja produktów ekologicznych
| Zadanie ciągłe
| Niemożliwy do określenia, gdyż zadanie jest procesem ciągłym. | Trudny do oszacowania. | W ODR w Hajnówce w roku 2008 – wykonano 60 planów rolno środowiskowych (w tym 20 z rolnictwa ekologicznego), w 2009 roku – 102 plany (6 rolnictwo zrównoważone, 15 rolnictwo ekologiczne), w 2010 roku – 112 planów (3 rolnictwo zrównoważone, 10 rolnictwo ekologiczne) , w 2011 roku – 91 planów (7 rolnictwo zrównoważone, 4 rolnictwo ekologiczne). Na terenie gm. Hajnówka promocja produktów ekologicznych występuje podczas festynów ludowych, na terenie gm. Kleszczele przy okazji gminnych imprez i uroczystości. Na terenie gm. Białowieża odbywa się promocja miodu wytwarzanego przez mieszkańców. | Środki własne rolników, środki własne gmin |
17 | Zapobieganie rozpowszechnianiu GMO | Zadanie ciągłe
| Niemożliwy do określenia, gdyż zadanie jest procesem ciągłym. | Trudny do oszacowania. | Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa wykonuje kontrolę przestrzegania przepisów dotyczących organizmów genetycznie zmodyfikowanych w zakresie swojej właściwości, zgodnie z ustawą o organizmach genetycznie zmodyfikowanych. Kontrola obejmuje przestrzeganie zasad i obowiązujących wymagań w zakresie wytwarzania, oceny, przechowywania i obrotu materiałem siewnym, w tym modyfikowanym genetycznie. Corocznie, od 2005 roku Inspekcja prowadzi badania monitoringowe konwencjonalnego materiału siewnego kukurydzy i rzepaku w kierunku występowania domieszek nasion genetycznie zmodyfikowanych. Próbki materiału siewnego, znajdującego się w obrocie na terytorium Polski, są pobierane przez inspektorów PIORiN zgodnie z metodyką Międzynarodowego Związku Oceny Nasion (ISTA). Badania prowadzone są w Pracowni Badania Tożsamości Odmianowej i Analiz GMO Centralnego Laboratorium GIORiN w Toruniu. W 2011 roku na terenie woj. podlaskiego pobrano 3 próby kukurydzy oraz 2 rzepaku, w których nie wykryto zanieczyszczeń GMO. | Budżet państwa |
18 | Zapewnienie ochronnych, gospodarczych i społecznych funkcji lasu oraz powszechnej ochrony lasów w związku z bieżącymi zagrożeniami
| Zadanie ciągłe
| 100%
| 469,00 ( w tym: 80,00 - nadl. Browsk, 58,00– nadl. Białowieża, 220,00 – nadl. Hajnówka, 111,00-BPN)
|
| Środki budżetu państwa, środki własne LP, fundusz leśny, WFOŚiGW, NFOŚiGW, Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
|
19 | Zmniejszenie ryzyka wystąpienia poważnej awarii i ograniczanie skutków w przypadku jej wystąpienia | Do 2010 | 100% | Trudny do oszacowania. | WIOŚ w Białymstoku prowadzi rejestr i kontrole obiektów mogących spowodować poważne awarie w środowisku. W rejestrze znajduje się 5 zakładów, z czego 3 to zakłady o dużym ryzyku powstania poważnej awarii przemysłowej: „Cyklon” Handel Hurtowy i detaliczny gazem propan-butan w Zabłotczyźnie, Operator Logistyczny Paliw Płynnych Sp. z o.o., Baza Magazynowa Nr 15 w Narewce, TERMINAL INTEGRO Sp. z o.o., Zakład w Plancie. Jeden zakład o zwiększonym ryzyku powstania poważnej awarii przemysłowej: Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o., Baza Magazynowa i Rozlewnia Gazu Płynnego w Hajnówce. Jeden zakład mogący być źródłem poważnej awarii przemysłowej:„Gryfskand” Sp. z o.o. Zakład Produkcji Węgli Aktywnych w Hajnówce. Wymienione zakłady mają opracowane i zaktualizowane wymagane prawem dokumenty dotyczące ich bezpieczeństwa. Zakłady są poddawane co najmniej raz w roku kontrolom WIOŚ (nie stwierdzono nieprawidłowości). Wymienione zakłady prowadzą działania zmierzające do zwiększenia bezpieczeństwa ludzi i środowiska. W okresie październik 2008-październik 2009 na terenie bazy OLPP w Narewce zakończono inwestycję polegającą na wykonaniu na terenie autocysternowego frontu przeładunkowego uszczelnienia podłoża kostką betonową, na podłożu wyłożonym geomembraną oraz kanalizację deszczową z odprowdzeniem ścieków opadowych do separatora ropopochodnych. Trminal Integro zainstalował i uruchomił na stanowisku autocystern elektrozawór, zblokowany z systemem detekcji. Wykonano również instalację zraszaczową. Obiekty doposażone są m.in. w przewody do przeładunku gazu z połączeniami „zrywalnymi” zabezpieczającymi przed wypływem gazu w przypadku zerwania połączenia, dodatkowe detektory. | Budżet państwa, środki własne zakładów |
20 | Bezpieczny transport substancji niebezpiecznych
| Do 2010 | 100% | Trudny do oszacowania. | WIOŚ uczestniczy w cyklicznie powtarzanych kilkudniowych akcjach organizowanych pod kryptonimem „TRAC” prowadzonych na terenie województwa. Kontrolą objęte są kołowe i kolejowe środki transportu materiałów toksycznych i surowców chemicznych. Zakres kontroli obejmuje sprawdzenie stanu technicznego środków transportu, wymaganego wyposażenia i prawidłowości oznakowania oraz kompletności dokumentacji. W latach 2008-2010 nie odnotowano na terenie powiatu poważnych awarii i zdarzeń w transporcie towarów niebezpiecznych. | Budżet państwa |
21 | Edukacja ekologiczna | Zadanie ciągłe
| Niemożliwy do określenia, gdyż zadanie jest procesem ciągłym. | 152,77 (w tym: 1,41-gm. Czeremcha;121,00 -m. Hajnówka; 9,01-gm. Hajnówka; 21,35-gm. Narew) | Rozwój edukacji ekologicznej i kształtowanie świadomości ekologicznej mieszkańców odbywa się głównie poprzez podejmowanie działań proekologicznych w formie programów edukacji ekologicznej, które są realizowane w szkołach znajdujących się na terenie Powiatu. Młodzież wykazuje duże zaangażowanie w sprawy ochrony środowiska, co bezpośrednio wpływa na kształtowanie właściwych proekologicznych postaw. Dzięki zmianie zachowań uczniów i wszczepieniu prawidłowych nawyków, kształtuje się świadomość ekologiczną młodzieży. Poniżej programy edukacji ekologicznej prowadzone w jednostkach oświatowych poszczególnych gmin. Miasto Hajnówka
Gmina Czeremcha
Gmina Hajnówka
Gmina Narew
| Środki własne gmin, środki PUK Sp. z oo., KIG „Przemysł Spożywczy” , Urząd Marszałkowski, Norweski Mechanizm Finansowy, WFOŚiGW, PFOŚiGW |
22 | Realizacja programu, w tym współpraca z instytucjami zagranicznymi i krajowymi, administracją rządową i samorządową | Zadanie ciągłe
| Niemożliwy do określenia, gdyż zadanie jest procesem ciągłym. | Trudny do oszacowania. | Powiat Hajnowski oraz gminy z powiatu wchodzą w skład Euroregionu Puszcza Białowieska, który jest międzynarodowym zrzeszeniem społeczności lokalnych po polskiej i białoruskiej stronie granicy. W skład Euroregionu wchodzą po stronie polskiej oprócz gmin powiatu hajnowskiego także dwie gminy powiatu bielskiego: Bielsk Podlaski i Orla; po stronie białoruskiej rejony: Prużański, Kamieniecki i Swisłocki. Został on utworzony w oparciu o transgraniczny obiekt przyrodniczy, Puszcza Białowieska. | Budżet państwa, środki własne gmin, budżet powiatu |
23 | Monitoring stanu środowiska, w tym bazy danych nt. emisji zanieczyszczeń - powietrze, odpady, ścieki, hałas i in. | Zadanie ciągłe
| Niemożliwy do określenia, gdyż zadanie jest procesem ciągłym. | 33,09 (badania gleb) 36,53 (w tym: 8,00 – gm. Narew, 2,21 – gm. Kleszczele, 14,32 – gm. Czeremcha, 12,00 – gm. Dubicze Cerkiewne) | Monitoring środowiska jest prowadzony w oparciu o Program Państwowego Monitoringu Środowiska, który składa się z 3 głównych bloków: jakość środowiska, emisja oraz oceny i prognozy. Zadania programu realizowane są przez WIOŚ, który corocznie opracowuje i przedstawia radzie powiatu informacje o stanie środowiska. Każdego roku do WIOS są również zgłaszane przez Starostwo propozycje przeprowadzenia określonych badań, w ramach ustalania planu pracy Inspektoratu na dany rok. Na 2010 rok do planu pracy inspektoratu zgłoszono następujące badania:
WIOŚ w planie kontroli na 2010 rok uwzględnił badania w firmie „Gryfskand” oraz badania rzeki Leśnej Prawej. Kontrole planowe pozostałych wnioskowanych podmiotów przewidziano do realizacji w 2011 roku. W latach 2008 i 2009 przez Zakład Inżynierii Środowiska „Eko - Projekt” w Pszczynie były przeprowadzone okresowe badania jakości gleby i ziemi w powiecie hajnowskim. Zgodnie z ustawą o Inspekcji Ochrony Środowiska badania zostały przekazane WIOŚ dla potrzeb państwowego monitoringu środowiska. W gminach Narew, Kleszczele, Czeremcha, Dubicze odbywa się monitoring składowisk odpadów. Na terenach gmin Narew, Czeremcha i Dubicze prowadzone są badania ścieków w oczyszczalniach ścieków. | Budżet państwa, budżety gmin, środki powiatowego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej |
24 | Wdrożenie i utrzymanie systemu zarządzania i informacji o środowisku
| Zadanie ciągłe
| Niemożliwy do określenia, gdyż zadanie jest procesem ciągłym. | Trudny do oszacowania. | Dane o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie (wnioski, wydane postanowienia, decyzje, programy, itd.) umieszczane są w elektronicznym publicznym dostępnym wykazie danych oraz BIP w Starostwie i gminach. Zgodnie z ustawą o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie - informacje o środowisku nie wymagające wyszukiwania udostępnia się bez pisemnego wniosku, pozostałe na wniosek. Wydział Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Zasobów Naturalnych Starostwa co roku rozpatruje takie wnioski. Dwa razy w roku do Urzędu Marszałkowskiego i WIOŚ składane są zbiorcze zestawienia informacji o zakresie korzystania ze środowiska oraz wysokości należnych opłat. Wydział RŚ nalicza opłaty za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza z procesu spalania paliw w silnikach spalinowych (tj. samochód służbowy). Opały naliczają także wszystkie gminy. | Budżet powiatu, środki własne gmin |
Źródło: dane otrzymane od gmin, podmiotów gospodarczych, raporty WIOŚ
2.3. STAN ZREALIZOWANYCH NA TERENIE POWIATU ZADAŃ Z ZAKRESU INFRASTRUKTURY OCHRONY ŚRODOWISKA
Tabela nr 3. Zadania inwestycyjne gmin powiatu hajnowskiego.
Lp. | Zadanie | Gmina | Termin realizacji wg programu | Szacunkowa wartość wg programu [tys.zł] | Poniesiony koszt [tys. zł] | Źródła finansowania
| Opis wykonania zadania |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
1 | Rozbudowa istniejącego wodociągu gminnego do wsi Berezyszcze, Zubacze, Bobrówka | Czeremcha | 2008-2009 | 2 630,00 | 1 148,57 | PROW, środki własne gminy | Zadanie zrealizowane. Oddane do eksploatacji. |
2 | Rozbudowa kanalizacji sanitarnej w Czeremsze ulic: Sportowa, Sosnowa, Gruntowa, Gołębia, Podleśna i Krótka | Czeremcha | 2008-2009 | 1 000,00 | 445,67 | PROW, środki własne gminy | Zadanie zrealizowane. |
3 | Rekultywacja istniejących składowisk odpadów komunalnych na terenie gminy | Czeremcha | 2008-2012 | 160,00 | 0 | - | Zadnie nie zrealizowane. Składowisko gminne dopuszczone do dalszej eksploatacji do końca 2012 roku. Rekultywacja pozostałych nieczynnych składowisk nie wykonana ze względu na brak środków finansowych. |
4 | Budowa wodociągu gminnego od wsi Wólka Terechowska do wsi Opaka Duża i Pohulanka | Czeremcha | 2008-2009 | 2 740,00 | 91,7 | Środki własne gminy, INTERREG, PUW | Zadanie w trakcie realizacji. Wykonano aktualizację kosztorysu. |
5 | Budowa składowiska odpadów komunalnych w Związku Gmin | Czeremcha | 2008-2013 | 2 300,00 | 0 | - | Zadanie nie zrealizowane. Nie przystąpiono do realizacji z powodu braku wyznaczenia terenu pod składowisko. |
6 | Budowa kanalizacji sanitarnej w Czeremsze, Kuzawie i Stawiszczach | Czeremcha | 2008-2013 | 10 000,00 | 186,9 | Środki własne gminy, INTERREG, PUW | Zadanie w trakcie realizacji. Złożono wniosek do PROW program współpracy PL-BY-UA. |
7 | Budowa kanalizacji sanitarnej w Czyżach – II etap | Czyże | 2008 | 1 775,00 | 1 499,00 | Środki własne gminy, PROW | Zadanie zrealizowane w całości. |
8 | Budowa kanalizacji sanitarnej Zbucz-Morze | Czyże | 2009-2010 | 5 372,00 | 411,00 | PROW, środki własne gminy | Wykonanie kanału tłocznego Czyże – Zbucz oraz część kanalizacji wsi Zbucz. Zakończenie całej kanalizacji w lipcu 2012 roku. |
9 | Rozbudowa i modernizacja gospodarki wodno-ściekowej na terenie miasta | Hajnówka miasto | 2008-2010 | 14 640,00 | 2 033 838,10 | Grant UE, środki własne PWiK Sp. z o.o. kredyt bankowy, pożyczka bankowa |
|
10 | Zintegrowany system gospodarki odpadami na terenie gmin puszczy Białowieskiej i Dorzecza Bugu | Hajnówka miasto | 2008-2011 | 3 130 tys. Euro | 13 402,47 | Ekofundusz, środki własne gminy | Zadanie zrealizowane w całości. Budowa Zakładu Zagospodarowania odpadów w Hajnówce. |
11 | Budowa kanalizacji sanitarnej | Kleszczele | 2008-2011 | 5 500,00 | 13 120,00 1 478,73 – 2011 rok | Środki własne, PROW, WFOŚiGW | Zdanie w trakcie realizacji. Wykonano roboty budowlano-montażowe na ul. Krótkiej, Kościelnej, Białowieskiej, Boćkowskiej i Puszkina. Został położony kanał sanitarny o długości 1136 m oraz przyłącza do posesji. Na ul. 1 Maja wykonano tylko kanał tłoczny. Stopień zaawansowania prac – ok. 70%. |
12 | Modernizacja składowiska | Narew | Do 2010 | 120,00 | 0 | - | Zadanie nie zrealizowane z powodu braku środków finansowych. |
13 | Oczyszczalnia ścieków wsi Masiewo Stare i Masiewo Nowe | Narewka | 2008-2013 | 2 500,00 | 0 | - | Zadanie nie zrealizowane. Uzgodniono budowę indywidualnych oczyszczalni ścieków. |
14 | Kanalizacja Olchówka – Leśna - Mikłaszewo | Narewka | 2008-2009 | 3 000,00 | 1 608,80 | Budżet gminy, środki WFOŚiGW | Zadanie zrealizowane w całości w 2009 roku. |
15 | Rozbudowa składowiska odpadów i selektywna zbiórka | Narewka | 2008-2010 | 4 000,00 | 0 | - | Zadanie nie zrealizowane. Realizacja jest przewidziana do 2014 roku. |
16 | Termomodernizacja | Narewka | 2008-2010 | 1 500,00 | 0 | SGGN | Zadanie w trakcie realizacji. Opracowywana jest dokumentacja projektowa. Rozpoczęcie zadania – termomodernizacja budynków GOK i GOZ w III kwartale 2012 roku. |
17 | Likwidacja azbestu | Narewka | 2008-2015 | 15 000,00 | 54 978,48 | Budżet gminy, środki WFOŚiGW, NFOŚiGW, środki właścicieli budynków | W trakcie realizacji. W 2011 roku zdjęto i zutylizowano 112 ton azbestu. |
Źródło: dane otrzymane od gmin
3. SPOSOBY I ŹRÓDŁA FINANSOWANIA PRZEDSIĘWZIĘĆ
a. Finansowanie ze środków PFOŚiGW oraz budżetu powiatu
Tabela nr 4. Wydatkowanie środków powiatowego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej w
latach 2008-2010.
Lp. | Nazwa podmiotu | Nazwa zadania | Wielkość kwoty [PLN] |
2008 rok | |||
1 | Zakup nagród dzieciom, które brały udział w programie selektywnej zbiórki odpadów ze szkół w gminach: Białowieża, Czeremcha, Kleszczele, Narew, Narewka, Miasto Hajnówka, gmina Hajnówka | 2.523,01 | |
2 | Akcja „Sprzątanie świata” /zakup worków i rękawiczek dla szkół/
| 576,57 | |
3 | Zespół Szkół Ogólnokształcących w Hajnówce | Termomodernizacja budynku szkolnego.
| 47.000,00 |
4 | Zakup sprzętu do realizacji zadań wynikających z ustawy – Prawo ochrony środowiska /aparat cyfrowy/ | 875,00 | |
5 | Ekoolimpiada w Zespole Szkól Specjalnych | Zakup nagród dla uczestniczących w ekoolimpiadzie dzieci. | 702,89 |
6 | EKO-PROJEKT w Pszczynie | Wykonanie okresowych badan jakości gleby i ziemi w powiecie hajnowskim w 2008 roku. | 16.012,50 |
2009 rok | |||
1 | SP ZOZ w Hajnówce
| Usuniecie wyrobów zawierających azbest z wiaty zlokalizowanej na ul. Piłsudskiego 10. | 2.995,07 |
2 | Zakup nagród dzieciom, które brały udział w programie selektywnej zbiórki odpadów ze szkół w gminach: Czeremcha, Narew, Miasto Hajnówka | 2.533,50 | |
3 | Zespół Szkół Ogólnokształcących w Hajnówce | Termomodernizacja budynku szkolnego.
| 68.994,23 |
4 | Akcja „Sprzątanie świata” /zakup worków i rękawiczek dla szkół/
| 731,71 | |
5 | Hajnowskie Centrum Kształcenia Zawodowego | Usuniecie wyrobów zawierających azbest z budynku zlokalizowanego na ul. 3 Maja 25a | 46.000,00 |
6 | III Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Ekologicznej „Bioróżnorodność i formy ochrony przyrody w Polsce” | Zakup nagród dla uczestniczących w konkursie gimnazjalistów /etap wojewódzki/. | 995,12 |
7 | EKO-PROJEKT w Pszczynie | Wykonanie okresowych badan jakości gleby i ziemi w powiecie hajnowskim w 2009 roku. | 17.080,00 |
8 | Zakup sprzętu i oprogramowania do realizacji zadań wynikających z ustawy – Prawo ochrony środowiska /drukarka + tonery/ | 7.570,10 | |
9 | Zakup wydawnictw (czasopism) poświęconych tematyce ochrony środowiska, w tym: - abonamenty, komentarze, aktualizacje prawne | 1.612,90 | |
2010 rok | |||
1 | Zakup nagród dzieciom, które brały udział w programie selektywnej zbiórki odpadów ze szkół w gminach: Czeremcha, Narew | 603,90 | |
2 | Ekoolimpiada w Zespole Szkól Specjalnych | Zakup nagród dla uczestniczących w ekoolimpiadzie dzieci. | 601,75 |
3 | Dom Miłosierdzia „Samarytanin” w Hajnówce | Dofinansowanie instalacji kolektorów słonecznych do ogrzewania ciepłej wody. | 12.200,00 |
4 | Wojewódzki Konkurs Wiedzy Ekologicznej „Różnorodność biologiczna i formy ochrony przyrody w Polsce” | Zakup nagród dla uczestniczących w konkursie gimnazjalistów /etap wojewódzki/. | 970,16 |
Źródło: opracowano na podstawie własnych danych
Tabela nr 5. Wydatkowanie środków budżetu powiatu na zadania z zakresu ochrony środowiska i
gospodarki wodnej w 2011 roku.
Lp. | Nazwa podmiotu | Nazwa zadania | Wielkość kwoty [PLN] |
1 | Zakup nagród dzieciom, które brały udział w programie selektywnej zbiórki odpadów ze szkół w gminach: Narew, Narewka | 877,73 | |
2 | Zespół Szkół Zawodowych w Hajnówce | Termomodernizacja budynków szkolnych.
| 177 762,00 |
3 | Ekoolimpiada w Zespole Szkól Specjalnych | Zakup nagród dla uczestniczących w ekoolimpiadzie dzieci. | 498,01 |
4 | II Wojewódzki Konkurs Wiedzy Ekologicznej „Różnorodność biologiczna i formy ochrony przyrody w Polsce” | Zakup nagród dla uczestniczących w konkursie gimnazjalistów /etap wojewódzki/. | 1000,00 |
Źródło: opracowano na podstawie własnych danych
b. Finansowanie ze środków NFOŚiGW, WFOŚiGW
W latach 2008–2011 na zadania służące ochronie środowiska przekazywane były środki w ramach wsparcia z NFOŚiGW oraz WFOŚiGW w Białymstoku. Dofinansowania obejmowały następujące dziedziny: ochronę wód i gospodarkę wodną, gospodarkę odpadami, ochronę przyrody, edukację ekologiczną oraz przeciwdziałanie i likwidację zagrożeń środowiska. Dziedziny dofinansowane przez WFOŚiGW mieściły się w celach określonych w Programie Ochrony Środowiska Województwa Podlaskiego na lata 2007-2010.
Tabela nr 6. Zestawienie dotacji i pożyczek udzielonych przez NFOŚiGW oraz WFOŚiGW w Białymstoku w
latach 2008-2011.
Lp. | Wnioskodawca | Zadanie | Udzielona kwota | Wykorzystana kwota | Dotacja/ pożyczka |
Rok 2008 | |||||
1 | Gmina Narewka | Budowa kanalizacji sanitarnej do wsi Leśna i Olchówka | 1.120.000,00 | 500.000,00 - 2008 r. 586.667,94 - 2009 r. | Pożyczka |
2 | Gmina Hajnówka | Modernizacja oświetlenia ulicznego na terenie gminy, wymiana 649 opraw oświetleniowych | 498.663,00 | 498.663,00 | Pożyczka |
3 | Gmina Narewka | Zakup koparko-ładowarki do obsługi składowiska odpadów | 196.000,00 | 196.000,00 | Pożyczka |
4 | Gmina Czyże | Zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego /lekkiego 4x2/ | 80.000,00
| 80.000,00 | Pożyczka |
5 | Gmina Białowieża | Zakup średniego samochodu pożarniczego z przeznaczeniem dla OSP w Białowieży | 300.000,00 60.000,00 | 300.000,00 60.000,00 | Pożyczka Dotacja |
6 | PUK Sp. z o.o. | Selektywna zbiórka surowców wtórnych u źródła z powiatu hajnowskiego i siemiatyckiego | 300.000,00 | 300.000,00 | Pożyczka |
7 | Gmina Narewka | Zakup motopomp dla OSP w Narewce
| 5.000,00 | 5.000,00 | Dotacja |
8 | Komenda Powiatowa Straży Pożarnej | Doposażenie jednostki w Hajnówce w ciężki zestaw hydrauliczny ratownictwa technicznego | 50.500,00 | 50.500,00 | Dotacja |
9 | Gmina Narew | Konkurs „Selektywna zbiórka surowców wtórnych” | 3.954,98 | 3.954,98 | Dotacja |
10 | Gmina Narewka | Projekt edukacji ekologicznej „Brama do puszczy” | 14.328,00 | 14.322,50 | Dotacja |
11 | Białowieski Park Narodowy | Wydanie 3 tomów bibliografii Puszczy białowieskiej za lata 1991-1995, 1996-2000, 2001-2005 | 20.000,00 | 8.812,64 | Przekazanie środków jednostce budżetowej |
Program ekozespołów w mojej szkole i przedszkolu | 6.160,00 | 6.158,68 | |||
Hodowla restytucyjna żubrów w Puszczy białowieskiej | 148.400,00 | 55.263,88 - 2008 r. 87.249,27 - 2009 r. | |||
Rok 2009 | |||||
1 | Gmina Dubicze Cerkiewne | Modernizacja oświetlenia ulicznego na terenie gminy | 251.279,44 | 251.279,44 | Pożyczka |
2 | Gmina Czeremcha | Zakup koparko-ładowarki z osprzętem do prowadzenia gospodarki odpadami na terenie gminy | 253.272,00 | 253.272,00 | Pożyczka |
3 | Miasto Hajnówka | Pomoc mieszkańcom miasta w usuwaniu wyrobów zawierających azbest | 11.504,00 | 11.504,00 | Dotacja |
4 | Gmina Białowieża | Unieszkodliwianie odpadów azbestowo-cementowych z terenu gminy | 33.981,07 | 33.981,07 | Dotacja |
5 | Gmina Hajnówka | Zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego lekkiego 4x2 | 60.000,00 20.000,00 | 60.000,00 20.000,00 | Pożyczka Dotacja |
6 | Gmina Narew | Doposażenie jednostki OSP w Narwi w zestaw do ratownictwa technicznego-drogowego Luks wraz z modernizacją i przystosowaniem do zamontowania na samochodzie gaśniczym typu STAR | 12.647,00 | 12.647,00 | Dotacja |
7 | Gmina Narew | Konkurs Selektywna zbiórka Surowców Wtórnych" w Zespole Szkolno - Przedszkolnym i Publicznym Gimnazjum w Narwi | 3.000,00 | 3.000,00 | Dotacja |
8 | Spółdzielnia Mieszkaniowa w Hajnówce | Urządzanie terenów zielonych. Uporządkowanie i odnowienie terenów wokół budynków, na których przeprowadzone prace termomodernizacyjne | 60.000,00 | 46.193,55 - 2010 r. | Dotacja |
9 | Białowieski Park Narodowy | „Ekozespoły zmniejszają swój ślad ekologiczny” | 6.000,00 | 6.000,00 | Przekazanie środków jednostce budżetowej |
80 lat restytucji żubra w Puszczy Białowieskiej | 87.060,00 | 85.398,68 | |||
XV wystawa grzybów puszczy białowieskiej narzędziem edukacji o różnorodności biologicznej | 5.850,00 | 5.838,15 | |||
Rok 2010 | |||||
1 | Gmina Czyże | Budowa kanalizacji sanitarnej we wsi Czyże | 514.457,00 | 514.457,00 | Pożyczka |
2 | Gmina Hajnówka | Budowa kanalizacji we wsi Orzeszkowo | 378.115,71 | 372.184,09 | Pożyczka |
3 | Gmina Czeremcha | Budowa wodociągu do wsi Berezyszcze, Zubacze , Bobrówka oraz kanalizacji w Czeremsze | 265.034,00 | 265.034,00 | Pożyczka |
4 | Gmina Dubicze Cerkiewne | Rozbudowa sieci wodociągowej w m. Górny Gród – Nikifirowszczyzna –Wygon, budowa przyzagrodowych oczyszczalni ścieków | 53.506,56 | 53.506,56 | Pożyczka |
5 | Gmina Narew | Wymiana oświetlenia ulicznego na energooszczędne w gminie | 501.188,00 | 501.188,00 | Pożyczka |
6 | Miasto Hajnówka | Pomoc mieszkańcom w usuwaniu azbestu | 26.656,00 | 8.911,60 | Dotacja |
7 | Gmina Kleszczele | Odbiór i unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest | 47.600,00 | 47.357,24 | Dotacja |
8 | Gmina Narewka | Utylizacja wyrobów azbestowych | 8.372,00 | 8.372,00 | Dotacja |
9 | SP ZOZ | Ucyfrowienie szpitala w zakresie wszystkich aparatów RTG | 260.000,00 100.000,00 | 260.000,00 100.000,00 | Pożyczka Dotacja |
10 | Gmina Kleszczele | Zakup lekkiego samochodu ratownictwa technicznego dla OSP | 50.000,00 | 50.000,00 | Dotacja |
11 | Gmina Białowieża | Budowa kanalizacji I etap- Pogorzelce, Teremiski, Budy, Białowieża | 706.695,90 | 95.506,59 | Pożyczka |
12 | Gmina Kleszczele | Budowa kanalizacji ściekowej w Kleszczele Dobrowoda | 531.286,51 | 531.286,51- 2011 r. | Pożyczka |
13 | Gmina Narew | Budowa wodociągu do wsi Puchły, Cimochy, Rybaki, Hajdukowszczyzna oraz przydomowej oczyszczalni ścieków w Trześciance | 218.066,00 | 89.249,00 | Pożyczka |
14 | Gmina Narewka | Przebudowa ujęć wody i rozbudowa sieci wodno-kanalizacyjnej w gminie | 533.323,16 | 533.323,16 | Pożyczka |
15 | Nadleśnictwo Hajnówka | Wyposażenie izby edukacyjnej oraz Sali multimedialnej w pomoce i sprzęt dydaktyczny | 52.181,00 | 52.181,00 | Dotacja |
16 | Gmina Hajnówka | Rozbudowa sieci kanalizacyjnej w miejscowościach gminy | 822.191,51 | 822.191,51 | Pożyczka |
17 | Białowieski Park Narodowy | Wydanie 4 zeszytów kwartalnika „Parki narodowe i rezerwaty przyrody” | 15.900,00 | 15.279,38 | Przekazanie środków jednostce budżetowej |
Wojewódzki konkurs wiedzy ekologicznej | 3.000,00 | 3.000,00 | |||
Hodowla restytucyjna żubra | 189.000,00 | 91.804,32 - 2010 r. 96.603,95 - 2011 r. | |||
Rok 2011 | |||||
1 | Gmina Hajnówka | Rozbudowa sieci kanalizacyjnej w miejscowościach gminy | 517.846,51 | 185.975,02 | Pożyczka |
2 | Gmina Białowieża | Budowa kanalizacji I etap- Pogorzelce, Teremiski, Budy, Białowieża | 751.148,02 | 655.641,43 | Pożyczka |
3 | Gmina Dubicze Cerkiewne | Budowa 64 sztuk przydomowych oczyszczani ścieków na terenie gminy | 127.738,09 | 127.738,09 | Pożyczka |
4 | Gmina Narewka | Przebudowa ujęć wody i rozbudowa sieci wodno-kanalizacyjnej w gminie | 947.500,00 | 947.500,00 | Pożyczka |
5 | Gmina Narew | Budowa wodociągu do wsi Puchły, Cimochy, Rybaki, Hajdukowszczyzna oraz przydomowej oczyszczalni ścieków w Trześciance | 218.066,00 | 123.867,00 | Pożyczka |
6 | Gmina Hajnówka | Rekultywacja składowiska odpadów w Nowosadach | 150.896,00 | 150.896,00 | Pożyczka |
7 | Gmina Narew | Unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest | 109.175,47 | 55.064,73- nfośigw 11.555.01- wfośigw | Dotacja |
8 | Gmina Kleszczele | Usuwanie wyrobów zawierających azbest | 46.085,76 | 23.042,88- nfośigw | Dotacja |
9 | Gmina Czeremcha | Usuwanie wyrobów zawierających azbest | 44.193,96 | 25.181,60- nfośigw 19.012,36- wfosigw | Dotacja |
10 | Miasto Hajnówka | Pomoc mieszkańcom w usuwaniu wyrobów zawierających azbest | 53.219,11 | 26.609,55 - nfośigw 13.304,78 - wfośigw | Dotacja |
11 | Gmina Narewka | Usuwanie wyrobów zawierających azbest | 49.662,00 | 25.180,79 - nfośigw 24.481,21- wfośigw | Dotacja |
12 | Gmina Białowieża | Usuwanie wyrobów zawierających azbest | 49.928,40 | 24.964,20- nfośigw | Dotacja |
13 | Gmina Hajnówka | Usuwanie wyrobów zawierających azbest | 56.601,76 | 28.300,88 - nfośigw 28.300,88 - wfośigw | Dotacja |
14 | Gmina Czyże | Budowa kanalizacji sanitarnej we wsi Zbucz | 211.157,00 | 60.812,00 | Pożyczka |
15 | Nadleśnictwo Hajnówka | Budowa punktu edukacyjnego przy biurze oraz doposażenie izby edukacyjnej | 136.475,61 | 136.475,61 | Dotacja |
16 | Instytut badawczy leśnictwa | Wydanie ksiązki „Działalność instytutu badawczego” w dwóch wersjach językowych | 22.476,19 | 22.476,19 | Dotacja |
17 | Gmina Kleszczele | Budowa kanalizacji ściekowej w Kleszczele Dobrowoda | 1.000.000,00 | 564.259,83 | Pożyczka |
18 | Białowieski Park Narodowy
| Działania edukacyjne upowszechniające wiedzę przyrodnicza i ekologiczną | 16.120,00 | 16.120,00 | Przekazanie środków jednostce budżetowej |
Konkurs na opracowanie koncepcji programowo-przestrzennego pokazowego rezerwatu żubrów | 50.000,00 | 50.000,00 | |||
Ochrona obszaru ochrony ścisłej BPN poprzez zakup 2 pojazdów roboczych z osprzętem | 112.000,00 | 112.000,00 |
Źródło: opracowano na podstawie informacji uzyskanych ze stron internetowych WFOŚiGW
Duży wskaźnik pomocy udzielonej w latach 2008–2011 w postaci pożyczek oznacza, że zainwestowane środki przynoszą efekt ekologiczny i rzeczowy, po czym wracają w postaci spłaconych rat kapitałowych i mogą być ponownie wykorzystane dla wsparcia kolejnych działań służących środowisku.
c. Finansowanie w ramach RPOWP
W ramach Osi Priorytetowej V. Rozwój infrastruktury ochrony środowiska w latach 2009-2011 udzielano dofinansowania na działania 5.1. Rozwój regionalnej infrastruktury ochrony środowiska oraz 5.2. Rozwój lokalnej infrastruktury ochrony środowiska. W poniższej tabeli przedstawiono projekty dofinansowane z RPOWP w podziale na beneficjentów. Łączna kwota dofinansowania w tych latach wyniosła 8 983,8 tys. zł.
Tabela 7. Projekty dofinansowane przez RPOWP w latach 2009-2011
Lp. | Tytuł projektu | Nazwa beneficjenta | Wartość dofinansowania [zł] |
2009 rok | |||
1 | Zakup samochodu do akcji ratowniczych i usuwania skutków zagrożeń na potrzeby OSP w Narewce | Gmina Narewka | 424 999,99 |
2010 rok | |||
1 | Rekultywacja miejskiego składowiska odpadów w Hajnówce | Gmina Miejska Hajnówka | 1 270 290,88 |
2 | Termomodernizacja budynku Zespołu Szkól Zawodowych w Hajnówce | Powiat Hajnowski | 1 065 610,69 |
3 | Termomodernizacja budynków SP ZOZ w Hajnówce | SP ZOZ w Hajnówce | 2 200 687,15 |
4 | Racjonalizacja gospodarki odpadami niebezpiecznymi poprzez działania inwestycyjne i edukacyjne | SP ZOZ w Hajnówce | 653 623,75 |
5 | Zamknięcie i rekultywacja składowiska odpadów w Czyżach | Gmina Czyże | 137 611,90 |
6 | Rekultywacja składowiska gminnego w Białowieży | Gmina Białowieża | 424 356,94 |
2011 rok | |||
1 | Rozwój systemu ratowniczo-gaśniczego na terenie powiatu hajnowskiego | Gmina Białowieża | 1 386 651,78 |
2 | Budowa małej elektrowni wiatrowej w gminie Narewka | MARIEL Mariusz Żukowski | 1 420 000,00 |
Źródło: opracowano na podstawie danych ze strony internetowej UMWP
d. Pozostałe źródła finansowania inwestycji w latach 2008–2011
W latach objętych niniejszym RPOŚ dofinansowanie w ramach POIiŚ otrzymały projekty wymienione w tabeli poniżej.
Tabela 8. Projekty dofinansowane z POIiŚ - Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Projekt | okres realizacji inwestycji | wartość projektu [mln euro] | wartość dofinansowania ze środków UE [mln euro] |
Rozbudowa i modernizacja gospodarki wodno- ściekowej na terenie miasta Hajnówka | 2008-2010 | 3,75 | 2,23 |
Zintegrowany System Gospodarki odpadami na terenie Gmin Puszczy Białowieskiej i Dorzecza Bugu | 2008-2011 | 31,13 | 17,12 |
SUMA | 202,21 | 116,04 |
Źródło: opracowano na podstawie informacji ze strony internetowej MŚ
W latach 2010-2011 dofinansowywanie w postaci pożyczek ze środków NFOŚiGW w ramach programu priorytetowego „Współfinansowanie przez wfosigw przedsięwzięć inwestycyjnych, które uzyskały wsparcie z UE” otrzymały projekty wymienione w tabeli poniżej.
Tabela 9. Projekty realizowane z NFOŚiGW w ramach programu priorytetowego „Współfinansowanie przez
WFOŚiGW przedsięwzięć inwestycyjnych, które uzyskały wsparcie z UE”
Lp. | Wnioskodawca | Zadanie | Udzielona kwota | Wykorzystana kwota |
1 | Gmina Hajnówka | Budowa kanalizacji we wsi Orzeszkowo | 440.884,29 | 440.884,29 |
2 | Gmina Czeremcha | Budowa wodociągu do wsi Berezyszcze, Zubacze, Bobrówka oraz kanalizacji w Czeremsze | 226.222,75 | 226.222,75 |
3 | Gmina Dubicze Cerkiewne | Rozbudowa sieci wodociągowej w m. Górny Gród – Nikifirowszczyzna –Wygon, budowa przyzagrodowych oczyszczalni ścieków | 67.537,00 | 67.537,00 |
4
| Gmina Białowieża | Budowa kanalizacji I etap- Pogorzelce, Teremiski, Budy, Białowieża | 1.042.549,94 | 95.506,59 |
5 | Gmina Kleszczele | Budowa kanalizacji ściekowej w Kleszczele Dobrowoda | 768.713,49 | 450.000,00 - 2010 r. 318.713,49 - 2011 r. |
6 | Gmina Narewka | Przebudowa ujęć wody i rozbudowa sieci wodno-kanalizacyjnej w gminie | 713.778,86 | 614.123,12 |
7 | Gmina Hajnówka | Rozbudowa sieci kanalizacyjnej w miejscowościach gminy | 822.191,51 | 822.191,51 |
8 | PWiK | Modernizacja stacji uzdatniania wody II etap | 468.018,16 | 248.270,26 - 2010 r. 219.747,90 - 2011 r. |
9 | PWiK | Rozbudowa oczyszczalni ścieków I etap i budowa kanalizacji sanitarnej w Hajnówce | 382.259,27 | 382.259,27 |
Źródło: opracowano na podstawie informacji uzyskanych ze stron internetowych WFOŚiGW
4. MONITORING WDRAŻANIA PROGRAMU OCHRONY ŚRODOWISKA
W POŚ wyszczególniono wskaźniki umożliwiające ocenę stopnia realizacji zamierzeń programowych. Monitoring wprowadzonej polityki ochrony środowiska oznacza, że wdrożenie POŚ podlega regularnej ocenie w zakresie: określenia stopnia wykonania przyjętych zadań, określenia stopnia realizacji założonych celów oraz analizy przyczyn powstałych różnic. W poniższej tabeli przedstawiono osiągnięte wartości wskaźników w ramach monitoringu (określone w stosunku do roku 2006). Należy zaznaczyć, że niektóre wskaźniki nie są mierzalne lub organy monitorujące nie posiadają wymaganych danych. Ze względu na brak danych z roku 2011 odnośnie osiągniętych wskaźników w tabeli zamieszczono dane dotyczące roku 2010.
Tabela 10. Wskaźniki stopnia realizacji POŚ
Wskaźnik monitoringu | Stan wyjściowy [2006 rok] | Osiągnięty wskaźnik [2008 rok] | Osiągnięty wskaźnik [2010 rok] |
Ilość wody zużywanej (m3/M/rok) | 28,5 | 25,5 | 25,5 |
Długość sieci wodociągowej (km) | 644,9 | 649,5 | 667,6 |
Długość sieci kanalizacyjnej (km) | 195,5 | 200,4 | 214,8 |
Stosunek długości sieci kanalizacyjnej do sieci wodociągowej (%) | 30,3 | 30,8 | 32,2 |
Ładunki zanieczyszczeń w ściekach oczyszczonych (kg/rok) BZT5 ChZT Azot ogólny Zawiesina |
14 879 7 397 17 274 65 533 |
23 671 9 455 21 962 93 575 |
20 228 13 441 16 529 80 889 |
Ilość zebranych odpadów komunalnych zmieszanych w roku (Mg) | 17 687,44 | 6 498,19 | 4 881,05 |
Masa składowanych odpadów komunalnych (Mg) | 11 304,30 | 5 700,92 | 1 263,90 |
Wielkość emisji zanieczyszczeń gazowych do powietrza (bez CO2) w Mg | 973 | 305 | 596 |
Jakość powietrza atmosferycznego (Mg/rok) - dwutlenek siarki - dwutlenek azotu - pył ogółem - tlenek węgla |
148 98 186 727 |
78 86 107 141 |
105 85 131 344 |
Wskaźnik lesistości (%) | 51,9 | 52,0 | 53,0 |
Powierzchnia terenów objętych ochrona prawna (ha) | 95 032,5 | 95 032,5 | 95 415,4 |
Źródło: opracowano na podstawie danych ze strony internetowej UMWP (baza WSO) oraz GUS
WNIOSKI Z WYKONANIA PROGRAMU OCHRONY ŚRODOWISKA DLA POWIATU
HAJNOWSKIEGO NA LATA 2008-2011
Analiza stanu środowiska oraz realizacji zadań zaplanowanych w POŚ pozwoliła wysnuć następujące wnioski:
Na obszarze powiatu zadania realizowane były w stopniu zadowalającym, przynosząc wymierne efekty ekologiczne. W latach 2008-2010 poprawie uległy następujące wskaźniki monitoringu:
nastąpiła redukcja emisji dwutlenku siarki, tlenku i dwutlenku węgla oraz pyłu;
wzrosła powierzchnia obszarów chronionych oraz terenów leśnych,
zwiększyła się długość sieci wodociągowej i kanalizacyjnej,
zmniejszyła się ilość składowanych odpadów komunalnych.
Obecnie przekroczenia dopuszczalnych poziomów zanieczyszczeń w powietrzu nie występują. Co nie oznacza, że w zakresie ochrony powietrza nie należy podejmować działań mających na celu utrzymanie dobrej jego jakości poprzez modernizację kotłowni, zwiększenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii.
W zakresie ochrony przyrody zadania powinny być kontynuowane (dalsza ochrona terenów cennych przyrodniczo, edukacja społeczeństwa w tym zakresie).
Zadania w zakresie zapobiegania rozprzestrzeniania się hałasu powinny być uwzględniane w planach zagospodarowania przestrzennego poprzez zachowanie odpowiednich odległości zabudowy od ciągów komunikacyjnych oraz być realizowane poprzez:
modernizację istniejących dróg,
stosowanie ekranów akustycznych, tworzenie pasów zieleni.
Uległa zmniejszeniu masa składowanych odpadów komunalnych, w wyniku zamknięcia na terenie powiatu 6 składowisk odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne oraz budowy Zakładu Pomocniczego w Poryjewie dla ZZO Dubiażyn. W zakresie gospodarki odpadami należy obejmować coraz większą liczbę mieszkańców zorganizowanym systemem zbierania odpadów komunalnych, systemem selektywnego zbierania odpadów.
Ze wszystkich wyników pomiarów prowadzonych w środowisku jedynie stan wód ulega pogorszeniu. Nastąpiło zwiększanie ładunku zanieczyszczeń w ściekach oczyszczonych, odprowadzanych do wód powierzchniowych (BZT5, ChZT, zawiesiny) przez co pogarsza się jakość wód powierzchniowych i wód podziemnych, a także jakość wody spożywanej przez mieszkańców powiatu. Niekorzystnie na jakość wód wpływa: brak rozdziału sieci deszczowej i sanitarnej (systemu kanalizacji rozdzielczej), nielegalne podłączenia odprowadzeń ścieków sanitarnych do kanalizacji deszczowej oraz niski stopień skanalizowania. W celu poprawy wód niezbędna jest realizacja działań polegająca na rozbudowie sieci kanalizacyjnych, modernizacji oczyszczalni ścieków, modernizacji ujęć wody oraz bieżący monitoring zakładów przemysłowych.
6. SPIS TABEL
TABELA 1. ZADANIA WŁASNE (INWESTYCYJNE I POZAINWESTYCYJNE) POWIATU ……………………. 6
TABELA 2. ZADANIA KOORDYNOWANE ………………………………………………………………………... 10
TABELA 3. ZADANIA INWESTYCYJNE GMIN POWIATU HAJNOWSKIEGO ………………………………… 16
TABELA 4. WYDATKOWANIE ŚRODKÓW POWIATOWEGO FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA I
GOSPODARKI WODNEJ W LATACH 2008-2010 …………………………………………………….. 18
TABELA 5. WYDATKOWANIE ŚRODKÓW BUDŻETU POWIATU NA ZADANIA Z ZAKRESU OCHRONY
ŚRODOWISKA I GOSPDOARKI WODNEJ W 2011 ROKU ………………………………………….. 18
TABELA 6. ZESTAWIENIE DOATACJI I POŻYCZEK UDZIELONYCH PRZEZ NFOŚiGW ORAZ WFOŚiGW W
BIAŁYMSTOKU W LATACH 2008-2011 ……………………………………………………………… 19
TABELA 7. PROJEKTY DOFINANSOWANE PRZEZ RPOWP W LATACH 2009-2011 …………………………. 21
TABELA 8. PROJEKTY DOFINANSOWANE Z POIiŚ – PROGRAM OPERACYJNY INFRASTUKTURA I
ŚRODOWISKO ………………………………………………………………………………………….. 21
TABELA 9. PROJEKTY REALIZAOWANE Z NFOŚiGW W RAMACH PROGRAMU PRIORYTETOWEGO
„WSPÓŁFINANSOWANIE PRZEZ WFOŚiGW PRZEDSIĘWZIĘĆ INWESTYCYJNYCH, KTÓRE
UZYSKAŁY WSPARCIE Z UE” ………………………………………………………………………. 22
TABELA 10. WSKAŹNIKI STOPNIA REALIZACJI POŚ ………………………………………………………….. 22
Sporządziła: Ewa Cieślik
Metryka strony