Protokół Nr XXXIV/06 z obrad sesji Rady Powiatu Hajnowskiego w dniu 31 sierpnia 2006 r.

Protokół Nr XXXIV/06

z obrad sesji Rady Powiatu Hajnowskiego

w dniu 31 sierpnia 2006 r.

w sali nr 12 Starostwa Powiatowego w Hajnówce

( początek sesji - godz. 10:00, koniec - godz. 11:20)

 

Sesję otworzył i przewodniczył obradom Przewodniczący Rady Powiatu Hajnowskiego Pan Mikołaj Michaluk.

Pan Przewodniczący powitał przybyłych na sesję gości w osobach:

        Grzegorz Tomaszuk – dyrektor SP ZOZ w Hajnówce;

        oraz Tadeusz Topolski – przedstawiciel lokalnej prasy ( lista obecnych osób zaproszonych na sesję str......., zał. nr   5  ).

Na podstawie listy obecności ( lista obecności str............., zał. nr  6  ) Przewodniczący Rady stwierdził,  że w obradach udział bierze 17 radnych, co stanowi kworum, przy którym Rada Powiatu może obradować i podejmować prawomocne uchwały.

Przewodniczący Rady zwrócił się z zapytaniem do radnych, czy będą uwagi do porządku obrad sesji Rady Powiatu.

W związku z brakiem uwag Przewodniczący Rady poddał porządek obrad sesji pod głosowanie. Przedstawiony porządek XXXIV sesji Rady Powiatu został przez radnych przyjęty jednogłośnie ( 17 głosów „za”).

 Oto jego brzmienie:

 

  1. Przyjęcie protokołu z  XXXIII sesji Rady Powiatu Hajnowskiego.
  2. Informacja o pracy Zarządu w okresie międzysesyjnym.
  3. Interpelacje i zapytania radnych.
  4. Informacja o działalności SP ZOZ w Hajnówce ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji ekonomicznej SP ZOZ.
  5. Informacja o przebiegu wykonania planu finansowego SP ZOZ za I półrocze 2006r.
  6. Informacja o działalności Rady Społecznej SP ZOZ.
  7. Informacja o realizacji budżetu powiatu za I półrocze 2006r.
  8. Powzięcie uchwał w sprawie:

8.1.    zmian w budżecie na 2006r.;

8.2.    przyjęcia Statutu Starostwa Powiatowego w Hajnówce;

8.3.    nieodpłatnego przejęcia mienia PKP S.A.;

8.4.    zmiany uchwały Nr XIX/110/04 Rady Powiatu Hajnowskiego z dnia 30 września 2004r. w sprawie przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg obywateli;

8.5.    powierzenia do wykonania zadania Powiatu Hajnowskiego z zakresu edukacji publicznej Gminie Dubicze Cerkiewne;

8.6.    przyjęcia regulaminu przyznawania i przekazywania stypendium w ramach programu wyrównywania szans edukacyjnych dla studentów z Powiatu Hajnowskiego na rok akademicki 2006/2007;

8.7.    przyjęcia regulaminu przyznawania i przekazywania stypendium w ramach programu wyrównywania szans edukacyjnych dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, dla których organem prowadzącym lub dotującym jest Powiat Hajnowski na rok szkolny 2006/2007;

8.8.    określenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami Powiatu Hajnowskiego.

9. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

  1. Wolne wnioski.
  2. Zamknięcie obrad XXXIV sesji Rady Powiatu Hajnowskiego.

 

 

 

 

 

Do punktu 1 – go :

         

Do protokołu z XXXIII sesji Rady Powiatu radni nie zgłosili uwag. Przewodniczący Rady Powiatu poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z XXXII sesji Rady Powiatu. Protokół został przyjęty jednogłośnie ( 17 głosów „za”).

 

Do punktu 2 – go :

            Przewodniczący Rady Powiatu oznajmił, że wszyscy radni otrzymali pisemną informację o pracy Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym ( str.........., zał nr 3)
i zapytał radnych, czy będą uwagi bądź pytania w związku z przedłożoną informacją.

W związku z brakiem uwag i pytań Pan Przewodniczący stwierdził, że informacja o pracy Zarządu w okresie międzysesyjnym została przyjęta przez Radę Powiatu.

            Do punktu 3-go:

 

            W powyższym punkcie zostały zgłoszone następujące interpelacje i zapytania:

  1. Radny Lech Jan Michalak zgłaszając interpelację ustną, zapytał, cytuję: „ Ja bym miał takie pytanie, bo patrzę, że na ul. Batorego po jednej stronie chodnik jest równo z końcem asfaltu, a po drugiej stronie tutaj od strony bocznej jest tylko za tą ciastkarnią. Czy to tak miało być w planach, czy to też będzie uzupełnione równo z asfaltem?”

Do punktu 4-go:

 

W powyższym punkcie Rada Powiatu zapoznała się z informacją o działalności SP ZOZ w Hajnówce ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji ekonomicznej SP ZOZ ( informacja w zał. Nr 2, str.........).

Przewodniczący Rady zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Panowie mają informację na piśmie. Zajmowały się tym zagadnieniem dwie Komisje Rady. Proszę Pana dyrektora o krótki komentarz do przedstawionej informacji, ze szczególnym uwzględnieniem dwóch spraw, tzn. ujemnego wyniku finansowego za I półrocze i sprawy podwyżek płac od października.”

Pan Grzegorz Tomaszuk – dyrektor SP ZOZ w Hajnówce zabierając głos, powiedział, cytuję: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado! Sprawy SP ZOZ były omawiane na dwóch Komisjach. Dodam, że tymi sprawami zajmowała się także Komisja Spraw Społecznych w I kwartale tego roku. Każdego roku taką informacje Wysokiej Radzie składałem o działalności SP ZOZ i Wysoka Rada mogła porównać funkcjonowanie SP ZOZu w poszczególnych latach. Chce poinformować, jakie nastąpiły zmiany organizacyjne w szpitalu. Otóż w roku bieżącym nie funkcjonuje już oddział dla przewlekle chorych, ale powstał zakład opiekuńczo – leczniczy z 20 łóżkami. W sumie mamy teraz 52 łóżka opieki długoterminowej. Ja myślę, że jesteśmy jedynym powiatem, który ma tak dużo łóżek opieki długoterminowej. Są dwie tego przyczyny – mamy duzy powierzchniowo szpital i mamy największe potrzeby w naszym powiecie, bo niekorzystna jest sytuacja demograficzna. Jeżeli chodzi o specjalistkę, to w stosunku do roku ubiegłego, to ja przypomnę, że były kłopoty z zakontraktowaniem wszystkich poradni specjalistycznych, ale w sumie po konkursach zakontraktowaliśmy wszystkie poradnie plus poradnie medycyny sportowej. Jeśli chodzi o sytuacje ekonomiczną, to moim zdaniem szpital się rozwija i kontrakty z roku na rok rosną. Szczególnie dobrym pod względem finansowym był rok ubiegły, gdyż NFZ zapłacił nam za wykonanie porad ponad limit. Była to znacząca kwota – 3.188.000 zł. Te dodatkowe pieniądze zdecydowanie wpłynęły na poprawę naszej sytuacji finansowej. Przeznaczyliśmy te środki na inwestycje, na uiszczenie zobowiązań wobec pracowników. To tez świadczy o tym, że nasz szpital ma duże możliwości, duże rezerwy, bo dużo wykonujemy ponad limit. Tydzień temu miałem spotkanie z Panią dyrektor NFZ NT. ustawy podwyżkowej. W tym roku tez liczymy na dodatkowe pieniądze za wykonanie usług ponad limit. Zwracają te pieniądze, które w roku ubiegłym białostocki oddział NFZ zwrócił w postaci nadwyżki do centrali. Te pieniądze wracają do naszego województwa, te 17 mln zł i jedyny sposób podziału pieniędzy w tym systemie to jest zapłata za wykonaną prace. Pani dyrektor była zaskoczona, że szpital powiatowy ma takie duże ponadwykonanie, większe niż szpital kliniczny w Białymstoku. I w tym przypadku należy się spodziewać jakiejś kontroli. Pani dyrektor powiedziała, że nasze kontrakty są dużo zaniżone skoro wykonujemy tyle ponad limit. Natomiast ostatecznej decyzji w tej sprawie jeszcze nie ma. Myślę, że w końcu września powinniśmy podpisać stosowne aneksy w tej sprawie. Na pewno zostaną opłacone świadczenia ratujące życie, czyli na oddziale intensywnej terapii, a także na oddziałach zabiegowych. Jeżeli wykonujemy ponad limit, to wiadomo, że odbija się to w kosztach. Koszty szpitala wzrosły znacząco.

Następna sprawa, to realizacja ustawy 203. Tak dla przypomnienia, bo o tym tez mówiłem, że uregulowaliśmy zobowiązania wobec pracowników. Pomogła nam ta pożyczka od Skarbu Państwa. Przy pewnych warunkach można ubiegać się o odroczenie 70% kwoty niespłaconej tej pożyczki , ale warunek jest taki, że nie może być zobowiązań żadnych wobec pracowników. Chcę powiedzieć, że każdego miesiąca spłacamy 34 tys. zł tej pożyczki. Do końca września 2007r. mamy termin zapłacenia drugiej raty odsetek od ustawy 203 – jest to kwota 534.000 zł.

Natomiast jeżeli chodzi o sytuację bieżącą finansową, to zobowiązania wymagalne wobec dostawców wynoszą 300.000 zł i wymaga uregulowania jeszcze podatek od nieruchomości. W związku z tym, że kontrakty są podpisane nie na podstawie wykonania z roku ubiegłego, tylko na podstawie tych umów wyjściowych z roku ubiegłego, a koszty są stałe, to za 6 miesięcy tego roku mamy stratę 97 tys. zł. W lipcu strata zmniejszyła się do 55 tys. zł, bo lipiec przyniósł zysk. Druga przyczyna tej straty, to jest podwyżka z 1 kwietnia tego roku. Pomimo tej sytuacji nienajlepszej, ani nienajgorszej podjęliśmy decyzję, że od 1 kwietnia podnieśliśmy płace w naszym zakładzie średnio o 7,5%, co w skali miesiąca dale około 70 tys. zł. Teraz w okresie zimowym będą na pewno koszty wyższe, bo już niedługo uruchamiamy kotłownie, ale tez liczymy na to, że NFZ zapłaci nam za ponadlimit.

Jeżeli chodzi o inwestycje, to najważniejsza inwestycją tego roku jest przeniesienie oddziału obserwacyjno – zakaźnego do pomieszczeń szpitala. Zgodnie z umową inwestycja ma być zakończona do końca września. Powstanie bardzo nowoczesny oddział, najnowocześniejszy oddział obserwacyjno – zakaźny w  Województwie Podlaskim. Będą bardzo dobre warunki dla pacjentów, sale 2,3 osobowe. Wszystkie sale będą posiadały węzły sanitarne. Myślę, że w październiku bądź w listopadzie uruchomimy nowy oddział. Chcę tez podkreślić, że kupiliśmy miesiąc temu echokardiograf, dotychczas nie mieliśmy takiego aparatu. Kupiliśmy także nowe USG.

Jeżeli chodzi o te przewidywaną podwyżkę, to ukazała się już w tej sprawie ustawa sejmowa. Na podstawie ustawy NFZ będzie nam anektował umowy zwiększające wartość kontraktu w poszczególnych dziedzinach, z wyjątkiem POZ. Senat wniósł taką poprawkę, że POZ otrzymał już podwyżkę w roku bieżącym i ta umowa na podwyżkę w POZ będzie anektowana od 1 stycznia 2007r. Czyli wartości tych umów będą zwiększone o 30% w stosunku rocznym. Oczywiście te pieniądze nie zostaną nam dane, tylko te pieniądze trzeba wypracować. Wzrosną ceny za poszczególne procedury. Z tego wynika, że jeżeli ceny procedur rosną, to będzie się wykonywało mniej procedur, a co za tym idzie, dostępność do świadczeń medycznych będzie gorsza i o tym oficjalnie Pani dyrektor NFZ mnie poinformowała, że od 1 stycznia będzie kontrakt zawarty na poziomie roku bieżącego, a w związku z tym, że ceny procedur będą wyższe, to dostępność do usług będzie gorsza. Sejm nie wymyślił nic nowego, nie dał dodatkowych pieniędzy, tylko te pieniądze, które były w systemie i wskazał tylko, że część pieniędzy ma być przeznaczonych na podwyżki. Rzeczywiście logika wskazuje, że to odbędzie się kosztem pacjenta, czyli będą kolejki itd. Jest jeszcze kwestia podziału tych pieniędzy. Indywidualnie pracownik może otrzymać od 0 do 40% w stosunku do przeciętnej miesięcznej z poprzedniego kwartału. My to przeliczyliśmy, że średnio w naszym przypadku płace wzrosną około 20-205%. Chcę powiedzieć, że jest to znaczący wzrost, to może nie zaspokoi potrzeb lekarzy i pielęgniarek, ale nigdy nie było tak znaczącej podwyżki. Pracownicy otrzymają wyższe wynagrodzenie od 1 października. Powstaje niestety pewien kłopot, gdyż ustawa zapewnia finansowanie na wyższym poziomie od 1 października do końca przyszłego roku. Nie ma nic o dalszym finansowaniu w kolejnych latach. Teraz pracodawcy stoją przed dylematem, czy tę podwyżkę wprowadzić do wynagrodzenia zasadniczego, ale to rodzi konsekwencje na przyszłe lata, czy dać te pieniądze w postaci podwyżki. My będziemy podejmowali to ryzyko i nie będziemy dawać tych pieniędzy w postaci dodatków, tylko włączymy je do wynagrodzenia zasadniczego. Problem jeszcze jest z POZetem. Pomimo, że ta umowa nie będzie anektowana od 1 października, tylko od 1 stycznia 2007r., to jednak my uważamy, że nawet środki własne przeznaczymy na to, żeby POZ otrzymał podwyżkę, tak, jak inni pracownicy.”

Radny Lech Jan Michalak zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Ja bym miał pytanie, bo Pan mówi, ze poradnie mają rozpisaną wystarczającą ilość porad. Chciałbym się dowiedzieć, jak wygląda sprawa w poradni, gdzie dzieciom są badane bioderka. Wiem, że po tym pierwszym badaniu powiedziano, że proszę zadzwonić za 2 miesiące i jeśli będą punkty, to będzie można się badać, a jeśli nie, to trzeba będzie jechać do Białegostoku i prywatnie to robić. Także prosiłbym o wyjaśnienie tej sprawy, jak to jest z tymi dziećmi małymi i z tymi badaniami. Miałbym jeszcze pytanie, czy wyprowadzenie Pogotowia Ratunkowego ze szpitala spowodowało jakieś trudności z dostaniem się do lekarza, czy do szpitala?”

Radny Mikołaj Janowski zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Chciałbym jeszcze uzupełnić pytanie radnego Michalaka odnośnie wyprowadzenia Pogotowia ze szpitala. Jak to wpłynęło na stan zdrowia mieszkańców powiatu i co dyrekcja robi, żeby zapobiec obecnej sytuacji, bo tak daleka odległość Pogotowia od szpitala na pewno wpływa negatywnie na zdrowie pacjentów.”

Pan Grzegorz Tomaszuk – dyrektor SP ZOZ zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Odnośnie pytania dotyczącego Poradni Specjalistycznej, to chcę powiedzieć, że są niestety kolejki. Odnośnie badania bioderek, to niestety tu jest kwestia, jak można daleko przekraczać limit wykonywanych usług przez lekarzy. Wiem, że tam limity są znacznie przekroczone. Ja myślę, że teraz we wrześniu będą anektowane umowy i NFZ zapłaci za 100% wykonanie, to wówczas te kolejki będą mniejsze.

Jeśli chodzi o Pogotowie Ratunkowe, to szpital i pogotowie to są dwie niezależne instytucje. Kiedyś Pan Wojewoda Gajewski podjął taką decyzję i wydzielił Pogotowie z ZOZu. My wydzierżawiliśmy dla Pogotowia pomieszczenia. Mamy szpital nowoczesny, duży i mieliśmy taką możliwość, żeby im udostępniać tak dużą powierzchnię, około 250 m2. Pogotowie płaciło nam 3 tys. zł w sezonie pozagrzewczym i 6 tys. zł w sezonie grzewczym. Dyrekcja Pogotowia podjęła taką strategię i ta strategia nie tylko dotyczy Hajnówki, ale zrobiono to samo w Mońkach, w łapach, praktycznie we wszystkich powiatach. Aktualnie Pogotowie wyprowadza się z pomieszczeń szpitala w Siemiatyczach. U nas Pogotowie miało dobre warunki lokalowe, wydzierżawialiśmy im dużą powierzchnię, Sanepid nie miał żadnych zastrzeżeń do tych pomieszczeń. Ja z Panami Starostami i z Panem Burmistrzem chcieliśmy bronić tego układu, który był. Odbyliśmy kilka spotkań z dyrektorem Pogotowia. Ja się zobowiązałem, że mogę nawet oddać część SORu pod potrzeby Pogotowia i w ślad za tym poprosiłem konsultanta Wojewódzkiego prof. Ładnego, który przyjechał do nas z dyrektorem Pogotowia i ja pokazałem pomieszczenia, które jeszcze możemy oddać pod potrzeby Pogotowia. Nawet uzgodniliśmy, że my poniesiemy koszt adaptacji tych pomieszczeń. Uzgodniliśmy, że Pogotowie wyremontuje te pomieszczenia i koszty remontu odliczy od kosztów dzierżawy. Niestety to jest całkiem odrębna jednostka, podległa pod Urząd Marszałkowski i w ślad za tym nie przyszła zgoda na takie ustalenia, tylko 3-miesieczne wypowiedzenie umowy dzierżawy. Dalej już wiemy co się stało, prasa też szeroko to opisywała. Mamy potężny budynek szpitala i uważam, że powinien on być maksymalnie wykorzystany i że Pogotowie powinno być w budynku szpitala. Nasze działania zmierzają do tego, żeby było oszczędniej, dlatego też przenosimy oddział zakaźny, a w przyszłości chcielibyśmy przenieść oddział chorób płuc. Po Pogotowiu zostały puste pomieszczenia, które teraz są niewykorzystane. Jak otrzymaliśmy to wypowiedzenie, to nie było innego wyjścia i podjęliśmy kroki do utworzenia Pogotowia w strukturach naszego szpitala. Zwróciliśmy się w tej sprawie o opinie Rady Społecznej SP ZOZ. Rada Społeczna SP ZOZ jednogłośnie poparła moją propozycję i podjęła w tej sprawie stosowną uchwałę i zmieniła statut. W związku z tym trwają przygotowania do zgłoszenia stosownej oferty do NFZ. Wiem, że jest to sprawa dosyć trudna i skomplikowana. Wszystkie podmioty mają umowę zawartą z NFZ na 3 lata, my tez mamy umowę zawartą na 3 lata. Dużo jest biurokracji przy tym, jeżeli chodzi o zarejestrowanie takiej działalności, gdyż trzeba jeszcze taką działalność wpisać do rejestru Wojewody. Musimy mieć jeszcze pozytywną opinie Sanepidu odnośnie pomieszczeń. Jeśli chodzi o pomieszczenia w Hajnówce, to nie ma problemu, nie ma tez problemu z Narewką, dlatego z Narewką, bo w Planie Zabezpieczenia Wojewody jest Hajnówka , Narewka i Kleszczele. W Narewce z pomieszczeniami nie ma problemu, bo mamy tam ładny, odnowiony Ośrodek Zdrowia. Oprócz pomieszczeń musimy mieć jeszcze samochody. Nie możemy wydać teraz kilka milionów złotych na zakup samochodów, żeby one stały i czekały. Jest inne wyjście z tej sytuacji.  Można podpisać umowę przedwstępną i taką umowę ja mam podpisaną z duńska firmą Falk. Jest to firma, która już od jakiegoś czasu funkcjonuje w Polsce. Umowa ta zakłada, że firma Falk podstawi nam samochody, stawia tylko jeden warunek, że kierowcy będą zatrudnieni przez te firmę. Dla mnie jest to zrozumiałe, dlatego, że to ich samochody, natomiast ZOZ zatrudniałby pozostały personel. W tej sprawie rozmawiałem z Panią dyrektor NFZ i nie ma podstawy do zerwania kontraktu, natomiast jeżeli będą ogłoszone konkursy, to my zgłosimy naszą ofertę, żeby to Pogotowie funkcjonowało znowu w naszych strukturach. Może taka szansa nastąpi wcześniej, dlatego, że powstaje nowa ustawa o ratownictwie medycznym, która zakłada, że finansowanie ratownictwa medycznego nie będzie odbywało się przez NFZ, tylko pieniądze będą pochodziły ze Skarbu Państwa, czyli od Wojewody. Ja czytałem zapisy tej ustawy i Wojewoda będzie upoważniał NFZ do podpisywania tych kontraktów. Chcę tylko jeszcze dodać, że tak jest tylko w Województwie Podlaskim, gdyż w innych regionach kraju Pogotowie jest przy szpitalach powiatowych.

Ja jako nie- lekarz nie chcę się wypowiadać na temat – jaki wpływ ma przeniesienie Pogotowia na zdrowie mieszkańców. Natomiast negatywny wpływ jest tu w kwestii organizacji służby zdrowia. Ja często spotykam się ze zdaniem, że mieszkańcy telefonują do nas ze skargami na pogotowie, gdyż ludziom jest trudno zrozumieć, że to całkiem oddzielna, odrębna firma. Może tera, jak Pogotowie jest na ul. Prostej, to ludzie już będą to wiedzieć. Na pewno to co się stało jest negatywnym zjawiskiem, nawet jeżeli chodzi o koszty przejazdu tych karetek do szpitala i z powrotem. Czasami jest tak, że Erka przywozi np. pacjenta na nasz SOR i wraca na ul. Prostą i jeżeli nasi lekarze zdiagnozują pacjenta i powiedzą, że zachodzi potrzeba przewiezienia tego pacjenta do Białegostoku, to wówczas znowu wzywa się tę karetkę z ul. Prostej do nas do szpitala. Jeśli chodzi o zdrowie mieszkańców, to może być negatywny wpływ, ale mogę tu mówić jako nie lekarz, jako organizator służby zdrowia na terenie powiatu. Wiem jakie są zmiany w nowej siedzibie Pogotowia. Tam zostały przygotowane pomieszczenia ambulatoryjne pod pewne świadczenia zdrowotne. Z tego należy domniemywać, że Pogotowie tak, jak w innych powiatach będzie starało się złożyć ofertę na nocną i świąteczną pomoc wyjazdową i ambulatorium stacjonarne. W naszym powiecie my te usługi zabezpieczamy na naszej izbie przyjęć, czyli od 8:00 do 18:00 pracują lekarze POZ w swoich gabinetach, a po 18:00 pacjent może skorzystać z usług w naszym ambulatorium, na naszej Izbie Przyjęć. Jeżeli pacjent nie ma możliwości dojechania do naszej Izby Przyjęć, to może wezwać nasz samochód wyjazdowy i nasz lekarz wówczas jedzie z wizytą domową. Średnio takich wyjazdów mamy 6-7/dobę. Jeżeli stałoby się tak, że te usługi przejmie Pogotowie, to wówczas pacjenci będą  szukali pomocy na ul. Prostej, gdzie byłby lekarz z Pogotowia bez żadnego zaplecza diagnostycznego. W konsekwencji najprawdopodobniej ten pacjent i tak zostanie skierowany na Izbę Przyjęć w szpitalu. Do tego nie można dopuścić, żeby ta ochrona zdrowia tak źle funkcjonowała i na pewno byłoby to ze szkodą dla pacjenta.”

Radny Sławomir Kulik zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Zawsze jestem za tym, żeby dbać o zdrowie pacjenta, dlatego pytam, kto ten bajzel może cofnąć. Kto jest władny w tym, żeby zaprowadzić porządek, żeby w jednym miejscu było i Pogotowie i szpital.” 

Pan Grzegorz Tomaszuk – dyrektor SP ZOZ zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Tak, jak wcześniej powiedziałem, że to są dwie odrębne jednostki, które mają różne organy założycielskie. SP ZOZ podlega pod Wysoką Radę, natomiast Pogotowie Ratunkowe pod Sejmik Województwa. Narodowy Fundusz Zdrowia ogłasza konkursy ofert i to Fundusz wybiera ofertę najkorzystniejszą pod względem finansowym. Teraz politykę zdrowotną kształtuje rynek i tutaj wyraźnie podmioty zajmujące się ochroną zdrowia walczą o pieniądze.”

Radny Lech Jan Michalak zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Ja znam sprawę trochę z innej strony. Pracownicy Pogotowia i obecni lekarze, którzy tam pracują chwalą sobie to miejsce, gdzie teraz pracują. Mówią, że teraz dojazd do pacjenta jest szybszy, bo są na pewno takie perypetie, jak Pan powiedział, że dowieźć, dojechać. To jest na pewno kłopot dla Pana, bo stracił Pan jakieś pieniążki, które Pogotowie płaciło. Mnie chodzi o to, czy jest jakieś zagrożenie, że Pogotowie znajduje się w nowym miejscu. Z tego, co słyszę, to wynika, że częściowo jest, ale nie ma wielkiego zagrożenia dla pacjenta. Dziwię się Pana wypowiedzi, że chce Pan wprowadzić jakąś duńską firmę, żeby tutaj te nasze polskie rzeczy odsunąć, żeby stracili oni zarobek, obojętnie, czy to Pogotowie jest pod Pana podległe, czy gdzieś, ale to jest nasze Polskie, to ono powinno robić, a nie oddanie Pogotowia w ręce Duńczyków. To jest jedna sprawa. Druga sprawa – z Pana wypowiedzi nt. kontraktu – „myślę” – to wie Pan, żadna to odpowiedź. Gdyby Pan powiedział, że się staramy załatwić i zwiększyć kontrakty, to byłbym zadowolony, ale „myślę”. „Myśleniem” się nic nie załatwi.”

Pan Grzegorz Tomaszuk – dyrektor SP ZOZ zabierając głos, powiedział, cytuję: „Ja nie chce się wypowiadać nt. lokalizacji Pogotowia. Sanepid musiał pozytywnie zaopiniować te pomieszczenia, jeżeli oni się tam przeprowadzili. Ale czy do pacjenta jest lepszy dojazd, to tez nie chcę na ten temat mówić. My jako powiat mamy duży szpital i żeby ten szpital utrzymać, to trzeba dążyć do tego, żeby to funkcjonowało w jednym budynku. Natomiast jeżeli chodzi o straty finansowe, to nie są to takie duże pieniądze w stosunku do całego budżetu szpitala, ale oczywiście każdy pieniądz nam się przydaje. Tylko ja uważam, że system ochrony zdrowia w tym momencie kosztuje dwa razy więcej, bo tutaj w szpitalu pomieszczenia jak na razie stoją puste, a ktoś tam płaci te same pieniądze w drugim miejscu. Natomiast jeżeli chodzi o firmę duńską, to nie ma innej możliwości. Ta firma duńska od kilku lat funkcjonuje na rynku polskim. Są przedstawicielstwa i oddziały tej firmy w poszczególnych województwach. Te pieniądze na pewno nie idą do Danii, tylko zostają tutaj w Polsce. Ale na początek nie ma innego wyjścia, chyba, że Wysoka Rada uzna, ze to Pogotowie powinno funkcjonować przy szpitalu i powinniśmy kupić karetki, to trzeba będzie kilka milionów złotych przeznaczyć i kupić te karetki, nie będąc pewnym, że ten kontrakt, na udzielenie tych usług podpiszemy.”

Starosta Hajnowski Pan  Włodzimierz Pietroczuk zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Biorąc udział w tej dyskusji chcę powiedzieć, że struktura ratownictwa medycznego w Województwie Podlaskim jest zupełnie nieracjonalna. Wtedy, kiedy ona była wprowadzona, to nie było jeszcze NFZ, nie było konkursów na świadczenie usług i wtedy było to finansowane z jednego budżetu, to być może wtedy to miało jakiś sens. Ale żadne z województw w Polsce nie poszło tym śladem i w większości powiatów funkcjonują Pogotowia Ratunkowe przy szpitalach powiatowych. Na pewno takie rozwiązanie jest tańsze, na pewno jest lepsze organizacyjnie. Być może tam, gdzie jest dużo szpitali, jak w Białymstoku, to można organizować oddzielną strukturę, która zajmie się tylko ratownictwem medycznym. Ja myślę, że powinniśmy wystąpić z apelem do Sejmiku Województwa Podlaskiego, bo tylko on może rozwiązać tę sytuację, może rozwiązać ZOZ zwany Pogotowiem Ratunkowym i przekazać sprzęt do szpitali powiatowych i szpitale Powiatowe będą prowadziły usługi ratownictwa medycznego.”

Przewodniczący Rady zapytał czy będą jeszcze pytania.

Radni więcej uwag i pytań nie zgłosili.

Informacja o działalności SP ZOZ w Hjanówce ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji ekonomicznej SP ZOZ  została przyjęta przez Radę Powiatu.

Do punktu 5-go:

W powyższym punkcie Rada zapoznała się  z informacją o przebiegu wykonania planu finansowego za I półrocze 2006r.

Przewodniczący Rady powiedział, że dwa razy do roku dyrekcja SP ZOZ jest zobowiązania do przedstawiania Radzie Powiatu sprawozdania z wykonania planu finansowego.

Przewodniczący Rady zapytał, czy będą pytania.

Radni pytań i uwag nie zgłosili.

Informacja SP ZOZ w Hajnówce o przebiegu wykonania planu finansowego za I półrocze 2006r. została przyjęta przez Radę Powiatu.

       Do punktu 6-go:

W powyższym punkcie radni przeszli do omówienia informacji o działalności Rady Społecznej SP ZOZ ( informacja w zał…nr  1 str………..).

Radni nie zgłosili pytań i uwag w związku z przedłożoną informacją.

Informacja o  działalności Rady Społecznej SP ZOZ została przez Radę Powiatu przyjęta.

Do punktu 7-go:

W powyższym punkcie radni przeszli do omówienia informacji o realizacji budżetu powiatu za I półrocze 2006r. ( informacja w zał…nr  7 str………..).

Przewodniczący Rady powiedział, że informacja ta była rozpatrywana przez dwie komisje Rady, Komisje Budżetu i Komisje  Spraw Społecznych.

Radni nie zgłosili pytań i uwag w związku z przedłożoną informacją.

Informacja o  realizacji budżetu powiatu za I półrocze 2006r. została przez Radę Powiatu przyjęta.

            Do punktu 8-go:

            8.1.

Przewodniczący Rady Powiatu przedłożył radnym projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2006r. Pan Przewodniczący powiedział, że Komisje Rady omawiały ten projekt uchwały i wydały opinię pozytywną.

Przewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy będą pytania do projektu uchwały.

W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały  Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta jednogłośnie ( 17 głosów „za”).

 

Uchwała Nr XXXIV/231/06

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 31 sierpnia 2006 r.

 

w sprawie zmian w budżecie na 2006r.

( strona .............)

 

            8.2.

 W powyższym punkcie Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił Radzie projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie przyjęcia Statutu Starostwa Powiatowego w Hajnówce.

Przewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy będą pytania do projektu uchwały.

W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały, Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta jednogłośnie ( 17 głosów „za”).

 

Uchwała Nr XXXIV/232/06

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 31 sierpnia 2006 r.

 

w sprawie przyjęcia Statutu Starostwa Powiatowego w Hajnówce.

( strona ...........)

           

            8.3.

Przewodniczący Rady Powiatu przedłożył radnym projekt uchwały w sprawie nieodpłatnego przejęcia mienia PKP S.A. Przewodniczący Rady powiedział, że przejęcie dotyczy linii kolejowej z Nieznanego Boru do Białowieży. Przewodniczący Rady zwrócił się do Starosty Hajnowskiego z pytaniem, jaka jest wartość ewidencyjna tej nieruchomości.

Starosta Hajnowski Pan Włodzimierz Pietroczuk odpowiadając na powyższe, powiedział, że wartość ewidencyjna wynosi 1.142.446 zł.

Przewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy będą pytania do projektu uchwały.

Radny Lech Jan Michalak zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Chciałbym się dowiedzieć – jeśli przejmiemy te tory, to w jakim terminie zostanie uruchomione to połączenie na tej trasie nieznany Bór – Białowieża?”

Wicestarosta Hajnowski Pan Jerzy Sirak odpowiadając na powyższe, powiedział, cytuję: „ Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, na to pytanie Pana radnego Michalaka nie ma prostej i łatwej odpowiedzi. Jeżeli chcemy w ogóle starać się o środki finansowe i próbować uruchomić bezpośrednio przez jakiegoś innego operatora, który będzie miał koncesję, to warunek podstawowy jest jeden, powinniśmy mieć prawo dysponowania ta nieruchomością, czyli po prostu być jej właścicielami. Przyszłość pokaże, co będzie z ta koleją. My musimy długo koło tego chodzić. My zdajemy sobie z tego sprawę, że to nie jest zadanie, które musimy koniecznie robić i z kolei wiemy, ze nie jest to zadanie łatwe w realizacji. Ale też uważamy, że jeżeli my tej próby i tego działania nie podejmiemy, to na pewno poza nami nikt zainteresowania reaktywowaniem tej linii do Białowieży nie będzie okazywał, gdyż mamy z tym do czynienia już od 15 lat.”

Radny Andrzej Downarowicz zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Ale do tego, to jeszcze muszą być klienci tej linii i żeby to nie było tak, jak w przypadku tej wąskotorówki do Topiła, że tam od czasu do czasu jakaś tam wycieczka się przejedzie. Ja po prostu mówię o swoich obawach. Daj Boże, żeby było inaczej.”

Wicestarosta Hajnowski Pan Jerzy Sirak powiedział, że powiat przejmuje tę linię z myślą o funkcji i komunikacyjnej i turystycznej.

Radny Andrzej Downarowicz zabierając głos, powiedział, cytuję: „No właśnie o tym mówię – mówię o turystycznej funkcji, że raz gdzieś tam w okresie tym turystycznym, urlopowym ktoś tam raz się przejedzie, a jednak koszty utrzymania, napraw, renowacji to nadal będą. Chociażby nie wiem, jak tam z podatkami od gruntów, na których ta linia leży, a nawet chociażby wyrywanie chwastów, to też wszystko jest związane z kosztami.”

Wicestarosta Hajnowski Pan Jerzy Sirak powiedział, że wszyscy chyba zdają sobie sprawę z tego, że utrzymanie i prowadzenie linii kolejowej będzie kosztowało.

Radny Sławomir Kulik zapytał, czy jest jakaś ogólna koncepcja funkcjonowania tej linii kolejowej.

Wicestarosta Hajnowski Pan Jerzy Sirak zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Założeniem jest uruchomienie tej linii wzdłuż linii kolejowej w uzgodnieniu z Lasami państwowymi. Tutaj taka wstępna zgoda ze strony Nadleśnictwa Hajnówka i Nadleśnictwa Białowieża jest, żeby uruchomić kilka punktów rekreacyjnych w Puszczy Białowieskiej wzdłuż tego toru kolejowego. Oczywiście będziemy poszukiwać operatora, który zajmie się uruchomieniem tej linii, albo przygotowaniem projektów i poszukiwaniem pieniędzy na uruchomienie tej linii, ale uruchomienie linii nie tylko i wyłącznie jako linii kolejowej, ale jako linii i atrakcji turystycznej.”

Radny Sławomir Kulik zapytał, czy taką linię kolejową może prowadzić samorząd, czy musi to być prywatna osoba.

Wicestarosta Hajnowski Pan Jerzy Sirak zabierając głos, powiedział, cytuję: „Samorząd też mógłby to prowadzić, ale po uzyskaniu koncesji, ale my nie jesteśmy jako samorząd zainteresowani bezpośrednim prowadzeniem tej linii. Raczej jesteśmy zainteresowani poszukiwaniem operatora, który będzie prowadził tę linię.”

W związku z tym, że radni nie wnieśli więcej uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały  Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta większością głosów ( 15 głosów „za”) przy 2 głosach „wstrzymujących się” ( r. L.J.Michalak, r. A. Downarowicz).

Uchwała Nr XXXIV/233/06

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 31 sierpnia 2006 r.

 

w sprawie nieodpłatnego przejęcia mienia PKP S.A.

( strona .............)

8.4.

 

Przewodniczący Rady Powiatu przedłożył radnym projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XIX/110/04 Rady Powiatu Hajnowskiego z dnia 30 września 2004r. w sprawie przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg obywateli.

Przewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy będą pytania do projektu uchwały.

W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały  Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta jednogłośnie ( 17 głosów „za”).

 

Uchwała Nr XXXIV/234/06

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 31 sierpnia 2006 r.

 

w sprawie zmiany uchwały Nr XIX/110/04 Rady Powiatu Hajnowskiego z dnia 30 września 2004r. w sprawie przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg obywateli.

 

( strona .............)

8.5.

 

Przewodniczący Rady Powiatu przedłożył radnym projekt uchwały w sprawie powierzenia do wykonania zadania Powiatu Hajnowskiego z zakresu edukacji publicznej Gminie Dubicze Cerkiewne.

Przewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy będą pytania do projektu uchwały.

W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta jednogłośnie ( 17 głosów „za”).

 

Uchwała Nr XXXIV/235/06

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 31 sierpnia 2006 r.

 

w sprawie powierzenia do wykonania zadania Powiatu Hajnowskiego z zakresu edukacji publicznej Gminie Dubicze Cerkiewne.

( strona .............)

 

8.6.

 

Przewodniczący Rady Powiatu przedłożył radnym projekt uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu przyznawania i przekazywania stypendium w ramach programu wyrównywania szans edukacyjnych dla studentów z Powiatu Hajnowskiego na rok akademicki 2006/2007.

Przewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy będą pytania do projektu uchwały.

W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta jednogłośnie ( 17 głosów „za”).

 

Uchwała Nr XXXIV/236/06

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 31 sierpnia 2006 r.

 

w sprawie przyjęcia regulaminu przyznawania i przekazywania stypendium w ramach programu wyrównywania szans edukacyjnych dla studentów z Powiatu Hajnowskiego na rok akademicki 2006/2007.

 

( strona .............)

 

8.7.

 

Przewodniczący Rady Powiatu przedłożył radnym projekt uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu przyznawania i przekazywania stypendium w ramach programu wyrównywania szans edukacyjnych dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, dla których organem prowadzącym lub dotującym jest Powiat Hajnowski na rok szkolny 2006/2007.

Przewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy będą pytania do projektu uchwały.

W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta jednogłośnie ( 17 głosów „za”).

 

Uchwała Nr XXXIV/237/06

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 31 sierpnia 2006 r.

 

w sprawie przyjęcia regulaminu przyznawania i przekazywania stypendium w ramach programu wyrównywania szans edukacyjnych dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, dla których organem prowadzącym lub dotującym jest Powiat Hajnowski na rok szkolny 2006/2007.

( strona .............)

8.8.

 

Przewodniczący Rady Powiatu przedłożył radnym projekt uchwały w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami Powiatu Hajnowskiego.

Przewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy będą pytania do projektu uchwały.

W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta jednogłośnie ( 17 głosów „za”).

 

Uchwała Nr XXXIV/238/06

RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO

z dnia 31 sierpnia 2006 r.

 

w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami Powiatu Hajnowskiego.

( strona .............)

 

 

Do punktu 9-go:

 

            Wicestarosta Hajnowski Pan Jerzy Sirak odpowiadając na interpelację radnego Lecha Jana Michalaka powiedział, cytuję: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado! Pan radny Michalak poruszył sprawę ul. Batorego. Te prace, które zostały tam zrobione, zostały wykonane zgodnie z harmonogramem. Natomiast ten odcinek chodnika po drugiej stronie ulicy na naszą prośbę został trochę wydłużony, bo ilość pieszych jest tam większy. Cała inwestycja zostanie zakończona już w przyszłym roku i zgodnie z harmonogramem to będzie II i III kwartał 2007r.”           

 

            Do punktu 10-go:

Wicestarosta Hajnowski Pan Jerzy Sirak zabierając głos w wolnych wnioskach, powiedział, cytuję: „ Pan Marszałek Województwa Podlaskiego zwrócił się z apelem do Starosty, ale myślę, że do nas wszystkich i przekazał prośbę wójta Gminy Krasnopol, że w związku z tragedią, która dotknęła rolników gminy Krasnopol, wójt tej gminy zwrócił się do samorządowców woj. Podlaskiego o pomoc dla tych rolników. Miałbym taki apel do klubów naszej Rady, żeby przeznaczyli swoje środki na wsparcie tych pokrzywdzonych rolników.”

Przewodniczący Rady zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Nie będziemy tu indywidualnie podejmować decyzji. Uważam, że jeżeli ktoś ma odmienne zdanie, to proszę o wypowiedź. W każdym bądź razie Klub radnych SLD na pewno taką pomoc zorganizuje.”

Radny Andrzej Downarowicz powiedział, że on i radny Lech Jan Michalak klubu nie mają.

Przewodniczący Rady powiedział, że można także indywidualnie wpłacić pieniądze.

Następnie Przewodniczący Rady odczytał zaproszenie posła na Sejm RP Pana Krzysztofa Jurgiela na VII Wojewódzką Pielgrzymkę Samorządowców i Parlamentarzystów do Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej w Świętej Wodzie k. Wasilkowa, która odbędzie się w dniu 17 września 2006r. Pan przewodniczący powiedział, cytuję: „ Umawiamy się w ten sposób, że jeżeli będzie zainteresowanie i chętnych będzie więcej niż 5 osób, to zorganizujemy wyjazd wspólny, natomiast jeżeli tylko jedna osoba się zgłosi, to pokryjemy koszty podróży.”

Przewodniczący Rady podziękował radnym za złożenie oświadczeń majątkowych w terminie do 27 sierpnia 2006r.

Radny Andrzej Downarowicz zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Ja kiedyś składałem interpelację w związku ze zrobieniem porządku na poryjecie, po prawej stronie od wysypiska, przy wyrobisku żwirowym. Odpowiedź dostałem od Burmistrza, że jak najbardziej zostały tam zainstalowane tablice informujące o tym, że nie można tam niczego wyrzucać. Natomiast ja tam niedawno byłem i stwierdziłem, że żadnych tablic tam nie ma, ale już nie chcę prosić Pana Burmistrza o wykonanie tego porządku. Mam tylko pytanie do nas tutaj, czy my jako powiat możemy tam porządek zrobić, bo tego bałaganu, tego, co tam ludzie wywożą jest coraz więcej. To jest naprawdę fajne miejsce, tam jest kawałek wody i całkiem przyjemne miejsce do spacerów. Na marginesie to jeszcze chciałem powiedzieć, że tutaj Pan Janowski pytał, jaki ma wpływ na zdrowie mieszkańców powiatu wyprowadzenie Pogotowia ze szpitala, to mi się tak jakoś nasunęło, że to mniej więcej taki sam wpływ pozytywny ma tegoroczny wysyp borowików na poprawienie stanu zdrowia ludzi w powiecie hajnowskim.”

Starosta Hajnowski Pan Włodzimierz Pietroczuk powiedział, że najlepszym wyjściem byłoby zorganizowanie akcji, pojechanie w to miejsce i posprzątanie tego terenu.

Radny Mikołaj Janowski zabierając głos, powiedział, cytuję: „ W związku z tym, że zostałem wywołany z tymi borowikami do głosu, to chcę powiedzieć, że jestem troszkę zaniepokojony stanem prac nad Puszcza Białowieską, a w szczególności składem komisji, do której nie wszedł nikt z przedstawicieli naszego powiatu. A swoją drogą, to naprawdę zbieranie borowików wpływa na zdrowie naszych mieszkańców. Naprawdę wpływa, bo ja codziennie rano wstaję, zbieram grzyby i mi to na zdrowie wpływa i chciałbym tego borowika zbierać i za rok i za dwa lata i za 10 lat. Dlatego walcząc o te sprawy naszej Puszczy uważam, że powinniśmy mieć wpływ na sprawy puszczańskie i powinniśmy te borowiki zbierać i za kilkanaście lat.”

 

            Do punktu 11-go:

 

            W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Powiatu zamknął obrady XXXIV sesji Rady Powiatu Hajnowskiego dziękując radnym i gościom za aktywny udział w sesji.

 

Protokołowała Violetta Miniuk                                    

 

Przewodniczył

Przewodniczący Rady Powiatu

Mikołaj Michaluk

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Powiatu Hajnowskiego

Wytwarzający/odpowiadający: Halina Chwojko

Wprowadzający: Halina Chwojko

Data wprowadzenia: 2006-11-03

Data modyfikacji: 2006-11-17

Opublikował: Halina Chwojko

Data publikacji: 2006-11-03