Protokół Nr XXVIII/2022 z obrad sesji Rady Powiatu Hajnowskiego w dniu 25 sierpnia 2022 r.
BR.0002.4.(28).2022
Protokół Nr XXVIII/2022
z obrad sesji Rady Powiatu Hajnowskiego
w dniu 25 sierpnia 2022 r.
w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Hajnówce
(początek sesji - godz. 13:00, koniec - godz.13:49)
Do punktu 1 – go:
Sesję otworzył i przewodniczył obradom Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Hajnowskiego Jan Korcz.
Wiceprzewodniczący Rady Jan Korcz: Otwieram XXVIII sesję Rady Powiatu Hajnowskiego. Witam serdecznie Pana Starostę Andrzeja Skiepko, Wicestarostę Joannę Kojło, witam Panie i Panów radnych, Dyrektora SP ZOZ w Hajnówce Pana Grzegorza Tomaszuka, Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego Romualda Wołkowyckiego, naczelników Wydziałów Starostwa (lista gości zał. nr ……..).
Witam pozostałych gości obecnych na sali, za pośrednictwem telewizji witam mieszkańców Powiatu. Nasze obrady transmitowane są na żywo i są udostępniane na stronie internetowej Powiatu Hajnowskiego www.powiathajnowka.pl.
Na podstawie listy obecności stwierdzam, że w sesji uczestniczy 14 radnych [r.M.Romaniuk, r. E.Saczko, r. B. Łabędzki byli nieobecni] (lista obecności zał. nr .….) co stanowi kworum, przy którym rada może obradować i podejmować prawomocne uchwały.
Do punktu 2-go:
Wiceprzewodniczący Rady Jan Korcz: Otrzymaliście Państwo porządek obrad, czy w tej sprawie ktoś chce zabrać głos?
Radni nie zgłosili uwag do przesłanego porządku obrad XXVIII sesji.
Wiceprzewodniczący Rady przedstawił Radzie porządek obrad sesji.
Porządek obrad:
- Otwarcie XXVIII sesji Rady Powiatu Hajnowskiego.
- Przedstawienie porządku obrad sesji.
- Przyjęcie protokołu z XXVII sesji Rady Powiatu.
- Informacja Przewodniczącego Rady dotycząca zgłaszanych interpelacji i zapytań.
- Informacja o pracy Zarządu w okresie międzysesyjnym.
- Informacja o działalności SP ZOZ w Hajnówce ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji ekonomicznej SP ZOZ.
- Informacja o działalności Rady Społecznej SP ZOZ.
- Sprawozdanie z działalności Powiatowej Inspekcji Weterynaryjnej.
- Sprawozdanie z działalności Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego.
- Roczne sprawozdanie z działań podejmowanych w roku 2021 na terenie Powiatu Hajnowskiego przez:
- Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Nadzór Wodny w Ciechanowcu;
- Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Nadzór Wodny w Bielsku Podlaskim;
- Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Nadzór Wodny w Siemiatyczach.
- Informacja o realizacji budżetu powiatu za I półrocze 2022r.
- Powzięcie uchwał w sprawie:
12.1. zmian w budżecie na 2022r;
12.2. zmian do Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Hajnowskiego na lata 2022- 2034;
12.3. określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych, doradców zawodowych, z wyjątkiem nauczycieli zatrudnionych w poradniach psychologiczno – pedagogicznych oraz określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli praktycznej nauki zawodu we wszystkich typach szkół i na kwalifikacyjnych kursach zawodowych;
12.4. zmiany uchwały Nr XXV/240/17 Rady Powiatu Hajnowskiego z dnia 31 sierpnia 2017r. w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, których właścicielem jest Powiat Hajnowski oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków;
12.5. zaliczenia do kategorii dróg powiatowych odcinka drogi niestanowiącego drogi publicznej.
13.Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
14. Zamknięcie obrad XXVIII sesji Rady Powiatu Hajnowskiego.
Do punktu 3-go:
Protokół z XXVII sesji został radnym udostępniony i żadnych wniosków do protokołu nie zgłoszono.
W związku z brakiem uwag Wiceprzewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z XXVII sesji Rady Powiatu.
Rozkład głosów
14 "za", 0 przeciw, 0 "wstrzymał się":
- Filimoniuk Piotr
- Gerasimiuk Jarosław
- Gryc Alla
- Gutowski Mateusz Damian
- Korcz Jan
- Kośko Krystyna
- Łukianiuk Mirosław
- Michalak Lech Jan
- Moroz Tamara
- Ostapczuk Roman
- Petruk Krzysztof
- Rybak Piotr
- Rygorowicz Olga
- Skiepko Andrzej
Do punktu 4-go:
Wiceprzewodniczący Rady Jan Korcz: W okresie od ostatniej sesji Rady Powiatu zostały złożone następujące interpelacji: radna Krystyna Kośko, 07.08. 2022 w sprawie doprecyzowania: odpowiedzi na interpelację numer BR 003.33.2022. Zgodnie z § 19 Statusu Powiatu, Radni mogą składać interpelację do Starosty za pośrednictwem Przewodniczącego Rady. Interpelacje składane są na piśmie do Przewodniczącego Rady lub w okresie między sesjami, które przekazuje niezwłocznie Staroście. Odpowiedź na interpelację jest udzielana na piśmie przez Starostę lub osobę przez niego wyznaczoną nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania. Treść interpelacji, zapytań o udzielonych odpowiedzi poddawana jest do publicznej wiadomości przez niezwłoczną publikację w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej Powiatu oraz wywieszenie na tablicy informacyjnej w Starostwie Powiatowym.
Radni nie zgłosili uwag i pytań w tym punkcie.
Informacja dotycząca zgłoszonych interpelacji i zapytań została przez Radę przyjęta.
Do punktu 5-go:
Informacja o pracy Zarządu została do radnych przesłana.
Starosta Hajnowski Andrzej Skiepko: Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Szanowni Państwo, w dniu dzisiejszym odbyliśmy posiedzenie Zarządu, przyjęliśmy autokorektę do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2022 rok. Ale w tym punkcie, gdzie będziemy obradować, Pani Skarbnik sprecyzuje dokładnie informacje, które są do przekazania Państwu Radnym. Podjęliśmy uchwałę Zarządu Powiatu w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej pozbawienia kategorii drogi powiatowej działek stanowiącej pas drogi powiatowej na terenie Powiatu Białostockiego, który zostaną wyłączone z użytkowania. W sprawach różnych. Zapoznaliśmy się z postępowaniem przetargowym na przebudowę dróg dojazdowych do pól na obiekcie scaleniowym Tarnopol i zaakceptowaliśmy to pierwsze postępowanie. W tej chwili, od strony formalno - prawnej, wydział przygotowuje dalsze postępowanie. Również zapoznaliśmy się z wnioskami Komisji Rewizyjnej, która odbyła swoje posiedzenie w Domu Pomocy Społecznej. Dziękuję bardzo.
Radni pytań i uwag nie zgłosili.
Informacja o pracy Zarządu Powiatu okresie międzysesyjnym została przez Radę przyjęta.
Do punktu 6-go:
Wiceprzewodniczący Rady Jan Korcz: Przechodzimy do punktu 6 – informacja o działalności SP ZOZ w Hajnówce ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji ekonomicznej
SP ZOZ. Informację Radzie przedłożył Pan dyrektor Grzegorz Tomaszuk. Komisja Budżetu i Rozwoju Gospodarczego oraz Komisja Spraw Społecznych zapoznały się z tą informacją.
Dyrektor SP ZOZ Grzegorz Tomaszuk: Panie Przewodniczący, Panie Starosto, Wysoka Rado, Szanowni Państwo. Byłem na Komisji, tak jak Pan Przewodniczący mówił, udzielałem odpowiedzi i chciałbym też nawiązać do niektórych pytań z Komisji, bo radni się martwili, co nas czeka w sytuacji inflacji, bo inflacja, wzrost kosztów dotyka również i szpitala. Bo jeżeli chodzi o rok ubiegły i sześć miesięcy, taka informacja była zawarta, co przedstawiłem na piśmie, sytuacja ekonomiczna, ta za sześć miesięcy jest dobra, natomiast przed nami, jak wspomniałem, wzrost kosztów. Ja sobie pozwoliłem przygotować niektóre pozycje kosztowe istotne dla naszego szpitala. Jeśli chodzi o energię cieplną, jak wiadomo od kilku lat podłączeni jesteśmy do PECu, wcześniej był miał węglowy, prawda na sam początek jak szpital był uruchamiany, później olej opałowy, a aktualnie do PECu i tak poszczególnych latach roczne koszty, w 2019 roku koszty 807 000, bez końcówek będę czytał, tyle kosztuje, kosztowało nas ogrzewanie. Następny rok 2020: 873 000, w kolejnym roku 2021- 989. No i teraz mamy za 7 miesięcy- 519 000. To jest jakby nieznaczny wzrost prawda, ale przed nami wiadomo, że czeka nas wzrosty energii cieplnej. Zobaczymy, jak to będzie do końca roku. Gorsza sytuacja jest z energią elektryczną, dlatego, że też podaję koszty roczne. 2019 rok to jest 489 000 w skali roku, tyle z energią elektryczną płacimy. W roku ubiegłym to było 526 000, a w tym roku, do końca sierpnia 750 000 zł, czyli, że przeliczając właśnie po tych cenach właśnie aktualnych z sierpnia na cały rok, to koszty wyniosą 1 286 000 zł. Ale nie wiemy, czy te koszty się utrzymają, bo jak będą wyższe, to te koszty będą dużo wyższe od tego 1 200 000 złotych. Jeżeli chodzi o artykuły spożywcze jesteśmy związani umową, bo na artykuły spożywcze robimy przetargi do 13 września i mamy jakby stabilne ceny. Natomiast zawsze przed przetargiem robimy rozeznanie rynku i otrzymałem informację, że te ceny wzrosną o 80 %. To będzie przetarg, ale tak wg wstępnych oczywiście takich ofert, co w skali miesiąca daje na kwotę 48 000 złotych, to wzrost o taką kwotę 80 % daje wzrost o 48 000 prawda złotych. No olej opałowy, tutaj nam zdrożał o 63 % procent, ale mało z tego oleju opałowego korzystamy dlatego, że ośrodki zdrowia, jak dobrze pójdzie to Białowieży i w Narwi, to są te budynki, jakby ogrzewane olejem opałowym. No i istotna pozycja są to leki, to mamy informację, że przewidywany wzrost o 15%. Ale te 15 % to daje kwotę nam 42 000 złotych w skali miesiąca. O tych drobnych, mniejszych już nie będę może czytał, natomiast bez kosztów osobowych takie miesięczny koszt, to jest 2 379 000 zł., miesięczny koszt utrzymania szpitala, bez kosztów osobowych i zakładając wzrost o 15%, bardzo skromnie zakładając o15%, bo tam było i 80% i tak dalej to daje nam wzrost 360 000 w skali w skali miesiąca. A tak na marginesie powiem, że na płacę miesięcznie wydajemy 7 600 000 zł. Z istotnych spraw, o których mówiłem, to jest zakup rezonansu, jesteśmy po przetargu, po przetargu na adaptację pomieszczeń i na zakup rezonansu. Dostawa tego rezonansu z adaptacją pomieszczeń ma nastąpić do końca bieżącego roku. Koszt tego zakupu z adaptacją 8 000 000 zł, one jakby te pieniądze nie wchodzą w koszty utrzymania szpitala, bo to są środki inwestycyjne. W stosunku do lat ubiegłych wzrosło w naszym szpitalu zatrudnienie. Już pracuje ponad 800 pracowników na różnych formach zatrudnienia. To są umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy cywilnoprawne. W samym centrum zdrowia psychicznego pracuje 95 osób, bo to jakby to obsługujemy w tym centrum trzy powiaty. Ja myślę, że tyle prawda, z mojej strony. Jeżeli będą pytania, postaramy się odpowiedzieć na koniec. No, chcę serdecznie podziękować swojej załodze, swoim współpracownikom, dzięki którym te finanse, że tak powiem są na takim poziomie, jakie, jakie są, że szpital nasz oceniany jest dobrze, korzystają pacjenci nie tylko z naszego Powiatu, ale również całego kraju. To oczywiście zasługa przede wszystkim załogi, pracowników, i dziękuję też Panu Staroście, Zarządowi Powiatu, Radzie Powiatu za wspieranie naszego szpitala, bo jeżeli mówiłem o rezonansie, to taki wniosek wystosował do Pana Wojewody Pan Starosta, czyli wsparcie otrzymaliśmy na rezonans 4 400 000 złotych. Dziękuję bardzo.
Starosta Hajnowski Andrzej Skiepko: Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Szanowny Panie Dyrektorze, ja w imieniu Zarządu Powiatu Hajnowskiego, ale również myślę że, w imieniu wszystkich radnych, chcę bardzo serdecznie podziękować Panu, na Pana ręce złożyć najserdeczniejsze podziękowania za ogromny trud pracy, który włożyliście w szczególności w tym bardzo ciężkim okresie pandemicznym, gdzie załoga z Panem na czele zdała egzamin na piątkę, właśnie na Pana ręce chcę bardzo serdecznie podziękować i tym pracownikom, którzy byli bardzo blisko, nazwijmy tego COVIDa, a więc lekarze, pielęgniarki, ale również całej obsłudze szpitala. Jeszcze raz przekazuję najserdeczniejsze podziękowania. Szanowni Państwo, będąc w wielu miejscach na różnych konferencjach nie tylko związanych z funkcjonowaniem służby zdrowia, ale również takich typowo samorządowych chociażby ostatnio w Krakowie o naszym szpitalu naprawdę słychać i to w bardzo pozytywnych słowach. Dlatego jest niezmiernie miło, że w różnych miejscach mogę otrzymywać bardzo taki przekaz pozytywny o naszym szpitalu, o placówce, która wykonuje zadania związane z ochroną naszego zdrowia nie tylko dla pacjentów Hajnówki i Powiatu Hajnowskiego, ale również ościennych miast, można powiedzieć z całej Polski. Za to bardzo serdecznie proszę przekazać podziękowania całej załodze. Dziękuję serdecznie.
Wiceprzewodniczący Rady Jan Korcz: Również Panie Dyrektorze, chciałem podziękować za tą relację co Pana tu przedstawić, żeby mieszkańcy wiedzieli, jak to mniej więcej wygląda, i miejmy nadzieję, że uda się Panu i Pana załodze tą sytuację, że nie będzie tak wyglądało źle. No, może jakoś wie Pan wspólnymi siłami, może jakaś będzie pomoc rządu. No, przecież też będą programy, także wszystko może jakoś się ułoży. No wiadomo, w jakich czasach teraz żyjemy, tak że jeszcze raz bardzo dziękuję.
Radni pytań i uwag nie zgłosili.
Informacja o działalności SP ZOZ w Hajnówce ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji ekonomicznej SP ZOZ została przez Radę Powiatu przyjęta.
Do punktu 7-go:
Wiceprzewodniczący Rady Jan Korcz: Przechodzimy do punktu 7 – informacja o działalności Rady Społecznej SP ZOZ. Informację przedłożyła Radzie Pan Starosta Andrzej Skiepko. Czy są jeszcze jakieś dodatkowe pytania do sprawozdania?
Starosta Hajnowski Andrzej Skiepko: Rada Społeczna SP ZOZ w Hajnówce jest to ciało doradcze, w skład, którego wchodzą przedstawiciele Rady, czyli radni z Powiatu Hajnowskiego, jak również przedstawiciele poszczególnych gmin z Powiatu Hajnowskiego, przedstawiciel Wojewody, Związków Zawodowych. Tak naprawdę opiniujemy uchwały i doradzamy w funkcjonowaniu SP ZOZ w Hajnówce, oczywiście w bardzo, ale to bardzo ścisłej współpracy z dyrekcją naszego zakładu. Dlatego ta współpraca, o której mówił Pan Dyrektor, układa się naprawdę wyśmienicie. To nie znaczy, że ze wszystkimi sprawami o tak się zgadzamy na dzień dobry, natomiast zawsze jest kompromis, aby funkcjonowanie naszego szpitala jak również co dla nas jest najważniejsze ta opieka medyczna dla naszych mieszkańców była jak najlepsza, i za to jeszcze raz po prostu bardzo serdecznie dziękuję, a wszystkim członkom też w bardzo trudnej sytuacji związanej z COVIDem dziękuję za aktywną pracę, gdyż wiele spotkań było po prostu poprzez internet. Dziękuję serdecznie.
Radni pytań i uwag nie zgłosili.
Informacja o działalności Rady Społecznej SP ZOZ została przez Radę Powiatu przyjęta.
Do punktu 8-go:
Wiceprzewodniczący Rady Jan Korcz: Przechodzimy do punktu 8 – sprawozdanie z działalności Powiatowej Inspekcji Weterynaryjnej za 2021r. I tutaj, proszę Państwa, Państwo się zapoznali się ze sprawozdaniem, które przedłożył Jan Dynkowski, Powiatowy Lekarz Weterynarii w Hajnówce. Miała być dzisiaj na naszej sesji zastępczyni, no, ale nagłe obowiązki spowodowały, przeprosiła, że nie może uczestniczyć. Ewentualnie jakieś będą zapytania, czy jakieś tam wnioski, to proszę przekazać na piśmie i udzieli odpowiedniej odpowiedzi.
Radni nie zgłosili pytań i uwag.
Sprawozdanie z działalności Powiatowej Inspekcji Weterynaryjnej zostało przez Radę Powiatu przyjęte.
Do punktu 9-go:
Wiceprzewodniczący Rady Jan Korcz: Przechodzimy do punktu 9 – sprawozdanie z działalności Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego. Sprawozdanie przedłożył radzie Pan Romuald Wołkowycki Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego.
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego Romuald Wołkowycki: Szanowny Panie Przewodniczący, Panie Starosto, zebrana Szanowna Rado, Szanowni Państwo oglądający sesję na łamach telewizji kablowej. Chciałbym powiedzieć odnośnie działania Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w okresie 2021 roku oraz połowę roku 2022, że nasze działania podsumowujemy w formie właśnie, która została Państwu przedstawiona liczbowo. Jeśli chodzi z głównych, jak gdyby tutaj naszych zadań kontrolujemy przede wszystkim, przestrzeganie i stosowanie przepisów prawa budowlanego, które jakby nie patrzeć dopiero w zetknięciu z tym, powiedzmy właścicielem obiektu bądź inwestorem, zarządcą obiektu, okazują się bardzo surowo. I tutaj się pojawiają właśnie zazwyczaj te konsekwencje, takie, jak gdyby szybkiego wykonania pewnych obowiązków. Zdarza się również, że te konsekwencje, jak gdyby tutaj mniej rażące są, jak gdyby egzekwowane właśnie nałożeniem mandatu karnego, które nakładamy. Staramy się, gdyby tutaj nie nakładać tych mandatów w taki sposób bardzo obciążający, aczkolwiek musimy to wykonywać, żeby po prostu osoby, które właśnie związane są z obiektami budowlanymi, a wiemy, że każdy z nas obecnych i oglądających ma, jak gdyby do czynienia z tymi obiektami. Cóż mogę powiedzieć. Te przestrzeganie przepisów prawa w zasadzie odbywa się, jak gdyby w taki sposób, że dopiero to prawo jest, jak gdyby respektowane, zauważane, że jeżeli chcemy dla sąsiada, powiedzmy, czy w jakimś sporze osiągnąć jakieś korzyści. No, moim zdaniem powinniśmy, gdyby również to prawo, jak gdyby stosować względem siebie. I tutaj myślę, że, gdyby była ta właśnie taka świadomość, tych takich sporów, konfliktów, których mamy bardzo dużo, niekiedy właśnie sprawy się rozstrzygają o sądy powszechne, administracyjne sądy, sądy cywilne. Jest ich bardzo dużo. Cóż chciałbym powiedzieć, z najważniejszych wydarzeń, powiedzmy tego roku, możemy powiedzieć, że jeśli chodzi o wystąpienie katastrof budowlanych, mieliśmy w tym roku jedną katastrofę budowlaną. Na szczęście zakończyła się bez ofiar, bez ofiar śmiertelnych. No okazuje się, że jednak dochodzi do tych katastrof, głównym, jak gdyby sprawcą jest niefrasobliwość. Pośrednio, zazwyczaj, czynnik, który powoduje właśnie te skutki katastrofy to wybuch gazu. Apeluję właśnie przede wszystkim do zarządców, do właścicieli, o jak gdyby dbałość nad tymi obiektami, z którymi się właśnie stykamy, począwszy właśnie od sprawdzenia przewodów wentylacyjnych przed sezonem właśnie tutaj ogrzewczym, z przewodów kominowych, no i raz, raz na 5 lat, każdy z nas jako właściciel obiektu, zarządca, w okresie 5 lat powinien przeprowadzić pomiary instalacji elektrycznych wewnętrznych w obiekcie. Jeśli chodzi o sytuację związaną z pandemią, wymusiła, jak gdyby nowe tutaj możliwości, a może udogodnienia związane z obsługą właśnie tego procesu budowlanego poprzez elektronizację. Tutaj właśnie też w imieniu Wojewódzkiego Inspektoratu, zachęcam do korzystania z elektronicznej właśnie obsługi tego procesu w postaci właśnie składania i zarówno wniosków, zarówno pism, jak i też innych w pakiecie właśnie e- budownictwo zamieszczonego na stronie Głównego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego możliwości. Co tu jeszcze. Odnośnie sytuacji związanej z inflacją porównując lata i aktywność inwestorów, trudno w tej chwili odnieść się do aktywności. Rok 2021 okazał się statystycznie rokiem, który, jak gdyby obfitował w porównywalny zarówno i liczbę zakończonych budów, jak i rozpoczynanych. Jeśli chodzi o półrocze właśnie 2022 roku obserwujemy zapewne jest to jak gdyby wynik inflacji nie stabilnego rynku cenowego o co najmniej jedną trzecią jak gdyby spowolnienie może, może nie spowolnienie tego ruchu, aczkolwiek jak gdyby zmniejszenie tego ruchu budowlanego, aczkolwiek ten ruch budowlany jest tutaj dość znaczny i nie budzi tutaj w zasadzie niepokoju, inwestorzy są, jednak skłonni do budowania, może bardziej takiego etapowego, chociaż z uwagi właśnie na te trudności kredytowe podejmują się procesu inwestycyjnego i ten ruch jednak no występuje. Na łamach właśnie mojego wystąpienia bym jeszcze właśnie tak prosił o to, że mamy właśnie do czynienia bardzo dużo obiektów już istniejących, które są w złym stanie technicznym. No, zwyczaj tak jak to prawo budowlane mówi, że jest surowe, no, nakazuje na nas te obowiązki utrzymania tych obiektów i tutaj chociaż w minimalnym, jak gdyby zakresie. W związku właśnie z tą sytuacją finansową, z kosztami rosnącymi, bym prosił właśnie zarządców, właścicieli i inwestorów o jak gdyby dbanie o te obiekty, a przynajmniej w zakresie zabezpieczenia przed dostępem dzieci czy też osób trzecich na teren posesji, do wnętrza budynków, który niejako stanowi zagrożenie, gdyż po prostu są niekiedy w bardzo złym stanie. No, staramy się monitorować te obiekty. Jest jak zwykle nie takie proste wyegzekwowanie tych obowiązków, ponieważ właśnie wiąże się to z dużą liczbą właścicieli. Tutaj dużo jest problemów z uregulowanym stanem prawnym. No, aczkolwiek nie będziemy jako organ bagatelizować i staramy się wykonywać właśnie pod tym kątem te działania. Chciałbym już w tej chwili zakończyć. Jeśli może są jakieś pytania to proszę.
Wiceprzewodniczący Rady Jan Korcz: Także chciałem Panu podziękować za przesłane nam sprawozdanie i życzyć wytrwałości w tej działalności waszej Inspekcji Budowlanej i żeby ten ruch budowlany trochę ruszył, żeby był większy, no, bo to, żeby się powiat rozwijać, żeby się ludzie budowali, no, sytuacja może się poprawić. Także wszystkiego dobrego.
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego Romuald Wołkowycki: Dziękuję, to znaczy pocieszające jest tutaj, że mamy właśnie w regionie, firmę, która jest dla szerokiego grona znana, jest to firma PRONAR. I jak gdyby tutaj właśnie ma uznanie, że ta firma inwestuje w region. I po prostu się nie poddaje, pomimo tego, że te tak jak mówię, no, te ceny, dużo, dużo problemów jest na rynku, tylko nie wyłamuje się, inwestuje. Także tutaj duże uznanie, nie tylko dla tej firmy, bo też mamy w regionie firmy, które dopiero powstały i również starają się inwestować kapitał i jak gdyby przynoszą zatrudnienie także. Myślę, że jest też trochę, jak gdyby optymizmu w tym wszystkim, co się dzieje w tej chwili.
Radni pytań i uwag nie zgłosili.
Sprawozdanie z działalności Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego zostało przez Radę Powiatu przyjęte.
Do punktu 10-go:
Wiceprzewodniczący Rady Jan Korcz: Przechodzimy do punktu 10 – sprawozdanie z działalności Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. Zgodnie z ustawą Prawo wodne kierownik nadzoru wodnego przedstawia właściwej Radzie Powiatu roczne sprawozdanie z działań podejmowanych na terenie powiatu. Sprawozdania przedłożyli: Nadzór wodny w Ciechanowcu, w Siemiatyczach i w Bielsku Podlaskim. Tą informację dostaliśmy wszyscy na mailu, zostało wysłane. Oczekiwaliśmy, że dzisiaj któryś z Panów się zjawi, no, ale no, niestety nikt nie dojechał. Może no, nie wiem, może jakaś tam sytuacja spowodowała, nie będziemy komentować, no, ale jeżeli Państwo będziecie mieli jakieś uwagi i zapytania, to proszę to zgłosić ewentualnie wyślemy do nich. Właśnie szkoda, że ich nie ma, można byłoby zapytać, jaki jest stan wód, jaki jest stan wody, czy nie ma podłączeń jakiś? No, ale no trudno, nie ma także proszę, ewentualnie na piśmie, i to wyślemy do nich. Dobrze, dziękuję bardzo.
Radni pytań i uwag nie zgłosili.
Rada Powiatu przyjęła sprawozdanie z działalności Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.
Do punktu 11-go:
Wiceprzewodniczący Rady Jan Korcz: Przechodzimy do punktu 11 z porządku obrad - informacja o realizacji budżetu powiatu za I półrocze 2022 roku. Komisja Budżetu i Rozwoju Gospodarczego zapoznała się z informacją. Mamy też pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Proszę bardzo Panie i Panowie radni czy są pytania dotyczące realizacji budżetu powiatu za I półrocze bieżącego roku?
Radni pytań i uwag nie zgłosili.
Rada Powiatu przyjęła informację o realizacji budżetu powiatu za I półrocze 2022 roku
Do punktu 12-go:
12.1.
Wiceprzewodniczący Rady Jan Korcz przeszedł do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2022r. Projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego oraz Komisji Spraw Społecznych i Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały.
Przewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy będą jeszcze pytania.
Skarbnik Powiatu Aniela Majewska: W dniu dzisiejszym Zarząd Powiatu Hajnowskiego na swoim posiedzeniu uzupełnił projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie na 22 rok o następujące zapisy. Zwiększone zostały dochody i wydatki w kwocie 8778,70 zł z funduszu pomocy dla Ukraińców z przeznaczeniem na pieczę zastępczą. Następna kwota dotyczy też funduszu pomocy dla Ukraińców z przeznaczeniem na dodatkowe zadania oświatowe w Powiecie Hajnowskim i jest to kwota 7224 zł. Następne są to decyzje Wojewody Podlaskiego zwiększające budżet. Pierwsza kwota to jest 2663 złotych z przeznaczeniem na podwyżki należne funkcjonariuszom zgodnie z Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, oczywiście w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej. I następna kwota, też dotycząca Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej, jest to kwota 170 923 złotych z przeznaczeniem na rekompensatę pieniężną za czas służby przekraczający określoną normę. Następna decyzja Wojewody Podlaskiego zwiększająca budżet o 2000 zł z przeznaczeniem na kwalifikację wojskową. I następna decyzja zwiększająca budżet o 4 800 zł z przeznaczeniem na dofinansowanie zadania wynikającego z ustawy o pomocy społecznej, na wypłatę dodatku w wysokości 400 zł miesięcznie na pracownika socjalnego zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu pracy realizującego pracę socjalną w środowisku w roku 2022. Następna kwota jest to 35 000 zł przyznana decyzją Wojewody Podlaskiego, także z przeznaczeniem na realizację zadań wynikających z rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno - komunikacyjnych na lata 20- 24 aktywna tablica i wydatki ogółem zostały zapisane w kwocie 43 750 zł, udział własny Powiatu jest to 8 750 zł. Następny punkt dotyczący scaleń jest to w ramach środków posiadanych, zwiększenie środków na obiekt Tarnopol o kwotę 1 100 000 złotych i decyzja Ministra Finansów zwiększająca część oświatową subwencji ogólnej o kwotę 53 459 złotych z przeznaczeniem na zadanie związane z zatrudnieniem nauczycieli, pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych od 1 września 2022 roku. Wszystko, dziękuję.
W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały wraz z autokorektą, Wiceprzewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta.
Rozkład głosów:
14 "za", 0 przeciw, 0 "wstrzymał się":
- Filimoniuk Piotr
- Gerasimiuk Jarosław
- Gryc Alla
- Gutowski Mateusz Damian
- Korcz Jan
- Kośko Krystyna
- Łukianiuk Mirosław
- Michalak Lech Jan
- Moroz Tamara
- Ostapczuk Roman
- Petruk Krzysztof
- Rybak Piotr
- Rygorowicz Olga
- Skiepko Andrzej
Uchwała Nr XXVIII/240/2022 RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO z dnia 25 sierpnia 2022 r. w sprawie zmian w budżecie na 2022r.
12.2.
W powyższym punkcie Wiceprzewodniczący Rady Powiatu przedstawił Radzie projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie zmian do wieloletniej prognozy finansowej powiatu na lata 2022-2034. Jest pozytywna opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego oraz Komisji Spraw Społecznych.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy będą pytania.
W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały, Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta.
Rozkład głosów:
- Filimoniuk Piotr
- Gerasimiuk Jarosław
- Gryc Alla
- Gutowski Mateusz Damian
- Korcz Jan
- Kośko Krystyna
- Łukianiuk Mirosław
- Michalak Lech Jan
- Ostapczuk Roman
- Petruk Krzysztof
- Rybak Piotr
- Rygorowicz Olga
- Skiepko Andrzej
Wstrzymał się "1":
- Moroz Tamara
Uchwała Nr XXVIII/241/2022 RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO z dnia 25 sierpnia 2022 r. w sprawie zmian do wieloletniej prognozy finansowej powiatu na lata 2022-2034.
12.3.
W powyższym punkcie Wiceprzewodniczący Rady Powiatu przedstawił Radzie projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie w sprawie określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych, doradców zawodowych, z wyjątkiem nauczycieli zatrudnionych w poradniach psychologiczno – pedagogicznych oraz określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli praktycznej nauki zawodu we wszystkich typach szkół i na kwalifikacyjnych kursach zawodowych. Jest pozytywna opinia Komisji Spraw Społecznych, Komisja Budżetu i Rozwoju Gospodarczego.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy będą pytania.
W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały, Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta.
Rozkład głosów:
14 "za", 0 przeciw, 0 "wstrzymał się":
- Filimoniuk Piotr
- Gerasimiuk Jarosław
- Gryc Alla
- Gutowski Mateusz Damian
- Korcz Jan
- Kośko Krystyna
- Łukianiuk Mirosław
- Michalak Lech Jan
- Moroz Tamara
- Ostapczuk Roman
- Petruk Krzysztof
- Rybak Piotr
- Rygorowicz Olga
- Skiepko Andrzej
Uchwała Nr XXVIII/242/2022 RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO z dnia 25 sierpnia 2022 r. w sprawie określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych, doradców zawodowych, z wyjątkiem nauczycieli zatrudnionych w poradniach psychologiczno – pedagogicznych oraz określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli praktycznej nauki zawodu we wszystkich typach szkół i na kwalifikacyjnych kursach zawodowych
12.4.
W powyższym punkcie Wiceprzewodniczący Rady Powiatu przedstawił Radzie projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie zmiany uchwały Nr XXV/240/17 Rady Powiatu Hajnowskiego z dnia 31 sierpnia 2017r. w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, których właścicielem jest Powiat Hajnowski oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków. Jest pozytywna opinia Komisji Spraw Społecznych, Komisja Budżetu i Rozwoju Gospodarczego.
Przewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy będą pytania.
W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały, Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta.
Rozkład głosów:
14 "za", 0 przeciw, 0 "wstrzymał się":
- Filimoniuk Piotr
- Gerasimiuk Jarosław
- Gryc Alla
- Gutowski Mateusz Damian
- Korcz Jan
- Kośko Krystyna
- Łukianiuk Mirosław
- Michalak Lech Jan
- Moroz Tamara
- Ostapczuk Roman
- Petruk Krzysztof
- Rybak Piotr
- Rygorowicz Olga
- Skiepko Andrzej
Uchwała Nr XXVIII/243/2022 RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO z dnia 25 sierpnia 2022 r.w sprawie zmiany uchwały Nr XXV/240/17 Rady Powiatu Hajnowskiego z dnia 31 sierpnia 2017r. w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, których właścicielem jest Powiat Hajnowski oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków.
12.5.
W powyższym punkcie Wiceprzewodniczący Rady Powiatu przedstawił Radzie projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie zaliczenia do kategorii dróg powiatowych odcinka drogi niestanowiącego drogi publicznej. Jest pozytywna opinia Komisji Spraw Społecznych, Komisja Budżetu i Rozwoju Gospodarczego.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy będą pytania.
W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały, Wiceprzewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta.
Rozkład głosów:
14 "za", 0 przeciw, 0 "wstrzymał się":
- Filimoniuk Piotr
- Gerasimiuk Jarosław
- Gryc Alla
- Gutowski Mateusz Damian
- Korcz Jan
- Kośko Krystyna
- Łukianiuk Mirosław
- Michalak Lech Jan
- Moroz Tamara
- Ostapczuk Roman
- Petruk Krzysztof
- Rybak Piotr
- Rygorowicz Olga
- Skiepko Andrzej
Uchwała Nr XXVIII/244/2022 RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO z dnia 25 sierpnia 2022 r. w sprawie zaliczenia do kategorii dróg powiatowych odcinka drogi niestanowiącego drogi publicznej
Do punktu 13-go:
Radny Roman Ostapczuk: Panie Przewodniczący, Panie Starosto, Wysoka Rado. Przed chwilą uchwalaliśmy przystanki na terenie naszego Powiatu. Ja z tego miejsca chciałbym zaapelować do Włodarzy, jak i radnych Gmin Narew i Hajnówka o jak najszybszy zakup i instalację wiat przystankowych na nowo wybudowanej trasie z Nowosad do Zabłudowia. Szczególnie interesuje mnie właśnie umiejscowienie na terenie Gminy Narwi i Hajnówka. Ja dwukrotnie już poruszałem ten temat na Zarządzie. Dziękuję bardzo dla Starosty i urzędu, że występowaliśmy do Gmin z tym problemem. Natomiast otrzymujemy dość lakoniczne takie wytłumaczenie, że to nie było zaplanowane w budżecie, że nie ma środków i tak dalej. Według mnie i mieszkańców jest to żadne wytłumaczenie, droga nie powstała z dnia na dzień. Przepis obowiązuje też nie od wczoraj i proszę o zajęcie się tym tematem jak najszybciej, żeby ludzie nie musieli stać w 40 stopniach na słońcu lub też w deszczu w czystym polu. Jeszcze raz proszę o jak najszybsze załatwienie tej sprawy. Dziękuję bardzo.
Radny Lech Jan Michalak: Panie Przewodniczący, poproszono mnie w Hajnówce dwóch panów, żebym zapytał Pana Starostę, jak dalej wygląda sprawa budowy strzelnicy. Dziękuję.
Radny Mirosław Łukianiuk: Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie Starosto. Ogólnie, te pytanie miało być skierowane do przedstawicieli Wód Polskich, no, ale chciałbym zapytać, czy tak jak drogi nasze są ważne, ale też i ważne są rzeki, czy te rzeki będą obkaszane? Chodzi mi o rzekę Nurzec, która płynie przez Czeremchę i wpływa do Zalewu Repczyce i jest mocno bardzo zachwaszona. I tak nie jestem znawcą, ale myślę, że te chwasty zabierają tlen dla wody. No to tyle, dziękuję.
Starosta Hajnowski Andrzej Skiepko: Odpowiadając na pytanie Pana Radnego Michalaka Leszka odnośnie budowy strzelnicy, w tym momencie oczekuję na spotkanie z przedstawicielami wojska odnośnie usytuowania strzelnicy i jej wybudowania. Tak jak Państwo wiecie, jest program MONu odnośnie budowy, my jak najbardziej popieramy każdą taką inicjatywę, natomiast akces jakby wniesienia naszego wkładu i budowy strzelnicy odłożyliśmy na przyszły rok. Musimy znaleźć przede wszystkim bardzo dobre miejsce. Państwu mówiłem na poprzedniej sesji, że rozważamy, jeżeli to będzie możliwe, usytuowanie takiej strzelnicy na terenie jednostki wojskowej. Jest jakieś zielone światełko, ale o tym na razie za wcześnie mówić, tak jak powiedziałem, oczekuję na spotkanie z przedstawicielami wojska w tym zakresie. Jeżeli chodzi o pytanie Pana radnego Łukianiuka Mirosława, bardzo trafne pytanie. To nie tylko dotyczy rzeki Nurzec, ale ile takich obiektów rzecznych mamy więcej. Niestety nie są obkaszane, pomimo, że dzisiaj nie ma przedstawiciela, przedstawicieli Wód Polskich z terenów aż trzech zlewni, które są obsługiwane na terenie Powiatu Hajnowskiego, zwrócimy się z takim pismem. Natomiast interesuje nas również sprawa dokumentacji, która miała być wykonana na potrzeby uregulowania czy też zbierania wód rzeki Leśnej Prawej. Dlatego też wystąpimy do poszczególnych przedstawicieli z takim zapytaniem i myślę, że po uzyskaniu informacji przekażemy to Państwu jak najszybciej. Szanowni Państwo, ja ze swojej strony chcę przekazać informację, otóż jesteśmy w ścisłym kontakcie z Konserwatorem Zabytków w Białymstoku. Zapraszam, w zasadzie namawiam wszystkich właścicieli zabytków, nieruchomości na terenie gmin Powiatu Hajnowskiego, aby zaopatrzyć się w takie tabliczki, które mam tutaj przed sobą, o umieszczenie właśnie na tych obiektach. Te obiekty są już wpisane do rejestru zabytków i aby faktycznie taki zabytek był zauważalny dobrze taką tabliczkę umieścić, sprzyja to oczywiście rozpoznawalności takiego budynku, promuje lokalne oczywiście dziedzictwo, podnosi tę świadomość mieszkańców, ale również turystów, którzy przyjeżdżają, o wyjątkowej wartości danego obiektu, a tak naprawdę też działa czy przeciwdziała ewentualnym atakom wandalizmu. Wzór wniosku, o który właściciel może nas poprosić jest w naszym Starostwie w wydziale Spraw Społecznych. Zapraszamy serdecznie, takich tabliczek mamy zamówionych kilkadziesiąt. Jeżeli będzie potrzeba, oczywiście zamówimy więcej. Jeszcze raz pokażę, jak ona wygląda, schludna, mała tabliczka, ale informuje, że dany obiekt jest zabytkiem. Na naszą jakby prośbę odnośnie umieszczenia takich tabliczek na obiektach odpowiedziała jedynie gmina Narew, kilka osób. Dlatego też za pośrednictwem oczywiście telewizji kablowej, która dociera tylko oczywiście do Hajnówki, ale za pośrednictwem właśnie znajomych, ale przede wszystkim Państwa radnych z poszczególnych gmin bardzo proszę też o rozpropagowanie tej informacji a najlepiej przekazanie pewnie na obradach sesji Rad Gminnych w danej Gminie. Dziękuję bardzo.
Do punktu 14-go:
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Wiceprzewodniczący Rady Powiatu zamknął obrady XXVIII sesji Rady Powiatu.
Protokołowała Violetta Miniuk
Przewodniczył Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Jan Korcz
Metryka strony