Wprowadzenie zmiany do operatu ewidencyjnego gruntów i budynków
Karta Usług Nr GK/15 Wydział Geodezji, Katastru I Nieruchomości
Nazwa usługi:
Wprowadzenie zmiany do operatu ewidencyjnego gruntów i budynków
Opis sprawy/zadania:
- Ewidencja gruntów i budynków jest zbiorem informacji o gruntach, budynkach i lokalach, ich właścicielach oraz o innych osobach fizycznych lub prywatnych władających tymi gruntami, budynkami i lokalami.
- Zmiany w operacie ewidencji wprowadzane są z urzędu na podstawie dokumentów takich jak: akty notarialne, decyzje administracyjne, prawomocne postanowienia sądowe.
- Właściciel i władający gruntami mają ponadto obowiązek zgłoszenia Staroście wszelkich zmian dotyczących danych objętych ewidencją gruntów i budynków (np. zmiany danych adresowych, zmiana sposobu użytkowania gruntów, postanowienia sądowe)
Kogo dotyczy:
Osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne będące właścicielami bądź władającymi nieruchomościami.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 17 maja 1989 roku Prawo Geodezyjne i Kartograficzne (Dz. U. z 2020 poz. 2052),
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 roku w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2019 roku poz. 393 t.j.).
Wymagane dokumenty:
- Dokumenty stanowiące podstawę zmian w operacie ewidencji gruntów i budynków:
- prawomocne orzeczenia sądowe, akty notarialne, opracowania geodezyjno-kartograficzne przyjęte do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, dokumentacja architektoniczno-budowlana, odpis aktu małżeństwa w przypadku zmiany nazwiska;
- wniosek o zmianę w operacie ewidencji gruntów i budynków. (wzór pisma)
Opłaty:
brak opłat.
Termin załatwienia sprawy:
- zgodnie z art. 23 ust. 7 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne aktualizacji operatu ewidencyjnego dokonuje się niezwłocznie, nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania odpowiednich dokumentów określających zmiany danych ewidencyjnych w trybie czynności materialno-technicznych zgodnie z art. 24 ust. 2b pkt 1,
- zgodnie z art. 24 ust. 2b pkt 2 i ust. 2c ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne w drodze decyzji administracyjnej nie później niż w ciągu 1 miesiąca, a sprawy skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postepowania.
Miejsce składania dokumentów:
Starostwo Powiatowe w Hajnówce
Wydział Geodezji, Katastru i Nieruchomości
- Aleksego Zina 1, 17-200 Hajnówka
(I piętro pok. 19)
tel. 85 682 51 55, 085 682 31 80
e-mail: sekretariat@powiat.hajnowka.pl
Wydział odpowiedzialny za załatwienie sprawy:
Wydział Geodezji, Katastru i Nieruchomości
17-200 Hajnówka ul. A. Zina 1
I piętro, pokój 29 a
- 85 682 20 29- Miasto Hajnówka
Anna Sawczuk
e-mail: asawczuk@powiat.hajnowka.pl
Katarzyna Zabrocka
e-mail: kzabrocka@powiat.hajnowka.pl
I piętro, pokój nr 30
- 85 682 60 89 - gminy Białowieża i Narew
Justyna Skiepko
e-mail: jskiepko@powiat.hajnowka.pl
- 85 682 60 89 – gminy Czyże i Narewka
Anna Kraśko
e-mail: akrasko@powiat.hajnowka.pl
I piętro, pokój 31
- 85 682 63 58 - gminy Czeremcha, Kleszczele
Nina Jańczuk
e-mail: njanczuk@powiat.hajnowka.pl
- 85 682 63 58- gminy- Dubicze Cerkiewne, Hajnówka
Katarzyna Parfieniuk
e-mail: kparfieniuk@powiat.hajnowka.pl
Godziny pracy Urzędu: poniedziałek – piątek 7:30 – 15:30
Uwagi:
- Właściciele/władający nieruchomością są obowiązani zgłaszać zmiany danych objętych ewidencją gruntów i budynków w terminie 30 dni od daty powstania zmian;
- Zgłoszenie zmian danych ewidencyjnych składa właściciel/władający lub jego pełnomocnik, który powinien przedłożyć pełnomocnictwo do występowania przed organem prowadzącym ewidencję gruntów i budynków w sprawie, której zgłoszenie zmiany dotyczy;
- Do wniosku należy załączyć oryginalne dokumenty lub odpisy urzędowo poświadczone przez organ, który dokumenty wydał bądź przez notariusza albo przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym.
Metryka strony