Ustalenie wysokości odszkodowania oraz wypłatę odszkodowania za nieruchomość zajętą pod drogi publiczne
Karta Usług Nr: GK/11 Wydział Geodezji, Katastru I Nieruchomości
Nazwa usługi:
Ustalenie wysokości odszkodowania oraz wypłatę odszkodowania za nieruchomość zajętą pod drogi publiczne
Podstawa prawna:
- 73 ust. 2 pkt2, ust. 4, ust.5 ustawy z dnia 13 października 1998r. – przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 z późn. zm.)
- 129 - art. 135 ustawy z 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. 2020, poz. 1990)
- 104 ustawy z 14 czerwca 1960r. Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz.U.2021, poz. 735)
Wymagane dokumenty:
- Wniosek o ustalenie wysokości odszkodowania oraz wypłatę odszkodowania za nieruchomość zajętą pod drogi publiczne
- Załączniki do wniosku:
- poświadczenie hipoteczne na wnioskowaną nieruchomość na dzień 31 grudnia 1998r.
- decyzja wojewody orzekająca przejście nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa bądź na rzecz jednostki samorządu terytorialnego
- dokument potwierdzający fakt, że wniosek pochodzi od poprzedniego właściciela nieruchomości lub jego spadkobiercy (postanowienie spadkowe)
- upoważnienie udzielone pełnomocnikowi działającemu w imieniu strony
- klauzula informacyjna (w załączeniu)
Opłaty:
Wysokość opłat skarbowych - zgodnie z przepisami ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2018r., poz. 1044 tekst jednolity.) – usługa zwolniona z uiszczenia opłaty skarbowej
Termin załatwienia sprawy:
zgodnie z KPA załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowane – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, zaś w postępowaniu odwoławczym – w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania.
Wydział odpowiedzialny za załatwienie sprawy:
Wydział Geodezji, Katastru i Nieruchomości
17-200 Hajnówka ul. A.Zina 1
I piętro, pokój nr 29
tel. 85 682-20-29
e-mail: emielnik@powiat.hajnowka.pl, starostwo@powiat.hajnowka.pl
Wniosek wraz z załącznikami należy złożyć w sekretariacie Starostwa, tj.: w pok. nr 19, natomiast po odbiór dokumentacji należy zgłosić się w pok. nr 29 I piętro, tel. 85 682-93-77
Kiedy:
Codziennie w Wydziale Geodezji, Katastru i Nieruchomości w godzinach pracy Starostwa tj. poniedziałek – piątek 7.30 – 15.30
Tryb odwoławczy:
Od decyzji służy stronie prawo wniesienia odwołania do Wojewody Podlaskiego za pośrednictwem Starosty Hajnowskiego w terminie 14 – stu dni od dnia jej doręczenia.
Pisemne odwołanie należy składać drogą pocztową na adres:
Wydział Geodezji, Katastru i Nieruchomości
17-200 Hajnówka ul. A. Zina 1
I piętro, pokój nr 29
tel. 85 682-93-77
w terminie 14 dni od doręczenia decyzji. Odwołanie należy adresować do Wojewody Podlaskiego za pośrednictwem Starosty Hajnowskiego.
Uwagi:
Nieruchomości pozostające w dniu 31 grudnia 1998r. we władaniu Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, nie stanowiące ich własności, a zajęte pod drogi publiczne, z dniem 1 stycznia 1999r. stają się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa lub własnością jednostek samorządu terytorialnego za odszkodowaniem.
Odszkodowanie, o którym mowa wyżej wypłaca:
- gmina – w odniesieniu do dróg będących w dniu 31 grudnia 1998r. drogami gminnymi
- Skarb Państwa – w odniesieniu do pozostałych dróg.
Odszkodowanie będzie ustalane i wypłacane według zasad i trybu określonych w odrębnej ustawie, na wniosek właściciela nieruchomości złożony w okresie od dnia 1 stycznia 2001r. do dnia 31 grudnia 2005r. Po upływie tego okresu roszczenie wygasa.
Podstawę do ustalenia wysokości odszkodowania stanowi wartość nieruchomości według stanu z dnia wejścia w życie ustawy tj. 13 października 1998r., przy czym nie uwzględnia się wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego trwałymi nakładami poczynionymi po utracie przez osobę uprawnioną prawa do władania gruntem.
Metryka strony