Protokół Nr IX/15 z obrad sesji Rady Powiatu Hajnowskiego w dniu 27 sierpnia 2015 r.
OA.0002.9.2015
Protokół Nr IX/15
z obrad sesji Rady Powiatu Hajnowskiego
w dniu 27 sierpnia 2015 r.
w sali nr 12 Starostwa Powiatowego w Hajnówce ( ul. A.Zina 1)
( początek sesji - godz. 13:00, koniec - godz. 15:10)
Do punktu 1 – go:
Sesję otworzył i przewodniczył obradom Przewodniczący Rady Powiatu Hajnowskiego Lech Jan Michalak.
Przewodniczący Rady Lech Jan Michalak: Otwieram IX sesję RP Hajnowskiego. Zgodnie z listą obecności jest 16 radnych, 1 osoby nie ma. Wszystkie decyzje podjęte na dzisiejszej sesji są prawomocne. Witam Pana Starostę, Panią Starostę, witam panie radne i panów radnych. Witam gości zaproszonych, Pana radnego sejmiku wojewódzkiego Włodzimierza Pietroczuka, witam dyrektora SP ZOZ Pana Grzegorza Tomaszuka, witam Pana Pawła, kierownika PCPR, witam Pana Jana Dynkowskiego – Powiatowego Lekarza Weterynarii, witam Eugeniusza Kalinowskiego – Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego, witam Panią Sekretarz Marię Owerczuk, witam Panią kierownik Zarządu Dróg Powiatowych, witam naczelników Starostwa, witam gości obecnych na dzisiejszym spotkaniu, witam telewizję i wszystkich telewidzów oglądających dzisiejszą naszą sesję ( lista osób zaproszonych na sesję str....92...., zał. nr …6.... ).
Na dzisiejszej sesji uczestniczy 16 radnych zgodnie z listą obecności i możemy podejmować wszystkie decyzje, obradować i decyzje będą prawomocne ( r. Cz.Wiluk była nieobecna; lista obecności str...93........, zał. nr ..7…. ).
Do punktu 2-go:
Przewodniczący Rady Lech Jan Michalak: Wszyscy Państwo radni otrzymali projekt dzisiejszych obrad, czy ktoś ma jakieś uwagi do dzisiejszego planu naszej pracy? Jeśli nikt nie wnosi uwag, przeczytam zaproponowany porządek obrad.
Przewodniczący Rady przedstawił Radzie porządek obrad sesji.
Oto jego brzmienie:
- Otwarcie IX sesji Rady Powiatu Hajnowskiego.
- Przyjęcie porządku obrad sesji.
- Przyjęcie protokołu z VIII sesji Rady Powiatu Hajnowskiego.
- Informacja o pracy Zarządu w okresie międzyseseyjnym.
- Interpelacje i zapytania radnych.
- Informacja o działalności SP ZOZ w Hajnówce ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji ekonomicznej SP ZOZ.
- Informacja o działalności Rady Społecznej SP ZOZ.
- Sprawozdanie z działalności Powiatowej Inspekcji Weterynaryjnej za 2014r.
- Sprawozdanie z działalności Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego.
10. Powzięcie uchwał w sprawie:
10.1.zmian w budżecie na 2015r.;
10.2. przyjęcia darowizny nieruchomości;
10.3. zmiany uchwały Nr XVII/130/12 Rady Powiatu Hajnowskiego z dnia 30 sierpnia 2012r. w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, których właścicielem jest Powiat Hajnowski oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków;
10.4. uchwalenia Powiatowego Programu Rozwoju Pieczy Zastępczej na lata 2015-2017;
10.5. określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2015r.
- Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
- Wolne wnioski.
- Zamknięcie obrad IX sesji Rady Powiatu Hajnowskiego.
W związku z brakiem uwag i pytań Przewodniczący Rady poddał porządek obrad sesji pod głosowanie. Przedstawiony porządek obrad IX sesji Rady Powiatu został przez radnych przyjęty jednogłośnie ( 16 głosów „za”).
Do punktu 3-go:
Przewodniczący Rady zapytał, czy radni mają uwagi bądź pytania do protokołu z VIII sesji Rady Powiatu. Pan Przewodniczący przypomniał, że protokół był wyłożony do wglądu w Biurze Rady.
W związku z brakiem uwag Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z VIII sesji Rady Powiatu.
Protokół z VIII sesji Rady Powiatu został przyjęty jednogłośnie ( 16 głosów „za”).
Do punktu 4-go:
Przewodniczący Rady Lech Jan Michalak: Przechodzimy do punktu 4, informacja o pracy Zarządu w okresie międzysesyjnym. Proszę Panie Starosto. ( str……89-90…., zał. Nr…5……). Czy są jakieś pytania, czy Pan starosta ma coś do uzupełnienia?
Starosta Hajnowski Mirosław Romaniuk: Panie Przewodniczący, Wysoka Rado. Tak, jak Pan Przewodniczący wspomniał mieliśmy 5 spotkań w okresie międzysesyjnym i tą informację otrzymaliście na piśmie. Dzisiaj odbyło się kolejne posiedzenie Zarządu, na którym zostały ujęte dwie autokorekty do uchwał na dzisiejszą sesję. W związku z wnioskiem Domu Dziecka w Białowieży z dnia 26 sierpnia 2015r. Zarząd Powiatu postanowił zwiększyć plan dochodów i wydatków o kwotę 17.227 zł. Kolejna autokorekta, to na wniosek kierownika PCPR i pozytywnych opiniach wszystkich Komisji Rady Zarząd Powiatu wnosi o dofinansowanie bieżącej działalności Warsztatu Terapii Zajęciowej w kwocie 21.000 zł oraz dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym o kwotę 27.523 zł. Są to środki PFRON. Obie te korekty zostaną dokładnie omówione w punkcie uchwalania uchwał.
Radny Jan Adamczuk: Mam tu pytanie, odnośnie, wpłynęło pismo do Zarządu Pana Przewodniczącego Rady Powiatu Pana Michalaka w sprawie sytuacji w Zespole Szkół Zawodowych w Hajnówce. Napisał Pan gdzieś tam w piśmie jakieś zarzuty i chciałbym, żeby Pan bliżej przedstawił o co Panu chodzi. Chcielibyśmy usłyszeć, jakie Pan zarzuty przedstawił itd. Zarząd odpowiedział na Pana pismo, że zgodnie z zapisami ustawy o systemie oświaty za decyzje personalne i kadrowe w szkole odpowiada tylko i wyłącznie dyrektor szkoły. Ja bym prosił, może Pan Przewodniczący pamięta co pisał i może przedstawi parę słów. Tyle miałem narazie.
Przewodniczący Rady Lech Jan Michalak: Myślę, że odpowiedź Pan otrzyma w interpelacjach i zapytaniach radnych.
Radna Alla Gryc: Ja mam jedno pytanie. Punkt drugi – Zarząd po zapoznaniu się z wnioskami mieszkańców powiatu postanowił udzielić dotację z budżetu na zadania inwestycyjne, jak zakup i montaż zestawu standardowego instalacji solarnej – 1000 zł. Chcę zapytać czyje to były inwestycje. Dziękuję bardzo.
Starosta Hajnowski Mirosław Romaniuk – Odpowiadając na to pytanie, były to cztery wnioski złożone przez mieszkańców powiatu hajnowskiego. Jedna osoba była z Łosinki, dwie osoby z miasta Hajnówka i jedna z Chytrej. Były to wnioski o dofinansowanie. I tutaj ze środków ochrony środowiska została udzielona dotacja w wysokości 1000 zł.
Radna Alla Gryc: Dziękuję bardzo. Czy takie wnioski mogą składać wszyscy mieszkańcy i czy taka informacja publiczna gdzieś była?
Starosta Hajnowski Mirosław Romaniuk: Tak, oczywiście, mogą i taka informacja zawsze na stronie powiatu jest dostępna.
Przewodniczący Rady Lech Jan Michalak: Czy są jakieś pytania do Pana Starosty?
Radni nie zgłosili więcej pytań i uwag do przedstawionej informacji o pracy Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym.
Informacja o pracy Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym została przez Radę przyjęta.
Do punktu 5-go:
W powyższym punkcie zostały zgłoszone następujące interpelacje:
1. Radny Jan Adamczuk – Moja interpelacja będzie dotyczyła drogi powiatowej na terenie gminy Białowieża. Jest to droga, tam gdzie jest ta restauracja Carska. Jechałem w tą niedzielę, często odwiedzam i przejazd tam jest przez tory i jest tak naprawdę już wyboisty, a tam bardzo dużo samochodów przejeżdża i przyjeżdżają tam naprawdę z całej Polski i z zagranicy. I tak tam trzęsie samochodem, mam nowy samochód, ale tak odczuwałem, że naprawdę trzeba to naprawić. To jest jedna.
2. Radny Jan Adamczuk – Druga interpelacja dotyczyłaby i to już czas najwyższy, żeby na tą Białowieżę zwrócić oczy itd. I ta ścieżka jest niezbędnie potrzebna. Ja składam wniosek do Zarządu Wojewódzkiego, bo tam jedzie multum tych turystów rowerami, uciekają do rowu i to nie jest tłumaczenie, że ekolodzy nie pozwalają, to jest bzdura, to jest bzdura jeszcze raz mówię. Dlaczego zrobili z Białegostoku na Supraśl, a tej drogi to już ciężko będzie poszerzyć, ona była regenerowana, ale ścieżka jest potrzebna. Potrzebna dla każdego z nas, bo mogą być wypadki. Jeszcze kto tam jedzie na spokojnie to pół biedy, ale tak być nie może dalej. Musimy za wszelką cenę to zrobić. Mało tego, ta Białowieża, tylu tych turystów tam przyjeżdża, a ta droga powiatowa od wojewódzkiej, to chyba jak się nie mylę, ulica Gabiec potrzebuje, jest niedługi odcinek, remontu. Tam i trzeba jakieś chodniczki zrobić, bo jest tam wyboisto. To już naprawdę wstyd nam, wstyd nam. Chwalimy się, że Białowieża, że nasze zielone płuca, ale zróbmy tam, trzeba tam coś pomóc. Ja uważam, że trzeba jakiś wniosek złożyć. Starosta to na pewno potrafi zrealizować i Zarząd itd. i powinni się przychylić do mojej prośby i do mojego wniosku. Na tym chyba zakończę, bo narazie nie ma co narzekać. Poskładałem interpelacje odnośnie tam i Czyż i Hajnówka gmina, Borysówka, już jest zrobione 100%, dziękuję Pani kierownik, że dopilnowaliście, dziureczki załatali i ten przepust jest drożny, to bardzo Pani dziękuję, że potrafiliście zrobić. Jednak możecie zrobić, tylko trzeba chęci i dokładności. Serdecznie dziękuję.
3. Radny Mikołaj Aleksiuk – Na poprzedniej sesji przed wakacjami poruszyłem temat drogi Dubiny – Postołowo. Chodziło mi o to, że tam potrzebny jest znak ograniczający tonaż przejeżdżających pojazdów. Tam droga zrobiona jest pod samochody osobowe i nie tylko, ale nie z tonażem 25 ton itd. Wtedy odpowiedź dostałem od starosty taką lakoniczna, ale w porządku. Pod koniec lipca dostałem kopię pisma od mieszkańców Postołowa kierowane do Zarządu Dróg Powiatowych i pozwolę sobie odczytać: My mieszkańcy niżej podpisani wsi Postołowo zwracamy się do wyżej wymienionego Zarządu o ustawienie znaku ograniczającego tonaż dla pojazdów ciężarowych. Informujemy, iż most na rzece Leśnej jest w fatalnym stanie, od ciężarów rozchodzą się kręgi, robią się dziury. Powierzchnia pod asfaltem jest przełamana i droga jest całkowicie połamana, gdyż nawierzchnia jest zrobiona z jednej warstwy asfaltu, czyli dla lekkich pojazdów. Natomiast drogą tą jeżdżą pojazdy o całkowitej ładowności nawet powyżej 25 ton. O fakcie tym informowaliśmy Panią kierownik bez żadnego rezultatu, więc jako mieszkańcy składamy wniosek do Pani kierownik i będziemy czekać na odpowiedź. W razie negatywnej odpowiedzi będziemy zwracać się do wyższych instancji. Podpisało pod tą petycją 9 osób. Dzisiaj otrzymałem informację, że ta grupa dostała odpowiedź na piśmie, że to wszystko w porządku, że powołana komisja itd. A to nie jest w porządku, pierwsza sprawa, dlaczego do komisji nie zaproszono przedstawiciela mieszkańców? I druga sprawa – nie ma znaku obniżającego tonaż, mostek załamie się, jedzie samochód przykładowo 30 ton i załamie się, szkoda będzie potężna w sprzęcie i kto za to zapłaci wtedy? Powiat, niestety. Mnie się zdaje, że tego tematu nie można odpuścić i po prostu w jakiś sposób trzeba tym zająć się.
4. Radny Mikołaj Aleksiuk – Druga sprawa, na styczniowej sesji, mnie co prawda na tej sesji nie było, ale był wniosek i przyznano ponad 30 tys. zł na dokumentację na rondo Nowoberezowo – Dubicze Osoczne – Bielsk – Hajnówka. Tam uzasadnienie jak słyszałem było takie czasami i śmieszne. Są informacje, że z tego nic nie wyjdzie, chociaż może wyjdzie, bo Marszałek przekazał do Zarządu dróg Wojewódzkich kwotę 37 tys. na rozbudowę tego ronda, te pieniądze, które otrzymali od powiatu. Mnie się zdaje, że nikt nie podejmie w województwie takiej decyzji, żeby to rondo budować. Pierwsza sprawa, to natężenie ruchu. Tam wychodzi średnio dwa przejazdy samochodów na godzinę i nikt nie zechce ośmieszyć się. I tutaj mam pytanie, może ja mam błędną informację, kiedy to rondo ma być wybudowane. Byłem teraz na tym skrzyżowaniu, z każdej strony przejechałem, jest tak oznakowane, że żadnego ronda nie trzeba. Tutaj chwała dla starosty, że od Berezowa i od Dubicz są znaki, od Bielska i Hajnówki też są znaki informacyjne i na tym trzeba poprzestać i nie próbować marnować pieniędzy. Dziękuję bardo.
5. Radna Olga Rygorowicz – Mam dwie interpelacje, pierwszą, którą poruszałam na ostatniej sesji, sprawa konkursu w Powiatowym Biurze pracy. Panie starosto, wtedy Pan mi odpowiedział, że to będzie niebawem i widzę, że na Zarządzie zajmowaliście się Państwo tym tematem, tylko, że udzieliliście pełnomocnictwa p.o. dyrektorowi w jakichś tam pilnych sprawach. Ja myślę, żeby mniej pracy mieliście w Zarządzie, trzeba rozpisać konkurs i ogłosić konkurs na dyrektora i na pewno osoby chętne znajdą się, bo krążą różne po mieście i powiecie bajki i żeby je ukrócić i ogłosić konkurs.
6. Radna Olga Rygorowicz – Interesuje mnie co z decyzją w sprawie Lewkowa Starego na składowanie odpadów. Wiem, że Starostwo wydało decyzję, potem wystąpiło do Kolegium Samorządowego o uchylenie jej. Co dalej się z tym dzieje?
7. Radna Alla Gryc – Składam interpelację w sprawie budowy nawierzchni ulicy Górnej. W dokumentacji Zarządu nie zauważyłam żadnych adnotacji dlatego też ponawiam swoją interpelację. Proszę o budowę nawierzchni ulicy Górnej, czas leci szybko i zanim nasza kadencja się skończy to po Górnej nie da się jeździć. Nawierzchnia jest fatalna. Dziękuję bardzo.
8. Radna Jadwiga Dąbrowska – 12 czerwca złożyła interpelację na piśmie do Biura Powiatu dotyczącą przebudowy ulicy Poddolnej od Dziewiatoweskiego przez przejazd kolejowy. Uzasadnienie: w roku 2014 została opracowana dokumentacja techniczna i projekt przebudowy tej drogi od ulicy Dziewiatowskiego aż do ulicy Targowej. W uzasadnieniu podałam, że droga jest wąska, wyboista, bez chodnika, od paru lat jest duże natężenie ruchu kołowego i pieszego, dzieci do szkół, do cerkwi, na ogródki działkowe chodzą ludzie również. Zimą, z powodu dużego wzniesienia przy dojeździe do przejazdu jest bardzo utrudnione poruszanie się i piesze i samochodowe. Trelinka stanowiąca nawierzchnię drogi wykrusza się systematycznie, przepust jest w tragicznym stanie i niewiadomo, czy przetrzyma kolejną wiosnę. Dziękuję Pani kierownik za rychłą odpowiedź, odpowiedź otrzymałam na piśmie. A 22 lipca została wydana decyzja zatwierdzająca projekt budowlany i udzielenie pozwolenia na budowę Zarządu Dróg Powiatowych w Hajnówce. W zakres tego zezwolenia wchodzi budowa jezdni o nawierzchni bitumicznej, przebudowa i budowa prawostronnego chodnika z płyt betonowych, budowa ścieżki rowerowej z kostki brukowej, przebudowa i budowa zjazdów, budowa kanalizacji deszczowej, przebudowa słupów i linii napowietrznej, przebudowa linii kablowej oświetlenia terenu. Dziękuję bardzo za życzliwość i kompetentne wyjaśnienie mi ze strony Pani kierownik. Wczoraj byłam ponownie u Pani kierownik z zapytaniem, jakie są możliwości dalszej pracy nad tym odcinkiem drogi. Pani kierownik ma przedstawić dzisiaj swoje stanowisko.
9. Radna Jadwiga Dąbrowska - Moja druga interpelacja w zestawieniu z piękną ulicą Prostą, która wkrótce zostanie oddana do użytku; mieszkańcy ulicy Bielskiej i ulic równoległych pytają kiedy pojawią się nowe chodniki przy ulicy Bielskiej i ulicy Górnej. Żeby wiedzieć w jakim stanie są te chodniki, wystarczy je tylko porównać ze stanem nowych chodników przy ulicy Prostej.
10. Radna Jadwiga Dąbrowska – Moja kolejna interpelacja dotyczy upalnego lata, które mieliśmy w tym roku i zainspirowała mnie rozmowa z mieszkańcem Hajnówki, który aktualnie mieszka w Grac i który podkreślił, że jakość życia w tym mieście podkreśla możliwość napicia się wody wręcz na każdym miejscu w mieście. U nas w mieście, gdy ktoś nie ma przysłowiowej złotówki w kieszeni, to napić się wody nie ma nigdzie. Prośba do Starosta, czy do Urzędu Miasta, żeby uruchomić jakieś źródła wody dla ludzi, dla zwierząt. W dni upalne jest to naprawdę duży problem. A jak pijemy to potrzebujemy skorzystać z toalety. Nagminnym stało się, że ludzie chodzą do toalety do gabinetów fryzjerskich, do gabinetów kosmetycznych, galerii handlowych. Gorzej, jak galerie są zamknięte i potrzeby fizjologiczne są dla mieszkańców i przyjezdnych utrapieniem.
11. Radna Jadwiga Dąbrowska – Chciałabym poruszyć problem przystanków, z których odjeżdżają autobusy do Białegostoku. Podróżni miejscowi i zamiejscowi pytają, dlaczego przewoźnik PKS odjeżdża z innego miejsca, a przewoźnik Voyagera odjeżdża z innego miejsca. Czy niemożliwe byłoby dogadanie się tych dwóch przewoźników, żeby kierunek Białystok to jedno miejsce, kierunek Białowieża to drugie miejsce, kierunek Bielsk Podlaski to miejsce trzecie. Ludzie są często zdezorientowani, a szczególnie starsi i czasami autobus odjeżdża im sprzed nosa.
12. Radna Jadwiga Dąbrowska – Moja kolejna interpelacja, a właściwie słowa uznania chciałabym skierować pod adresem Fundacji ONI TO MY, która funkcjonuje na terenie naszego miasta i powiatu od niedawna. Prowadzą to wspaniałe Panie, Wala Gerasimiuk, Ala Ławrynowicz, Maria Bołtromiuk i bardzo udanym przedsięwzięciem tych Pań w minione lato była akcja kolonii dla dzieci z powiatu. 25 rodzin mogło oddać dzieci pod opiekę, dzieci były prowadzone w sposób naprawdę cudowny, było ekumeniczne zwiedzanie wszystkich świątyń, było zwiedzanie jednostek kulturalnych, rozrywkowych itd. W następnym rozdaniu środków na organizacje pozarządowe bardzo proszę o uwzględnienie tej fundacji jako istotnej w życiu powiatu.
13. Radna Jadwiga Dąbrowska – Moja ostatnia interpelacja dotyczy Politechniki Białostockiej. Wszyscy cieszymy się, że tworzone są nowe miejsca pracy, nowe możliwości studiowania dla studentów, ale zgodnie z zasadą – starajmy się zatrzymać młodych ludzi w naszym mieście, naszym powiecie, proszę w imieniu doktorantów, którzy często pracują lat kilka na podstawie tylko projektów, bez żadnych nawet umów, o wsparcie ich, o możliwość ich zatrudnienia na Politechnice Białostockiej.
14. Radny Jan Korcz – Jeszcze mam pytanie o suszę w rolnictwie. Może to pytanie do radnego Andrzeja, jak sytuacja wygląda w poszczególnych gminach, bo zgłaszają się rolnicy i mówią, że w jednej gminie wolno składać wnioski, a w innych nie. Także poproszę o konkretne wyjaśnienie, bo słyszałem, że jakieś plakaty się pojawiły, ale dużo ludzi jest niedoinformowanych. Jak to wygląda w naszym powiecie?
Do punktu 6-go:
Przewodniczący Rady Lech Jan Michalak: Przechodzimy do punktu 6 – Informacja o działalności SP ZOZ ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji ekonomicznej SP ZOZ w Hajnówce. Obejrzymy prezentację medialną. ( str. …68-88…., zał. Nr…4…..).
Dyrektor SP ZOZ Grzegorz Tomaszuk: Panie Przewodniczący, Panie Starosto, Wysoka Rado, Szanowni Państwo. Do tych informacji o działalności SP ZOZ, które dostarczyłem radnym i które były omówione bardzo szczegółowo na posiedzeniach poszczególnych Komisji, a szczególnie na Komisji Spraw Społecznych, chcę tutaj tytułem uzupełnienia dołączyć krótką prezentację. Prezentację przedstawię razem z Panią Izą Dudar. To jest panorama naszego szpitala zrobiona kilka lat temu, proszę zauważyć, jak pięknie zlokalizowany jest nasz szpital, dopiero to piękno widać z góry. Za szpitalem rozpoczyna się Puszcza Białowieska. To jest główne wejście do szpitala. Każdego roku nasz szpital leczy około 10 tys. pacjentów, natomiast poradnie specjalistyczne udzielają około 100 tys. porad. I króciutko o strukturze organizacyjnej szpitala. Oddział Chorób Wewnętrznych 26 łóżek, aktualnie ten oddział jest w remoncie, jest wyłączony, zakończenie remontu jest 11 listopada. Następny Oddział Chorób Wewnętrznych z pododdziałem Nefrologicznym – 28 łóżek. Oddział Chirurgii Laparoskopowej i Klasycznej – 34 łóżka. We wszystkich powiatach są oddziały chirurgii ogólnej, nasz nosi nazwę chirurgii laparoskopowej i klasycznej, dlatego, że chirurdzy nasi specjalizują się w chirurgii małoinwazyjnej, czyli laparoskopowej i na tym oddziale jest jedno łóżko intensywnej opieki medycznej. Następnie oddział chirurgii urazowo – ortopedycznej – 28 łóżek. Oddział pediatryczny – 20 łóżek i również jest łóżko intensywnej opieki medycznej. Oddział położniczo – ginekologiczny – 29 łóżek, w tym 7 łóżek dla noworodków. Oddział gruźlicy i chorób płuc – 24 łóżka, w tym jedno łóżko intensywnej opieki medycznej. Oddział Chorób Zakaźnych z izbą przyjęć – 23 łóżka i również jest jedno łóżko intensywnej opieki medycznej. Ostatni oddział, to jest Oddział Anestezjologii i Intensywnej Terapii i na tym oddziale mamy 4 łóżka. I to są nasze poradnie specjalistyczne; myślę, że nie będę przedstawiał wszystkich tych poradni specjalistycznych, jest ich około 30 i one pracują w różnym zakresie. Np. ginekologiczna, ortopedyczna pracują codziennie od 8:00 – do 18:00, ale są tez poradnie, które pracują tylko przez kilka godzin, jak poradnia alergologiczna. Zależy to od kontraktu podpisanego z NFZ, jak również z brakiem specjalistów, bo do niektórych poradni przyjeżdżają specjaliści z Białegostoku. 50% naszych mieszkańców jest zapisanych do naszych przychodni, do naszej służby zdrowia i 50% do Niepublicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej. W Hajnówce mamy dwie przychodnie, Przychodnia Rejonowa Nr 1 w Hajnówce, jak również Przychodnia Rejonowa Nr 2, która jest przy szpitalu. Jest również Poradnia nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Ta poradnia funkcjonuje w dni robocze od godziny 18:00 – 8:00 i całodobowo w dni wolne od pracy i świąteczne. Nasze gminne ośrodki zdrowia mieszczą się w Białowieży, Czeremsze, Dubiczach Cerkiewnych, w Narwi i Narewce, w Nowymberezowie i w Siemianówce. Tak wyglądają te nasze ośrodki zdrowia. W Białowieży jest nowy budynek, był wybudowany kilka lat temu przy udziale środków finansowych gminy. W Białowieży przyjmuje lekarz rodzinny, jest tam również stomatolog i apteka. Jeżeli chodzi o pozostałe ośrodki zdrowia, to one zostały przekazane. W przypadku Narewki i Dubicz Cerkiewnych właściciele są gminy, natomiast my wydzierżawiamy niezbędne powierzchnie do funkcjonowania lekarza rodzinnego. W przypadku Czeremchy to jest podmiot prywatny gdzie wydzierżawiamy też stosowną powierzchnię. Są dwa wiejskie ośrodki zdrowia, w Siemianówce i Nowymberezowie. Jednostki organizacyjne świadczące usługi medyczne w zakresie rehabilitacji leczniczej; są dwa oddziały stacjonarne: Oddział Rehabilitacji Leczniczej i Oddział Rehabilitacji Neurologicznej, w sumie na tych oddziałach jest 50 łóżek; jest poradnia rehabilitacyjna oraz dział rehabilitacji z oddziałem dziennym rehabilitacji, z ośrodkiem dziennym rehabilitacji dla dzieci i pracownia fizykoterapii przy ul. Piłsudskiego 10. Jednostki rehabilitacyjne świadczące usługi medyczne w zakresie psychiatrii i leczenia uzależnień: Oddział Psychiatryczny ma 60 łóżek; na tym oddziale jest poradnia zdrowia psychicznego, poradnia leczenia uzależnień i zespół leczenia środowiskowego. Jednostki rehabilitacyjne świadczące usługi medyczne w zakresie opieki długoterminowej, czyli Zakład Opiekuńczo – Leczniczy – 13 łóżek i zakład Pielęgnacyjno – Opiekuńczy – w sumie mamy 59 łóżek opieki długoterminowej. Nasz szpitalny oddział ratunkowy posiada 7 łóżek. Stacja Dializ ma również 7 stanowisk. Dializujemy średnio 30 pacjentów na tych stanowiskach. Gabinety profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. To zadanie w powiecie realizujemy w 100%, bo mamy upoważnienie od niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej. Mamy też Poradnię Medycyny Pracy. Komórki pomocnicze, czyli pracownia RTG, pracownia USG, pracownia gastroskopii, pracownia laparoskopii, pracownia spirometrii, pracownia echokardiografii. Pracownię Echo uruchomiliśmy dlatego, że nasza poradnia kardiologiczna mocno się rozwija i dlatego potrzebna jest bardzo rozwinięta diagnostyka. Jest apteka szpitalna, blok operacyjny, szpitalna izba przyjęć, centralna rejestracja, centralna sterylizacja i prosektorium. Nie będę omawiał komórek administracyjno - gospodarcze, są też samodzielne stanowiska pracy. Są też oddziały wpisane na listę Ministra Zdrowia, które są uprawnione do prowadzenia specjalizacji w poszczególnych dziedzinach medycyny. Te oddziały posiadają akredytację, czyli mają upoważnienie do szkolenia lekarzy specjalistów. U nas jest to Oddział Chorób Wewnętrznych, Chorób Wewnętrznych z pododdziałem chorób nefrologicznych, Obserwacyjno – Zakaźny, Chirurgii Laparoskopowej i Klasycznej, Rehabilitacji neurologicznej, Psychiatryczny, Szpitalny Oddział Ratunkowy, Pediatria i również od kilku miesięcy mamy dwa miejsca szkoleniowe dla lekarzy rodzinnych. A w trakcie załatwiania jest Oddział Chorób Płuc. Posiadamy już pozytywną opinię konsultanta wojewódzkiego i ten wniosek został już wysłany do Ministerstwa Zdrowia. Nasze inwestycje zrealizowane w latach 2014-2015, czyli poprawa efektywności energetycznej w budynku SP ZOZ, została wyłączona kotłownia wraz z wyeksploatowanym węzłem cieplnym, a w to miejsce został zamontowany nowy węzeł zasilany w energię cieplną z sieci PEC w Hajnówce. Nasza kotłownia została podłączona do PEC, natomiast kotły parowe zostały wygaszone. Wymieniono rurociągi międzyblokowe, wymieniono instalację gazową na potrzeby zasilania kotłów grzewnych w szpitalnej kuchni. Koszt inwestycji oscylował w granicach 2 mln zł. 1,5 mln zł pochodziło z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w postaci pożyczki. Następna nasza inwestycja, która realizowana jest od jakiegoś czasu, modernizacja laboratorium diagnostycznego w ramach Programu Współpracy Polska – Białoruś – Ukraina. Dostosowaliśmy laboratorium do aktualnych wymogów i rozporządzeń, wyposażyliśmy w specjalistyczny sprzęt do wykrywania chorób przenoszonych przez kleszcze, fotele do pobierania krwi oraz specjalistyczne szafki zabiegowe w oddziale obserwacyjno – zakaźnym, utworzyliśmy i wyposażyliśmy salę intensywnego nadzoru. Zakupiliśmy bardzo cenny sprzęt do sali intensywnego nadzoru, czyli kardiomonitor, respirator transportowy, respirator stacjonarny. Następna inwestycja, to rozbudowa i modernizacja Oddziału Rehabilitacji Leczniczej Neurologicznej. W wyniku rozbudowy tego oddziału uzyskał on dwukrotnie większą powierzchnię, sale są jedno, dwu i czterołóżkowe, jest łatwy dostęp do pacjenta, jest też możliwość zamontowania dodatkowych urządzeń rehabilitacyjnych. Wszystkie pokoje mają łazienki. Zwiększyliśmy ilość łóżek na oddziale rehabilitacji leczniczej z 19 na 24, a na oddziale rehabilitacji neurologicznej z 25 na 26. Zakupiliśmy też nowoczesny sprzęt rehabilitacyjny. Zwiększyliśmy oddział o kilka łóżek, natomiast powierzchnia wzrosła dwukrotnie, przekłada się to na komfort pobytu pacjenta, który znacząco się poprawił. Rozpoczęliśmy remont oddziału chorób wewnętrznych. Praktycznie jest to już ostatni oddział, który podlega gruntownemu przebudowaniu. We wszystkich salach będą zrobione węzły sanitarne, wymiana podłóg, stolarki drzwiowej, odnowienie ścian, doprowadzenie łącz telewizyjnych i sieci internetowej. Łączny koszt inwestycji 1.110.000 zł. Taka dokładna kwota, bo już jest po przetargu. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy też podarowała nam sprzęt ratujący życie; ten sprzęt trafił na oddział ginekologiczno – położniczy. Jest to bardzo cenny sprzęt, do reanimacji noworodków, również bardzo nowoczesny inkubator. Około 100 tys. zł to wszystko kosztowało. Trochę się jeszcze pochwalę na sam koniec. W roku ubiegłym otrzymaliśmy dwa certyfikaty systemu zarządzania środowiskowego oraz systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieny pracy. Posiadamy też certyfikat „Szpital przyjazny dziecku”. W 2008r. wdrożyliśmy system zarządzania jakością i otrzymaliśmy certyfikat zarządzania jakością 9001. W 2012r. otrzymaliśmy certyfikat Wydziału Żywności i Żywienia w zakresie żywienia zbiorowego, w 2013r. otrzymaliśmy bardzo cenny certyfikat, wręczył nam go Minister Zdrowia, szpital otrzymał certyfikat akredytacyjny potwierdzający spełnienie standardów dla lecznictwa szpitalnego. W 2014r. szpital zyskał status placówki posiadającej zintegrowany system zarządzania. Nasza placówka na dowód, że jest szpitalem przyjaznym dziecku, ponownie znalazła się w gronie szpitali z tytułem „Szpital przyjazny dziecku”. Każdy szpital odznaczony tym tytułem musi spełniać warunki zawarte w dokumencie „Ochrona, propagowanie i wspieranie karmienia piersią”. Od 2009r. nasz szpital rokrocznie plasuje się w złotej setce najlepszych polskich szpitali wyłonionych w rankingu Bezpieczny szpital, organizowany przez krakowskie centrum monitorowania jakości w ochronie zdrowia. To jest ta agenda Ministerstwa Zdrowia, która czuwa nad jakością w ochronie zdrowia w naszym kraju oraz dziennik Rzeczpospolita. Maksymalna ilość punktów, którą można zdobyć wynosi 1000, a nasza placówka w roku 2014 zdobyła 834,75 punktów. W 2014r. nasz szpital był na 27 pozycji i to była najwyższa pozycja w województwie podlaskim, to było pierwsze miejsce wśród szpitali na Podlasiu. Dziękuję bardzo za uwagę, jeśli są pytania, to będę odpowiadał.
Przewodniczący Rady Lech Jan Michalak: Dziękuję Panu dyrektorowi za prezentację i informację. Czy Państwo macie jakieś pytania do Pana dyrektora?
Radna Jadwiga Dąbrowska: Jako Przewodnicząca Komisji spraw Społecznych dziękuję jeszcze raz Panu dyrektorowi za wnikliwie przedstawioną analizę pracy szpitala, za interesującą prezentację, gratulujemy sukcesów i dziękujemy bardzo.
Radny Jan Adamczuk: No cóż Panie dyrektorze, Panu minusów nie możemy postawić, same plusy. Bardzo byłoby dobrze, bo w Łapach jest problem ze szpitalem, żeby tam Pan pomógł, bo tam jest duży problem i ja bym prosił, żeby wyszedł na swoja dobrą drogę. Dziękuję Panie dyrektorze za gospodarność.
Przewodniczący Rady Lech Jan Michalak: Ja miałbym pytanie do Pana dyrektora tej treści, że w rozmowach z pacjentami, czy nie można tego zmienić, że jeśli ktoś zgłasza się na fundusz do lekarza to musi czekać w kolejce 3 albo i więcej miesięcy, a jeśli prywatnie to może w tym samym dniu, albo za parę dni. To bulwersuje pacjentów. Czy jest jakaś metoda, żeby temu zaradzić, żeby tak nie było. Następne pytanie dotyczy tego, że we wrześniu prawdopodobnie będzie ogłoszony strajk pielęgniarek, czy wtedy ci pacjenci, którzy będą przebywali w szpitalu będą mieli jakąś pomoc medyczną? No i trzecia sprawa, sprawy finansowe, czy są jakieś przewidywane dla personelu pomocniczego całego, jakieś podwyżki płacy, bo to tam najbardziej się o to rozchodzi.
Dyrektor SP ZOZ Grzegorz Tomaszuk: Dziękuję za te pytania. Odnośnie dostępności do naszych poradni specjalistycznych, o tym też informowałem ma posiedzeniu Komisji Spraw Społecznych. Do 9 poradni specjalistycznych są niestety kolejki. Te kolejki nie wynikają tylko dlatego, że z Funduszem podpisujemy jakby zaniżone kontrakty. Fundusz ustala pewne limity. Wynika to też z tego tytułu, że brakuje lekarzy specjalistów. Ja podawałem też taki przykład, jak chociażby poradnia laryngologiczna. To jest lekarz, który przyjeżdża z kliniki po południu, czy w sobotę i wiadomo, że muszą być z tego tytułu kolejki, bo tych pacjentów po prostu niestety nie obsłuży. My czasem sięgamy po tych specjalistów z Białegostoku po to, żeby ułatwić naszym pacjentom z Hajnówki, z powiatu, żeby nie musieli jeździć do Białegostoku na badania specjalistyczne, gdzie kolejki są dużo dłuższe. Jednak ten lekarz, który dojeżdża raz na kilka dni, to on niestety wszystkich nie obsłuży. Jeżeli przyjeżdża specjalista, jeszcze z tytułem profesora, to nie tylko przyjeżdżają pacjenci z naszego powiatu, ale przyjeżdżają też z powiatów okolicznych i wolą się zapisać w tą kolejkę i czekać nawet kilka miesięcy, żeby uzyskać pomoc od tego wysokiej klasy specjalisty. Proszę mi wierzyć, że za tą dostępność nie odpowiada też i sam szpital, czy organ nadzorujący, za dostępność takich świadczeń odpowiedzialny jest Narodowy Fundusz Zdrowia. To on powinien zapewnić dogodne warunki, żeby pacjenci w miarę szybko byli obsługiwani, a jest jak jest. To wynika też z tego, że za mało środków jest, ale także wynika z tego, że jest mało lekarzy specjalistów. To tyle jeżeli chodzi o ten pierwszy temat. Jeżeli chodzi o sprawy podwyżek dla pielęgniarek.
Przewodniczący Rady Lech Jan Michalak: Całego personelu.
Dyrektor SP ZOZ Grzegorz Tomaszuk: Tak, tak, ale Pan na początku zapytał o pielęgniarki. Ja też znam sprawę z mediów. Pielęgniarki są mocną grupą zawodową, podobnie jak górnicy, jak lekarze i chcą wywrzeć presję na rządzących, a przed nami są jeszcze i wybory i stawiają pewne żądania. W tym szpitale jakby nie uczestniczą. To są rozmowy centrali związków zawodowych pielęgniarek i położnych z Ministrem Zdrowia. Były pewne uzgodnienia Ministra, że będą podwyżki od 1 września, jedna kwota, następna kwota miała być od 1 stycznia 2017r. Natomiast panie pielęgniarki na to się nie zgodziły i 10 września planowany jest protest w Warszawie przed Ministerstwem Zdrowia. Jak to rządzący załatwią, nie wiem, bo to jest problem, bo mówimy o paniach pielęgniarkach, natomiast w szpitalach pracują jeszcze inne grupy zawodowe, technicy rehabilitacji, laboranci, obsługa techniczna, administracja itd. Ja obserwuje te negocjacje z wielkim niepokojem, natomiast jeżeli otrzymamy takie decyzje z Funduszu zdrowia, ze będą nasze umowy anektowane i będą zapisy, że te pieniądze trzeba będzie przekazać pielęgniarkom, to my nic z tym nie zrobimy. Natomiast jeżeli chodzi o inny personel, to w roku bieżącym nie planujemy żadnych podwyżek, dlatego, że nie mamy na to żadnych środków. Mamy nadzieję, że jak w przyszłym roku nasze kontrakty będą wyższe, to wówczas rozpatrzymy możliwości podwyżek. W tym roku przeznaczyliśmy minimalną kwotę na podwyżki, 600 tys. zł. To też wpłynęło na wynik finansowy naszej jednostki. W związku z tym, że załoga jest liczna, to te 600 tys. zł jak rozbije się na wszystkich pracowników i podzieli się na wszystkie miesiące to daje tylko 50 zł do wynagrodzenia zasadniczego plus jeszcze pochodne.
Radny Jan Adamczuk: Panie Przewodniczący, Pan mówił o podwyżkach; przed wyborami się szykują, bo był wiceminister zdrowia w Bielsku, to obiecał 300 zł przed wyborami, tylko jeszcze do Hajnówki nie dojechał. To z PSLu oni szykują.
Przewodniczący Rady Lech Jan Michalak: Czy są jeszcze jakieś pytania do Pana dyrektora. Jeśli nie ma, to Panie dyrektorze ja dziękuję za przekazaną informację. Myślę, że ze spraw szpitala wszyscy jesteśmy zadowoleni, poza tymi małymi wyjątkami dotyczącymi przychodni, gdzie trudniej jest się dostać. Na obsługę w szpitalu nie słyszy się, żeby ktoś miał jakieś pretensje, wszyscy są tu zadowoleni, tym bardziej, jak Pan powiedział, że przyjeżdżają nawet pacjenci z rejonu całej Polski. Jeszcze raz dziękujemy. Rada Powiatu przyjęła informację o pracy szpitala.
Radni więcej pytań i uwag nie zgłosili.
Informacja o działalności SP ZOZ w Hajnówce ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji ekonomicznej SP ZOZ została przez Radę Powiatu przyjęta.
Do punktu 7-go:
Przewodniczący Rady Lech Jan Michalak: Przechodzimy do punktu 7 – Informacja o działalności Rady Społecznej SP ZOZ. Panie Starosto, Pan jest szefem, kto udzieli informacji o działalności Rady? ( str. …56-67......., Zał. Nr ….....3...........)
Starosta Hajnowski Mirosław Romaniuk: Informacja o działalności Rady Społecznej SP ZOZ była omawiana na wszystkich komisjach i tutaj została przyjęta. Jeżeli są jakieś pytania, to proszę bardzo.
Przewodniczący Rady Lech Jan Michalak: Czy są pytania do Pana Starosty w tym temacie?
Radni pytań i uwag nie zgłosili.
Informacja o działalności Rady Społecznej SP ZOZ została przez Radę przyjęte.
Do punktu 8-go:
Przewodniczący Rady Lech Jan Michalak: Przechodzimy do punktu 8 – Sprawozdanie z działalności Powiatowego Inspektoratu Weterynarii. Proszę Panie doktorze. Proszę o informację, bo tylko jedna komisja, Komisja Budżetu z tym się zapoznała. ( str.......53-55......, Zał. Nr …....2...........).
Powiatowy Lekarz Weterynarii Jan Dynkowski: Przedstawiłem sprawozdanie w postaci tabeli, w której ujęte są najważniejsze punkty z działalności Inspekcji Weterynaryjnej. Inspekcja przy pomocy swoich pracowników, jak również lekarzy weterynarii wolnej praktyki na terenie powiatu działa w celu likwidacji, czy wcześniej rozpoznania chorób zakaźnych zwierząt, w tym chorób, które ze zwierząt przenoszą się na ludzi, jak i również działalnie nasze polega na nadzorze nad gospodarstwami hodującymi zwierzęta, jak i produkującymi pasze, nad zakładami, które produkują środki żywności zwierzęcego pochodzenia. Także zakres jest dosyć szeroki. Jeśli chodzi o 2014r. więc sytuacja pod kątem chorób zakaźnych zwierząt zwalczanych z urzędu, szczególnie przenoszących się na ludzi, była bardzo dobra, jedynie były stwierdzone przypadki wścieklizny. Była to wścieklizna stwierdzona u padłych lisów, jeden przypadek w samej Białowieży, drugi w gminie Kleszczele. Monitoring pozostałych chorób jest prowadzony w dosyć szerokim zakresie, przede wszystkim jest to uwarunkowane przepisami , które mówią jakie choroby i w jakiej ilości muszą być monitorowane. W ubiegłym roku szczególnie tutaj daje nam się we znaki sprawa afrykańskiego pomoru świń, który od ubiegłego roku jest w Polsce. W wyniku prowadzonego monitoringu, pobieranie prób od dzików odstrzelonych, jak i padłych w przypadku kolizji komunikacyjnych i od każdej sztuki były pobierane próby, czy to krew, czy to narządy wewnętrzne i były badania przeprowadzone w kierunku wykrycia afrykańskiego pomoru świń. W ubiegłym roku na 1958 prób nie stwierdzono żadnego przypadku. W tym roku, na 1232 próby mamy już 7 przypadków afrykańskiego pomoru świń dzików, dotyczy to 5 przypadków w gminie Narewka i 2 przypadki w gminie Białowieża. Obszar ten i dodatkowo gmina Narew są włączone do strefy czerwonej, czyli strefy z ograniczeniami. Pozostały teren powiatu hajnowskiego jest w strefie żółtej, w strefie ochronnej. Wiąże się to z różnymi komplikacjami, szczególnie dotyczy to hodowców trzody chlewnej, głównie w strefie czerwonej, którzy mają różne zaostrzenia jeśli chodzi o postępowanie z trzodą chlewną. Jeśli świnie idą do rzeźni musi być wcześniej pobierana krew i w wyniku ujemnego te sztuki mogą być przetransportowane poza strefę czerwoną tylko i wyłącznie do rzeźni. Monitoring pozostałych chorób również był ujemny, czyli sytuacja epizootyczna w powiecie jest bardzo dobra. Również jeżeli chodzi o pozostałe kontrole, pozostałych podmiotów, również nie stwierdzono rażących przypadków. Owszem, są niezgodności w wyniku przeprowadzanych kontroli, są wydawane decyzje, ilość kar i mandatów jest bardzo ograniczona. Niestety mieliśmy jeden taki przypadek jeśli chodzi o hodowlę drobiu, fermę drobiu, gdzie stwierdzono w paszy zakazane, przetworzone białko zwierzęce. Sprawa została skierowana do organów ścigania. Już mamy półtora roku od tamtego przypadku i sprawa została w międzyczasie umorzona przez prokuratora, my odwoływaliśmy się i w tej chwili jest ponownie wznowiona i prawdopodobnie trafi na wokandę sądową, miejmy nadzieję, że hodowca ten zostanie w jakiś sposób ukarany. Patrząc na poprzednie lata, to wzrosła ilość psów, które są szczepione przeciwko wściekliźnie. Nie dotyczy to gmin rolniczych, tam raczej zmniejsza się ilość, no niestety, kiedyś jak była troszeczkę inaczej była akcja przeprowadzana, to większa dyscyplina była wśród posiadaczy zwierząt, ale w samej Hajnówce ilość zaszczepionych psów, zaszczepionych kotów wzrosła być może dlatego, że zwiększyła się ilość gabinetów weterynaryjnych, a być może i świadomość posiadaczy zwierząt. Również ma wpływ na to także możliwość podróżowania za granicę, gdyż można zwierzęta przewozić po spełnieniu pewnych warunków i w związku z tym jednym z warunków jest szczepienie systematyczne przeciw wściekliźnie. Szczegółowe sprawy zawarłem w tabeli i jeżeli ktoś z Państwa ma pytania, to proszę bardzo.
Radny Mikołaj Aleksiuk: Inspekcja zajmuje się min. wścieklizną. Co się dzieje, takie pytanie proste, jak ktoś zje mięso wściekłego dzika, czy wołowinę itd. Ja wiem co się dzieje, ale może niektórzy nie wiedzą.
Powiatowy Lekarz Weterynarii Jan Dynkowski: To jest pytanie do lekarza medycyny, a nie weterynarii. Z moich informacji wynika, że zakażenie wścieklizną drogą poprzez spożycie nie powinno spowodować zachorowania.
Pani Anna Habarta: Nazywam się Anna Habrata i chciałabym zadać pytanie, korzystając z okazji, Panu doktorowi. Sprawa dotyczy naszego schroniska „Ciapek”. Chciałam zapytać, dlaczego tak dużo psów wyjeżdża do Niemiec. Drugie pytanie, dlaczego nie ma nadzoru nad tym wyjazdem. Ja byłam jak transport odjeżdżał, miałam to nieszczęście trafić i zapytałam Niemkę, dlaczego akurat tyle psów i dlaczego w takich warunkach. To Pani prezes stowarzyszenia lub kierownik schroniska wezwali radiowóz i po prostu musiałyśmy, bo byłam z córką, opuścić teren schroniska. I jeszcze jedno pytanie, dlaczego utrudnia się ludziom adopcję psów ze schroniska, osobom zamieszkałym w Hajnówce, natomiast psy do Niemiec jadą w nieograniczonych ilościach. Miałam nie pytać, ale, że dzisiaj trafiłam na sesję, przyszłam tutaj z koleżanką, to korzystam z okazji. I jeszcze jedno, po wielkich bojach, prawie z całym miastem, powiedzmy, adoptowałam psa, którego nie chcieli mi oddać ze schroniska i o ile mi wiadomo, to psy w schronisku powinny być szczepione. Stąd moje kolejne pytanie, dlaczego pies, którego adoptowałam nie był szczepiony, a przebywał w schronisku dwa miesiące. I moja prośba, czy jednak nie można by zapewnić tym zwierzakom, które jadą 1,5 tys. km do Niemiec i są tam osadzane i w domach prywatnych i pewnie im się tam dzieje bardzo dobrze, ale też jadą do schroniska w Niemczech. Ja nie rozumiem tego procederu, ze schroniska stąd jadą do schroniska tam. Widziałam stronę schroniska, nie pamiętam, jak ona się nazywa, ale tutaj pewnie parę osób jest zorientowanych, o jakie schronisko chodzi, o jaką fundację, organizację. I to chyba byłoby tyle. Ja myślę, że można kiedyś zaprosić Panią prezes Handt z tego stowarzyszenia i Pana kierownika również gdyby się zgodzili i takie sprawy by wyjaśnili, bo ja nie jestem usatysfakcjonowana odpowiedzią tutaj Pana Starosty odnośnie tego co miało miejsce, o adopcję tego psa. Dziękuję bardzo.
Powiatowy Lekarz Weterynarii Jan Dynkowski: Część pytań może nie do mnie jako przedstawiciela Inspekcji, tylko akurat do Pani Prezes, ale postaram się odpowiedzieć. Dlaczego taka ilość psów wyjeżdża do Niemiec? Trudno mi powiedzieć. Ja nie mam wpływu na to, czy to będzie jeden pies, czy sto tych psów, ponieważ strona schroniska przedstawia nam psy do adopcji i my sprawdzamy od strony weterynaryjnej, czyli, czy pies jest zdrowy, czy posiada czip, czy są wszystkie formalności, dokumenty spełnione i nie ma przeszkód, żeby ten pies jeden, dwa, dziesięć wyjeżdżały do Niemiec, jeżeli tam są chętni do adopcji. Dostajemy listę osób, które tę adopcję tam na miejscu dokonują, czyli psy zostają im przekazane. Nie mamy możliwości bezpośrednio kontrolowania tego, co się w Niemczech dzieje, niemniej w tej chwili jestem na etapie rozmów w Wojewódzkim Inspektoracie Weterynarii i mamy takie pewne sugestie, żeby uzyskać informacje, co z tymi psami się dzieje w Niemczech. Także mam nadzieję, że do końca roku taką informację otrzymamy, bo nie ma się co łudzić, że to będzie z tygodnia na tydzień. Pani sporo tych pytań zadała. Jak najbardziej pies w schronisku powinien być szczepiony. Przepisy mówią, że jak pies trafia do schroniska to powinien być szczepiony, tym bardziej, że jeżeli z tego schroniska zostaje zaadoptowany i przekazany nowemu właścicielowi.
Pani Anna Habarta: Mój pies nie był szczepiony i na dodatek pierwsza rzecz jaką usłyszałam od Pana kierownika to było, że musi płacić Pani datek. Więc wpłaciłam datek, dobrowolnie, ale później okazało się, że muszę psa zaszczepić, odrobaczyć, pies był bardzo kudłaty, więc wykąpać, ostrzyc itd. Ja sobie zdaję sprawę, że to są wydatki, bo od zawsze mam psa, ale mam chyba pretensję dlatego, że pies nie był zaszczepiony.
Powiatowy Lekarz Weterynarii Jan Dynkowski: W ramach jednej z kontroli schroniska była stwierdzona ilość psów, które nie były zaszczepione i była wydana decyzja, która zobligowała prowadzących schronisko do zaszczepienia. Trudno mi odnosić się do każdego jednostkowego przypadku.
Pani Anna Habarta: Czy można zapewnić jakąś ochronę weterynaryjną przy wywozie tych psów? Ja byłam w trakcie ładowania psów do samochodu osobowego typu van, psy były ogromne, tych psów, kiedy jeszcze ja byłam na terenie schroniska i kiedy jeszcze policja nie przybyła, to widziałam dwa wielkie psy i kilka tych klatek. Nie wiem w końcu ile tych psów tam władowali. To jest 1,5 tys. km, więc trzeba by wiedzieć, czy da się, bo jeden z lekarzy powiedział, że on ma wolne, a to jest niedziela i on nie pojedzie i nie musi itd. Czy nie można jednak zobligować, żeby te zwierzęta w trakcie takich upałów np. jednak były kontrolowane, właściwie podróż tych zwierząt. Jazda do Białegostoku w upał bez klimatyzacji jest prawie niemożliwa, to proszę sobie wyobrazić jazdę 1,5 tys. km do Niemiec kilku takich wielkich psów w samochodzie osobowym typu van.
Powiatowy Lekarz Weterynarii Jan Dynkowski: Każda wysyłka zwierząt, czy to do krajów trzecich poza UE, czy między krajami UE musi być na 24 godz. przed wysyłką wprowadzona do tzw. programu komputerowego gdzie podane są wszystkie dane dotyczące przesyłki, czyli skąd, dokąd, kto to przewozi, kto to przejmuje i wyznaczona trasa. Także to podlega kontroli w każdej chwili i w każdej chwili może skontrolowane tak u nas w Polsce, jak i na terenie krajów, przez które przejeżdżają.
Pani Anna Habarta: Przepraszam, ale kontrolowane nie jest i stąd moja prośba, dlaczego by nie mógł skontrolować lekarz weterynarii do tego momentu chociaż pakowania tych wielkich, małych, różnych psów i tego w jakich warunkach one jadą. Mi tłumaczono, że zdjęcia się wysyła. Zdjęcie to ja mogę zrobić, posadzić psa na kanapę, a potem przerobić, przepraszam bardzo, na kiełbasę, albo wyrzucić. Zdjęcie to nie jest wszystko. Moja prośba, zresztą nie tylko moja, była taka, żeby jednak lekarzy weterynarii był obecny przy transporcie zwierząt do Niemiec.
Powiatowy Lekarz Weterynarii Jan Dynkowski: Schronisko ma podpisaną umowę z lekarzem weterynarii, który ma opiekę nad schroniskiem i myślę, że tutaj będzie możliwość przekazania tego kontroli nadzoru w momencie pakowania i wysyłki zwierząt.
Pani Anna Habarta: Byłoby wspaniale. Dziękuję bardzo.
Starosta Hajnowski Mirosław Romaniuk: Ja mogę tutaj tylko tyle dodać, że zadania związane z prowadzeniem schroniska dla zwierząt leży w kwestii gmin. Z tego co nam wiadomo, jeżeli chodzi o schronisko Ciapek, to jest tam porozumienie podpisane z Urzędem Miasta. Dziękuję Pani Habardzie za takie właśnie poczucie i zwracanie uwagi na zwierzęta, na te nasze pociechy, które nas otaczają, o dbałość. Dziękuję.
Przewodniczący Rady Lech Jan Michalak: Ja uzupełniając informacje Paan doktora chciałbym powiedzieć, że wzrost tych szczepień i sterylizacji, powód jest to, że miasto pokrywa koszty tych zabiegów, które są dokonywane. Urząd Miasta pokrywa nie całe, ale część z tych zabiegów, dlatego to wzrosło na terenie miasta ta liczba sterylizowanych i szczepionych psów. Dziękuję Panu bardzo za tą przekazaną informację.
Radni nie zgłosili więcej pytań i uwag.
Sprawozdanie z działalności Powiatowej Inspekcji Weterynaryjnej za 2014r. zostało przez Radę przyjęte.
Do punktu 9-go:
Przewodniczący Rady Lech Jan Michalak: Przechodzimy do punktu 9 – sprawozdanie z działalności Powiatowego Inspektora Nadzoru budowlanego ( str........49-52.............., Zał. Nr ….......1..............). Panie inspektorze proszę.
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego Eugeniusz Kalinowski: Sprawozdanie z działalności Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego zostało przekazane na piśmie, niemniej jednak chciałbym kilka słów powiedzieć w tej sprawie. Jeżeli chodzi o ruch budowlanych to on od lat nie zmienia się. Na ten rok weszła zmiana ustawy – Prawo budowlane i ona trochę zmieniła postępowanie w procesach inwestycyjnych. Część obiektów, która wymagała pozwoleń na budowę, a mniejsze miały tylko zgłoszenia, zostało zniesione wymagane pozwolenie, a jedynie zgłoszenie w Starostwie, czyli niepotrzebna jest decyzja, a jest zgłoszenie. Jeżeli chodzi o inwestycje i ich wielkość od lat się nie zmienia. Większość inwestycji są to inwestycje liniowe: drogi, sieci wodociągowe i kanalizacyjne, natomiast zmniejszył się ruch obiektów kubaturowych, tzn. budynków. Jeżeli są jakieś pytania, to proszę bardzo.
Radni nie zgłosili pytań i uwag.
Sprawozdanie z działalności Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego zostało przez Radę przyjęte.
Przewodniczący Rady ogłosił 10 min. przerwy.
Do punktu 10-go:
10.1.
W powyższym punkcie Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił Radzie projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie zmian w budżecie na 2015r. Projekt uchwały był rozpatrywany przez 3 Komisje Rady: Komisja rozwoju Gospodarczego, Komisja Spraw Społecznych i Komisja Budżetu i ich opinie są pozytywne.
Starosta Hajnowski Mirosław Romaniuk: W tym punkcie poproszę Panią Skarbnik Anielę Majewską o przedstawienie autokorekty.
Skarbnik Powiatu Aniela Majewska: Autokorekta dotyczy zwiększenia dochodów i wydatków na kwotę 17.227 zł dla Domu Dziecka. Dom Dziecka pozyskuje darowizny ze sponsoringu i chce przeznaczyć to na zakup leków, odzieży oraz transport, noclegi i wyżywienie podczas obozu letniego w Jarosławcu dla dzieci.
Radny Jan Adamczuk: Ja mam tu pytanie odnośnie do objaśnień w budżecie: zwiększono dochody i wydatki o kwotę 1.713.000 zł na zakup dwóch samochodów gaśniczych, środki pochodzące z Programu Współpracy Transgranicznej, to bardzo dobrze, ale do kogo te samochody mają trafić.
Skarbnik Powiatu Aniela Majewska: Do naszej straży w Hajnówce.
Radny Jan Adamczuk: Dziękuję serdecznie.
Przewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy będą jeszcze pytania.
W związku z tym, że radni nie wnieśli więcej uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały wraz z autokorektą pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta jednogłośnie ( 16 głosów „za”).
Uchwała Nr IX/68/15
RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO
z dnia 27 sierpnia 2015 r.
w sprawie zmian w budżecie na 2015r.
( strona ........)
10.2.
W powyższym punkcie Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił Radzie projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie przyjęcia darowizny nieruchomości. Wszystkie Komisje Rady zaopiniowały powyższy projekt pozytywnie.
Przewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy będą pytania.
W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały, Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta jednogłośnie ( 16 głosów „za”).
Uchwała Nr IX/69/15
RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO
z dnia 27 sierpnia 2015 r.
w sprawie przyjęcia darowizny nieruchomości.
( strona ........)
10.3.
W powyższym punkcie Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił Radzie projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie zmiany uchwały Nr XVII/130/12 Rady Powiatu Hajnowskiego z dnia 30 sierpnia 2012r. w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, których właścicielem jest Powiat Hajnowski oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków. Komisja Spraw Społecznych i Komisja Rozwoju Gospodarczego zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy będą pytania.
W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały, Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta jednogłośnie ( 16 głosów „za”).
Uchwała Nr IX/70/15
RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO
z dnia 27 sierpnia 2015 r.
w sprawie zmiany uchwały Nr XVII/130/12 Rady Powiatu Hajnowskiego z dnia 30 sierpnia 2012r. w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, których właścicielem jest Powiat Hajnowski oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków.
( strona ........)
10.4.
Przewodniczący Rady Lech Jan Michalak: Przechodzimy do projektu uchwały w sprawie uchwalenia Powiatowego Programu Rozwoju Pieczy zastępczej na lata 2015-2017. Pozytywna opinia Komisji Spraw Społecznych i Komisji Rozwoju Gospodarczego. Pan Paweł Szymaniuk ma przygotowaną prezentację i jeżeli jest taka potrzeba to możemy tą prezentację przejrzeć. To niech Rada zdecyduje, przeglądamy, czy nie?
Nie (z sali)
W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały, Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta jednogłośnie ( 16 głosów „za”).
Uchwała Nr IX/72/15
RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO
z dnia 27 sierpnia 2015 r.
w sprawie uchwalenia Powiatowego Programu Rozwoju Pieczy zastępczej na lata 2015-2017.
( strona ........)
10.5.
Przewodniczący Rady Lech Jan Michalak: Przechodzimy do projektu uchwały w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki PFRON w 2015r. Komisja Rozwoju Gospodarczego i Komisja Budżetu zajmowały się tą sprawą i są opinie pozytywne. Do tego ma być poprawka Zarządu uchwalona dzisiaj.
Starosta Hajnowski Mirosław Romaniuk: W tym punkcie chciałbym wnieść autokorektę. Na wniosek kierownika PCPR i pozytywnych opiniach Komisji Rady Zarząd Powiatu wnosi o dokonanie zmian w rozdziale środków PFRON w następujący sposób: zwiększenia dofinansowania bieżącej działalności Warsztatu Terapii Zajęciowej w Hajnówce z kwoty 10.000 zł do kwoty 21.000 zł zwiększając o kwotę 11.000 zł oraz zmniejszenie dofinansowania w zaopatrzenie w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym z kwoty 38.523 zł do kwoty 27.523 zł zmniejszając o kwotę 11.000 zł. Zmiany powyższe podyktowane są prośbą Ministra Pracy i Polityki Społecznej o wsparcie finansowe WTZ.
Przewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy będą pytania.
W związku z tym, że radni nie wnieśli więcej uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały wraz z autokorektą, Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały wraz z autokorektą pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta większością głosów ( 14 głosów „za”) przy 2 osobach „wstrzymujących się”.
Uchwała Nr IX/71/15
RADY POWIATU HAJNOWSKIEGO
z dnia 27 sierpnia 2015 r.
w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki PFRON w 2015r.
( strona ........)
Do punktu 11-go:
Przewodniczący Rady Lech Jan Michalak: Zapytanie pierwsze było skierowane do mnie. Panie Starosto pozwoli Pan, że ja tym razem przed Panem będę. Myślę, że to jest znana sprawa. Swego czasu, w czerwcu zostałem poproszony na spotkania pracowników, nauczycieli Zespołu Szkół Zawodowych w Hajnówce. Na tych spotkaniach byłem dwa razy. Tam powstał konflikt, który należałoby rozwiązać. Myślałem, że tym zajmie się Komisja Spraw Społecznych. Komisja Spraw Społecznych przekazała tę sprawę Zarządowi. Zarząd przekazał tę sprawę dalej i ta sprawa wisi. Ja zgłosiłem tę sprawę do rozpatrzenia dlatego, że te osoby, które są drugą stroną konfliktu z Panią dyrektor, czy z dyrekcją chcą sprawę skierować do sądu. Żeby uniknąć sprawy sądowej i wyjaśniania przez sąd myślałem, że to najlepiej jest jak doprowadzi się do spotkania polubownego i zostanie to rozwiązane w sposób polubowny. Naczelnik oświaty, szkoda, że go dzisiaj nie ma, powiedział mi, że on doprowadzi do spotkania tych dwóch stron, żeby to wyjaśnić, żeby ta sprawa nie trafiła do sądu i nie było rozpatrywane przez sąd. To też dotyczyło poprzedniej naszej sesji. Z tym, że mam tu podpisy 48 nauczycieli i pisze, że nie wyrażamy zgody na poruszanie wewnętrznych spraw szkoły na sesji Rady Powiatu. I dlatego ostatnia sesja Rady Powiatu została zamknięta szybko, bo tej drugiej stronie konfliktu powiedziałem, że na tej sesji sprawa tego konfliktu nie będzie ruszana i nastąpiło szybkie zamknięcie zgodnie z podpisem 47 nauczycieli najprawdopodobniej pisma z prośbą, żeby tego nie ruszać. Myślę, że naczelnik do spraw oświaty doprowadzi do spotkania i unikniemy jakiegoś rozgłosu, bo myślę, że on jest nikomu niepotrzebny. To jest konflikt, który można zażegnać i zawsze się domówić. Tak ta sprawa wygląda Panie radny Adamczuk.
Radny Jan Adamczuk: Panie Przewodniczący. Pan nadmienił, że na sesji poprzedniej, tak, chyba tak, że szybko Pan zamknął sesję. Dlaczego Pan zamknął? Pani Wasiluk chciała Panu pytanie zadać, a Pan szybko zamknął i nie dopuścił nikogo do głosu.
Przewodniczący Rady Lech Jan Michalak: Dlatego zamknąłem, żeby nie ruszać tej sprawy.
Radny Jan Adamczuk: Nie można Panie Przewodniczący tak się zachowywać.
Przewodniczący Rady Lech Jan Michalak: Można, jeśli ja mam prośbę, żeby tego nie ruszać na sesji, to tak zrobiłem.
Radny Jan Adamczuk: Pan jakąś dyscyplinę urządza, że Pan postanowi, że ma być tak, ale to tak nieładnie Panie Przewodniczący tak się zachowywać. Moim zdaniem tak to jest nieładnie. Tak nie pasuje.
Przewodniczący Rady Lech Jan Michalak: A ja Panu powiem. Jeśli by było ładnie, to Pani dyrektor nie powinna rozmawiać z Panią Basią, żeby jedna strona konfliktu nie przyszła, a druga przyszła i nie ma już takich spraw, a załatwiamy to wspólnie i wiemy dokładnie o co chodzi, a tu nie ma, że zatuszujemy jakąś sprawę.
Radny Jan Adamczuk: Panie Przewodniczący, jeszcze raz zwracam się, że trzeba udzielić głosu dla radnych, czy dla radnego, a Pan w ogóle. No trudno. Taki ma Pan charakter, tak Pan postępuje, ale może tak nie powinno być.
Przewodniczący Rady Lech Jan Michalak: Jeśli źle postępuję, to proszę mnie odwołać. Ma Pan takie prawo, zgłosić wniosek, zebrać podpisy i mnie odwołać z Przewodniczącego Rady.
Radny Jan Adamczuk: Może to się i zrobi w przyszłości.
Przewodniczący Rady Lech Jan Michalak: To proszę zrobić i już.
Radny Jan Adamczuk: Różnie może być.
Radny Mikołaj Aleksiuk: Ja mam taki wniosek. Przykładowo, skąd Pan Przewodniczący wiedział, że Pani Basia akurat ten temat podejmie, a ja też miałem temat. Na koniec tego punktu trzeba się zapytać, czy radni mają jeszcze jakieś wnioski. O to w tym wszystkim chodzi.
Przewodniczący Rady Lech Jan Michalak: Przewidzenie miałem. No dobrze, zamknąłem, bo było pismo 47 osób.
Radny Mikołaj Aleksiuk: To nie chodzi o to. Mnie to nie interesuje, ale każdy mógł mieć jeszcze jakiś problem i na koniec tego punktu trzeba zapytać, czy radni mają jeszcze jakiś temat do omówienia i tylko tyle.
Przewodniczący Rady Lech Jan Michalak: Dobrze, na trzeci raz tak będzie. Przepraszam.
Radna Alla Gryc: Przepraszam bardzo, czy ze strony Pana Przewodniczącego było to zwyczajne przejęzyczenie, czy ja źle zrozumiałam, bo Pan powiedział, cytując temat "Zarząd skierował sprawę dalej", czy to jest przejęzyczenie, bo co znaczy to "dalej"?
Przewodniczący Rady Lech Jan Michalak: Nie wiem, do naczelnego.
Radna Alla Gryc: Bo w dokumentacji nie mam nic napisanego, zostaje to tajemnicą.
Przewodniczący Rady Lech Jan Michalak: To nie jest żadna tajemnica. Wróci Pan naczelnik i będzie wyjaśniona sprawa. Myślę, że lepiej jak to wyjaśni naczelnik ze stronami konfliktu, niż ma to iść do sądu. Dziękuję. Proszę Panie Starosto odpowiadać na swoje interpelacje.
Starosta Hajnowski Mirosław Romaniuk: Odpowiadając na interpelacje Pana radnego Adamczuka. Jeżeli chodzi o ulice O.Gabiec, to ta ulica została zgłoszona jako ulica wizerunkowa w Programie Rozwoju Regionu Puszczy Białowieskiej i w przyszłych latach będzie realizowana. Jeśli chodzi o ścieżkę rowerową wzdłuż drogi wojewódzkiej, to zostanie wniosek przekazany do Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku. W temacie drogi tutaj Podolany i tego przepustu, to udzieli informacji Pani kierownik Miszczuk. Jeśli chodzi o interpelacje Pana radnego Aleksiuka, to były dwa pytania, jedno dotyczące budowy ronda. Tutaj, jak pamiętamy w miesiącu maju, na sesji podjęliśmy uchwałę intencyjną odnośnie przekazania 37.000 zł na projekt budowy ronda. Uchwała była w związku z wnioskiem Zarządu Dróg Powiatowych o dofinansowanie tego projektu. Wspomnę, że jest to droga wojewódzka i wykonawcą będzie Zarząd Dróg Wojewódzkich. W drugim temacie odnośnie drogi Dubiny – Postołowo, informacji udzieli Pani kierownik. Kolejne interpelacje Pani Olgi Rygorowicz, odnośnie decyzji przekazanej do SKO udzieli informacji naczelnik, a odnośnie konkursu w Urzędzie Pracy, to konkurs zostanie ogłoszony.
Radna Olga Rygorowicz: Pan już powiedział na poprzedniej sesji, że będzie to niebawem, a minęło dwa miesiące i dalej go nie ma.
Starosta Hajnowski Mirosław Romaniuk: Nie wiem, skąd ta niecierpliwość. Ja myślę, ze urząd na ten moment wykonuje wszystkie zadania właściwie.
Radna Olga Rygorowicz: Panie Starosto, żeby ukrócić wszelkie spekulacje jakie wśród mieszkańców krążą, zwracam się o honor, żeby Pan Starosta zadbał o swój honor i rozpisał ten konkurs, żeby uciąć te wszystkie spekulacje, że konkurs ogłasza się normalnie, a nie jakieś tam osoby przygotowuje się.
Starosta Hajnowski Mirosław Romaniuk: To też uczynię, dziękuję bardzo.
Kolejne interpelacje, Pani radnej Gryc. Jeśli chodzi o budowę ulicy Górnej, ale ulica Górna i ulica Wrzosowa tez została ujęta w Programie Rozwoju puszczy Białowieskiej i będzie omawiana przy kolejnych budżetach, możliwość jej realizacji.
Radna Alla Gryc: Ujęta w sensie do przebudowy? Wrzosowa nie potrzebuje, wrzosowa jest w dobrym stanie.
Starosta Hajnowski Mirosław Romaniuk: Ja myślę, że Górna, Wrzosowa ja to myślę, że to je łączy z drogą wojewódzką, czy ulicę wojewódzką z drugą i myślę, że idąc tym śladem, to jedna i druga droga jest bardzo ważna.
Odpowiadając na interpelację Pani radnej Dąbrowskiej. Jeśli chodzi o ulicę Poddolną, też będziemy rozważać możliwość przebudowy przy kolejnych budżetach. Tutaj chodzi o przejazd kolejowy. Powinniśmy bynajmniej zaczekać do momentu przebudowy tego przejazdu przez koleje w ramach modernizacji linii kolejowej. Tutaj też padło zapytanie odnośnie ulicy Górnej, to tutaj już udzieliłem informacji. Ulica Bielska też się znalazła w Programie Rozwoju Puszczy Białowieskiej, a inwestorem będzie województwo. Odnośnie interpelacji dotyczącej możliwości, czy też braku dostępu do wody pitnej w dni upalne, czy z toalet, to zwrócimy się do burmistrza z wnioskiem. Odnośnie przystanków, to zwrócimy się zarówno do Urzędu Wojewódzkiego, jak i przewoźników o oznakowanie. Interpelacja dotycząca fundacji, jak najbardziej zapraszamy w przyszłym roku do udziału w konkursie przy realizacji naszych zadań. Interpelacja dotycząca zatrudniania ludzi na Politechnice, to sami widzimy, że powstaje nowy budynek i na ten moment podpisaliśmy umowę z Politechniką o współpracy na rzecz młodzieży. Co do zatrudniania to nie leży to w kompetencji powiatu, ale myślę, że Politechnika inwestując na naszym terenie zadba też o naszych tutaj pracowników, tych, którzy pracują w otoczeniu, żeby mogli być i pracować w mieście Hajnówka.
Przewodniczący Rady Lech Jan Michalak: Czy są jeszcze jakieś pytania do Pana Starosty?
Radny Jan Adamczuk: Panie Starosto, z Pana wypowiedzi wynika, że szykuje się bardzo dużo inwestycji. To jest bardzo dobrze. Ale ja znam trochę tych mieszkańców Hajnówki i czasami dyskutuję i dobrze by było, żeby przed inwestycją mieszkańcy trochę cos wiedzieli, że to się robi. Bo to czasami może i dobry temat ktoś nawiąże, przykładowo nie przerobi tego planu itd., ale żeby oni wiedzieli, że na Górnej coś będzie, na Targowej. Trzeba to dać do wiadomości, jakieś ogłoszenie, bo tego mieszkańcy oczekują. Bardzo bym prosił Panie Starosto. Dziękuję, że troszkę to się rusza.
Kierownik Zarządu Dróg Powiatowych Krystyna Miszczuk: W zakresie interpelacji Pana radnego Adamczuka. Przejazdy kolejowe w Białowieży, to jest na drodze powiatowej Nr 1649B Zastawa Krzyże, tak się ten ciąg nazywa. Znamy problem. W tym miesiącu została wprowadzona nowa organizacja ruchu. Na dzień dzisiejszy skoncentrowaliśmy się na ograniczeniu tonażu i ostrzeżeniu o nierównościach na tej drodze, na tym odcinku przez przejazdy. Mam nadzieję, że przy wyrównaniu tych przejazdów, z uwagi na to, że są to tory przekazane powiatowi hajnowskiemu, uzyskamy jakąkolwiek pomoc od PKP z Hajnówki, od Pana Bołbota, bo nie chciałabym się podejmować przebudowy jakiegokolwiek przejazdu kolejowego, bo nie mam w tym ani doświadczenia, ani fachowców.
Jeżeli chodzi o interpelacje Pana radnego Aleksiuka, Dubiny – Postołowo, ograniczenie tonażu. Sprawa ta była dwukrotnie rozpatrywana przez Zarząd Dróg. Z uwagi na to, że pismo mieszkańców zostało skierowane do Nadzoru Budowlanego, to została powołana komisja łącznie z tymi instytucjami, czyli z przedstawicielem Nadzoru Budowlanego, przedstawicielem Policji, z udziałem przedstawiciela Starostwa Powiatowego i ode mnie dwie osoby. Dokonaliśmy szczegółowej analizy i oględzin istniejącego przepustu. Faktem jest, że ten przepust długo funkcjonuje, ale on naprawdę nie zagraża dla przejazdów pojazdów wielotonowych. Wprowadzenie jakiegokolwiek oznakowania, to z przykrością należy stwierdzić, że będzie ograniczony rozwój powiatu, bo jeżeli tam samochody ciężarowe jeżdżą, to nie była decyzja moja, to była decyzja komisji, że tam na dzień dzisiejszy swobodnie mogą przejeżdżać pojazdy wielotonowe. Wszyscy oglądaliśmy ten przepust, wchodziliśmy wręcz pod, przepust jest drożny i nie stwarza zagrożenia. Jeżeli jest tak źle, to wszystkim należałoby zakazać jeździć mieszkańcom, dowozu opału, czy innych rzeczy do domu.
Radny Mikołaj Aleksiuk: Ja się nie zgadzam z argumentacją, że to ogranicza się przedsiębiorczość. Tam prawdopodobnie dojazdy są innymi drogami. I druga sprawa, co będzie, ja zadałem pytanie, jak będzie jechał samochód 30 ton i załamie się. Zakładajmy, że tej drogi nie da się już naprawić. Zapewniali mnie mieszkańcy, że oni znowu pójdą na tę drogę, na ten most, narobią zdjęć i następna będzie od nich prośba, petycja do Pana Starosty. Oni powiedzieli, że nie odpuszczą. Nie wiem na czym to polega, bo ja nawet tam nie jeżdżę. Po prostu do mnie dotarli, jako radnego.
Kierownik Zarządu Dróg Powiatowych Krystyna Miszczuk: Wyjaśniając, to my z przeglądu, podczas prac komisji również zrobiliśmy zdjęcia tego przepustu. Zapraszam, one są u nas do wglądu.
Naczelnik wydziału architektury i budownictwa Ireneusz Kiendyś: Odnośnie zezwolenia na przetwarzanie odpadów, to 10 czerwca odwołanie mieszkańców gminy Narewka oraz wójta gminy Narewka zostało przesłane do SKO i do dnia dzisiejszego żadnego rozstrzygnięcia z Samorządowego Kolegium Odwoławczego w tej sprawie jeszcze nie otrzymaliśmy. Dziękuję.
Radna Olga Rygorowicz: Jak otrzymacie, to żeby powiadomić na sesji.
Naczelnik wydziału architektury i budownictwa Ireneusz Kiedyś: Jeżeli otrzymamy, to poinformujemy.
Radny sejmiku województwa podlaskiego Włodzimierz Pietroczuk: Poprosiłem o głos w ramach tego punktu interpelacje, bo chciałbym nawiązać do interpelacji Pana radnego Aleksiuka i odpowiedzi Pana Starosty. Chcę poinformować tutaj Radę, że w projekcie uchwały o zmianie budżetu województwa na 2015r., który będzie rozpatrywany na najbliższej sesji sejmiku województwa podlaskiego jest punkt dotyczący przyjęcia 37 tys. zł z przeznaczeniem, i tutaj, chyba wiernie zacytuję, z przeznaczeniem na wykonanie dokumentacji przebudowy skrzyżowania na drodze wojewódzkiej Hajnówka – Bielsk Podlaski z drogą powiatową Dubicze Osoczne – Beretowo. W treści tego zapisu nie ma mowy o rondzie, jest mowa o przebudowie skrzyżowania. Być może na sesji sejmiku zadam pytanie, o jaki rodzaj przebudowy chodzi. Są również punkty dotyczące przyjęcia środków na projektowanie drogi 687, 100 tys. zł, które Rada Powiatu przeznaczyła i taką samą kwotę też przeznaczyła gmina Michałowo.
Wiceprzewodniczący Rady Andrzej Szwarc: Odnośnie zapytania Pana Korcza, odnośnie suszy, to jeżeli można to udzielę takiej informacji, jaką posiadam. Wojewoda Podlaski w piątek ubiegłego tygodnia, albo w poniedziałek tego tygodnia w oparciu o raport Instytutu Upraw i Nawożenia Gleb powołuje komisje w gminach, które wystąpiły z wnioskiem o powołanie takiej komisji szacujących straty. Moja wiedza jest taka, iż gmina Czyże może już powoływać takie komisje, gmina Hajnówka dzisiaj dostała taką odpowiedź i będzie powoływała takie komisje. Wójt z Białowieży prawdopodobnie nie występował z wnioskiem o powołanie takiej komisji ze względu na ilość gospodarstw na terenie gminy Białowieża. Jeżeli się mylę, to przepraszam, może na dniach wystąpi z wnioskiem do Wojewody. Kleszczele złożyły taki wniosek o powołanie komisji, jeszcze nie mają takiej informacji, czy będą mogli powoływać takie komisje, Czeremcha podobnie. Jeżeli chodzi o Narew to mogą powoływać taką komisję. Narewka złożyła i jeszcze nie wiedzą, czy będą mogli powoływać takie komisje. Po powołaniu takiej komisji, komisje te będą szacowały straty w gospodarstwach. Po otrzymaniu protokołów rolnicy będą mogli ubiegać się o pomoc w sprawie suszy. Rada Ministrów w dniu 25 sierpnia przyjęła pakiet pomocowy dla osób poszkodowanych przez tegoroczną klęskę suszy. Zgodnie z postanowieniami zawartymi w tym pakiecie Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie udzielać pomocy dla gospodarstw poszkodowanych. Pomoc będzie w następującej formie: pierwsza pomoc to będzie jednorazowa pomoc klęskowa. Warunki, które trzeba będzie spełnić, to straty w gospodarstwie powyżej 30% średniej rocznej produkcji z ostatnich 3 lat. Pomoc ta nie będzie się wiązała z pomocą de minimis, czyli te 15 tys. Euro maksymalnie. Jeżeli chodzi o maksymalną wysokość pomocy, to 15 tys. Euro dla jednego beneficjenta. Stawki pomocy będą ustalone w następujący sposób: 800 zł dla upraw krzewów sadowniczych i owocowych i 400 zł dla pozostałych gruntów ornych czy łąk do 1 ha. Dla osób nieubezpieczonych od jednego przynajmniej ryzyka suszy, to będzie pomoc pomniejszana o 50%. Na to w budżecie, najprawdopodobniej będą przewidziane środki w wysokości 450 mln zł. Rada Ministrów zrezygnowała z udzielenia pomocy dla gospodarstw, w których straty będą niższe niż 30% oraz został ograniczony co najmniej 70% strat w danej uprawie. Ten wymóg został zniesiony. Warunkiem uruchomienia takiej pomocy będzie przyjęcie uchwały przez Radę Ministrów w sprawie ustanowienia odpowiedniego programu pomocy. Termin Rada dała sobie do końca tego tygodnia. Może na dniach będziemy wiedzieć więcej. Program będzie musiał być zgłoszony do Komisji Europejskiej. I zmiana rozporządzenia Rady ministrów z dnia 27 stycznia 2015r. czyli eliminacja zapisów dotyczących progu 70% powyżej zniszczeń. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi ogłosi przyjmowanie wniosków pomocowych dla gospodarstw objętych suszą i prawdopodobnie będą te wnioski przyjmowane do 20 września 2015r. Do tego wniosku będzie potrzebny protokół szacowania szkód z gminy. Oprócz tej pomocy rolnicy mogą korzystać z kredytów preferencyjnych, klęskowych, kredytów obrotowych na zakup rzeczowych środków do produkcji rolnej, kwalifikowanego materiału siewnego, nawozów mineralnych, środków ochrony roślin, paliwa, inwentarza żywego. Dopłaty do oprocentowania kredytów będą udzielały odpowiednie banki. Banki są wymienione na stronie internetowej agencji, która będzie dopłacała do oprocentowania tych kredytów. Ponadto, rolnicy, którzy mają już kredyty obrotowe, albo klęskowe, którzy je zaciągnęli wcześniej, będą mogli ubiegać się o rozłożenie na raty tych kredytów w związku z wystąpieniem klęski suszy. I jeżeli chodzi o producentów porzeczek, to tutaj też producenci porzeczek będą mogli ubiegać się o otrzymanie wsparcia finansowego ze względu na niską cenę porzeczek w skupie, jak również jeżeli wystąpi tutaj klęska suszy. Jeżeli rolnik będzie miał już protokół oszacowania, to będzie mógł w ciągu 12 miesięcy wystąpić o taki kredyt. To tyle informacji odnośnie suszy. Dziękuję.
Radny Jan Adamczuk: Panie Szwarc, Pan to co wyczytał i co przedstawił, to wie Pan to nie cieszy rolników, bo nikt nam nie zrekompensuje tej suszy. Kredyty te też nas nie cieszą, bo trzeba ich oddawać. Niby ta pomoc jakaś znaczna będzie, ale ona nie będzie nas cieszyła, także uważam, że to nie jest pomoc. Jej nie było, nie ma i nie będzie lepiej. A jakie przykładowo uprawy do tej suszy można zaliczyć, może Pan odpowie, bo ja słyszałem, że tylko kukurydza i strączkowe. Tak było w telewizji.
Wiceprzewodniczący Rady Andrzej Szwarc: Trudno zaliczyć inne, jeżeli są zebrane, także te, które jeszcze pozostają do zbiorów. A jeżeli chodzi o to, czy mnie cieszy, czy nie cieszy, to mnie też nie cieszy to, że mamy suszę i że mamy wsparcie.
Radny Jan Adamczuk: To jest ocena rządu, można powiedzieć i kończę ten temat. To jest ocena rządu. Nic się nie robiło i nic się nie robi. A największą odpowiedzialność ma PSL. Dziękuję.
Do punktu 12-go:
Przewodniczący Rady Lech Jan Michalak: Ja mam do Pana Starosty pytanie. Poproszę o jakąś informację o Programie Rozwoju Puszczy Białowieskiej. Pan w spotkaniach uczestniczy, także poprosiłbym o informację na ten temat.
Starosta Hajnowski Mirosław Romaniuk: Odpowiadając na pytanie, to chodzi o Program Rozwoju Regionu Puszczy białowieskiej. Program ten jest Państwu znany wszystkim. Początek realizacji to był maj 2014r. W styczniu tego roku powiat hajnowski został koordynatorem tego programu, tak, żeby po prostu doprowadzić to do końca i żeby wynikiem tego było pobudzenie rozwoju powiatu hajnowskiego. W tym programie uczestniczą samorządy, samorząd powiatowy, samorządy wiejskie, Urząd Miasta, nadleśnictwa, Park Narodowy, stowarzyszenia, jak też Urząd Marszałkowski. Przez ten okres rzeczywiście trwały prace i w tym momencie mogę powiedzieć, że ten program został zakończony, czyli te wszystkie fiszki, przedsięwzięcia jakie były zgłaszane przez te podmioty wymienione zostały w tym programie ujęte, tzn. te działania i te przedsięwzięcia, które będą wpływać na rozwój, dadzą miejsca pracy i które będą wyrażały te wskaźniki, które były na początku zawarte. Tymi wskaźnikami jest dochód jeżeli chodzi o samorządy lokalne, ilość osób zatrudnionych na 1000 mieszkańców, liczba turystów krajowych i zagranicznych, którzy odwiedzą nasz teren, jak też i liczba osób, które będą prowadzić działalność gospodarczą w przeliczeniu na 1000 osób. Zgodnie z tymi wskaźnikami zostały przyjęte wszystkie te przedsięwzięcia. Teraz pozostaje nam lobować te działania i tutaj zwracam się i do Państwa, jak też mamy i radnego wojewódzkiego, bo te działania też muszą być zaakceptowane przez Urząd Marszałkowski i muszą się znaleźć na biurku Pani Minister Infrastruktury i Rozwoju. W tym programie, to może tutaj dodam, bo Pan Przewodniczący pyta, co tam ma być. To tak, jak dzisiaj odpowiadając na interpelacje, czyli drogi, przebudowa zarówno dróg wojewódzkich, czy to Nowosady – Zabłudów, Zwodzieckie – Juszkowy Gród, przebudowa drogi powiatowej Tarnopol – Siemianówka, przebudowa kolei to jakby w ramach tego całego pakietu. Ale także pobudzenie przedsiębiorczości, rozwój turystyki. Jeżeli chodzi o turystykę to w tym naszym programie integralną częścią jest zintegrowany program rozwoju puszczy białowieskiej realizowany przez Nadleśnictwa. W tym miejscu ma powstać Centrum edukacji w Hajnówce, czy ścieżka w koronie drzew w Nadleśnictwie Browsk, przebudowa żwirowni na Jagiellońskim w Białowieży, jak również parking przy drodze Hajnówka – Białowieża, no i szereg innych działań. Dużo działań jest w zakresie odnawialnych źródeł energii. Myślę, ze o tym też będziemy rozmawiać na kolejnych spotkaniach. Ja chciałbym wszystkich tutaj Państwa, jak też i korzystając z telewizji, zaprosić do udziału, 12 września mamy Puchar Nordic Walking, zapisy już trwają, udział jest bezpłatny. O szczegółach można się dowiedzieć z naszej strony internetowej. Wszystkich zachęcam i zapraszamy do udziału w tym Pucharze.
Radny sejmiku województwa podlaskiego Włodzimierz Pietroczuk: Ja w tej chwili chciałbym zabrać głos, nie jako radny sejmiku województwa, ale jako mieszkaniec powiatu hajnowskiego, miasta Hajnówka, który codziennie korzysta z ulicy Prostej. Cieszę się bardzo, mam także osobistą satysfakcję, że oto inwestycja przygotowana w całości przez poprzedni Zarząd zyskała pod rządami tego Zarządu tak piękny efekt. Tutaj mówiono, że zaczynają nam nawet zazdrościć mieszkańcy ulicy Bielskiej. Chciałbym podziękować za to, że ta inwestycja znalazła swoją kontynuację i mam również nadzieję, na to, że w następnym rozdaniu tzw. schetynówek, po wyborach one przybiorą inna nazwę, będzie realizowana dalsza cześć ulicy Prostej i ulica Targowa. Dodam jeszcze tutaj, że warto przy tej okazji wspomnieć, że ta inwestycja realizowana była przy dużym wsparciu samorządu miejskiego, który finansowo też dołożył się do jej realizacji.
Radna Alla Gryc: Ja jak zawsze emocjonalnie. Panie Starosto, to Panu się należą podziękowania za ta drogę, bo w czasie Pańskiej kadencji powstały plany, zamysły i zabiegania o budowę tej drogi. Pięknie Pan się zachował, dziękując naszemu zarządowi. Jako Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego poczułam się w obowiązku podziękować Panu. Dziękuję bardzo. I tak samo dziękuje Panu burmistrzowi, Panu Jerzemu Sirakowi. Dziękuję.
Przewodniczący Rady Lech Jan Michalak: To ja będę miał przeciwne zdanie, bo jeśli jest projekt, a nie ma pieniędzy, mieliśmy te sprawę z tymi pieniędzy na Juszkowy Gród, 100 tys. zł. Tamta Rada podpisała wszystko, aa my jako nowa Rada, nowy zarząd musiał te pieniążki znaleźć. To, że było w projekcie to nie znaczy, jeśli byłaby rozpoczęta robota za tamtej kadencji, tamtej Rady, wtedy tak, zgodziłbym się z Pani wnioskiem. Zrobiła to nowa Rada, nowy Zarząd, także to nie jest tak, jak Pani mówi.
Radna Alla Gryc: Panie Przewodniczący, z pełnym szacunkiem, sprzeciwiam się pańskiemu zdaniu. Dziękuję.
Radny sejmiku województwa podlaskiego Włodzimierz Pietroczuk: Jeśli można Panie Przewodniczący, to pozwolę nie zgodzić się z Pana zdaniem, bo to jest nasz wspólny sukces. Cała inwestycja, począwszy od dokumentacji projektowej, po pozyskanie środków finansowych, po umieszczenie tej inwestycji w budżecie z zapewnieniem środków finansowych została przygotowana przez poprzedni Zarząd. Przepraszam bardzo, ale Pan mnie sprowokował do tego. Obecny Zarząd i za to również dziękowałem, kontynuował tą inwestycję, ogłaszając przetarg i dokonując realizacji inwestycji, ale środki w budżecie zostały umieszczone…
Przewodniczący Rady Lech Jan Michalak: W tym miejscu się z Panem zgadzam, to jest wspólne działanie i jeśli ktoś zaczął i myślał…
Radny sejmiku województwa podlaskiego Włodzimierz Pietroczuk: Więc nie przekomarzajmy się, bo to jest nasz wspólny sukces.
Przewodniczący Rady Lech Jan Michalak: To wspólna sprawa i dobrze, że mamy to zrobione. Jesteśmy zadowoleni, że w mieście poprawia się stan naszych ulic, a ta ulica była w bardzo opłakanym stanie.
Czy jeszcze są jakieś zapytania, wnioski?
Radni nie zgłosili więcej uwag i wniosków.
Do punktu 13-go:
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Powiatu zamknął obrady IX sesji Rady Powiatu Hajnowskiego dziękując radnym za aktywny udział w sesji.
Protokołowała Przewodniczył
Przewodniczący Rady Powiatu
Katarzyna Nikołajuk
Lech Jan Michalak
Metryka strony