Protokół Nr XXV/05 z obrad sesji Rady Powiatu Hajnowskiego w dniu 14 czerwca 2005 r.
Protokół Nr XXV/05
z obrad sesji Rady Powiatu Hajnowskiego
w dniu 14 czerwca 2005r.
w sali nr 12 Starostwa Powiatowego w Hajnówce
( początek sesji 10:00, koniec sesji 10:45)
Sesję otworzył i przewodniczył obradom Przewodniczący Rady Powiatu Hajnowskiego Pan Mikołaj Michaluk.
W obradach uczestniczyło 16 radnych (radny Lech Jan Michalak był nieobecny, lista obecności w załączeniu, str...........). Na podstawie liczby obecności Pan Przewodniczący stwierdził, że obrady są prawomocne.
Przewodniczący Rady Powiatu Pan Mikołaj Michaluk zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Sprawczynią naszego dzisiejszego spotkania jest ustawa z dnia 15 kwietnia 2005r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Dla przypomnienia podaję, że ustawa określa zasady i warunki restrukturyzacji finansowej zakładów opieki zdrowotnej, tryb postępowania w sprawie restrukturyzacji finansowej i zasady udzielania pomocy zakładom opieki zdrowotnej. Co do terminu, to przypomnę, że organ restrukturyzacyjny wszczyna postępowanie na wniosek zakładu, albo przedmiotu, który utworzył zakład - złożony w ciągu 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, a wiec termin ten jest bardzo krótki. I następny termin, który także chciałem przypomnieć – dlaczego dzisiaj sesja, a nie 30 czerwca, jak była planowana, gdyż podmiot, który utworzył zakład wydaje opinię w terminie 14 dni od dnia otrzymania projektu programu. Projekt programu Rada Powiatu otrzymała 3 czerwca. W związku z tym należało zachować termin 14 dni i stad dzisiejsza sesja nadzwyczajna.”
Pan Przewodniczący powiedział, że porządek XXV sesji Rady Powiatu – sesji nadzwyczajnej, który został radnym przesłany zawiera tylko jeden punkt.
Oto jego brzmienie:
- Powzięcie uchwały w sprawie opinii do projektu programu restrukturyzacyjnego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Hajnówce.
Do punktu 1 – go :
Przewodniczący Rady Powiatu Pan Mikołaj Michaluk powiedział, że wszyscy radni otrzymali projekt uchwały w sprawie opinii do projektu programu restrukturyzacyjnego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Hajnówce.
Przewodniczący Rady Pan Mikołaj Michaluk zwrócił się z prośbą do Pana Grzegorza Tomaszuka – dyrektora SP ZOZ w Hajnówce o zapoznanie Rady z projektem uchwały.
Pan Grzegorz Tomaszuk – dyrektor SP ZOZ w Hajnówce zabierając głos, powiedział, cytuję: „ Panie Przewodniczący, Wysoka Rado! Ja chce przeprosić za to, że Wysoka Rada pomimo tego, że był termin sesji wyznaczony na 30 czerwca – musiała się zebrać na sesji nadzwyczajnej. Pan Przewodniczący dużo już powiedział o ustawie. Ja tez może jeszcze kilka słów powiem. Z zapisów ustawy wynika, że mamy złożyć wniosek o wszczęcie postępowania restrukturyzacyjnego do Wojewody Podlaskiego. Mamy przygotowany ten wniosek i mamy przygotowane załączniki - obligatoryjnie należało przygotować 16 załączników, min.
- liczba osób zatrudnionych w zakładzie na dzień 1.01.2001r. i 31.12.2004r.;
- liczba osób zatrudnionych w zakładzie, do których ma zastosowanie tzw. ustawa 203;
- sprawozdanie finansowe zakładu za lata 1999-2004r.;
- spis dłużników zakładu na dzień 30.04.2005r.;
- spis wierzycieli ze wskazaniem kwoty zaległości i odsetek;
- projekt programu restrukturyzacyjnego zakładu. My ten projekt już mamy i przedstawiliśmy go Wysokiej Radzie;
- uchwałę Rady Powiatu Hajnowskiego w sprawie opinii do projektu programu restrukturyzacyjnego SP ZOZ w Hajnówce;
- projekt ugody z wierzycielami cywilno – prawnymi.
50% wierzycieli musi podpisać ugodę i musimy pokryć 2/3 wierzytelności, które powstały do 31 grudnia 2004r. Aktualnie mamy już opracowane te ugody i są już one podpisywane przez pracowników. Z zapisu ugody z pracownikami wynika, że należność główna będzie wypłacana do końca tego roku, natomiast odsetki za rok 2001 wypłacane będą do roku 2006, natomiast odsetki za 2002r. i 2003r. będą wypłacane do końca października 2007r. Dlaczego tak się dzieje, że te należności główne płacimy do końca bieżącego roku, natomiast dłuższy jest termin płacenia odsetek. Zaznaczam, że w ugodzie napisaliśmy, ze 100% odsetek wypłacimy, ale w terminie późniejszym. Chodzi o to, że z ustawy wynika, ze my możemy ubiegać się o 3 800 000 zł. Natomiast z kolejnych zapisów ustawy wynika, że nie całą te kwotę możemy skonsumować dlatego, że są określone cele w ustawie, na które można przeznaczyć ęe pożyczkę, czyli na spłatę zobowiązań wobec pracowników za lata 2001, 2002, 2003 i spłatę zobowiązań wobec wierzycieli cywilnoprawnych, czyli zobowiązania, które powstały do grudnia 2004r. Z tego wynika, że możemy skonsumować około 2 500 000 zł. Niestety nie mamy pewności, że tę kwotę otrzymamy, bo sejm przeznaczył na ten cel 2 mld 200 mln zł i są głosy, że nie wszystkim tych pieniędzy wystarczy w formie pożyczki. Możliwe, że tej pożyczki otrzymamy tylko 1 mln zł i powstanie wówczas pewien problem, bo podpisane zostały ugody z pracownikami, a tej pożyczki możemy otrzymać tylko 50%. Niestety potrzebny jest tu pośpiech – z zapisów ustawy wynika, że każda z instytucji, która będzie opiniowała ten nasz wniosek ma na to określony termin, nie tak, że zbierane są wnioski od ZOZów, zbiera się komisja i te pieniądze są dzielone. Jeżeli Wysoka Rada podejmie uchwałę w sprawie opinii do projektu programu restrukturyzacyjnego SP ZOZ w Hajnówce, to ja dzisiaj jeszcze zawiozą ten wniosek do Urzędu Wojewódzkiego i Wojewoda ma 7 dni na podjęcie postanowienia w tej sprawie. Z następnego zapisu wynika, że my mamy miesiąc czasu na złożenie wniosku o pożyczkę do Banku Gospodarstwa Krajowego, bo ten bank został wyznaczony do obsługi. Tego całego miesiąca nie będziemy czekali - jeżeli tylko otrzymamy postanowienie – automatycznie skompletujemy dokumenty. Będzie jeszcze potrzebne zabezpieczenie tej pożyczki. Ustawa mówi o zabezpieczeniu przez organ założycielski, o wekslu i mówi także o poręczeniu na majątku trwałym zakładu. Dzisiaj kontaktowaliśmy się z bankiem i bank mówi, że będzie oceniał sytuację każdego ZOZu i prawdopodobnie będzie żądał poręczenia organu założycielskiego. Natomiast jeżeli chodzi o samą pożyczkę to jest ona wg mnie bardzo atrakcyjna, bo jest udzielana na 10 lat, oprocentowanie 3% i po 5 latach pozostałe 50% może być umorzone jeżeli będą spełnione wymagane warunki. A nawet przy założeniu takim skrajnym, że te 50% nie zostanie umorzone, to dalej ta pożyczka jest atrakcyjna dlatego, że jest rozłożona na 10 lat, a druga sprawa, że bierzemy pożyczkę i jeszcze w tym roku wypłacamy pracownikom pieniądze. Wracając do tych terminów, po wydaniu postanowienia przez Wojewodę – my w ciągu kilku dni składamy wniosek do banku, a bank ma wyznaczony 1 miesiąc na podpisanie umowy o pożyczkę. Dlatego uznaliśmy, ze ten pośpiech jest istotny. Licząc te terminy, jeżeli się sprężymy, to ta pierwsza transza pożyczki jest już osiągalna w sierpniu i wrześniu. Są jeszcze dodatkowe załączniki, które już nie są obligatoryjne.
Tutaj mam na myśli uchwałę Rady Społecznej SP ZOZ w sprawie zaopiniowania projektu programu. Wczoraj było posiedzenie Rady Społecznej i Rada Społeczna wydała pozytywną opinię. Wystąpiłem także z wnioskiem o wydanie opinii przez związki zawodowe działające w szpitalu – do dnia dzisiejszego na 7 związków działających w szpitalu – 6 związków zawodowych wydało pozytywną opinię. Możliwe, że jak wrócę jeszcze po wniosek do szpitala, to będzie już opinia i tego 7 związku. To tyle jeżeli chodzi u ustawę. Natomiast wracając do projektu programu chce powiedzieć, że my opracowując ten program kierowaliśmy się wzorem, który był umieszczony na stronie Ministerstwa Zdrowia i na podstawie tego wzoru opisaliśmy:
- szczegółową sytuację ekonomiczno – finansową zakładu,
- przyczyny wystąpienia trudnej sytuacji ekonomiczno – finansowej zakładu,
- zamierzenia działań zakładu, które mają na celu poprawę sytuacji ekonomicznej,
- sytuację ekonomiczną zakładu możliwą do osiągnięcia po zakończeniu postępowania restrukturyzacyjnego i opisaliśmy prognozy finansowe.
Z tego wynika, że ta uchwała Rady Powiatu Hajnowskiego jest obligatoryjnym załącznikiem do naszego wniosku bez którego Wojewoda automatycznie nie przyjmie wniosku. W projekcie programu podajemy źródła dodatkowych środków finansowych oraz szukamy oszczędności. Nie przewidujemy żadnych rewolucyjnych zmian – sytuacja jest taka, że przychody są równoważone przez koszty, wiec nie jest dobrze, ale i nie jest źle, bo trzeba mieć na uwadze zapotrzebowanie pracowników na podwyżki i w związku z tym uważamy, że wykonujemy takie małe przedsięwzięcia naprawcze i że to wystarczy temu organowi, który będzie podejmował decyzję, żeby ten wniosek został zaopiniowany pozytywnie. Jeśli chodzi o wskaźniki ekonomiczne, to myślę, że główna księgowa może odpowiedzieć na pytania Panów. Natomiast ja jeszcze powiem o zamierzeniach. Będziemy się starali pozyskać dodatkowe przychody poprzez rozwój usług komercyjnych, chodzi głównie o usługi pozamedyczne świadczone przez kuchnię i pralnię. Będziemy pracowali nad tym, żeby te usługi rozwijać. Są także pewne przychody z PFRON, które są związane z organizacją stanowisk dla osób niepełnosprawnych, czy też w związku z tym, że zatrudniamy powyżej 6% osób niepełnosprawnych. Skupiając się na oszczędnościach, to mam także na myśli modernizację kotłowni przyszpitalnej – już przerobiliśmy nasze kotły do opalania na olej ciężki i już są ewidentne oszczędności tej inwestycji. W sezonie grzewczym inwestycja ta zwróciłaby się w ciągu 1 miesiąca. Całe szczęście, że akcyza na olej jeszcze nie poszła do góry i te oszczędności będą osiągalne. W przyszłości jeżeli okaże się, że ceny ciepła sprzedawane przez miasto będą niższe, to są zamierzenia, żeby podłączyć się do ciepłowni miejskiej. Wiadomo, że Furnel sprzedał firmie szwedzkiej ciepłownię i padły propozycje, że szpital być może w przyszłości podłączy się do tej ciepłowni. Tak się stanie, jeżeli będą korzystne oferty cenowe. Następny temat jeżeli chodzi o oszczędności, to przeniesienie do szpitala oddziału obserwacyjno – zakaźnego. Na ten cel wystąpiliśmy z wnioskiem o środki unijne. Jeżeli będzie pozytywna decyzja, to mamy już przygotowaną całą dokumentację. Inne oszczędności, to:
- modernizacja stacji uzdatniania wody,
- modernizacja wymienników c.o. oraz wentylacji i klimatyzacji,
- modernizacja węzła cieplnego bloku „A”,
- modernizacja klimatyzacji Oddziału Anestezjologii i Intensywnej Terapii,
- wymiana 300 sztuk okien w budynku Szpitala,
- przenoszenie własności obiektów i terenów gminnych i wiejskich ośrodków zdrowia na rzecz władz gmin,
- ucyfrowienie pracowni RTG.
Myślę, że już powiedziałem najważniejsze rzeczy, jeżeli będą pytania, to bardzo proszę, będziemy wspólnie z Panią księgową odpowiadać.”
Przewodniczący Rady Powiatu podziękował Panu Dyrektorowi za przedstawienie informacji i zwrócił się do Pana Bogusława Skiepko – przewodniczącego Komisji Spraw Społecznych o poinformowanie Rady o opinii Komisji do projektu programu restrukturyzacyjnego SP ZOZ w Hajnówce.
Pan Bogusław Skiepko – przewodniczący Komisji Spraw Społecznych powiedział, że na wczorajszym posiedzeniu Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt programu restrukturyzacyjnego SP ZOZ w Hajnówce.
Przewodniczący Rady Pan Mikołaj Michaluk otworzył dyskusję na temat programu restrukturyzacyjnego SP ZOZ w Hajnówce.
W związku z tym, że radni nie zgłosili pytań i uwag do przedstawionego projektu uchwały, Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta jednogłośnie ( 16 głosów „za”).
Wyniki głosowania:
16 głosów „za”
0 głosów „przeciw”
0 głosów „wstrzymujących się”
Uchwała Nr XXV/160/05
Rady Powiatu Hajnowskiego
z dnia 14 czerwca 2005r.
w sprawie opinii do projektu programu restrukturyzacyjnego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Hajnówce.
( strona ...........)
Przewodniczący Rady Powiatu zamknął obrady XXV sesji ( nadzwyczajnej) Rady Powiatu Hajnowskiego dziękując radnym za przybycie i aktywny udział w sesji.
Protokołowała Przewodniczył
Przewodniczący Rady Powiatu
Violetta Miniuk
Mikołaj Michaluk
Metryka strony