Protokół Nr XXIII/17 z obrad sesji Rady Powiatu Hajnowskiego w dniu 27 kwietnia 2017r.
BR.0002.23.2017
Protokół Nr XXIII/17
z obrad sesji Rady Powiatu Hajnowskiego
w dniu 27 kwietnia 2017 r.
w sali nr 12 Starostwa Powiatowego w Hajnówce ( ul. A.Zina 1)
( początek sesji - godz. 13:00, koniec - godz. 15:37)
Do punktu 1 – go:
Sesję otworzył i przewodniczył obradom Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Hajnowskiego Andrzej Szwarc.
Wiceprzewodniczący Rady Andrzej Szwarc: Otwieram XXIII sesję Rady Powiatu Hajnowskiego. Witam serdecznie zaproszonych gości, wszystkich radnych, witam widzów przed telewizorami. Zaproszeni goście to Pan Mikołaj Golonko – dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Białowieży, Pan Joanna Charkiewicz – przedstawiciel Domu Dziecka w Białowieża, Zenaida Kiendyś – dyrektor Środowiskowego Domu Samopomocy, Ewelina Bajko – kierownik Warsztatu Terapii Zajęciowej, Paweł Szymaniuk – kierownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, Jolanta Birycka – zastępca dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy oraz Pani Krystyna Miszczuk – kierownik Zarządu Dróg Powiatowych. Witam także radnego wojewódzkiego Pana Włodzimierza Pietroczuka. Witam serdecznie wszystkich. Na podstawie listy obecności stwierdzam, że w sesji uczestniczy 15 radnych ( r. L.J.Michalak, r. Cz.Wiluk – byli nieobecni), co stanowi kworum, przy którym Rada może prawomocnie obradować i przyjmować wszystkie uchwały (lista obecności str...164........, zał. nr ..12…. ).
Witam wszystkich zaproszonych i obecnych na dzisiejszej sesji gości (lista obecności str.....163......, zał. nr ..11…. ).
Do punktu 2 – go:
Wiceprzewodniczący Rady Andrzej Szwarc: Przystępujemy teraz do przyjęcia porządku obrad XXIII sesji Rady Powiatu. Otrzymaliście Państwo projekt porządku obrad. Czy w tej sprawie ktoś chce zabrać głos? Jeżeli nie ma, to pozwólcie Państwo, że na wniosek zainteresowanych radnych, zgłaszam wniosek o uzupełnienie porządku obrad dzisiejszej sesji Rady Powiatu o podjęcie uchwały w sprawie powołania składu osobowego Komisji Rady i dodanie punktu 11.4. w naszym programie.
Radna Barbara Wasiluk: A czego ten wniosek dotyczy?
Wiceprzewodniczący Rady Andrzej Szwarc: Wniosek złożyło 3 radnych o wykreślenie ich z części Komisji. Wniosek o wykreślenie z członkostwa w Komisji Rozwoju Gospodarczego złożył Pan Mikołaj Aleksiuk, wniosek o wykreślenie z Komisji Spraw Społecznych złożył Pan Mirosław Kulbacki oraz wniosek o wykreślenie z Komisji Rozwoju Gospodarczego Pani Joanna Kojło.
Wiceprzewodniczący Rady Andrzej Szwarc poddał wniosek pod głosowanie.
Wniosek został przyjęty jednogłośnie (15 radnych "za").
Przewodniczący Rady przedstawił Radzie porządek obrad sesji. Oto jego brzmienie:
Proponowany porządek obrad:
- Otwarcie XXIII sesji Rady Powiatu Hajnowskiego.
- Przyjęcie porządku obrad sesji.
- Przyjęcie protokołu z XXII sesji Rady Powiatu Hajnowskiego.
- Informacja o pracy Zarządu w okresie międzysesyjnym.
- Interpelacje i zapytania radnych.
- Informacja o sytuacji na lokalnym rynku pracy oraz o przeciwdziałaniu bezrobociu z uwzględnieniem, zadań realizowanych przez Powiatową Radę Zatrudnienia.
- Informacja z przebiegu realizacji Powiatowego Programu Promocji Zatrudnienia oraz Aktywizacji Lokalnego Rynku Pracy w 2016r.
- Sprawozdanie z realizacji programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2016r.
- Informacja o realizacji zadań powiatowych wynikających z ustawy o pomocy społecznej z uwzględnieniem działalności Domu Pomocy Społecznej, Domu Dziecka, Środowiskowego Domu Samopomocy, Warsztatu Terapii Zajęciowej i PCPR.
- Ocena zasobów pomocy społecznej na terenie Powiatu Hajnowskiego.
- Powzięcie uchwał w sprawie:
11.1.zmian w budżecie na 2017r.;
11.2.zmian do Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2017-2023;
11.3.zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność powiatu hajnowskiego;
11.4.powołania składu osobowego Komisji Rady Powiatu.
12.Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
13.Wolne wnioski.
- Zamknięcie obrad XXIII sesji Rady Powiatu Hajnowskiego
W związku z brakiem uwag i pytań Wiceprzewodniczący Rady poddał porządek obrad sesji wraz z uzupełnieniem pod głosowanie. Przedstawiony porządek obrad XXIII sesji Rady Powiatu został przez radnych przyjęty jednogłośnie ( 15 głosów „za”).
Do punktu 3-go:
Przewodniczący Rady zapytał, czy radni mają uwagi bądź pytania do protokołu z XXII sesji Rady Powiatu.
W związku z brakiem uwag Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z XXII sesji Rady Powiatu.
Protokół z XXII sesji Rady Powiatu został przyjęty jednogłośnie ( 15 głosów „za”).
Do punktu 4-go:
Wiceprzewodniczący Rady Andrzej Szwarc: Przechodzimy do punktu 4, informacja o pracy Zarządu w okresie międzysesyjnym. ( str……157…., zał. Nr…10……). Informacja została do radnych przesłana, czy są pytania bądź uwagi?
Starosta Hajnowski Mirosław Romaniuk: Panie Przewodniczący, Wysoka Rado. W tym okresie międzysesyjnym odbyły się 3 posiedzenia Zarządu. Z 11 i 19 kwietnia otrzymaliście Państwo informację na piśmie, może tylko wspomnę tutaj, na posiedzeniu w dniu 11 kwietnia Zarząd wyraził zgodę na wykonanie chodnika przy Przychodni Rejonowej Nr 1 w Hajnówce. Ten wniosek był tu podnoszony wielokrotnie przez Panią radną Rygorowicz. Także Zarząd wyraził zgodę na dofinansowanie w kwocie 8 tys. zł tą inwestycję z rezerwy budżetu. Ponadto w tym okresie złożyliśmy wniosek aplikacyjny do RPO Województwa Podlaskiego z działania 5.1. Energia oparta na odnawialnych źródłach energii, dotyczy to instalacji fotowoltaicznych w Domu Pomocy Społecznej w Białowieży, w Środowiskowym Domu Samopomocy, w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym i w Zespole Szkół Zawodowych. Mam nadzieję, że ten wniosek przejdzie weryfikację i otrzyma dofinansowanie. Przypomnę Państwu, że do końca roku był termin składania projektów w Programie Polska – Białoruś – Ukraina. Nasze projekty przeszły już pierwsze weryfikacje, jednym z tych projektów jest modernizacja starego internatu przy Zespole Szkół Zawodowych na rzecz Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej i tutaj Zarząd Powiatu wyraził zgodę na opracowanie dokumentacji projektowej tego obiektu. Wspomnę też, że do końca roku składaliśmy wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska, dotyczy to naszego projektu "Puszcza i ludzie" i tutaj na tą chwilę wniosek został zaakceptowany i w połowie maja ma być podpisana umowa. Wniosek opiewa na blisko 1 mln zł. O szczegółach poinformuję na kolejnej sesji. W dniu dzisiejszym odbyło się kolejne posiedzenie, na którym Zarząd Powiatu przyjął autokorekty, jedna dotyczy zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność powiatu hajnowskiego, druga autokorekta dotyczy zmian w budżecie na 2017r. i dotyczy realizacji inwestycji na drodze Leniewo – Podrzeczany. Szczegóły zostaną przedstawione przed przyjęciem uchwał. W dniu dzisiejszym zarząd też przyjął 3 uchwały zarządu, jedna dotyczyła zmian w budżecie na 2017r. I tutaj zgodnie z decyzją Wojewody Podlaskiego zwiększono dochody i wydatki o kwotę 12.600 zł z przeznaczeniem na realizację zadań wynikających z ustawy o karcie Polaka. Zadanie będzie realizowane przez PCPR w Hajnówce. Ponadto została przyjęta uchwała dotycząca rocznego sprawozdania finansowego za 2016r., ta informacja zostanie przesłana wszystkim radnym do wiadomości. Kolejna uchwała dotyczyła ogłoszenia konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Hajnówce. W sprawach różnych Zarząd Powiatu zaopiniował wniosek Lokalnej Organizacji Turystycznej dotyczący zadania publicznego w zakresie pt. "Odnowienie szlaków Nordic Walking w Regionie Puszczy Białowieskiej". Ta inwestycja będzie dotyczyła odnowienia blisko 100 km tras. Kwota całkowita tego projektu jest to 14 tys zł. 10 tys zł otrzymaliśmy od Marszałka Województwa Podlaskiego. Ponadto Zarząd Powiatu postanowił zakupić na cele promocyjne 20 sztuk egzemplarzy publikacji autorstwa Mirosława Awksentiuka i Mirosława Chilimoniuka "Nasza mowa, zbiór i znaczenie gwary Podlasia", cena 1 egzemplarza 20 zł. Ponadto Zarząd Powiatu zapoznał się z wnioskiem dyrekcji Zespołu Szkół Zawodowych w Hajnówce, wniosek dotyczy umorzenia należności długu wygenerowanego przez Spółdzielnię Socjalną "Rajski Kęs", z którą w 2011r. Została podpisana umowa na prowadzenie kuchni w Zespole Szkół Zawodowych, firma ta nie opłaciła czynszu na przełomie 2011 i 2012 roku, co prawda z ta firmą została umowa rozwiązana w 2012 roku, powiat wystąpił do sądu, jest wyrok sądu z klauzulą komorniczą. Natomiast dzisiaj zarząd nie wyraził zgody na umorzenie. Zostaną podjęte kolejne kroki na wyegzekwowanie tej kwoty i mam nadzieję, że się uda. Dziękuję.
Radni nie zgłosili pytań i uwag do przedstawionej informacji o pracy Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym. Informacja o pracy Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym została przez Radę przyjęta.
Do punktu 5-go:
W powyższym punkcie zostały zgłoszone następujące interpelacje:
1. Radny Jan Adamczuk: Panie Przewodniczący, Wysoka Rado. Wczoraj akurat jechałem rowerem przez Szostakowo i Berezowo, no i tyle dziur naprawdę tam zobaczyłem, że naprawdę bardzo tragicznie tych dziur jest, że trzeba je usunąć i czymś tam przykryć, bo uważam, że Pani to uczyni. A gdzie to jest, to jest przejechać z Czyż, tam będzie kilka dziurek do Szostakowa, a najwięcej to jest za Szostakowem już jak granica Czyże – Hajnówka i do Berezowa to tam bardzo dużo. To bym prosił, żeby to usunąć. Ale o drodze w Berezowie, to tak jadę, jadę i myślę, kiedy to się zrobi ta droga. Tam dwie cerkwie stoją, krzyżyki stoją, ludzie przyjeżdżają, odpusty, ale ciężko będzie nam to zrealizować, może coś tam poprawić te dziureczki. I dobrze by było, jest taka kapliczka na skrzyżowaniu Czyżyki i tam na Kojły, to na pewno ktoś zna z nas, jest dziura i to ogromna dziura, żeby czasami nie było jakiegoś niebezpieczeństwa, jak wyjeżdżać z tej drogi gminnej Czyżyki, ale jak by tam byli, to tam dużo tej masy nie pójdzie, wrzucić tam w tą dziureczkę i będzie dobrze. O tym Berezowie to trzeba będzie pomyśleć, naprawdę, to bardzo paskudnie, tam strach jechać. To tyle miałem. Więcej już nie będę nadmieniał, bo uważam, że Pani kierownik i pracownicy Zarządu Dróg Powiatowych, Pani ich wysyła, oni mają pracy, jeżdżą tym samochodem, bo już nie będę wspominał dalej, ale jeżeli można, to wszystkie drogi jeszcze raz spróbować przejechać, bo to jest najważniejsze. Przejechało się, trochę się wybiło, a teraz jeszcze raz się poprawi i będzie dobrze. Dziękuję bardzo.
2. Radny Mirosław Kulbacki: Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie radny wojewódzki, Szanowni Państwo. W ubiegłym roku powiat hajnowski podpisał umowę partnerską o współpracy z powiatem nowosądeckim i pytanie do Pana Starosty, jakie planuje się działania w tym kierunku w ramach tej współpracy. W ubiegłych latach również powiat hajnowski jeszcze w poprzednich kadencjach podpisywał umowę o współpracy partnerskiej z miastem Hadsttadt i Lichtenberg w Niemczech oraz z Kraslava na Łotwie, czy są jakieś planowane działania o współpracy na najbliższy okres. Dziękuję.
3. Radna Agnieszka Jarmocik: Panie Starosto, w planie inwestycji na rok 2017 jest do realizacji zapisana przebudowa drogi Puchły do końca powiatu, przy współpracy z Lasami Państwowymi. Moje pytanie, czy już jest podpisane porozumienie z Lasami Państwowymi na realizację tej przebudowy i kiedy można się spodziewać realizacji tej inwestycji. Dziękuję.
4. Radny Jan Korcz: Panie Starosto, już o drogach miałem nie mówić, ale sytuacja jest taka a nie inna. Pierwsze moje pytanie, czy Starostwo, a związany z tym Zarząd Dróg ma ubezpieczenie na wypadek powstałych uszkodzeń samochodów od dziur, bo jeżdżąc po terenie Kleszczele, Policzna, Wojnówka, Kleszczele – Dobrowoda, Kleszczele – Dubicze, to wszędzie są dziury. Czy nie będzie takiej sytuacji, że będziemy za to płacić, jeżeli ktoś uszkodzi samochód. Nie wiem, jak tam często to jest jeżdżone, ale stan jest fatalny i wydaje mi się, że to trzeba inaczej rozwiązywać ten problem.
5. Radny Jan Korcz: I pytanie do Pani Kierownik, czy ta droga powiatowa Kleszczele – Wólka Wygonowska, przy obecnym natężeniu tych samochodów, czy umowa na naprawę tej drogi jest zawarta z Zarządem Dróg i czy to jest na bieżąco naprawiane? Dziękuję bardzo.
Do punktu 6-go:
Informację o sytuacji na lokalnym rynku pracy oraz o przeciwdziałaniu bezrobociu z uwzględnieniem zadań realizowanych przez Powiatową Radę Zatrudnienia ( str……39-57…., zał. Nr…1……) przedstawiła Pani Joanna Birycka – zastępca dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Hajnówce.
Zastępca dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy Joanna Birycka: Dzień dobry, witam Państwa. Informację zacznę od struktury bezrobocia, które na koniec grudnia 2016r. była na poziomie 9,7%, czyli zarejestrowanych było 1658 osób bezrobotnych oraz 38 osób poszukujących pracy. W powiecie hajnowskim to jest 9,7%, w województwie podlaskim to jest 10,4%, w kraju 8,3%. Jeżeli chodzi o bezrobotnych w podziale na gminy, to w mieście Hajnówka to było 729 osoby zarejestrowanych w urzędzie pracy, mieszkańcy gminy Narew – 184 osoby, Narewka – 174, Czeremcha – 160, Hajnówka – 126, Białowieża – 100, Kleszczele – 86, Dubicze Cerkiewne – 55, Czyże – 44 osoby zarejestrowane na koniec grudnia 2016r. Natomiast na dzień 31 marca 2017r. liczba osób bezrobotnych wynosiła 1605 osób oraz 41 osób poszukujących pracy. Liczba kobiet bezrobotnych to było 695 osób i 23 kobiety poszukujące pracę. Struktura bezrobotnych ze względu na czas pozostawania bez pracy. Najliczniejszy był przedział wiekowy 25-34 lata, to było 425 osób, najmniej liczny przedział to osoby w wieku 18-24 lata – 180 osób i 60 lat i więcej – takich osób było zarejestrowanych 30. Struktura wykształcenia osób bezrobotnych: najliczniejszą grupę stanowili bezrobotni z wykształceniem podstawowym – było to 494 osoby; ze średnim ogólnokształcącym – 185 osób. Jeżeli chodzi o czas pozostawania bez pracy; to powyżej 24 miesięcy zarejestrowanych było 377 osób, najmniej w przedziale pozostawania bez pracy – do miesiąca – 190 osób. Osoby w szczególnej sytuacji na lokalnym rynku pracy, czyli takie, które mają niskie wykształcenie, niskie kwalifikacje, nie mają doświadczenia zawodowego, ta liczba wyniosła 1414 osób. Dominującą grupą osób w szczególnej sytuacji na rynku pracy to osoby długotrwale bezrobotne, to 924 osoby. Z orzeczeniem o niepełnosprawności zarejestrowanych było 123 osoby. Napływ i odpływ bezrobotnych. Napływ bezrobotnych wyniósł 2466 osób, z tego po raz pierwszy zarejestrowało się 377 osób, po raz kolejny 2089. Odpływ, to było 2523 osoby, z tego z podjęcia pracy niesubsydiowanej, czyli bez wsparcia urzędu to było 802 osoby, podjęcie pracy subsydiowanej, czyli za pośrednictwem urzędu – 318 osób. Dobrowolnej rezygnacji ze statusu osoby bezrobotnej dokonało 161 osób, z innych przyczyn wykreśliło się 133 osoby. Kolejnym takim punktem w mojej prezentacji sa instrumenty rynku pracy realizowane w ramach środków z Europejskiego Funduszu Społecznego, jak również ze środków własnych. W ramach instrumentów rynku pracy łącznie zostało zaktywizowanych 851 osób bezrobotnych. Cały czas Urząd Pracy pozyskuje środki z UE i dzięki temu możemy rozszerzać nasz wachlarz usług i w ubiegłym roku mieliśmy projekty współfinansowane z funduszy europejskich. Był to np. program „Aktywizacja osób młodych pozostających bez pracy w powiecie hajnowskim”, był to projekt konkursowy realizowany od 1 stycznia do 31.12.2016r. Zaktywizowano 120 osób, w tym w ramach stazy 105, bonów na zasiedlenie – 10, środków na podjęcie działalności gospodarczej – 4 i prac interwencyjnych – 1, szkolenie rozpoczęło 20 osób. Kolejnymprogramem była „aktywizacja osób powyżej 30 roku życia w powiecie hajnowskim (I). Później okazało się, że tych środków będzie za mało, więc wnioskowaliśmy o kolejne i była to aktywizacja osób powyżej 30 roku życia (II). Następnym programem było „Doświadczenie zawsze w cenie – Aktywni 30+”. Tu zaktywizowaliśmy 45 osób i wszystkie osoby odbywały staż. W Urzędzie Pracy mamy też i inne usługi, np. pośrednictwo pracy i w 2016r. urząd współpracował z 252 pracodawcami, pośrednicy nawiązali kontakt z 16 nowymi. Ogółem urząd pracy dysponował 1619 ofertami pracy, z tego 1087 to oferty zatrudnienia i innej [pracy zarobkowej i 532 to oferty aktywizacji zawodowej. W ramach współpracy z pracodawcami urząd zorganizował 5 giełd pracy na następujące stanowiska: konserwator budynków, sortowanie i klasyfikacja obłogów, informatyk, kucharz, w których w sumie uczestniczyło 25 bezrobotnych, a zatrudnienie podjęło 7 osób. Urząd pracy w coraz bardziej nasilonym stopniu obserwuje rejestrację oświadczeń o zamiarze powierzenia wykonywania pracy cudzoziemcom i w tamtym roku w PUP w Hajnówce zostało zarejestrowanych 88 oświadczeń, w tym dla 22 kobiet. Kolejną usługą jest poradnictwo zawodowe. Działaniami doradczymi objętych zostało 575 osób, przygotowanych zostało 1671 indywidualnych planów działania dla osób bezrobotnych. Organizowane też były szkolenia, było 10 szkoleń w następujących zakresach tematycznych: ABC działalności gospodarczej, kurs kwalifikacyjny na stanowisko nastawniczy, operator koparki, operator koparko – ładowarki, operator wózków jezdniowych podnośnikowych, palacz kotłów CO, spawacz metodą MAG i metodą TIG. N szkolenia zostało skierowanych 39 osób, liczba osób, które podjęły pracę po szkoleniu to 20. N realizację szkoleń wydatkowano kwotę 148.716,06 zł. W imieniu Starosty Hajnowskiego zostało wydanych 5959 decyzji administracyjnych w sprawach o: uznanie lub odmówienie uznania danej osoby za osobę bezrobotną, utracie statusu osoby bezrobotnej lub statusu osoby poszukującej pracę, przyznaniu, odmowie przyznania, wstrzymaniu, wznowieniu wypłaty zasiłku dla bezrobotnych, przyznaniu dodatku aktywizacyjnego, stypendium szkoleniowego oraz stypendium stażowego, utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku, dodatku aktywizacyjnego, stypendium. Pozostałe działania: przyznano 49 dodatków aktywizacyjnych dla osób uprawnionych do zasiłku dla bezrobotnych, które z własnej inicjatywy podjęły zatrudnienie lub inną pracę zarobkową, będąc w trakcie pobierania zasiłku. Wydano 1919 zaświadczeń osobom bezrobotnym i poszukującym pracy w celu potwierdzenia okresów zarejestrowania i wysokości pobierania świadczeń. Ustalono 2216 profili pomocy osobom bezrobotnym. Urząd pracy prowadził też różne takie działania realizowane we współpracy, np. 27 stycznia 2016r. mieliśmy Dzień Otwarty w Podlaskim Urzędzie Pracy; 14 kwietnia 2016r. miały miejsce Targi Edukacyjno – Zawodowe pod hasłem; Przedsiębiorczość drogą do sukcesu. W tym roku też takie targi już miały miejsce, odbyły się one 6 kwietnia. Ogółem wydatkowano z Funduszu Pracy kwotę 8.367.265,14 zł. Ubiegaliśmy się już w tym roku o dodatkowe rezerwy, otrzymaliśmy środki, dalej piszemy programy na kolejne środki, np. na aktywizację bezrobotnych powyżej 50 rz., jak i też na aktywizację osób mieszkających na wsi. Powiatowa Rada Rynku Pracy, czyli ostatni punkt, jest organem opiniodawczo – doradczym Starosty w sprawach polityki rynku pracy. Zbiera się ona raz na kwartał i w ubiegłym roku przyjęte zostały uchwały, których było 10 i dotyczyły one zaopiniowania planu finansowego, zaopiniowania kierunków szkoleń, ocenie sprawozdania z działalności PUP, wykorzystania środków z Funduszu Pracy na aktywne przeciwdziałanie bezrobociu w 2016r.
Wiceprzewodniczący Rady Andrzej Szwarc: Dziękuję Pani dyrektor, czy są jakieś pytania?
Radna Olga Rygorowicz: Pani dyrektor, mam takie pytanie, chciałabym wiedzieć i wszyscy radni, ile osób bezrobotnych zatrudniają nasze jednostki podporządkowane Starostwu Powiatowemu. Jeżeli Pani dzisiaj tego nie ma przygotowanego, to prosimy, żeby nam przygotować na następną sesję.
Zastępca dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy Joanna Birycka: Jestem przygotowana na to pytanie, tylko nie wiem, czy to dotyczy zatrudnienia, czyli przyjęcia bezpośrednio do pracy, czy przy wsparciu.
Radna Olga Rygorowicz: Chcielibyśmy wiedzieć i jedno i drugie. Ile po prostu nasze jednostki skorzystały, żeby dać w sezonie pracę dla ludzi bezrobotnych.
Zastępca dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy Joanna Birycka: Jeżeli chodzi o osoby bezrobotne, które były aktywizowane w jednostkach, to w Starostwie Powiatowym w Hajnówce skorzystali bezrobotni ze staży i z robót publicznych; na staż skierowanych zostało 7 osób, na roboty publiczne – 5; Dom Pomocy Społecznej skorzystał z jednego stażu oraz skierowane zostały 4 osoby w ramach refundacji kosztów wynagrodzenia osób do 30 rż; Dom Dziecka w Białowieży z jednego stażu; Zespół Szkół Ogólnokształcących – z jednego stażu; Specjalny ośrodek Szkolno – Wychowawczy też skorzystał z jednego stażu; na roboty publiczne w Zespole Szkół Zawodowych jedna osoba została skierowana; Zarząd Dróg Powiatowych też korzysta z naszego wsparcia i tam skierowanych było 13 osób na staże i 7 osób na roboty publiczne. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie korzystało z prac interwencyjnych i tu skierowana była jedna osoba. Środowiskowy Dom Samopomocy skorzystał z jednego stażu; SP ZOZ korzystał z prac interwencyjnych i ze staży i na staże skierowano tam 59 osób, na prace interwencyjne 22 osoby. PINB korzystał ze staży, skierowane tam zostały 2 osoby, Powiatowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna, tu została skierowana jedna osoba.
Radni nie zgłosili więcej pytań i wniosków; Rada przyjęła informację o sytuacji na lokalnym rynku pracy oraz o przeciwdziałaniu bezrobociu z uwzględnieniem zadań realizowanych przez Powiatową Radę Zatrudnienia.
Do punktu 7-go:
W powyższym punkcie Rada Powiatu zapoznała się z informacją z przebiegu realizacji Powiatowego Programu Promocji Zatrudnienia oraz Aktywizacji Lokalnego Rynku Pracy w 2016r. (str.....58-62......, zał. nr ..2…. ).
Radni nie zgłosili pytań i wniosków, Rada przyjęła informację i przystąpiła do dalszej realizacji porządku obrad.
Do punktu 8-go:
W powyższym punkcie Rada Powiatu zapoznała się ze sprawozdaniem z realizacji programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2016r.(str.......63-69...., zał. nr ..3…. )
Radni nie zgłosili pytań i wniosków, Rada przyjęła sprawozdanie i przystąpiła do dalszej realizacji porządku obrad.
Do punktu 9-go:
W powyższym punkcie Rada Powiatu zapoznała się z informacją o realizacji zadań powiatowych wynikających z ustawy o pomocy społecznej z uwzględnieniem działalności Domu Pomocy Społecznej (str.....83-86......, zał. nr ..5…. ) , Domu Dziecka (str......87-93....., zał. nr ..6…. ) , Środowiskowego Domu Samopomocy(str......70-82....., zał. nr ..4…. ) , Warsztatu Terapii Zajęciowej (str....94-104......., zał. nr ..7…. ) i Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie. (str....105-141......., zał. nr ..8…. ).
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Andrzej Szwarc: Prosiłbym o omówienie w pigułce informacji o działalności jednostek i poproszę Pana Mikołaja Golonko, dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Białowieży.
Dyrektor Domu Pomocy Społecznej Mikołaj Golonko: Informacja o działalności DPS w Białowieży jest co roku przedstawiana i Państwo wiedza, jak Dom funkcjonuje, również na komisji było to przedstawiane. Natomiast na dzień dzisiejszy przygotowaliśmy parę fotek, które pokazują jak funkcjonuje nasz dom. Dom nasz jest położony w Białowieży przy ulicy Centura 2, w odległości około 100 metrów od Puszczy Białowieskiej. Składa się z trzech części, widzimy część, która została oddana do użytku w 2005r. po odbudowie po pożarze, który miał miejsce w 2001r. Tam dalej widzimy taki biały budynek, jest to łącznik łączący ten budynek i następny został oddany w 1989 roku, był od podstaw wybudowany, mieści się tam kotłownia, administracja, kuchnia, natomiast jeszcze dalej to jest budynek zbudowany przed wojną przez angielską firmę Century, która eksploatowała las. Oprócz tego mamy po drugiej stronie ulicy Leśnej, plac rekreacyjny, gdzie są ławki, miejsce ogniskowe, pergole, oczko wodne, gdzie mieszkańcy mogą skorzystać z tego parku. Obecnie przyjmujemy mieszkańców przywożonych przez ratowników, przez karetki, z uwagi na to, że większość albo nie ma rodziny, albo rodzina nie może zapewnić opieki takiej, jakiej potrzebują. Nowi mieszkańcy są zapoznawani ze swoimi prawami. Na zdjęciach tez widzimy, jak domownicy mieszkają, są to pokoje dwuosobowe, parę pokoi jest trzyosobowych, i 4 pokoje jednoosobowe. Mieszkańcy spożywają posiłki u siebie w pokojach, na stołówce albo w kuchenkach pomocniczych. Tutaj na zdjęciu mamy akurat podopieczną Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, jak widzimy doskonale się u nas czuje. Tu mamy zdjęcia naszych mieszkańców, którzy poznali się w DPS w Białowieży i tu też zawarli związek małżeński. Mamy też wizytę duszpasterską biskupa Ciereszko z Białegostoku, który nas odwiedził, był w pokojach. Tu jak widzimy Pan Tomek pokazuje palec, że jest bardzo dobrze w Domu Pomocy Społecznej. Właściwie od początku działalności Domu procesja na Boże Ciało przechodzi obok naszego obiektu, mieszkańcy i pracownicy urządzają ołtarz, niektórzy uczestniczą w procesji. Właściwie od 5 lat mamy w naszym domu wolontariuszy z Zespołu Szkół z Dodatkową Nauką Języka Białoruskiego w Hajnówce i z Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Białowieży. My też jeździmy i byliśmy na Dniu Wolontariusza w Zespole Szkół z Dodatkową Nauką Języka Białoruskiego, gdzie nasza „Rokitnica” dała koncert. Mieszkańcy też wyjeżdżają do innych domów, są to imprezy organizowane przez te Domy. My jesteśmy organizatorem Przeglądu Kolęd, w tym roku przegląd odbył się w Białowieskim Ośrodku Kultury, jako, że zespołów, które się zgłosiły było bardzo dużo, dodatkowo mieliśmy jeszcze remont kuchni i trzeba było to inaczej zorganizować. Chcę powiedzieć, że obiad jedli w restauracji Hotelu Białowieskiego i Pan Czarny umożliwił nam, że mieszkańcy i opiekunowie mogli tam zjeść obiad i byli zadowoleni. Jeździmy też do Parku Wodnego i mieszkańcy świetnie się tam czują. Rehabilitacja jest prowadzona w naszym domu. W ubiegłym roku kupiliśmy nowy magnetronie z funkcją lasera. Od 21 lat jesteśmy organizatorami turnusów rehabilitacyjnych, które są dofinansowywane ze środków PFRON, mamy w tym roku jeszcze wolne miejsce, także chętnie zapraszamy. W ubiegłym roku kupiliśmy nową pralnicę, pralnice są zaopatrzone w dozowniki, także automatycznie płyny są podawane. Kupiliśmy tez prasowalnicę, bo magiel miał już 28 lat i wymieniliśmy go na nowy. Od paru lat mamy kłopoty z naszą kuchnia, Panie z Sanepidu mają pretensję, oczywiście środków dalej nie możemy się doczekać i wzięliśmy sprawy w swoje ręce i w ubiegłym roku rozwaliliśmy piec i mamy teraz gazowy piec, wymieniliśmy również meble, zakupiliśmy piec konwekcyjno – parowy, także zostało nam jeszcze pomalować ściany. Prace były wykonane przez naszych pracowników, oprócz instalacji elektrycznej, którą fachowcy musieli zrobić. Zakupiliśmy też wannę z drzwiczkami, która dobrze się sprawdza. Osoby w podeszłym wieku, które z kłopotem się poruszają, mogą sami skorzystać z wanny, a tak do tej pory korzystali z pryszniców. Dziękuję. Jeżeli są jakieś pytania, to proszę.
Radni nie zgłosili pytań.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Andrzej Szwarc: Panie dyrektorze, proszę przyjąć od nas, wszystkich radnych, jak i w moim imieniu, podziękowania za trud włożony nad Pana podopiecznymi i proszę przekazać dla pracowników podziękowania nasze, a dla podopiecznych dużo zdrowia.
Dyrektor Domu Pomocy Społecznej Mikołaj Golonko: Dziękuję.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Andrzej Szwarc: Następna prezentacja będzie Pani Joanny Charkiewicz z Domu Dziecka w Białowieży.
Pani Joanna Charkiewicz: Dom Dziecka w Białowieży jest placówką opiekuńczo – wychowawczą typu socjalizacyjnego. W tej chwili przebywa tam 21 wychowanków, najmłodszy ma 5,5 roku, najstarsza wychowanka w tym roku skończy 20 lat. Dom Dziecka w Białowieży został powołany w 1950 roku, także funkcjonujemy już 67 lat. Formy pracy w placówce określają regulaminy, procedury, instrukcje, plany pracy. W naszej placówce obowiązuje rozkład dnia, jest to ramowy rozkład dnia, gdyż dostosowujemy go do potrzeb dzieci i do zmieniającej się sytuacji. Celem naszej placówki jest zapewnienie dzieciom całodobowej opieki i wychowania, zapewnienie pożywienia, środków czystości, odzieży, dbanie o dobro i poszanowanie praw dziecka, objęcie dziecka działaniami terapeutycznymi, zapewnienie opieki medycznej, wspieranie rozwoju dziecka, kształcenie dostosowane do wieku i możliwości, rozwijanie zainteresowań, przygotowanie do samodzielnego życia, wspieranie więzi rodzinnych i umożliwienie dziecku powrotu do rodziny. Współpracujemy z wieloma instytucjami zarówno w powiecie, jak i w województwie. Przyczyny umieszczenia dzieci w placówce, to przede wszystkim alkoholizm rodziców, co się z tym wiąże niewydolność wychowawcza, niezrealizowanie obowiązku społecznego i problemy wychowawcze. Na dzień dzisiejszy w placówce przebywa 16 dzieci z powiatu hajnowskiego, jedno z grajewskiego, jedno z zambrowskiego, dwoje z ostrowskiego, jedno z suwalskiego. Większość naszych dzieci jest leczona w poradniach specjalistycznych, mają często orzeczenia o stopniu o niepełnosprawności. Opieką nad dziećmi zajmuje się kadra pedagogiczna, wychowawcy, pedagog, terapeuta, pracownik socjalny, jest to kadra już doświadczona, która ciągle jeszcze podnosi swoje kwalifikacje związane z potrzebami dzieci. W placówce działa stały zespół do spraw okresowej oceny dziecka; do zadań zespołu należy ustalenie aktualnej sytuacji rodzinnej dziecka, zastosowanych metod pracy z wychowankiem i jego rodziną, modyfikowanie planu pomocy dziecka, zgłaszanie do adopcji dziecka z uregulowaną sytuacja prawną, ocena możliwości powrotu dziecka do rodziny lub umieszczenia go w innej formie pieczy zastępczej i informowanie sądu o podjętych działaniach wobec dziecka. W naszej placówce działa również samorząd dziecięcy, tworzą go dzieci, wybierają spośród pracowników swojego opiekuna i samorząd może współdecydować w organizowaniu życia placówki, pełni rolę mediacyjną w rozwiązywaniu problemów rówieśniczych, poprzez pracę w samorządzie dzieci uczą się odpowiedzialności. Nasz budynek składa się z trzech kondygnacji. Na samym dole jest podpiwniczenie gdzie są takie pomieszczenia bardziej gospodarcze, jak kuchnia, magazyn żywnościowy, pralnia, kotłownia, szatnia i nasza stołówka. Na pierwszym piętrze są pomieszczenia dziewcząt, są tam sypialnie, jest duża świetlica, w której odbywają się większe uroczystości, konferencje, koncerty, które są organizowane w naszym domu. Na kolejnym piętrze jest grupa chłopców, gdzie są pomieszczenia dzieci, jest też świetlica dla dzieci. Na tym piętrze jest też sala komputerowa dla wszystkich oraz pokój gościnny z aneksem kuchennym, gdzie mogą przenocować osoby odwiedzające naszych wychowanków. Nasze dzieci mają możliwość posiadania swoich zwierząt, mają akwarium, jest szczurek i jest chomik. O nasze podwórko razem z dziećmi staramy się dbać i sadzić tam, co roku świeże kwiaty. Na podwórku jest również plac zabaw. W domu jest wiele różnorodnych zajęć, są zajęcia sportowe, kulinarne, taneczne, muzyczne, logopedyczne. Działają też grupy wsparcia dla dzieci i młodzieży. Cyklicznie organizujemy turniej placówek opiekuńczo – wychowawczych w piłce siatkowej i w tym roku w maju to już będzie 8 oraz konkurs recytatorski pod tytułem Las uczy nas pod honorowym patronatem Regionalnej Dyrekcji Lasów i w tym roku odbyła się już 6 edycja. Są też zajęcia kulinarne prowadzone w placówce. W naszym domu celebrujemy wszystkie święta i uroczystości związane osobiście z dziećmi, jak urodziny, różne spotkania, w tym roku też dwoje dzieci przystąpi do Komunii i zawsze w takich sytuacjach jest to w Domu święto nasz wszystkich. Dom Dziecka posiada stronę internetowa, na której na bieżąco są zamieszczane z naszego życia różne informacje i zapraszamy do odwiedzania. W naszym Domu mamy takie credo, które staramy się na codzień realizować: w tym domu mówimy prawdę, popełniamy błędy, mówimy przepraszam, dajemy drugą szansę, uwielbiamy się śmiać, lubimy się bawić, wybaczamy, jesteśmy cierpliwi, kochamy. Dziękuję.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Andrzej Szwarc: Dziękuję bardzo, czy są jakieś pytania? Jeżeli nie, to dziękujemy bardzo za prezentację i życzymy jak najwięcej wytrwałości z młodymi osobami.
Pani Joanna Charkiewicz: Dziękuję w imieniu swoim, wszystkich pracowników i wychowanków.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Andrzej Szwarc: Następny punkt, proszę o zabranie głosu Panią Zenaidę Kiendyś, dyrektora Środowiskowego Domu Samopomocy.
Dyrektor Środowiskowego Domu Samopomocy Zenaida Kiendyś: Środowiskowy Dom Samopomocy w Hajnówce mieści się na ulicy Ptaszyńskiego 14. Jest to dom dziennego pobytu dla osób dorosłych, swoim zasięgiem działania obejmujemy powiat hajnowski. Uczestnikami naszego ośrodka są osoby od 18 roku życia, są to osoby przewlekle psychicznie chore i to jest grupa A, między innymi schizofrenia, depresja, zaburzenie adaptacyjne. Grupa B- osoby upośledzone umysłowo w stopniu lekkim i tutaj jest jeszcze jednostka współistniejąca, zaburzenie neurologiczne w stopniu umiarkowanym i znacznym i jest jeszcze nowum jeżeli chodzi o grupę C. W ubiegłym roku uchwałą Rady Powiatu została wprowadzona grupa C do naszego ośrodka, a mianowicie są to osoby wykazujące inne przewlekłe zaburzenia czynności psychicznych, które zgodnie ze stanem wiedzy medycznej są zaliczane do zaburzeń psychicznych, są to zmiany organiczne centralnego układu nerwowego, zaburzenia zachowania osobowości po urazach głowy, po udarach mózgu, osoby starzejące się i z rozpoczynającym się otępieniem. Ośrodek dysponuje 55 miejscami. Jeżeli chodzi o grupę C, to już mamy 2 osoby, z którymi pracujemy. Kadra placówki składa się z dyrektora, księgowej, pracownika socjalnego, opiekunów, terapeutów, pielęgniarki, psychologa, sprzątaczki, instruktora terapii zajęciowej i starszego inspektora do spraw kulturalno – oświatowych i poza stanowiskiem sprzątaczki, to wszystkie osoby tworzą zespół wspieracjąco – aktywizujący. Niestety, osoby, które chcą uczestniczyć w zajęciach w naszym ośrodku, muszą popracować nad dokumentacją niezbędną do przyjęcia, czyli osoba zainteresowana składa do MOPSu wniosek, następnie jest potrzebne zaświadczenie od lekarza psychiatry lub neurologa, zaświadczenie lekarza rodzinnego, zaświadczenie o niepełnosprawności, te dokumenty są składane do MOPS i przekazywane są później do PCPR w Hajnówce, które wydaje skierowanie do naszego ośrodka. Każdy z uczestników po okresie próbnym, który wynosi 3 miesiące, a okres próbny jest potrzebny po to, żeby my jako zespół aktywizujący mógł zapoznać się z nowym uczestnikiem, ale również uczestnik ma możliwość w okresie 3 miesięcy zapoznania się z treningami umiejętności społecznych, które prowadzimy w naszym ośrodku, jak również z zajęciami prowadzonymi w poszczególnych pracowniach terapeutycznych. Po tym okresie jest opracowywany plan każdego z uczestników, indywidualny, który jest przez niego zaakceptowany i podpisany. Plan jest dostosowany do indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych uczestnika. Każdy z uczestników placówki ma swojego opiekuna, który nadzoruje realizację planu wspierająco – aktywizującego. Treningi są dostosowane do grupy A, B i C. Dodatkowo jest prowadzone w ośrodku poradnictwo psychologiczne, ono jest skierowane zarówno dla naszych uczestników, jak również i do rodzin, pomagamy w załatwianiu spraw urzędowych, również pomagamy w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych i współpracujemy ściśle z rodzinami. Pracujemy nad zwiększeniem koncentracji, uwagi i pamięci, poprawą sprawności manualnej i wzrokowej, nabycie umiejętności współpracy i działań w grupie, zwiększenie poczucia własnej wartości, poprawą samopoczucia w sensie ogólnym, samozadowolenie z osiągnięcia celów mimo choroby, co daje poczucie satysfakcji i zadowolenia, poprawą zdolności komunikacji interpersonalnej i poprawą zdolności adaptacyjnej. My wszystko to robimy poprzez działania w pracowniach i w ramach treningu umiejętności społecznych po to, aby podtrzymywać i rozwijać u osób z zaburzeniami psychicznymi umiejętności niezbędne do samodzielnego życia, funkcjonowania w społeczności lokalnej. Funkcjonuje u nas szereg pracowni i w tych pracowniach prowadzone są różnorodne techniki i formy, które dostosowane są do potrzeb indywidualnych. W naszym domu obchodzimy Walentynki, dzień Kobiet, Dzień Wiosny, Dzień Zimy, pieczemy pączki bardzo smaczne, również potrawy z ziemniaka i co roku od 4 lat jesienią organizujemy spotkania z pracownikami socjalnymi z terenu powiatu hajnowskiego, to jest forma podziękowania dla wszystkich pracowników z terenu powiatu hajnowskiego za pomoc dla naszych uczestników w załatwianiu wielu, wielu spraw. Organizujemy też spotkanie wigilijne. Współpracujemy z różnymi instytucjami z terenu powiatu. Mamy też wyjścia do lasu, wyjście na pizzę, uczymy się zachowań w miejscach publicznych, organizujemy grile. Co roku robimy spotkanie z rodzicami naszych uczestników, na które czekamy i my i rodzice. Bardzo ważna informacja dla Państwa, nasi uczestnicy w ubiegłym roku uczestniczyli w castingu do filmu Dziura w głowie i byli na planie z Bartłomiejem Topą. W wakacje nie realizujemy zajęć, które mamy przez 10 miesięcy zgodnie z planem i w różnych formach spędzamy te wakacje. Wyjeżdżaliśmy do Ziołowego zakątka, do Lipowego Mostu, do Siemianówki Stary Dwór, Muzeum wsi Białostockiej, wyjazd do Świętej Wody, w wakacje dbamy też o nasze otoczenie. Jeździmy też do teatru, na wystawy artystyczne. Pamiętamy też o tych, którzy byli a już ich nie ma z nami. Byliśmy w ubiegłym roku organizatorami Wiecu Godności Osób Niepełnosprawnych. Mam takie zaproszenie dla tych osób, które teraz oglądają dzisiejszą transmisję z posiedzenia Rady Powiatu, takie motto naszego domu: Jeżeli opuściłeś właśnie szpital i nie wiesz co ze sobą począć, jeżeli odczuwasz przygnębienie, osamotnienie i nie wiesz, jak sobie z tym poradzić, jeżeli masz kłopoty ze zdrowiem psychicznym, zapraszamy do nas, nie pozostaniesz sam ze swoimi problemami. Dziękuję.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Andrzej Szwarc: Dziękuję bardzo Pani dyrektor, czy są jakieś pytania. Nie widzę. Pani dyrektor, życzę jak najwięcej takich fajnych spotkań podopiecznych, powrotu do zdrowia w jak największym stopniu dla podopiecznych i dla Pani i dla pracowników życzymy dużo zdrowia.
Dyrektor Środowiskowego Domu Samopomocy Zenaida Kiendyś: Dziękuję, przekażę.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Andrzej Szwarc: Proszę o zabranie głosu Panią Ewelinę Bajko, kierownika Warsztatu Terapii Zajęciowej.
Kierownik Warsztatu Terapii Zajęciowej Ewelina Bajko: Warsztat Terapii Zajęciowej w Hajnówce jest to placówka pobytu dziennego dla osób niepełnosprawnych z orzeczeniem o niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym lub znacznym ze wskazaniem do terapii zajęciowej. Uczestnicy WTZ mieszczą się w przedziale wiekowym od 20 do 29 lat – 18 osób; 13 osób od 30 do 39 lat; od 40 do 49 lat – 3 osoby i jedna jest w wieku 50 lat. Jeżeli chodzi o udział uczestników z poszczególnych gmin powiatu, to najwięcej jest z miasta Hajnówka – 16 osób, z gminy Hajnówka – 4, z gminy Białowieża – 5, 1 osoba z gminy Czeremcha, 5 osób z gminy Czyże i 4 osoby z gminy Narew. Mamy 19 uczestników niepełnosprawnych w stopniu znacznym i 16 w stopniu umiarkowanym. Jeśli chodzi o rodzaj niepełnosprawności uczestników według schorzenia wiodącego, to 13 osób jest z niepełnosprawnością intelektualną, jedna osoba z chorobami psychicznymi, jedna osoba z chorobami narządu wzroku, dwie osoby z chorobami neurologicznymi i 18 osób z niepełnosprawnością sprzężoną, gdzie występuje więcej rodzajów niepełnosprawności. Celem naszego warsztatu jest rozwijanie i podtrzymywanie umiejętności radzenia sobie w życiu codziennym, również aktywności społecznej, a także rehabilitacja zawodowa, czyli przygotowanie do pracy. Te cele są realizowane w naszych pracowniach. W pracowniach wykonujemy dużo przeróżnych rzeczy, ozdób, który są potem sprzedawane na kiermaszach. Jeżeli chodzi o pracownię komputerową, to tutaj uczestnicy uczą się obsługi komputera i innych urządzeń typu drukarka, scaner, niszczarka. W tej pracowni też wydawany jest ten kwartalnik o nas. W tej gazetce jest Bajka o kopciuszku, która została napisana przez Julitę Kiczkajło, która jest niewidoma, została ona napisana na zwykłym komputerze, także zachęcam do przeczytania. W pracowni dnia codziennego uczestnicy uczą się funkcjonowania w życiu codziennym, robienia zakupów, przygotowania, planowania posiłków. W pracowni muzykoterapeutycznej uczestnicy śpiewają, uczą się piosenek, prowadzone są różne zabawy muzyczne, a także przygotowywane są wystąpienia na różne konkursy i prezentacje. W pracowni technicznej uczestnicy uczą się obróbki drewna, metali, ale też dbają o porządek w okolicy naszego warsztatu, jak koszenie trawy, odśnieżanie. Jeżeli chodzi o pracownię ikonograficzną, to ona ściśle współpracuje z pracownią techniczną, gdzie są przygotowywane deski pod ikony. Wykonywane prace sprzedajemy na kiermaszach, ale także rozdajemy jako upominki naszym przyjaciołom. Prowadzone są również zajęcia rehabilitacyjno – rekreacyjne, mamy dobrze wyposażoną siłownię, ostatnio zakupiliśmy dwa nowe orbitreki, ale też ćwiczymy na matach, gramy w piłkarzyki, są tez zajęcia na świeżym powietrzu, chodzimy zimą na sanki, chodzimy na spacery. Naszą domeną jest Nordic Walking, często chodzimy na piesze wycieczki z kijkami i organizujemy integracyjny rajd Nordic Walking dla osób niepełnosprawnych po Puszczy Białowieskiej, w 2016r. Był już 5 taki rajd. Bierzemy udział w wielu imprezach, jak Spartakiada sportowo – rekreacyjna dla osób niepełnosprawnych w Parku Wodnym, organizujemy rajdy rowerowe, bierzemy udział w biegu po zdrowie w Parku Miejskim, w Spartakiadzie na Stadionie Miejskim. Staramy się też brać udział w różnych konkursach, przeglądach, czy w muzyczno – teatralnych, jak Hajnowskie Spotkania z Kolędą Prawosławną w Hajnowskim Domu Kultury, Przegląd Kolęd i Pastorałek w Siemiatyczach, Przegląd Kolęd w Domu Pomocy Społecznej w Białowieży, Przegląd Talentów w HDK, Przegląd Twórczości Artystycznej Osób Niepełnosprawnych w Białymstoku, etiudy folklorystyczne dla osób niepełnosprawnych w Bielsku Podlaskim, udział w przeglądzie haft i koronka, braliśmy udział również w X jubileuszowym plenerze malarskim w Garbarach, chodzimy na wystawy do Muzeum Białoruskiego, do HDK. Często bywamy w operze i filharmonii podlaskiej i Białostockim Teatrze Lalek, w Teatrze Dramatycznym. Bierzemy udział w wydarzeniach społecznych, integracyjnych, jak np. Obchody światowego dnia świadomości autyzmu, marsz godności osób niepełnosprawnych, wiec godności osób niepełnosprawnych w Hajnówce, jeździmy też na wycieczki, staramy się pokazywać uczestnikom piękno Polski, ale nie tylko. Byliśmy w Kielcach, w Warszawie, Płocku, we Wrocławiu, Szklarska Poręba. Udała się też jednodniowa wycieczka do Czech i tam zwiedzaliśmy Miasto Skalne. Byliśmy także na Targach Pracy, gdzie uczestnicy mogli zapoznać się z pracodawcami. Jeśli chodzi już o ten rok, to chciałam powiedzieć o takich dwóch wydarzeniach. Zajęliśmy I miejsce w ogólnopolskim festiwalu twórczości teatralno – muzycznej osób niepełnosprawnych intelektualnie ALBERTIADA 2017, eliminacje z naszego regionu odbyły się w Zgierzu i tam zajęliśmy I miejsce. Oprócz naszego było jeszcze 5 regionów i tych 5 zespołów teatralnych, które zajęły pierwsze miejsca w swoich regionach, zostało zaproszonych do występu na uroczystej gali w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. To był spektakl Ziaziulka, scenariusz napisała Pani Joanna Troc, była też reżyserem spektaklu, opiekun artystyczny z naszej strony to Pani Agnieszka Andrejuk i ten spektakl zdobył pierwszą nagrodę. Ten festiwal jest organizowany przez Fundację Mimo wszystko Anny Dymnej oraz Fundację im. Brata Alberta i właśnie Anna Dymna rozdawała nam dyplomy, także było to niesamowite, niezapomniane wydarzenie. Tydzień temu organizowaliśmy konkurs poetycki osób niepełnosprawnych, była to I edycja, daliśmy taki tytuł Zaczarowane Strofy, było duże zainteresowanie, 12 placówek brało w nich udział, wszyscy byli wspaniale przygotowani. Pan z DPS Garbary grał Wojskiego na rogu z Pana Tadeusza ten fragment i on zdobył pierwsze miejsce, także była to bardzo fajna zabawa i chciałam też podziękować jury, przewodniczącą była Pani Alla Gryc, ale też Pani Irena Łapińska z WTZ oraz Pani Halina Sirak z ŚDS. Zapraszamy na naszą stronę internetową i osobiście do odwiedzenia nas u nas w placówce. W gazetce jest to, o czym nie powiedziałam, więc proszę się zapoznać. Dziękuję bardzo.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Andrzej Szwarc: Dziękuję bardzo, czy są jakieś pytania. Nie widzę. Serdecznie gratulujemy, dziękujemy bardzo za prezentację. Kolejną prezentację przedstawi Pan Paweł Szymaniuk, kierownik PCPR w Hajnówce.
Kierownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie Paweł Szymaniuk: Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, moje sprawozdanie nie będzie takie kolorowe, oprawione zdjęciami, gdyż praca w administracji polega na wykonywaniu dokumentacji papierkowej i nie będziemy tu przedstawiać decyzji. Obowiązek przedstawiania pewnych materiałów wynika z istniejącego stanu prawnego. Na dzisiejszej sesji są przedstawiane dwa takie obszerne dokumenty, jeden dokument nazywa się sprawozdanie z działalności, czyli to, co robimy i drugi dokument, czyli ocena zasobów pomocy społecznej. Ocena składa się z samych tabel, jak Państwo zauważyliście. Zakres tematyczny oceny został narzucony z góry, natomiast sprawozdanie jest napisane w ujęciu fotograficznym, to, co było robione w 2016. W jednej z pierwszych tabel oceny jest przedstawiona sytuacja demograficzna, nie mamy świeżych danych z 2016, ale z 2015, ale w ciągu 3 lat liczba mieszkańców naszego powiatu spadła z 45.415 do 44.567, jest to prawie około 900 osób w ciągu 3 lat, także to jest dużo. Warto jeszcze na tym slajdzie zobaczyć tę strukturę wiekową, udział osób w wieku poprodukcyjnym, czyli kobiety ponad 60 lat i mężczyźni 65 lat i w 2013r co czwarty mieszkaniec był w tym wieku, a już w 2015 wzrosło o 0,9%. Te trzy ostatnie linijki mówią, co jest powodem tego, rodzi się na terenie naszego powiatu o połowę mniej osób, niż umiera, a umiera dwa razy więcej. Dodatkowo jeszcze jest migracja. Moi przedmówcy reprezentowali jednostki pomocy społecznej, które są zasobami, gdyby ich nie było, to nie można byłoby pewnych rzeczy zaoferować naszym mieszkańcom. Warto wspomnieć, że nasze zasoby wspomagają także kościoły i organizacje pozarządowe, bo mamy na terenie powiatu dwa domy opieki, Samarytanin i dom opieki w Trześciance, jest też ośrodek opiekuńczy Polskiego Komitetu Pomocy Społecznej w Starzynie na 30 miejsc i dzięki temu można taką szeroką ofertę mieszkańcom zaoferować. Zadaniem PCPR w stosunku do tych naszych jednostek jest przygotowanie dokumentacji, która reguluje pobyt tych mieszkańców lub korzystanie z usług danej jednostki. Każda cyfra, która jest tu wymieniona przy danej jednostce, to trzeba było wydać na to pewne dokumenty, jak decyzje administracyjne. W PCPR pracuje 7 osób, 4 osoby zatrudniane są okresowo w ramach prac interwencyjnych, potwierdzam to, co było mówione przez Panią dyrektor PUP, współpracujemy z PUP. Budżet może nie jest tak pokaźny, jak w urzędzie pracy, ale też jest spory. Otrzymujemy środki z budżetu Państwa, z PFRON. Jednym z ważniejszych obszarów, którym zajmuje się PCPR jest wspieranie rodziny i system pieczy zastępczej. Jest taka nowa ustawa, obowiązuje od 2012r. W tej ustawie jest napisane, że wszystkie szczeble samorządów otrzymały swoje zadania i te zadania są realizowane. Na dzień wczorajszy na terenie powiatu było 40 rodzin zastępczych, w których było umieszczonych 69 wychowanków. Jak to się odbywa, wychowankowie w pieczy zastępczej umieszczani są na podstawie postanowień sądów rejonowych i realizatorem tych postanowień jest PCPR, które ma obowiązek przygotować, znaleźć miejsce i umieścić dziecko w pieczy zastępczej. Tutaj taka ciekawostka, bo samo umieszczanie dzieci w pieczy zastępczej, to jeżeli są to rodziny spokrewnione, to nie nastręcza żadnych problemów, bo w momencie wydania postanowienia sądu, dzieci są już przeważnie w tych rodzinach, zdarzają się takie sytuacje nietypowe, trudne, jak ta, która miała miejsce w roku ubiegłym, że musieliśmy zrealizować postanowienie sądu z Warszawy o przewiezieniu dziecka z naszego powiatu, które trafiło do pieczy zastępczej w Wielkiej Brytanii i trzeba było to dziecko przewieźć na teren naszego powiatu. Udało się to dzięki wsparciu różnych służb. W ciągu pierwszego kwartału tego roku zostały utworzone dwie kolejne rodziny zastępcze i zostało tam umieszczonych po jednym dziecku. Najwięcej dzieci jest w rodzinach spokrewnionych, natomiast pozostałe rodzaje pieczy, jak rodziny niezawodowe, zawodowe, rodzinne domy dziecka, to mniej więcej po 10 i w jednym przypadku 12 dzieci. Wsparcie finansowe jest ustalane ustawą i ono jest jednakowe w całym kraju, w przypadku rodzin spokrewnionych jest troszkę mniejsze. Są to środki nieopodatkowane, czyli netto 660 zł, a dla pozostałych rodzin jest to po 1000 zł. Są jeszcze dodatki różnego rodzaju, 200 zł za niepełnosprawność. Ustawa o wspieraniu rodziny jest bardzo nakierowana na rodzinną pieczę zastępczą, preferuje rodzinną pieczę zastępczą. Jak dziecko trafia do pieczy zastępczej, to większość dzieci przebywa tam 3 lata. 6 wychowanków opuściło rodzinną pieczę zastępczą przed ukończeniem 18 roku życia; 4 wychowanków wróciło do rodzin biologicznych. To był pierwszy raz jak pamiętam, że tak duża liczba dzieci wróciła do rodziny, jedno dziecko zostało adoptowane. Nie wiem, czy może jest to efekt tej ustawy, czy może ustawy o 500+. W finansowaniu pieczy zastępczej biorą również udział samorządy gminne. Jeżeli dziecko z danej gminy trafia do pieczy zastępczej, to gmina ma w pierwszym roku funkcjonowania tej pieczy jakby zwracać dla powiatu 10% kosztów, które są wydawane, w drugim roku 30% i w dalszych latach jest pół na pół. Z tego tytułu w ciągu roku została zwrócona kwota do samorządu powiatowego ponad 50 tys zł. Stosunkowo dużo dzieci z innych powiatów przebywa na terenie naszego powiatu. Jest też taki obszar związany z problemem przemocy domowej. Liczba niebieskich kart w całym powiecie to 139. W roku ubiegłym pierwszy raz udało nam się zorganizować program korekcyjno – edukacyjny dla sprawców przemocy, w którym uczestniczyło 10 osób, w tym 8 mężczyzn i 2 kobiety. Jako ciekawostka, bo zawsze jest przekonanie, że przemoc stosują tylko mężczyźni, a tutaj wyjątek. Kolejny obszar, który jest omawiany to sprawa osób niepełnosprawnych. W stosunku do osób niepełnosprawnych powiat otrzymuje środki PFRON. Ponad połowę tych środków trafia jako dofinansowanie do bieżącej działalności WTZ, natomiast pozostałe około 46% to jest na zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej. Jeżeli chodzi o te turnusy rehabilitacyjne to w roku ubiegłym było niecałe 120 tys zł, przedmioty ortopedyczne 247 tys zł. Dofinansowanie środkami PFRON w 2015r dotyczyło 641 osób, czyli tyle osób otrzymało dofinansowanie, w roku ubiegłym – 596 osób. Tych środków brakuje co roku, szczególnie na turnusy rehabilitacyjne i na przedmioty ortopedyczne. Jest taki program Aktywny samorząd, o którym warto wspomnieć i w roku 2016 były to znaczące środki, bo jak porównamy te środki, które posiadało PCPR na realizacje swoich zadań około 400 tys, to tutaj na Aktywny samorząd pozyskaliśmy 210 tys zł. Te środki dotyczą bardzo wąskiego grona odbiorców, bo to są osoby niepełnosprawne w wieku aktywności zawodowej i drugi warunek to musi być albo dysfunkcja ruchu, albo dysfunkcja wzroku. W roku ubiegłym z tego tytułu 53 osoby otrzymały wsparcie i wydatkowaliśmy ponad 200 tys zł. W roku bieżącym mamy już kolejne pieniądze i już podpisujemy umowy ze studentami niepełnosprawnymi. Zapraszam wszystkie osoby zainteresowane do składania wniosków. Przy PCPR działa Powiatowy Zespół ds Orzekania. Zespół orzeka do celów pozarentowych. W zespole orzeka 9 lekarzy, 5 członków pozamedycznych. Orzekanie odbywa się w składach dwuosobowych, wydawane są orzeczenia. Było złożonych 77 odwołań, to jest 5,5% wydanych orzeczeń. W przypadku orzekania warto spojrzeć na te schodki, które są tutaj narysowane, to orzekanie od początku, jak istnieje zespół i widać, jak to wzrasta i rok 2016 było takie tąpnięcie nastąpiło; według sprawozdania składanego do wojewódzkiego zespołu za I kwartał 2017, to zostało orzeczonych 439 osób, jeżeli to pomnożymy przez 4 kwartały, to da nam około 1700 orzeczeń. Do jakich celów one są składane, to widać, że do bardzo różnych, jak korzystanie ze wsparcia środowiskowego, do zasiłku pielęgnacyjnego, osoba, która niema 75 lat uzyska taki zasiłek, to może się zgłosić do MOPS i tam o taki zasiłek się ubiegać, do zatrudnienia.
Radna Barbara Wasiluk: Ale tylko wtedy, kiedy dostanie znaczny stopień niepełnosprawności, bo zaraz nam się tutaj do ośrodków wszyscy z lekkim i umiarkowanym przyjdą.
Kierownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie Paweł Szymaniuk: Doprecyzuję, bo jest to nagrywane do telewizji kablowej i w związku z tym informuję o tym, co tutaj mówiła Pani dyrektor, dotyczy to osób tylko i wyłącznie ze stopniem znacznym. Zaopatrzenie w przedmioty ortopedyczne, środki pomocnicze, do innych celów. Wniosków dzieci jest mało, dzieci nie mają stopni, bo tak mówi przepis i liczba wydanych orzeczeń jest też nie duża. W dalszym ciągu ludzie błądzą, kilka zdań na tematy kart parkingowych. Karty parkingowe do 2014r. Do lipca były wydawane przez Starostwa Powiatowe, nie wiem dlaczego, przeniesiono to do powiatowych zespołów i tutaj część ludzi zgłasza się do nas i mówi, że jeszcze Policja podchodzi do tego tolerancyjnie, bo osoby, które nie wiedziały, że mają starą kartę wydaną, a służby porządkowe zauważyły tę kartę za szybą, to osoby te otrzymywały tylko pouczenie celem wyrobienia aktualnej karty parkingowej. W tamtym roku wydaliśmy 218 kart. Na końcu nasze wnioski. PCPR ma bardzo szeroki wachlarz problemów, bo nam są potrzebni lekarze, potrzebne osoby z uprawnieniami budowlanymi w przypadku likwidacji barier. Chcę jeszcze wśród tych różnych zadań, to jest punkt 6 – rozważenie możliwości usamodzielnienia Powiatowego Zespołu, ale dzisiaj akurat wyczytałem na stronie Ministerstwa Pracy, że są prowadzone prace w kierunku ujednolicenia systemów orzeczniczych. Aktualnie jest 5 systemów orzeczniczych, KRUS, ZUS, Powiatowe zespoły, Ministerstwo Obrony Narodowej i Ministerstwo administracji i Spraw wewnętrznych. Każdy z tych orzeczników działa o inne przepisy, one nie są ze sobą skoordynowane. Można się domyślać w jakim kierunku pójdą te zmiany. Dziękuję bardzo.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Andrzej Szwarc: Dziękuję bardzo, czy są jakieś pytania do Pana Pawła?
Radna Olga Rygorowicz: Panie Kierowniku, nie byłoby dzisiaj tego pytania, żeby nie telefon do mnie we wtorek. Zadzwoniła bardzo inteligentna, mądra pani i spytała się mnie, dlaczego ja jej niezakwalifikowałam na wyjazd na turnus rehabilitacyjny. Powiedziałam, że to jest wielkie nieporozumienie. Nie wiem, czy do kogoś jeszcze dzwonili. Ja nie jestem w tej komisji, która kwalifikuje na turnus. I powiedziałam jej, że ja na sesji to publicznie wyjaśnię i się z tego rozgrzeszę. Także Panie kierowniku, mam pierwsze pytanie, a potem będą następne. Jaka jest kolejność, Państwo przyjmujecie wnioski na turnus rehabilitacyjny, jakie kryteria decydują, kto jedzie, bo ona powiedziała mi, że ona dawno nie była, bardzo mało zarabia i wymieniła naprawdę swoje powody. Ja jej mówiłam, że ja rozczaruję ją, bo ja nie byłam w tej komisji i nie jestem. I mam prośbę do wszystkich Pana pracowników, że jak informują, to niech dokładnie informują, kto, w jakiej jest komisji. Także pierwsze pytanie zadałam, a potem dalej coś powiem.
Kierownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie Paweł Szymaniuk Chcę poinformować, że nikt nie mówi, że dane osoby, czy to z ramienia Rady Powiatu, czy radni są w komisjach, od nas nigdy nie wyszła taka informacja. Jestem zdziwiony tym.
Radna Olga Rygorowicz: Niech Pan kierownik nigdy nie mówi nigdy, bo taka informacja wyszła, ale pomijamy to, jakie są kryteria wyjazdu na turnus rehabilitacyjny i czy jest u was jakaś komisja, czy jedna osoba o tym decyduje, kto o tym decyduje.
Kierownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie Paweł Szymaniuk: Nie ma komisji. W ustawie jest zapisane, że w pierwszej kolejności są przyznawane dzieciom, osobom ze znacznym i umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Na dzień dzisiejszy około 20 dzieci i osób niepełnosprawnych przez opiekunów tych dzieci zostały złożone wnioski. Dzieci wyjeżdżają łącznie z opiekunami. Dofinansowanie do jednego dziecka wynosi 1266 zł, dofinansowanie do opiekuna 844 zł, suma tych dwóch kwot daje 2110 zł. 20 dzieci pomnożone przez 2110 zł juz zagospodarowuje ponad połowę środków, a w planie było na poprzedniej sesji zaplanowana kwota 80 tys zł. W dalszej kolejności rozpatrywaliśmy osoby ze stopniem znacznym, które nigdy nie były na turnusie, według kolejności wpływu i ci, którzy złożyli trochę później również dla tych osób zbrakło pieniędzy.
Radna Olga Rygorowicz: Rozumiem, dziękuję. I teraz chciałam jeszcze wyjaśnić, że na poprzedniej sesji Rada Powiatu stanęła przed takim dylematem, bo pytaliśmy się Pana kierownika, czy są jakieś zaległości z tytułu tego, że składają rachunki na pieluchomajtki, gdzie ludzie niepełnosprawni leżą, czy w domu, czy w innych placówkach i im należy się dofinansowanie i Pan kierownik powiedział, że z tamtego roku zostało faktur na około trzydzieści kilka tys niezrealizowanych faktur i z tego tytułu, ze zacny Pan kierownik chciał dobrze i tam dogodzić i tam dogodzić, żeby i na turnus było pieniędzy i na pieluchomajtki, ale Rada podjęła, przy jednym głosie wstrzymującym, jednoznacznie, żeby zlikwidować tą zaległość, to pomniejszyła pieniądze na turnusy rehabilitacyjne i z tego tytułu na ten rok jest mniej na turnusy. Żeby w ogóle na bieżąco wyjść to trzeba by było nie 30 tys dołożyć, bo uważamy, że przy takim samym zapotrzebowaniu, trzeba by było przynajmniej 62 tys dołożyć, a wiemy, że obłożnie chorych przybywa. Ja głosowałam oczywiście za tym, żeby przesunąć te pieniądze na pieluchomajtki. Także jeżeli ktoś tłumaczy, że Rygorowiczowa tam maczała palce, ja się zgadzam, na sesji glosowałam, żeby zlikwidować, żeby zapłacić tym ludziom, co mają niezapłacone rachunki z tamtego roku za pieluchomajtki. I chyba Rada też się nie wstydzi tego, bo wiemy, że dla ludzi obłożnie chorych to jest bardzo ważna sprawa, ja sama osobiście z tym się stykałam i wiem, jaki to jest problem. Także myślę, że wyjaśniliśmy to sobie i więcej telefonów nie będzie i ta osoba, która do mnie dzwoniła też usłyszała, że ja na sesji publicznie o tym mówię. A tak dzisiaj słuchając, to wszystkim dyrektorom chcę powiedzieć, że podziwiam was wszystkich, Panie dyrektorki, dyrektorzy za taką pracę, wasza praca jest naprawdę bardzo ciężką pracą; mówią, że z inteligencją to źle współpracować, ale jak jej nie ma i ludzie są chorzy, to ja wyobrażam sobie, jak wam jest ciężko. Gratuluję, że tak potraficie, wiem, jak ich rodziny się cieszą, że to dziecko poszło pod waszą opiekę i się cieszą, a my razem z wami. Daj boże, żeby tych chorych ludzi było jak najmniej, a pieniędzy było jak najwięcej. Dziękuję.
Radna Alla Gryc: Przepraszam, mieszkania chronione, co to są mieszkania chronione?
Kierownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie Paweł Szymaniuk: Mamy dwa mieszkania, które mogą być przeznaczone na usamodzielnianie wychowanków. W chwili obecnej jedno jest zasiedlone, a jedno jest wolne. Tam przebywa wychowanka z Domu Dziecka z Białowieży, która jest pod nadzorem wychowawców z Domu Dziecka i tam uczy się samodzielności.
Radna Alla Gryc: Dziękuję, jasna sytuacja.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Andrzej Szwarc: Panie Pawle, w przypadku Pana jednostki, to życzę jak najwięcej funduszy.
Radni nie zgłosili więcej pytań i wniosków, Rada przyjęła informacje, przystąpiła do dalszej realizacji porządku obrad.
Wiceprzewodniczący ogłosił 10 minut przerwy ( od godz. 15:00 do godz. 15:10)
Do punktu 10-go:
W powyższym punkcie Rada Powiatu zapoznała się z oceną zasobów pomocy społecznej na terenie Powiatu Hajnowskiego (str......142-154....., zał. nr ..…9. ).
Radni nie zgłosili pytań i wniosków, Rada przyjęła ocenę zasobów pomocy społecznej na terenie i przystąpiła do dalszej realizacji porządku obrad.
Do punktu 11-go:
11.1
W powyższym punkcie Wiceprzewodniczący Rady Powiatu przedstawił Radzie projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie zmian w budżecie na 2017r. i zwrócił się do Starosty Hajnowskiego o wyjaśnienie zmian.
Starosta Hajnowski Mirosław Romaniuk: Chciałbym przedstawić autokrektę z dzisiejszego Zarządu dotyczącą uchwały w sprawie zmian w budżecie. W dniu dzisiejszym Zarząd podjął decyzję o umieszczeniu w załączniku inwestycyjnym zadania pod nazwą Przebudowa odcinka drogi powiatowej 1614 Leniewo – Podrzeczany w Gminie Czyże o wartości 56.880 zł. Inwestycja będzie realizowana na długości 630 metrów metodą powierzchniowego utrwalenia. Na proponowane zadanie zmniejsza się środki inwestycyjne z drogi 1602 droga w Czyżach, gdyż droga ta nie została zakwalifikowana w programie przebudowy dróg lokalnych, tzw schetynówka. Przypomnę, że w ubiegłym roku gmina Czyże ze swoich środków na tym odcinku przebudowała podobny odcinek drogi. Ta inwestycja zakończy realizację tego całego odcinka. Wierzę, że realizacja drogi będzie odbierana pozytywnie przez mieszkańców, jak i też przez uczestników drogi.
Wiceprzewodniczący Rady Andrzej Szwarc poinformował, że projekt uchwały był rozpatrywany przez Komisje Rady: Komisję Budżetu, Komisję Spraw Społecznych i Komisję Rozwoju Gospodarczego, ich opinie są pozytywne.
W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały Wiceprzewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały wraz z autokorektą pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta jednogłośnie ( 15 głosów „za”).
Uchwała Nr XXIII/217/17
Rady Powiatu Hajnowskiego
z dnia 27 kwietnia 2017r.
w sprawie zmian w budżecie na 2017r.
(strona……)
11.2
Kolejny projekt uchwały w sprawie zmian do Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Hajnowskiego na lata 2017-2023. Projekt uchwały był rozpatrywany przez Komisje Rady: Komisję Budżetu i Komisję Rozwoju Gospodarczego, ich opinie są pozytywne.
W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały Wiceprzewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta jednogłośnie ( 15 głosów „za”).
Uchwała Nr XXIII/218/17
Rady Powiatu Hajnowskiego
z dnia 27 kwietnia 2017r.
w sprawie zmian do Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Hajnowskiego na lata 2017-2023.
(strona……)
11.3
Wiceprzewodniczący Rady Andrzej Szwarc: Projekt uchwały w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Powiatu Hajnowskiego.
Starosta Hajnowski Mirosław Romaniuk: W tym punkcie też chciałbym zgłosić autokorektę. Na dzisiejszym posiedzeniu Zarządu, zarząd odniósł się do dwóch wniosków zgłoszonych przez Komisję Rozwoju Gospodarczego i Komisję Budżetu. Jeden z tych wniosków dotyczył dodania słowa darowizny w paragrafie 3 ust. 2. Zarząd po analizie proponuje: w paragrafie 3 ust. 2 po zmianach nadać brzmienie: Jeżeli wartość rynkowa nieruchomości przekracza 50 tys zł do jej sprzedaży, zamiany lub oddania w użytkowanie wieczyste wymagana jest zgoda Rady Powiatu. Tutaj zarząd nie zgodził się na dodanie tej darowizny, o co wnioskowały komisje, ponieważ kwestia darowizn została szczegółowo uregulowana w paragrafie 5 tego projektu uchwały, w którym zawarto zapis, że dokonanie darowizny wymaga zgody Rady Powiatu. Drugi wniosek dotyczył paragrafu 6 ust. 4, w którym to zarząd nie uwzględnił zmian zaproponowanych przez komisję, polegającą na wykreśleniu słowa nie, ponieważ byłoby to niezgodne z ustawą o samorządzie powiatowym, z której wynika, że gospodarowanie mieniem należy do zadań zarządu powiatu, natomiast Rada Powiatu posiada kompetencje do określania zasad nabywania, zbywania, wydzierżawiania i wynajmowania nieruchomości na okres powyżej 3 lat, natomiast w tym paragrafie 6 ust. 4 dotyczy to kolejnych umów zawieranych tylko do 3 lat. Tutaj proponuję do przegłosowania następującą treść: Zawarcie kolejnej umowy dzierżawy lub najmu tej samej nieruchomości z tą samą stroną, po umowie zawartej do 3 lat, nie wymaga zgody Rady Powiatu.
Wiceprzewodniczący Rady Andrzej Szwarc: Czy Pani prawnik potwierdza, że tak jest w ustawie o samorządzie powiatowym?
Radca Prawny Eugenia Ostapczuk: Ustawa o samorządzie powiatowym, która zawiera tutaj dyspozycje dla Rady Powiatu do uregulowania tej kwestii pozostawia do uznania Rady tą zasadę. Jeżeli Rada nie ureguluje tego w tych zasadach, to wówczas tego typu transakcje będą wymagały każdorazowej zgody Rady Powiatu. Jeżeli uregulowana zostanie ta kwestia w zasadach to wówczas te umowy zarząd będzie mógł samodzielnie zawierać bez zgody Rady Powiatu.
W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały Wiceprzewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały wraz z autokorektą pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta większością głosów ( 13 głosów „za”) przy 2 głosach „wstrzymujących się”.
Uchwała Nr XXIII/219/17
Rady Powiatu Hajnowskiego
z dnia 27 kwietnia 2017 r.
w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Powiatu Hajnowskiego.
(strona……)
11.4
Wiceprzewodniczący Rady Andrzej Szwarc: Projekt uchwały w sprawie powołania składu osobowego Komisji Rady Powiatu.
W związku z tym, że radni nie wnieśli uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały Wiceprzewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie. W głosowaniu uchwała została przyjęta większością głosów ( 14głosów „za”), przy 1 głosie „wstrzymującym się”.
Uchwała Nr XXIII/220/17
Rady Powiatu Hajnowskiego
z dnia 27 kwietnia 2017 r.
w sprawie powołania składu osobowego Komisji Rady Powiatu.
(strona……)
Do punktu 12-go:
Starosta Hajnowski Mirosław Romaniuk: Panie Przewodniczący, Wysoka Rado. Pierwsza interpelacja Pana radnego Jana Adamczuka dotyczyła dziur w Szostakowie, tutaj Czyżyki, Noweberezowo. Ja przypomnę, że na poprzedniej sesji informowałem, że w Nowymberezowie tutaj przy cerkwi zostanie uzupełniona nawierzchnia, jak już będzie cieplej. Chcę wspomnieć, że właśnie 25 kwietnia uzupełniane były ubytki na drogach masą na zimno. Natomiast od dwóch dni ubytki uzupełniane są gresami i emulsją. Do tego, żeby to czynić, musi być temperatura powyżej 10 stopni. I to będzie czynione nie tylko w tych miejscach, ale w całym powiecie. Chcę dodać, że ta zima rzeczywiście była bardzo trudna, jak też i wiosna jest bardzo mokra. Skarpy drogi wszędzie są namoknięte i te ubytki cały czas się jeszcze pojawiają i będzie ich dużo. Przypomnę jeszcze raz, że w tym roku zakupiliśmy materiały, żeby, co najmniej na te cztery kilometry bieżącej drogi można było właśnie docelowo te nawierzchnie naprawić, uzupełnić, ale po to jest potrzebna temperatura, tak, żeby te nasze działania nie były zniszczone, także cierpliwości. I proszę, tak, jak mówię, zgłaszać na bieżąco, szybciutko te ubytki, usterki na drogach.
Radna Agnieszka Jarmocik pytała o drogę w Puchłach. Zakładaliśmy tutaj w budżecie, że zrealizujemy tę drogę przy wsparciu Lasów Państwowych. Takie porozumienie z Lasami Państwowymi zostało podpisane w marcu, natomiast decyzja miała być podjęta do końca marca br i czekamy. Mam informację, że jednoznacznie w tym temacie Lasy się wypowiedzą do połowy maja, a także, które wnioski zostaną zaakceptowane do realizacji poinformuję na kolejnej sesji, jak też będziemy czynić postępowanie przetargowe do wniosków, które zostaną zaakceptowane.
Radny Jan Korcz pytał o ubezpieczenie, rzeczywiście, my jako powiat posiadamy takie ubezpieczenie na wypadek roszczeń wynikających z wypadków na drogach, wynikających ze złego utrzymania dróg, natomiast wierzę, że na bieżąco staramy się czynić tak, żeby do takich nieszczęść nie dochodziło.
Drugie pytanie dotyczyło przewoźnika, który wywozi tam te zanieczyszczenia na wysypisko śmieci, czyli na drodze od Kleszczel do Wólki Wygonowskiej. Tu poinformuję w ten sposób, że oto przedsiębiorca posiada zezwolenie na przejazd pojazdami nienormatywnymi, droga jest przez niego monitorowana i przez nas i naprawiana na bieżąco przez przedsiębiorcę. Zarząd Dróg w tym tygodniu wyprofilował tą drogę, także powinna na tą chwilę wyglądać tak, jak powinna wyglądać.
Jeszcze pytania były ze strony radnego Mirosława Kulbackiego. Pytania dotyczyły współpracy, czy to z Powiatem Nowosądeckim, czy z Regionem łotewskim Rondale i Hadstedt w Niemczech. Tutaj razem z Panem radnym uczestniczyliśmy w wizycie w powiecie nowosądeckim, gdzie podpisaliśmy porozumienie o współpracy. Dotychczas ze strony powiatu nowosądeckiego była już jedna, będzie w okresie trwania Dni Muzyki Cerkiewnej druga wizyta samorządowców, mieszkańców regionu, którym nasz region się bardzo podoba. Będą u nas, żeby wymienić doświadczenia, oczywiście sami opłacają koszty, ale cieszymy się z tego, że chcą chętnie przyjeżdżać i wymieniać z nami tutaj doświadczenia. Wspomnę też, że w dniach 1-3 czerwca tego roku nasza młodzież z gminy Narewka, dwie drużyny młodzieżowe wyjedzie na turniej piłki nożnej do Nowego Sącza. Tutaj z nimi też chciałbym, żeby pojechali nasi dyrektorzy szkół, ponieważ powiat nowosądecki ma ponad 10 szkół, sporo techników, szkół zawodowych, liceum, tak, żeby nawiązać współpracę, jak to organizacyjnie u nich wygląda, ale przy okazji wyjeżdża nasza młodzież. Co do młodzieży, to z naszej strony dofinansowuje ten wyjazd wójt gminy Narewka. Jeżeli chodzi o współpracę z Hadstedt, więc tu wspomnę, że w tym roku delegacja z Niemiec przyjeżdża na zakończenie roku szkolnego do naszych szkół średnich i co roku w innej szkole nagradzają trzech najlepszych uczniów tej szkoły w temacie zaangażowania, prac społecznych, aktywności, dla najbardziej aktywnej młodzieży danej szkoły. Ponadto w zeszłym roku gościła młodzież, 8 osób, z Hadstedt u nas w Liceum Ogólnokształcącym z Białoruskim Językiem Nauczania, w tym roku nasza młodzież z rewizytą wyjedzie do Niemiec. W zeszłym roku też w Hadstedt przebywała młodzież z naszego Domu Dziecka w Białowieży. Jeśli chodzi o współpracę tutaj z regionem łotewskim, podpisaliśmy w zeszłym roku umowę o współpracy, dotychczas była rewizyta u nas, przyjechali samorządowcy, przyjechali przedsiębiorcy z tego regionu, żeby podpatrzeć, jak się u nas turystyka rozwija, reasumując, jak wygląda u nas branża turystyczna w regionie. W tym roku, w dniach 1-3 czerwca wyjedzie do Rundale nasza młodzież z Domu Dziecka w Białowieży na święto regionu. Dziękuję.
Do punktu 13-go:
Wicestarosta Jadwiga Dąbrowska: 24 kwietnia uczestniczyłam w takiej debacie zorganizowanej przez komendanta naszej policji, Komendę Powiatową Policji dotyczącą bezpieczeństwa mieszkańców, obywateli w naszym powiecie. Zachęcam bardzo do uczestnictwa w tych debatach, bo one będą się odbywały cyklicznie. Poczucie bezpieczeństwa nas samych w dużej mierze zależy też od nas. Można zgłaszać wszelkie uwagi, w jaki sposób usprawnić pracę policji, zresztą widzimy wyraźnie, że policja jest widoczna i chętna do współpracy. Ma to na celu również zacieśnienie współpracy dzielnicowych z mieszkańcami danej dzielnicy i ważne jest, żeby policjanci dzielnicowi nie byli anonimowi, żeby mieszkańcy czuli się bezpiecznie. Zachęcam do następnych edycji tego spotkania, bowiem komendant i cała komenda policji bardzo postarała się, żeby te prezentacje, jak i dyskusje, które odbywały się w HDK były ciekawe i myślę, żeby wpłynęły na nasze poczucie bezpieczeństwa. Dziękuję bardzo.
Radny sejmiku województwa podlaskiego Włodzimierz Pietroczuk: W trakcie przerwy, w kuluarach radni byli zainteresowani stanem przygotowań do realizacji inwestycji na drodze Zabłudów – Nowosady, więc mogę poinformować, że został zakończony nabór ofert. Oferty zostały otwarte, został wybrany wykonawca tej inwestycji i teraz jest czas na ewentualne odwołania. Także myślę, że na najbliższej, majowej sesji, zostanie ta sprawa już rozstrzygnięta i zostaną przeznaczone, przed podpisaniem umowy, zostaną przesunięte w budżecie środki i będzie można zaczynać inwestycję. W miniony poniedziałek obradował sejmik województwa podlaskiego, zajmował się, podobnie, jak Rada Powiatu, sprawami bieżącymi. Jedna informacja, która wielu z nas obecnych tutaj zainteresuje, to również rozstrzygnięty przetarg na drogę Tarnopol – Siemianówka, na sesji przesunięte zostały środki prawie 90 tys zł na wykonanie dokumentacji technicznej. Oznacza to, że sprawy idą w dobrym kierunku i że ta droga będzie przez samorząd województwa w przyszłości realizowana, mamy nadzieję, że razem z drogą Juszkowy Gród – Zwodzieckie. Przesunięte zostały również środki w budżecie na realizację przepustów na drodze 689 z Hajnówki do Białowieży, w Puszczy Białowieskiej. Ta inwestycja będzie kosztowała 150 tys. zł.
Wiceprzewodniczący Rady Andrzej Szwarc: Jeżeli nie byłoby odwołań w sprawie drogi Zabłudów – Nowosady, to w jakim terminie mogłaby być ukończona ta inwestycja?
Kierownik Zarządu Dróg Powiatowych Krystyna Miszczuk: Jest to duży przetarg unijny i myślę, że do końca maja jest czas na składanie odwołań, tam jest wydłużony termin składania odwołań. Okres realizacji tej inwestycji to 2 lata.
Radny sejmiku województwa podlaskiego Włodzimierz Pietroczuk: Okres realizacji inwestycji przewidziany jest na 2 lata, z tym, że ona została podzielona na 2 zadania, od Nowosad do granicy powiatu hajnowskiego i w granicach gminy Zabłudów etap II i te zadania mogą być realizowane z różnych środków. Zadanie Nowosady – granica powiatu będzie realizowany z RPO, a ta druga część został złożony wniosek do Programu Operacyjnego Polski Wschodniej. Jeśli ta aplikacja nie uzyska akceptacji, to zostaną najprawdopodobniej zwiększone środki z RPO.
Radna Alla Gryc: Dzięki uprzejmości Pana Przewodniczącego bardzo serdecznie chcę zaprosić mieszkańców Hajnówki na taką wyjątkową promocję książki, której autorami są hajnowianie dyrektorzy jednostek samorządowych, Pan Mirosław Chilimoniuk, dyrektor Parku Wodnego i Pan Mirosław Awksentiuk. Tytuł ksiązki Nasza Mowa, jest tam zebrane słownictwo poświęcone obrzędowości, dawnemu życiu, etnografii naszego regionu, książka jest ilustrowana pięknymi pracami Pana Mirosława Chilimoniuka. O tej książce dzisiaj Pan Starosta wspomniał. Ja serdecznie zapraszam do biblioteko, 5 maja o godz. 17:00. Od 8 maja do 15 maja trwa tydzień bibliotek, hasłem przewodnim tygodnia bibliotek jest w tym roku "Biblioteka oczywiście". Serdecznie zapraszam mieszkańców do korzystania z naszych zbiorów i ofert do Państwa adresowanych spotkań i promocji książek. Zatem, do zobaczenia, 5 maja o godz. 17:00.
Wiceprzewodniczący Rady Andrzej Szwarc: Pozwólcie Państwo, że ja też chciałbym w imieniu kierownika ARiMR Pana Marka Szczerby poprosić mieszkańców Hajnówki i okolic, o jak najszybsze składanie wniosków o płatności bezpośrednie, termin prawdopodobnie w tym roku nie będzie przedłużany, termin ostateczny jest 15 maja, a później są już terminy sanacyjne. Także prosimy bardzo, żeby nie było spiętrzenia w ostatnich dniach przyjmowania tych wniosków.
Do punktu 14-go:
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Wiceprzewodniczący Rady Powiatu zamknął obrady XXIII sesji Rady Powiatu Hajnowskiego dziękując radnym za aktywny udział w sesji.
Protokół sporządziła Wiceprzewodniczący Rady Powiatu
Violetta Miniuk Andrzej Szwarc
Metryka strony