Uchwała nr XXVI/172/05
Uchwała Nr XXVI/172/05
Rady Powiatu Hajnowskiego
z dnia 30 czerwca 2005 r.
w sprawie oceny działalności dydaktyczno – wychowawczej i organizacyjno – ekonomicznej szkół i placówek oświatowych.
Na podstawie art. 12 , pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592; z 2002 r., Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153 poz. 1271, Nr 200, poz. 1688, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055) Rada Powiatu uchwala, co następuje:
§ 1. Pozytywnie ocenia działalność dydaktyczno – wychowawczą i organizacyjno – ekonomiczną szkół i placówek oświatowych.
§ 2. Przyjmuje do realizacji wnioski wynikające z informacji o stanie szkolnictwa ponadpodstawowego i ponadgimnazjalnego w Powiecie Hajnowskim stanowiące załącznik do niniejszej uchwały, a w szczególności:
1) dostosowywać kierunki nauczania do aktualnych potrzeb naszej młodzieży i lokalnego rynku pracy;
2) utrzymywać wysoki poziom nauczania w szkołach i placówkach oświatowych w Powiecie Hajnowskim.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Hajnowskiego.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady
Mikołaj Michaluk
Załącznik
do uchwały Nr XXVI/172/05
Rady Powiatu Hajnowskiego
z dnia 30 czerwca 2005r.
INFORMACJA O STANIE SZKOLNICTWA PONADPODSTAWOWEGO I PONADGIMNAZJALNEGO W POWIECIE HAJNOWSKIM
I. WSTĘP
Oświata to jedno z najważniejszych zadań w pracy każdego samorządu lokalnego. Polityka oświatowa i sieć szkół w powiecie hajnowskim zawsze dostosowywana była do potrzeb lokalnego rynku pracy. Jednakże transformacja ustrojowa i gospodarcza, która dokonała się w naszym kraju w ostatnich kilkunastu latach spowodowała, że obecna struktura naszego szkolnictwa średniego nie zawsze odpowiada bardzo szybko zmieniającym się potrzebom lokalnego rynku pracy. Bardzo ważną sprawą jest ustalenie takich kierunków kształcenia, które odpowiadałyby zapotrzebowaniu rynku pracy jak też ułatwiałyby młodzieży możliwość zdobycia pracy w innych rejonach naszego kraju, a nawet za granicą. Niezbędne były zatem zmiany dostosowujące profile kształcenia oraz nauczane zawody do aktualnych potrzeb na rynku pracy. W związku z powyższym w latach 1999-2005 stopniowo zmieniana była struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego w powiecie hajnowskim. Zmiany te wymuszane też były z powodu realizowanej w tych latach stopniowej reformy systemu szkolnego. Pojawiły się również nowe wyzwania stojące przed oświatą związane z naszym akcesem do Unii Europejskiej, a szczególnie możliwość pozyskiwania przez szkoły dodatkowych środków z funduszy unijnych. Szkoły prowadzone przez powiat hajnowski przystępują do ogłaszanych konkursów na dofinansowanie różnorodnych zadań z zakresu edukacji. Na razie nie ma jeszcze zbyt wielkich efektów tych starań, ale pierwsze niewielkie środki udało się szkołom zdobyć i liczymy, że w kolejnych latach po zdobyciu doświadczeń efekty będą znacznie lepsze. Wysoki poziom edukacji naszego społeczeństwa będzie z pewnością bardzo dużym atutem, który wniesiemy do rodziny krajów europejskich.
W związku z powyższym istnieje ciągła konieczność poprawy warunków edukacji, doskonalenia metod pracy z uczniami, doskonalenia zarządzania oświatą, aby sprostać coraz to nowym wyzwaniom stojącym przed naszymi szkołami. Wydatki na oświatę stanowią kluczowy element budżetu powiatu hajnowskiego, natomiast przyznawanej subwencji oświatowej nie wystarcza na realizację wszystkich zadań edukacyjnych.
Najważniejsze czynniki, które powiat bierze pod uwagę przy tworzeniu
i zmianie sieci szkół ponadgimnazjalnych, to:
· Sytuacja demograficzna w powiecie,
· Struktura istniejącej sieci szkół i placówek kształcenia ponadpodstawowego publicznego i niepublicznego,
· Plan rozwoju strategicznego powiatu,
· Bieżące potrzeby rynku pracy,
· Baza do praktycznej nauki zawodu
· Kadra pedagogiczna
Aby uzyskać optymalne warunki do rozwoju edukacji w powiecie hajnowskim należy:
- poszerzyć i urozmaicić ofertę edukacyjną szkół w powiecie
- zmienić profile nauczania w szkołach
- wprowadzić nowe kierunki nauczania dostosowane do aktualnych potrzeb lokalnego rynku pracy
- podnieść poziom kształcenia w szkołach
- zniwelować wieloletnie różnice w dostępie do edukacji
- efektywnie wykorzystać środki finansowe na oświatę
- przygotować nauczycieli i uczniów do życia w zjednoczonej Europie
- rozbudować system kształcenia języków obcych
- przygotować młodych obywateli do życia w państwie wielokulturowym, szanującym prawa mniejszości
- rozszerzyć możliwość nauczania podstaw przedsiębiorczości oraz funkcjonowania w warunkach wolnego rynku ( np. kluby przedsiębiorczości)
- rozwijać nauczanie nowych technologii informatycznych (komputer media, internet)
II. AKTY PRAWNE ZWIĄZANE Z OŚWIATĄ
Akty prawne na podstawie, których opiera się szkolnictwo podstawowe, ponadpodstawowe i ponadgimnazjalne.
1. Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r.
2. Ustawa Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r.
3. Ustawa wprowadzająca reformę ustroju szkolnego z dnia 25 lipca 1998 r.
4. Akty wykonawcze do w/w ustaw (kilkadziesiąt rozporządzeń do powyższych ustaw).
III. SYTUACJA DEMOGRAFICZNA POWIATU
Sytuacja demograficzna w Powiecie Hajnowskim
Ilość mieszkańców powiatu hajnowskiego urodzonych w latach 1986 – 2000 obrazuje Tabela Nr 2.
Przewidywana liczba absolwentów gimnazjum w powiecie hajnowskim w najbliższych latach przedstawia się następująco:
Rok szkolny |
2004/2005 |
20052006 |
2006/ 2007 |
2007 /2008 |
2008 /2009 |
2009/2010 |
20102011 |
2011 2012 |
2012 2013 |
20142013 |
Przewidywana liczba absolwentów gimnazjum |
646 |
734 |
584 |
550 |
530 |
498 |
485 |
386 |
395 |
381 |
Z powyższego zestawienia wynika, że w ciągu najbliższych kilku lat liczba uczniów w naszych szkołach ponadgimnazjalnych będzie systematycznie spadać.
Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych dla młodzieży w roku szkolnym 2004/2005 (stan na 30 IX 2004 r.)
Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych dla młodzieży w roku szkolnym 2004/2005
|
|||
Licea ogólnokształcące |
Zasadnicze szkoły zawodowe |
Średnie szkoły zawodowe |
Razem |
1 |
2 |
3 |
4 |
Publ. 716
|
104 |
Publ. 1023 Niep. 134 |
P 1843 N 134
|
716 |
104 |
1157 |
1977 |
W roku szkolnym 2004/2005 do szkół dziennych powiatu hajnowskiego uczęszcza 2082 uczniów, w tym do gimnazjum 183 i do szkół specjalnych 56
Ponadto w szkołach zaocznych uczy się 429 uczniów, a w szkołach niepublicznych uczy się 319 uczniów. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez szkoły liczba uczniów (stan na 31marca) uległa zmniejszeniu o 129 osób)
Nabór do szkół prowadzonych przez powiat hajnowski na rok szkolny 2005/2006 przedstawia Tabela Nr 1 stanowiąca załącznik do niniejszej informacji:
Liczba uczniów w klasach pierwszych w rok szkolnym 2005/2006 w szkołach dziennych wyniesie według przedstawionych przez poszczególne szkoły informacji około 630 uczniów. Niestety są to tylko liczby szacunkowe albowiem ostateczne dane dotyczące naboru zawsze są znacznie mniejsze od oczekiwanych.
Niepokojący jest trend corocznego zmniejszania się liczby uczniów, co pociąga za sobą stały proces zmniejszania się zatrudnienia nauczycieli w naszych szkołach oraz powoduje zmniejszanie się realnej kwoty subwencji. Jeszcze gorsze są prognozy na lata następne, gdzie wyraźnie obserwowany jest nadchodzący niż demograficzny.
Zmniejszenie się liczby uczniów w ciągu najbliższych lat musi pociągnąć za sobą kilka skutków:
· Zmniejszenie liczby oddziałów
Spadek liczby oddziałów można łagodzić rozgęszczając oddziały. Przyjęcie jednak takiej strategii – zmniejszenia liczebności oddziałów – oczywiście sprzyja polepszeniu warunków pracy nauczycieli oraz warunków nauki młodzieży, ale też podnosi koszty kształcenia jednego ucznia.
· Zmniejszenie liczby nauczycieli
Zmniejszenie liczby oddziałów musi pociągnąć za sobą zmniejszenie zatrudnienia w szkołach ponadgimnazjalnych. Przede wszystkim kwestia ta dotyczy pracowników pedagogicznych..
· Zmniejszenie liczby uczniów może spowodować konieczność likwidacji jednej z placówek oświatowych w najbliższych latach
Sieć szkół w powiecie hajnowskim
· szkoły publiczne
Zespół szkół |
Adres |
Nazwa szkoły ponadgimnazjalnej lub ponadpodsawowej |
Profile |
Zespół Szkół Ogólnokształcących w Hajnówce
|
ul. Piłsudskiego 7, 17-200 Hajnówka |
I Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie |
- |
|
Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych
|
|
|
|
Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych |
|
|
Zespół Szkół w Hajnówce
|
ul. Piłsudskiego 3 17-200 Hajnówka |
II Liceum Ogólnokształcące |
- |
Gimnazjum z Dodatkową Nauką Języka Białoruskiego w Hajnówce |
- |
||
Zespół Szkół Zawodowych |
ul. 3 – go Maja 25, 17-200 Hajnówka |
Liceum Profilowane |
· zarządzanie informacją |
· socjalny |
|||
Technikum im. Tadeusza Kościuszki |
Technikum Mechaniczne · technik mechanik |
||
Technikum Ekonomiczne · technik ekonomista |
|||
Technikum Drzewne · technik technologii drewna |
|||
Technikum Rolnicze · technik rolnik |
|||
Policealna Szkoła |
§ technik obsługi turystycznej |
||
Policealna Szkoła dla Dorosłych |
§ technik rachunkowości i finansów |
||
Zespół Szkół Leśnych |
ul. Park Dyrekcyjny 1A 17-230 Białowieża |
|
|
Technikum Leśne |
· technik leśnik |
||
Szkoła Policealna dla Dorosłych |
· technik leśnik |
||
Szkoła Policealna dla Dorosłych |
· technik obsługi turystycznej |
||
Hajnowskie Centrum Kształcenia Zawodowego w Hajnówce |
ul. 3 – go Maja 25A, 17-200 Hajnówka |
Technikum Uzupełniające dla Dorosłych |
· technik mechanik |
· technik mechanik · technik technologii drewna |
W powiecie hajnowskim funkcjonują ponadto niepubliczne szkoły średnie dla młodzieży i dorosłych, dla których, organem prowadzącym jest Zakład Doskonalenia Zawodowego w Białymstoku, a są to :
- Liceum Ekonomiczne w Hajnówce
- Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w Hajnówce
- Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w Czeremsze
- Szkoła Policealna dla Dorosłych w Hajnówce
- Liceum Ogólnokształcące w Hajnówce
- Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w Hajnówce
- Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące w Czeremsze
- Szkoła Policealna w Czeremsze
Zmiany w strukturze szkół w Powiecie Hajnowskim.
1. W związku z realizacją kolejnego etapu reformy ustroju szkolnego z dniem
1 września 2005r. w Zespole Szkół Zawodowych w Hajnówce przekształca się :
- Policealną Zaoczną Szkołę Rachunkowości i Finansów na podbudowie szkoły ponadpodstawowej w Policealną Szkołę dla Dorosłych na podbudowie szkoły ponadgimnazjalnej kształcącą w zawodzie technik rachunkowości i finansów
2. W Zespole Szkół Leśnych w Białowieży z dniem 1 września 2005r. przekształca się:
-Policealną Zaoczną Szkołę Leśną na podbudowie szkoły ponadpodstawowej w Policealną Szkołę dla Dorosłych na podbudowie szkoły ponadgimnazjalnej kształcącą w zawodzie -technik leśnik i technik obsługi turystycznej,
- Policealną Szkołę Leśną na podbudowie szkoły ponadpodstawowej w Policealną Szkołę na podbudowie szkoły ponadgimnazjalnej kształcącą w zawodzie technik leśnik i technik obsługi turystycznej
3. W Zespole Szkół Zawodowych w Hajnówce z dniem 1 września 2005 r. tworzy się :
- Policealną Szkołę - kształcącą w zawodzie technik obsługi turystycznej.
4. W Zespole Szkół Nr 4 tworzy się Szkołę Specjalnej Przysposabiającej do Pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
BAZA LOKALOWA I SYTUACJA FINANSOWA SZKÓŁ
1. Wszystkie szkoły funkcjonujące w powiecie hajnowskim posiadają w miarę dobre wyposażenie w sprzęt i podstawowe pomoce dydaktyczne. Większość szkół posiada już pracownie komputerowe. W 2004 r. trzy nasze jednostki: Zespół Szkół Zawodowych w Hajnówce, Zespół Szkół Leśnych w Białowieży i Centrum Kształcenia Praktycznego w Hajnówce przystąpiły do programu pracownie komputerowe w szkołach ponadgimnazjalnych i ujęte zostały w rankingu szkół co jest równoznaczne z otrzymaniem nowoczesnych pracowni komputerowych. Szkoły mają być wyposażane w te pracownie do końca roku szkolnego 2004/2005.
2. Jednakże w każdej ze szkół konieczne są do przeprowadzenia remonty związane w szczególności z:
· Wymianą stolarki okiennej
· Termomodernizacją budynków
· Wymianą niektórych instalacji (elektrycznej, wodno – kanalizacyjnej, ciepłowniczej)
· Remontami dachów i elewacji.
a) W najgorszej sytuacji jeśli chodzi o stan bazy lokalowej znajduje się Zespół Szkół Zawodowych w Hajnówce . W przypadku tej szkoły konieczny jest kompleksowy remont w ramach, którego należy dokonać:
- wymiany i modernizacji dachów
- wymiany stolarki okiennej
- wymiany instalacji sanitarno- kanalizacyjnej
- docieplenia budynków
- wykonania nowej elewacji budynków
- wykonania remontu łazienek
W budżecie powiatu hajnowskiego na 2005r. zaplanowane zostały środki na termomodernizację w/w szkoły. Środki na ten cel mają być pozyskane z funduszy zewnętrznych (EOG , Norweski Mechanizm Finansowy). W tej chwili czekamy na ogłoszenie naboru wniosków do tych funduszy.
b) Równie trudna sytuacja panuje w Centrum Kształcenia Praktycznego. Wszystkie budynki wymagają natychmiastowych remontów w ramach, których należy:
- wymienić dachy(eternit)
- wymienić stolarkę okienną
- wymienić instalację sanitarno kanalizacyjną
- wymienić instalację ciepłowniczą ( obecnie występuje tam ogrzewanie parowe)
- docieplić budynki
- wykonać nową elewację budynków
c) znacznie lepsza sytuacja występuje w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Hajnówce który wymaga przede wszystkim:
- dokończenia wymiany stolarki okiennej
- docieplenia budynku
- wykonania nowej elewacji budynku
d) najlepsza sytuacja występuje w Zespole Szkół z Dodatkową Nauką Języka Białoruskego w Hajnówce gdzie wymagane są jedynie bieżące remonty związane z eksploatacją budynku.
e) specyficzna sytuacja panuje w Zespole Szkół Leśnych w Białowieży. Mimo, że powiat hajnowski jest organem prowadzącym dla tejże szkoły całe mienie i infrastruktura szkoły nie należą do powiatu i są własnością Lasów Państwowych. Ponadto w poprzednim roku sejm znowelizował ustawę o systemie oświaty ,w której znalazł się zapis o możliwości przejmowania przez Ministra Ochrony Środowiska i Zasobów Naturalnych prowadzenia szkół leśnych. Jest zatem bardzo prawdopodobne, że Minister może wystąpić o przekazanie mu do prowadzenia Zespołu Szkół Leśnych w Białowieży, a zatem stanie przed Radą Powiatu zadanie ustosunkowania się do takiego wniosku. Do dnia dzisiejszego nie doszło jednak do żadnych rozmów na temat przekazania szkoły Ministerstwu Środowiska ze względu na brak zainteresowania ze strony Ministerstwa powyższym tematem.
f) bardzo dobra sytuacja panuje też w Zespole Szkół Nr 4 –część budynku, w którym usytuowana jest szkoła dzierżawiona jest od samorządu miejskiego , jest wyremontowana i wymaga jedynie bieżącego utrzymania
Realizacje wydatków przez poszczególne szkoły za okres od 1 stycznia 2005r. do 31 marca 2005 r. przedstawia poniższa tabela
L.p |
Nazwa szkoły |
Planowane środki |
Wydatki za okres od 01.01. 05 do 31.03.05 |
Wykonanie |
1. |
Zespół Szkół Leśnych |
1 794 931,00 zł. |
525 408,83 zł. |
30%
|
2. |
Zespół Szkół Leśnych – internat w Białowieży |
1 165 164,00 zł. |
361 535,32 zł. |
31%
|
3. |
Szkolne Schronisko Młodzieżowe |
178 034,00 zł. |
41 548,05 zł. |
23%
|
4. |
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna |
337 249,00 zł. |
89 345,06 zł. |
26%
|
5. |
Zespół Szkół Zawodowych |
2 374 082,00 zł. |
686 059,36 zł. |
29%
|
7. |
Zespół Szkół Ogólnokształcących |
1 269 660,00 zł. |
393 000,42 zł. |
31%
|
8. |
Zespół Szkół z DNJB |
1 628 585,00 zł. |
545 134,54 zł. |
34%
|
10. |
Hajnowskie Centrum Kształcenia Zawodowego w Hajnówce |
656 800,00 zł. |
174 781,33 zł. |
27% |
11. |
Zespół Szkół Nr 4 |
606 022,00 zł. |
205 651,55 zł. |
34%
|
1. Analizując powyższą tabelę należy zauważyć, że we wszystkich szkołach na koniec marca 2005 r. wykonanie budżetu jest w granicach 30% .
2. Należy dodać, że planowane w uchwale budżetowej środki już na wstępie nie zabezpieczały w pełni potrzeb szkół, a zatem w II połowie 2005r. Pojawi się konieczność przynajmniej częściowego uzupełnienia budżetów szkół, aby pokryć najpilniejsze potrzeby. Najgorsza sytuacja panuje pod tym względem w Zespole Szkół Leśnych w Białowieży w związku z koniecznością ponoszenia ogromnych środków na pokrycie kosztów ogrzewania olejowego. Zaległości w opłatach z tego tytułu wynoszą na dzień 30 maja 2005r. około 200.000,00zł.
Uwzględniając w szczególności sytuację demograficzną powiatu na najbliższe lata można spodziewać się, że sytuacja finansowa oświaty nie będzie się poprawiać. Aby poprawić sytuację Zarząd Powiatu podejmuje działania związane z ograniczeniem wydatków związanych z funkcjonowaniem oświaty np:
- ograniczanie liczby godzin ponadwymiarowych
- likwidacja internatu przy Zespole Szkół Zawodowych w związku z małą liczbą zainteresowanych korzystaniem z internatu
- ograniczenie liczby płatnych zajęć pozalekcyjnych
- ograniczenie wydatków rzeczowych do niezbędnych opłat za podstawowe „media”
- likwidacja części etatów obsługi w szkołach gdzie liczba pracowników obsługi jest zbyt duża
- likwidacja niektórych podziałów na grupy ograniczając je tylko do niezbędnych podziałów wynikających z rozporządzeń Ministra Edukacji Narodowej i Sportu.
KADRA PEDAGOGICZNA SZKÓŁ
We wszystkich szkołach powiatu jest wystarczająca ilość nauczycieli do nauczania przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych. Większość ma wymagane kwalifikacje zawodowe i przygotowanie pedagogiczne. Część nauczycieli w dalszym ciągu sukcesywnie podnosi swoje kwalifikacje.
KONIECZNOŚĆ ZMIAN W POLITYCE OŚWIATOWEJ POWIATU
Reasumując wszystkie przedstawione wyżej argumenty i informacje zmieniająca się sytuacja gospodarcza powiatu wymusza konieczność dokonywania ciągłych korekt i monitoringu w sieci i strukturze szkół ponadgimnazjalnych. W związku z powołaniem i przekształceniem szeregu szkół w powiecie hajnowskim zachodzi w tej chwili konieczność podjęcia nowej uchwały o sieci szkół , gdyz poprzednia uchwała jest już nieaktualna. Zależy nam na tym, aby funkcjonująca w powiecie hajnowskim sieć szkolnictwa ponadgimnazjalnego była wynikiem wspólnych działań wszystkich zainteresowanych stron i żeby cechowała ja racjonalność oraz akceptacja społeczna.
W związku z koniecznością ciągłego monitoringu sieci szkół oraz w związku z potrzebami ,które na pewno pojawią się w powiecie hajnowskim należy przyjrzeć się możliwości powołania szkoły medycznej kształcącej pielęgniarki. Sytuacja w tym zawodzie jest bowiem taka ,że z powodu zaprzestania kształcenia oraz zwiększonego wyjazdu pielęgniarek za granicę pojawiają się już poważne braki kadrowe w tym zakresie.
PODSUMOWANIE
Przedkładając powyższą analizę chcemy zwrócić uwagę, że ciągle pogarszająca się sytuacja demograficzna w naszym powiecie wymusi w przyszłości konieczność kolejnych korekt w strukturze placówek oświatowych prowadzonych przez powiat, a nawet możemy stanąć przed koniecznością likwidacji jakiejś placówki. Ponadto w celu uatrakcyjnienia oferty oświatowej należy cały czas monitorować „rynek” i dostosowywać profile nauczania do aktualnych potrzeb naszej młodzieży. Należy dążyć do tego, aby cała młodzież opuszczająca szkoły podstawowe w naszym powiecie mogła znaleźć interesujące ją kierunki nauczania w naszych szkołach i nie wybierała szkół poza naszym powiatem. Jednocześnie nasza oferta powinna być na tyle interesująca, aby mogła przyciągnąć młodzież z innych powiatów. Ponadto w celu uatrakcyjnienia naszych szkół oraz poprawy warunków pracy i nauki konieczna jest poprawa stanu bazy lokalowej ,która w znacznym stopniu jest już zużyta i wymaga natychmiastowej modernizacji.
Nazwa gminy |
(1) Rok urodzenia
|
||||||||||||||
1986 |
1987 |
1988 |
1989 |
1990 |
1991 |
1992 |
1993 |
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
|
Białowieża |
38 |
24 |
39 |
35 |
30 |
31 |
26 |
25 |
19 |
26 |
17 |
37 |
15 |
20 |
21 |
Czeremcha |
57 |
62 |
57 |
62 |
38 |
59 |
67 |
46 |
44 |
33 |
27 |
40 |
31 |
33 |
32 |
Czyże |
26 |
34 |
27 |
25 |
17 |
21 |
14 |
26 |
29 |
22 |
20 |
22 |
26 |
21 |
17 |
Dubicze Cerk. |
14 |
17 |
19 |
20 |
29 |
18 |
16 |
10 |
20 |
19 |
23 |
18 |
10 |
15 |
8 |
Hajnówka |
56 |
52 |
48 |
63 |
53 |
58 |
51 |
57 |
44 |
57 |
39 |
46 |
46 |
35 |
25 |
Hajnówka m. |
404 |
397 |
383 |
350 |
336 |
328 |
303 |
279 |
271 |
244 |
243 |
218 |
171 |
177 |
184 |
Kleszczele |
47 |
49 |
48 |
49 |
39 |
36 |
33 |
41 |
28 |
42 |
28 |
21 |
27 |
23 |
25 |
Narew |
67 |
59 |
57 |
39 |
56 |
46 |
47 |
48 |
42 |
41 |
49 |
52 |
25 |
37 |
33 |
Narewka |
70 |
75 |
68 |
59 |
66 |
49 |
70 |
52 |
53 |
46 |
52 |
31 |
35 |
34 |
36 |
Razem : 779 769 746 702 664 646 734 584 550 530 498 485 386 395 381
ZAŁĄCZNIK Nr 2
Informator o planowanym naborze na rok szkolny 2005/2006 do szkół w Powiecie Hajnowskim
Zespół Szkół |
Adres |
Nazwa szkoły ponadgimnazjalnej lub ponadpodstawowej |
Profil kształcenia |
Liczba oddziałów |
Liczba miejsc |
Okres nauki |
||||||
Zespół Szkół Ogólnokształcących w Hajnówce |
ul. Piłsudskiego 7, |
I Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej – Curie w Hajnówce
|
- |
4 |
120 |
3 |
||||||
Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w Hajnówce
|
- |
1 |
30 |
2 |
||||||||
Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych |
- |
1 |
30 |
3 |
||||||||
Zespół Szkół z Dodatkową Nauką Języka Białoruskiego w Hajnówce |
ul. Piłsudskiego 3, |
II Liceum Ogólnokształcące |
- |
4 |
120 |
3 |
||||||
Gimnazjum z DNJB |
- |
2 |
60 |
3 |
||||||||
Zespół Szkół Zawodowych w Hajnówce |
ul. 3-go Maja 25, |
Technikum im. Tadeusza Kościuszki
|
§ technik mechanik, § technik technologii drewna, § technik ekonomista § technik rolnik |
1
1 1 |
30 30
30
30 |
4
4
4 4
|
||||||
Liceum Profilowane
|
§ zarządzanie informacją § socjalny |
1 1 |
30 30 |
3 |
||||||||
Zasadnicza Szkoła Zawodowa
|
§ stolarz, § ślusarz § wielozawodowa |
1 |
30 |
3 |
||||||||
Policealna Szkoła |
§ technik obsługi turystycznej |
1 |
30 |
2
|
||||||||
Policealna Szkoła dla Dorosłych |
§ technik rachunkowości i finansów |
1 |
35 |
2 |
||||||||
Zespół Szkół Leśnych w Białowieży |
ul. Park Dyrekcyjny 1A, |
Technikum Leśne
|
§ technik leśnik |
3 |
90 |
4 |
||||||
Szkoła Policealna dla Dorosłych
|
§ technik leśnik |
1 |
30 |
2 |
||||||||
Szkoła Policealna dla Dorosłych
|
§ technik obsługi turystycznej |
1 |
30 |
2 |
||||||||
Internat |
- |
- |
350 |
- |
||||||||
Hajnowskie Centrum Kształcenia Zawodowego w Hajnówce |
ul. 3-go Maja 25A, |
Technikum Uzupełniające dla Dorosłych |
§ technik mechanik, |
1 |
30 |
3 |
||||||
§ technik technologii drewna |
1 |
30 |
3 |
|||||||||
§ technik handlowiec |
1 |
30 |
3 |
|||||||||
c) ZAŁĄCZNIK Nr 1
Ocena działalności dydaktyczno – wychowawczej szkół
ponadgimnazjalnych w powiecie hajnowskim.
Wszystkie szkoły publiczne zobligowane są do przeprowadzenia wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły i złożenia raportów do dnia 30 czerwca do organu sprawującego nadzór pedagogiczny i organu prowadzącego. Mierzenie jakości kończy się opracowaniem raportu. Na podstawie tego raportu można dokonać oceny pracy dydaktyczno - wychowawczej szkół w wybranych przez poszczególne szkoły obszarach i standardach poddanych badaniu. Ponadto ważnym wyznacznikiem pracy szkół będą wyniki z egzaminów dojrzałości i egzaminów maturalnych. W poszczególnych szkołach i placówkach badaniu jakości poddane zostały następujące obszary i standardy:
§ efekty i przebieg procesu kształcenia
§ równość szans
§ cele i kierunki działania i rozwoju szkoły
§ realizacja programu wychowawczego i programu profilaktyki
§ promocja szkoły
§ zdrowie, higiena i bezpieczeństwo pracy
§ praca opiekuńcza szkoły
§ efekty pomocy psychologiczno-pedagogicznej
§ przebieg i efekty procesu diagnozowania
Realnym wyznacznikiem poziomu pracy dydaktyczno -wychowawczej w szkołach są określone w raportach” mocne i słabe” strony szkół. Z przeprowadzonego w szkołach mierzenia jakości pracy szkół wynikają następujące” mocne strony” szkół:
- w szkołach funkcjonują spójne systemy informowania wszystkich zainteresowanych o Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania
- wszyscy nauczyciele posiadają Przedmiotowe Systemy Oceniania
- nauczyciele ciągle doskonalą Przedmiotowe Systemy Oceniania uwzględniając uwagi zainteresowanych osób.
- większość uczniów i rodziców zna wymagania edukacyjne i kryteria oceniania z poszczególnych przedmiotów.
- większość uczniów uważa ,że jest sprawiedliwie oceniana przez nauczycieli.
- uczniowie mają możliwość poprawiania ocen.
- uczniowie i rodzice mają możliwość indywidualnej rozmowy z nauczycielem i otrzymują informacje o ocenach.
- wszyscy zainteresowani uczestniczą w rozwiązywaniu problemów związanych z ocenianiem.
- uczniowie i rodzice znają założenia Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania w danej szkole
- rodzice są informowani oosiągnięciach i niepowodzeniach edukacyjnych uczniów
§ nauczyciele udzielają pomocy uczniom mającym problemy w nauce poprzez wydłużony czas pracy, dostosowywanie wymogów do poziomu ucznia, spotykają się po lekcjach z uczniem, zadają inne tematy pracy domowej, dają więcej czasu na wypowiedzi ustne itp.
§ nauczyciele stosują różnorodne formy i metody pracy na lekcjach
§ szkoły stwarzają uczniom możliwość uczestnictwa w konkursach olimpiadach turniejach i projektach
§ szkoły gromadzą i eksponują osiągnięcia uczniów
§ wnioski wynikające z badania osiagnięć edukacyjnych uczniów są wykorzystywane przez nauczycieli w pracy dydaktyczno-wychowawczej
§ szkoły realizują programy wychowawcze i profilaktyczne
§ rodzice słabo znają założenia szkolnego programu profilaktyki
§ uczniowie korzystają z pomocy psychologiczno – pedagogicznej oferowanej przez szkołę i Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną
- w szkołach występuje bogata oferta zajęć pozalekcyjnych dostosowana do indywidualnych zainteresowań uczniów.
- uczniowie znają ofertę zajęć pozalekcyjnych i są z niej zadowoleni
- uczniowie dzielą się nabytą na zajęciach pozalekcyjnych wiedzą z kolegami
- nauczyciele,uczniowie i rodzice są zaznajamiami z celami działań szkoły
- uczniowie uczestniczą w realizacji celów szkoły i mają wpływ na niektóre decyzje podejmowane w szkole
§ uczniowie i nauczyciele znają swoje prawa i obowiązki i starają się je przestrzegać
§ szkoły dobrze przygotowują młodzież do podejmowania dalszego kształcenia
- szkoły zapewniają uczniom i pracownikom zdrowe i higieniczne warunki pracy i nauki
- szkoły diagnozują potrzeby w zakresie opieki nad uczniami
- szkoły zapewniają dostępne formy pomocy uczniom,którzy jej potrzebują
- szkoły dbają o kształtowanie pozytywnego wizerunku w środowisku
§ nauczyciele ,uczniowie i rodzice podejmują działania służące lokalnej społeczności.
Jednakże występują w szkołach pewne niedociągnięcia określone w raportach jako “słabe strony” takie jak:
- kryteria oceniania z niektórych przedmiotów nie są w pełni zrozumiałe dla części uczniów
§ nie wszyscy nauczyciele dostosowują wymagania edukacyjne do możliwości ucznia
§ większość zgłaszanych przez rodziców uwag dotyczących problemów z ocenianiem nie jest rozważana przez nauczycieli
§ nie wszystkie prawa ucznia są przestrzegane przez nauczycieli
§ niezadawalająca frekwencja uczniów na lekcjach
§ większość rodziców nie zna form zajęć pozalekcyjnych oferowanych przez szkołę
§ szkoły posiadają braki w wyposażeniu np. w sprzęt komputerowy
§ rodzice mają zbyt mały wpływ na życie szkoły
§ rodzice słabo znają założenia programów wychowawczych i profilaktyki
§ zbyt mały nacisk pokładany jest na profilaktykę uzależnień w szkołach
- mimo dobrej opinii w środowisku szkoły specjalnej uczniowie upośledzeni w stopniu lekkim wybierają klasy integracyjne w szkołach masowych
- część uczniów w szkole specjalnej przerywa naukę celem uczęszczania do warsztatów terapii zajęciowej.
W związku ze słabymi stronami szkół wynikającymi z raportów dotyczących mierzenia jakości szkół pojawia się szereg wniosków do realizacji,a w szczególności należy:
§ stale doskonalić system informowania rodziców o Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania
§ ustalić spójne i zrozumiałe zasady informowania o wymaganiach edukacyjnych ze wszystkich przedmiotów
§ podczas ewaluacji przedmiotowych systemów oceniania w większym stopniu uwzględniać opinie rodziców
§ dostosowywać metody, formy i warunki sprawdzania wiedzy do możliwości ucznia
§ uzupełniać w miarę możliwości wyposażenie szkół w niezbędne materiały i urządzenia niezbędne do prawidłowego funkcjonowania szkoły.
§ udoskonalić system informowania uczniów i rodziców o oferowanych zajęciach pozalekcyjnych
§ zwiększyć udział i wpływ rodziców na życie szkoły
§ zobowiązać nauczycieli do pełnego przestrzegania praw uczniów
§ zwiększyć działania w kierunku wzrostu frekwencji na lekcjach
§ szerzej eksponować wyniki i osiągnięcia uczniów min. na stronach internetowych
§ położyć większy nacisk na profilaktykę uzależnień
§ zachęcać osoby upośledzone do podejmowania nauki w szkole specjalnej
§ wzmóc pracę z rodzicami ,aby umożliwić skorzystanie z przysługujących dzieciom form pomocy społecznej i socjalnej
§ szerzej i skutecznej zaznajomić rodziców z programami wychowawczymi i profilaktyki w szkołach
WYNIKI Z EGZAMINÓW MATURALNYCH I DOJRZAŁOŚCI
W SZKOŁACH PROWADZONYCH PRZEZ POWIAT HAJNOWSKI
1. Zespół Szkół Leśnych w Białowieży
W Zespole Szkół Leśnych w Białowieży w roku szkolnym 2004/2005 do egzaminu dojrzałości (tzw. stara matura) przystąpiło 91 uczniów.
Na egzaminie pisemnym uzyskano następującą średnią z poszczególnych przedmiotów:
Język polski – 3,60
Matematyka - 3,93
Historia - 4,00
Geografia - 4,06
Język rosyjski - 4,50
Ogółem - 3,80
Na egzaminie ustnym uzyskano następującą średnią z poszczególnych przedmiotów:
Język polski – 3,86
Matematyka - 4,53
Historia - 4,20
Geografia - 3,46
Język rosyjski - 3,95
WOS - 3,44
Jezyk angielski- 4,13
Chemia - 3,50
Ogółem - 3,90
2. Zespół Szkół Zawodowych w Hajnówce
W Zespole Szkół Zawodowych w Hajnówce w roku szkolnym 2004/2005 do egzaminu dojrzałości (tzw. stara matura) przystąpiła następująca liczba uczniów z poszczególnych przedmiotów:
Język polski – przystąpiło – 123 zdało - 115
Matematyka - przystąpiło – 110 zdało - 110
Historia - przystąpiło – 12 zdało - 11
Geografia - przystąpiło - 18 zdało - 18
Fizyka - przystąpiło - 6 zdało – 6
Chemia - przystąpiło - 1 zdało - 1
Język niemiecki -przystąpiło - 4 zdało - 4
Informatyka - przystąpiło - 4 zdało – 4
WOS - przystąpiło - 48 zdało – 44
Ponadto do egzaminu maturalnego (tzw. nowa matura) przystąpiło 27 uczniów . Zdało egzamin maturalny 15 uczniów.
12 uczniów nie zdało egzaminu w tym:
7 uczniów z matematyki- w przypadku tych uczniów Okręgowa Komisja Egzaminacyjna anulowała wyniki matur ze względu na ściąganie na maturze
3 uczniów z języka polskiego
1 osoba z biologii
3 osoby z WOS-u
Uczniowie którzy zdali egzamin maturalny uzyskali z poszczególnych przedmiotów następującą średnią procentową
Język polski pisemny – 38,96
Język polski ustny - 44,41
Język niemiecki pisemny - 50,38
Język niemiecki ustny - 40,63
Język angielski pisemny - 65,90
Język angielski ustny - 62,22
Język rosyjski pisemny - 81,00
Język rosyjski ustny - 60,00
WOS pisemny - 35,00
Biologia pisemny - 46,80
Historia pisemny - 49,50
Matematyka pisemny - 1,71
Geografia pisemny - 43,60
3. Zespół Szkół Ogólnokształcących w Hajnówce
W Zespole Szkół Ogólnokształcących w Hajnówce w roku szkolnym 2004/2005 do egzaminu maturalnego przystąpiło 124 uczniów. Zdało egzamin 123 uczniów. 1 osoba nie zdała egzaminu z wiedzy o społeczeństwie.
Wyniki z części pisemnej z poszczególnych przedmiotów:
Język polski – przystąpiło – 124 średnia punktów – 62,3%
Jezyk angielski – przystąpiło - 81 średnia punktów - 80%
Język niemiecki -przystąpiło - 20 średnia punktów - 73,1%
Język rosyjski -przystąpiło - 23 średnia punktów - 81,4%
Matematyka - przystąpiło – 28 średnia punktów - 62,4%
WOS - przystąpiło - 36 średnia punktów - 53,8%
Historia - przystąpiło – 27 średnia punktów – 52,3%
Geografia - przystąpiło - 36 średnia punktów - 59,6%
Biologia - przystąpiło - 30 średnia punktów - 73,3%
Chemia - przystąpiło - 13 średnia punktów - 70,5%
Fizyka - przystąpiło - 10 średnia punktów - 44,6%
Historia sztuki- przystąpiło - 1 średnia punktów – 64%
Średni wynik uzyskany z części pisemnej wyniósł - 64,8%.
Wyniki z części ustnej z poszczególnych przedmiotów:
Język polski – przystąpiło – 124 średnia punktów – 81%
Język angielski – przystąpiło - 83 średnia punktów - 65,6%
Język niemiecki -przystąpiło - 21 średnia punktów - 74,8%
Język rosyjski -przystąpiło - 23 średnia punktów - 63,5%
Średni wynik uzyskany z części ustnej wyniósł – 71,2% uzyskanych punktów.
Ogólny wynik z części pisemnej i ustnej wyniósł – 68% uzyskanych punktów.
4. Zespół Szkół z Dodatkową Nauką Języka Białoruskiego
w Hajnówce
W Zespole Szkół z Dodatkową Nauka Języka Białoruskiego w Hajnówce w roku szkolnym 2004/2005 do egzaminu maturalnego przystąpiło 127 uczniów. Wszyscy uczniowie zdali egzamin.
Średni procent uzyskanych punktów z pisemnego egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów:
poziom podstawowy poziom rozszerzony
Język polski – 65% – 48%
Język angielski – 85% - 68%
Język niemiecki - 81% - 57%
Język rosyjski - 87% - 69%
Matematyka - 67% - 37%
WOS - 64% - 64%
Historia - 63% - 32%
Geografia - 59% - 40%
Biologia - 71% - 52%
Chemia - 74% - 57%
Fizyka - 63% - 33%
Informatyka - - - 14%
Język Białoruski- 78% - 48%
Średni procent uzyskanych punktów z ustnego egzaminu maturalnego
z poszczególnych przedmiotów:
Język polski – 86% - 86%
Język angielski – 80% - 78%
Język niemiecki - 83% - 90%
Język rosyjski - 76% - 79%
Język białoruski - 89% - 89%
Metryka strony