Stanowienie Aktów Publicznoprawnych
Z inicjatywą podjęcia określonej uchwały mogą wystąpić:
1) radni, których liczba stanowi co najmniej 1/5 składu rady,
2) przewodniczący rady.
3) komisja rady,
4) zarząd powiatu,
5) klub radnych
6) grupa mieszkańców powiatu w ilości co najmniej 300 osób posiadających czynne prawo wyborcze do rady, zgodnie z art. 42a ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym (obywatelska inicjatywa uchwałodawcza), uzasadniając równocześnie potrzebę podjęcia uchwały.
7) Komisja Skarg, Wniosków i Petycji, w zakresie swojej działalności.
- Projekty chwał powinny być zaopiniowane przez właściwe komisje rady.
- Projekty uchwał nie zgłaszane przez zarząd wymagają zaopiniowania przez zarząd, jeżeli wymaga tego przedmiot uchwały.
- Przewodniczący rady przekazuje projekty uchwał właściwym komisjom i zarządowi powiatu.
- Projekt uchwały powinien zawierać:
1) tytuł uchwały,
2) podstawę prawną,
3) rozstrzygnięcie merytoryczne sprawy będącej przedmiotem uchwały.
4) wskazanie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,
5) datę wejścia w życie uchwały.
- Do projektu uchwały dołącza się uzasadnienie zawierające w szczególności: wskazanie potrzeby podjęcia uchwały, oczekiwane skutki społeczne oraz skutki finansowe uchwały i źródła ich pokrycia.
- Uchwały rady powiatu podpisuje przewodniczący rady.
- W przypadku nieobecności przewodniczącego rady powiatu, uchwały podpisuje wiceprzewodniczący rady prowadzący sesję.
- Podjętym uchwałom nadaje się numer, wpisując cyfrą rzymską numer sesji, łamaną przez cyfrę arabską - kolejny numer uchwały, łamaną przez dwie ostatnie cyfry roku np. X/15/08. Uchwałę opatruje się datą posiedzenia, na którym została przyjęta.
- Uchwały ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji rady powiatu. Rejestr uchwał prowadzi starosta.
- Starosta zobowiązany jest do przedłożenia wojewodzie uchwał rady w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia. Uchwała organu powiatu w sprawie wydania przepisów porządkowych podlega przekazaniu w ciągu 2 dni od ich podjęcia.
- Starosta przedkłada regionalnej izbie obrachunkowej na zasadach określonych w ust. 3:
1) uchwałę budżetową,
2) uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu,
3) inne uchwały objęte zakresem nadzoru izby.
- Starostwo powiatowe gromadzi i udostępnia w swojej siedzibie zbiór aktów prawa miejscowego ustanowionych przez powiat.
Metryka strony