Uchwała nr VIII/39/03
Uchwała Nr viII/39/03
Rady Powiatu Hajnowskiego
z dnia 27 sierpnia 2003 r.
w sprawie powiatowego programu zapobiegania przestępczości
oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego
Na podstawie art. 12 pkt 9b ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym ( Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592; z 2002r. Dz.U. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz.984, Nr 200, poz. 1688, Nr 214, poz. 1806) uchwala się, co następuje:
§ 1. Przyjąć „Powiatowy program zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego” – stanowiący załącznik do uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady
Mikołaj Michaluk
Załącznik
do Uchwały Nr VIII/39/03
Rady Powiatu Hajnowskiego
z dnia 27 sierpnia 2003r.
POWIATOWY PROGRAM ZAPOBIEGANIA PRZESTĘPCZOŚCI
ORAZ OCHRONY BEZPIECZEŃSTWA OBYWATELI
I PORZĄDKU PUBLICZNEGO
I. Założenia ogólne:
1. Jest to kompleksowy program poprawy bezpieczeństwa na terenie powiatu, adresowany do wszystkich środowisk zainteresowanych ograniczeniem przestępczości i patologii.
2. Jest planem współdziałania organów państwowych, samorządowych, organizacji społecznych i młodzieżowych, społeczności lokalnej i służb powiatowych odpowiedzialnych za bezpieczeństwo publiczne.
3. Jest próbą zintegrowania wysiłku osób, organizacji i stowarzyszeń z organami samorządu terytorialnego, osiedlowego, spółdzielczego i komunalnego.
4. Dla jego realizacji niezbędne jest zapewnienie profesjonalnej infrastruktury informacyjnej oraz tzw. obsługi medialnej.
5. Ocena skuteczności programu przez mieszkańców powiatu będzie zależała od realizacji najprostszych działań, takich jak: gotowość niesienia pomocy, szybka reakcja na wezwania, itp.
6. Finansowanie realizacji programu następuje z dostępnych środków budżetowych gmin i Starostwa Powiatowego oraz funduszy organizacji pozarządowych i innych funduszy celowych przeznaczonych na profilaktykę.
II. Ocena stanu bezpieczeństwa za rok 2002:
W rejonie działania KPP Hajnówka w 2002 roku stwierdzono ogółem popełnienie 1748 czynów przestępczych, w tym 137 popełnionych przez osoby nieletnie.
W strukturze przestępczości dominowały przestępstwa kryminalne, które stanowiły 63,55 % ogółu zaistniałych czynów.
W kategorii przestępstw kryminalnych odnotowano następujące liczby czynów:
- kradzież cudzej rzeczy – 208,
- kradzież samochodu – 6,
- kradzież z włamaniem – 335,
- uszkodzenie rzeczy – 77,
- zabójstwa – 1,
- bójki i pobicia – 19.
III. Cele programu:
Celem głównym programu jest poprawa stanu i poczucia bezpieczeństwa mieszkańców. Działania programu zorientowane są w trzech obszarach:
- Ograniczenie przestępczości, w tym:
-
- czynów nieletnich,
- przestępczości pospolitej (m.in. kradzieże, kradzieże z włamaniem),
- przestępczości komunikacyjnej (wypadki i kolizje drogowe itp.),
- przestępczości związanej z narkotykami,
- inne.
- Wzrost poczucia bezpieczeństwa, w tym:
-
- bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w okresie letniego i zimowego wypoczynku oraz w czasie imprez masowych, kulturalnych, sportowych itp.,
- wdrażanie technicznych i elektronicznych systemów zabezpieczeń,
- minimalizowanie zagrożeń komunikacyjnych (np. progi spowalniające, właściwe oznakowanie dróg, budowa zatok, objazdów, itp.),
- eliminacja miejscowych zagrożeń mieszkańców (np. utworzenie nowych parkingów, doświetlenie miejsc zagrożonych, itp.),
- inne.
- Ograniczenie zjawisk patologicznych, w tym:
-
- eliminacja zagrożeń dzieci i młodzieży (m.in. zaniedbania wychowawcze)
- przemocy w rodzinie,
- patologii społecznej (narkomania, alkoholizm, prostytucja),
- inne.
Innym celem powyższego programu jest:
1. pozyskanie współpracowników do realizacji programu,
2. uzyskanie akceptacji i poparcia społecznego dla prowadzonych działań,
3. stworzenie sprawnego systemu przepływu informacji pomiędzy organami wykonawczymi programu i mieszkańcami powiatu.
Osiągnięcie powyższych celów będzie możliwe poprzez:
- prowadzenie okresowej analizy zagrożeń przestępczością i patologiami społecznymi wraz aktualizacją mapy zagrożeń, planowanie na tej podstawie przedsięwzięć zmierzających do ich ograniczenia,
- zacieśnianie współpracy pomiędzy dzielnicowymi a mieszkańcami poprzez informację w mediach, otwieranie nowych miejsc przyjmowania interesantów przez dzielnicowych,
- oddziaływanie na lokalne i powiatowe organizacje, lokalny biznes oraz społeczność mieszkańców w celu włączenia ich do aktywnego uczestnictwa w poprawę bezpieczeństwa i porządku w miastach i gminach,
- propagowanie wśród społeczności określonych form zachowania się w sytuacjach zagrożenia,
- popularyzacja programu i pozyskiwanie jego sympatyków do współpracy,
- prowadzenie działalności prewencyjno - wychowawczej i edukacyjnej wśród dzieci i młodzieży.
IV. Kierunki działania:
Program podejmuje następujące zadania kierunkowe:
1. Zapewnienie porządku publicznego.
2. Działalność prewencyjno - wychowawcza.
3. Bezpieczeństwo komunikacyjne.
4. Wypoczynek i rekreacja.
5. Zagrożenia kryzysowe.
6. Zagadnienia promocyjno - informacyjne.
Szczegółowy zakres zadań do realizacji wynikający z powyższych kierunków zawarty został w harmonogramie realizacyjnym.
V. Partnerzy do współpracy przy realizacji programu:
Do realizacji niniejszego programu przewidziano niżej wymienione podmioty:
1. Rada Powiatu Hajnowskiego, Rady Gmin wchodzących w skład powiatu hajnowskiego, a zwłaszcza ich komisje ds. bezpieczeństwa, przestrzegania ładu i porządku, oświaty i wychowania, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, narkomanii,
2. Komenda Powiatowa Policji w Hajnówce,
3. Starostwo Powiatowe, Urzędy Miast i Gmin, ich wydziały i jednostki organizacyjne,
4. Dyrekcje szkół, pedagodzy szkolni,
5. Sąd Grodzki,
6. Prokuratura Rejonowa,
7. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie,
8. Miejskie i Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej,
9. Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna,
10. Towarzystwa ubezpieczeniowe,
11. Spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe,
12. Sołectwa,
13. Redakcje wydawnictw lokalnych oraz radia i telewizji,
14. Komenda Powiatowa PSP i Komendy OSP, Straż Graniczna, Straż Parku, Straż Leśna.
15. Przedstawiciele organizacji społecznych i młodzieżowych, fundacji, klubów i stowarzyszeń, kościelne rady parafialne, mające w swych programach statutowych zadania przeciwdziałania patologiom społecznym, promowanie zdrowego stylu życia, wychowanie dzieci i młodzieży.
16. Firmy ochroniarskie.
VI. Efekty:
1. Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa.
2. Ograniczenie listy przestępstw na szkodę mieszkańców.
3. Pogłębienie wiedzy z zakresu bezpiecznych zachowań w życiu codziennym mieszkańców.
4. Stopniowe eliminowanie tzw. "znieczulicy społecznej" - obojętności wobec przypadków niewłaściwych zachowań (reakcja na wszelkie przestępstwa, wykroczenia, patologie, itp.).
5. Lepsze poznanie się mieszkańców w środowiskach miejskich i podjęcie współpracy w zakresie rozwiązywania problemów występujących w miejscu zamieszkania.
6. Wykształcanie w społeczności mieszkańców odruchów poszanowania prawa.
VII. Uwagi ogólne:
Realizacja programu pozwoli stworzyć system bezpieczeństwa publicznego. Koordynacja działań podejmowanych przez podmioty realizujące tematy cząstkowe powinna doprowadzić do uzyskania pozytywnych efektów w zakresie bezpieczeństwa mieszkańców powiatu, zmniejszenia przestępczości wśród nieletnich, ograniczenia ilości wypadków drogowych, itp.
Powyższy program osiągnie założone cele, jeżeli mieszkańcy i wszystkie zaangażowane w nim podmioty stworzą atmosferę powszechnej dezaprobaty dla najmniejszych przejawów łamania prawa i podejmą skuteczną walkę w eliminowaniu przejawów zła. Program ma w założeniach charakter dynamiczny i będzie oceniany oraz aktualizowany o programy cząstkowe. Szczegółowy zakres zadań do realizacji w ramach działalności Powiatowej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego przedstawiony został w załączonym harmonogramie stanowiącym integralną część niniejszego programu.
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ I PRZEDSIĘWZIĘĆ
- ZAPEWNIENIE PORZĄDKU PUBLICZNEGO
Rodzaj zagrożenia |
Cele działania |
Podejmowane przedsięwzięcia |
Podmioty współuczestniczące w realizacji |
Termin realizacji |
Koordynator |
Zakłócanie spokoju oraz nieporządek podczas imprez masowych, w tym imprez sportowych |
Znaczne ograniczenie negatywnych zachowań |
współdziałanie służb porządkowych zabezpieczających imprezę i ich odpowiednia liczebność |
Organizator imprezy, Policja |
na bieżąco |
Organizator imprezy, Policja |
Przeciwdziałanie wnoszeniu na teren imprezy alkoholu i niebezpiecznych przedmiotów |
|||||
Zapobieganie powstawaniu nieporządku i zaśmiecania |
Zapewnienie możliwości korzystania przez uczestników imprezy z toalet |
Organizator imprezy, właściciel, zarządca nieruchomości |
na bieżąco |
Organizator imprezy |
|
Zapewnienie koszy na śmieci |
|||||
Usuwanie odpadów powstałych w trakcie imprezy |
|||||
Agresywne, hałasujące grupy młodzieży w miejscach publicznych |
Eliminacja lub znaczna redukcja hałaśliwych grup z terenów zamieszkałych |
Reagowanie na przypadki zakłócania porządku publicznego |
Policja |
praca ciągła |
Policja |
Informowanie o naruszeniach porządku rodziców i szkoły |
|||||
Zatrzymanie sprawców naruszeń porządku i przekazywanie ich opiekunom |
|||||
Zmniejszenie ilości czynów karalnych popełnionych przez młodzież |
Edukacja prawna dzieci i młodzieży w zakresie czynów karalnych |
Wydział Spraw Społecznych, Policja, media |
praca ciągła |
Wydział Spraw Społecznych |
|
Patrolowanie rejonów szkół i miejsc gromadzenia się młodzieży |
Policja, rodzice, nauczyciele |
||||
Zorganizowanie młodzieży alternatywnych zajęć |
Organizacja czasu wolnego dzieci i młodzieży przez placówki kulturalno – oświatowe, szkoły, kluby, świtlice |
Kierownicy placówek kulturalnych, dyrekcje szkół |
praca ciągła |
Wydział Spraw Społecznych, gminy |
|
Wypoczynek letni i zimowy w okresie wolnym od nauki |
Szkoły, ZHP, PCK, PCPR, stowarzyszenia |
w okresie letnim i zimowym |
|||
Nagminne spożywanie alkoholu w miejscach publicznych |
Respektowanie spokoju i porządku w miejscach publicznych |
Egzekwowanie ścisłego przestrzegania sprzedaży alkoholu nieletnim i osobom nietrzeźwym |
Policja, komisje ds. rozwiązywania problemów alkoholowych, placówki handlowe |
praca ciągła |
Burmistrzowie i Wójtowie |
Stosowanie represji wobec osób spożywających alkohol przy punktach sprzedaży oraz innych miejscach publicznych |
|||||
Egzekwowanie od właścicieli sklepów przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi |
|||||
Cofanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu w przypadkach powtarzających się naruszeń ww. ustawy lub naruszeń spokoju i porządku publicznego |
|||||
Kontrola placówek handlowych sprzedających napoje alkoholowe |
|||||
Brak czystości i nieporządek w miejscach publicznych |
Poprawa estetyki ulic, osiedli, wsi |
Kontrola stanu oznakowania nazw ulic i placów |
Zakład Gospodarki Komunalnej, ZDP, WZD, samorządy gmin |
praca ciągła |
Wydział KD, samorządy gmin |
Kontrola, porządkowanie, naprawa dróg i chodników |
|||||
Kontrola, uporządkowanie przystanków MPK, PKS, zatok postojowych |
|||||
Likwidacja „dzikich wysypisk” |
Lokalizacja dzikich wysypisk, umieszczanie tablic informacyjnych w miejscach występowania wysypisk |
Zakład Gospodarki Komunalnej, Wydział RŚ, Straż Leśna, samorządy gminne sołtysi, policja |
praca ciągła |
|
|
Kontrola rejonów powstawania dzikich wysypisk |
|||||
Kontrola właścicieli nieruchomości pod względem zawierania umów na wywóz nieczystości |
|||||
Czystość i sprawność urządzeń na placach zabaw |
Kontrola stanu technicznego placów zabaw |
Spółdzielnie Mieszkaniowe, Rady osiedli |
raz w roku ( wiosna) |
|
|
Naprawy i modernizacja urządzeń placów zabaw |
- DZIAŁALNOŚĆ PREWENCYJNO – WYCHOWAWCZA
Przestępczość uciążliwa dla społeczeństwa w kategoriach: - kradzieże, - kradzież z włamaniem, - bójki i pobicia, - kradzież samochodów, - rozbój i wymuszenia rozbójnicze |
Ograniczenie liczby zdarzeń przestępczych |
Prowadzenie policyjnych działań rozpoznawczych i prewencyjnych |
Policja |
praca ciągła |
Komendant KPP |
Patrolowanie miejsc zagrożonych na podstawie mapy zagrożeń |
Policja, Straż Graniczna |
praca ciągła |
Komendant KPP, Komendanci Strażnic |
||
Współdziałanie z firmami ochrony mienia i osób, zapewnienie wymiany i prawidłowego obiegu informacji |
Firmy Ochroniarskie |
praca ciągła |
Komendant KPP |
||
Współdziałanie ze Strażą Leśną, Parku i Rybacką w zakresie zwalczania kłusownictwa leśnego i wodnego |
Nadleśnictwa, PZW, PZŁ, Straż Parku |
praca ciągła |
Komendant KPP, Nadleśniczowie |
||
Organizowanie parkingów strzeżonych wspólnie z zarządcami terenu ( administracje, spółdzielnie) |
Samorząd gminny i powiatowy, podmioty gospodarcze |
w miarę możliwości |
Starosta, Burmistrzowie i Wójtowie |
||
Prowadzenie akcji znakowania przedmiotów wartościowych i mienia ruchomego metodą ultrafioletową – rejestracja przedmiotów |
Policja |
na bieżąco |
Komendant KPP |
||
Poprawa poczucia bezpieczeństwa obywateli |
Usprawnienie reakcji służb dyżurujących na zgłoszenia obywateli |
Policja, KPPSP |
na bieżąco |
Komendant KP Policji |
|
Poprawa kontaktu z interesantem w ramach Programu Compnent IV |
|||||
Rozpowszechnienie informacji o telefonie zaufania |
|||||
Zacieśnienie współpracy pomiędzy dzielnicowymi a mieszkańcami |
Propagowanie przez media programu np. „ Nasz dzielnicowy, sąsiedzkie czuwanie” itp. |
Policja, Rady Osiedlowe, szkoły, media lokalne, zakłady pracy |
na bieżąco |
Komendant KP Policji, Dyrekcje szkół, Kierownicy zakładów |
|
Edukacja społeczeństwa w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom z wykorzystaniem mediów i spotkań bezpośrednich w szkołach, samorządach, zakładach pracy. |
|
||||
Narkotyki |
Ograniczenie przestępczości narkotykowej |
Szkolenie kadry pedagogicznej i rodziców w rozpoznawaniu środków odurzających oraz objawów zażywania narkotyków |
Policja |
praca ciągła |
Komendant KP Policji, Wydział SO, Dyrektorzy szkół |
Współpraca dzielnicowych i pedagogów szkolnych ( prelekcje, informacje, i adresy instytucji świadczących pomoc, ulotki propagandowe itp.) |
Policja, Pedagodzy szkolni |
praca ciągłą |
Komendant KP Policji, Dyrektorzy szkół |
||
Prowadzenie akcji sprawdzania szkół na obecność narkotyków przy pomocy psów policyjnych |
Policja |
doraźnie w miarę potrzeb |
Komendant KP Policji, Dyrektorzy szkół |
||
Działania policyjne ukierunkowane na rozpoznanie dilerów w szkołach i poza nią, w tym w lokalach grupujących młodzież i ich eliminowanie. Eliminowanie czynnych grup narkomanów |
Policja |
praca ciągła |
Komendant KP Policji, Dyrektorzy szkół |
||
Brak zorganizowanych zajęć pozaszkolnych – potencjalne źródło patologii |
Organizacja wolnego czasu dzieci i młodzieży w ramach szkoły i placówek o charakterze rekreacyjno - wychowawczym |
Organizacja zajęć pozalekcyjnych w szkołach |
Dyrektorzy szkół, Kluby Sportowe, Domy Kultury, organizacje pozarządowe |
cały rok |
Wydział SO, Burmistrzowie i Wójtowie, Dyrektorzy szkół |
Udostępnianie sal i obiektów sportowych |
|||||
Świetlice szkolne i środowiskowe |
|||||
Organizacja imprez sportowo - turystycznych |
|||||
Dotyczące przemocy w rodzinie |
Stopniowa eliminacja przemocy w rodzinie |
Analiza statystycznych danych dotyczących ilości zgłaszanych faktów zaistnienia przemocy |
Policja, PCPR, MOPS, GOPS, media lokalne |
na bieżąco |
Kierownik PCPR |
Prowadzenie działalności informacyjnej dla osób będących ofiarami przemocy w rodzinie |
|||||
Kampania na rzecz przeciwdziałania przemocy i demoralizacji |
|||||
Dotyczące osób starszych i niepełnospraw-nych |
- usprawnienia w zakresie transportu publicznego, - zapewnienie opieki osobom starszym i niepełnospraw-nym, - aktywizacja zawodowa |
Modernizowanie transportu publicznego dostosowanego do przewozu niepełnosprawnych |
ZGK, PKS, podmioty gospodarcze |
praca ciągła |
PCPR, |
Prowadzenie usług opiekuńczych |
PCPR, MOPS, GOPS, organizacje pozarządowe |
praca ciągła |
PCPR, |
||
Wydanie informatora o instytucjach, organizacjach i formach pomocy oferowanych osobom niepełnosprawnym, adresy instytucji świadczących pomoc |
3. BEZPIECZEŃSTWO KOMUNIKACYJNE
Udział kierowców w wypadkach drogowych |
Zmniejszenie liczby wypadków drogowych |
Prowadzenie bieżącej analizy bezpieczeństwa w ruchu drogowym i wykorzystywanie jej przy dyslokacji służb patrolowych |
Policja |
praca ciągła |
KP Policji |
Typowanie miejsc szczególnie niebezpiecznych w ruchu drogowym i ich odpowiedniego oznakowania |
Policja, ZDP |
dwa razy w roku |
KP Policji |
||
Budowa zatok |
ZDP, Zarządcy dróg |
w miarę potrzeb |
Wydział KD, ZDP |
||
Modernizacja skrzyżowań wraz z budową sygnalizacji świetlnej |
|||||
Działania kontrolne transportu ciężarowego i autobusów, badanie ich stanu technicznego, wpływu na jakość dróg i środowisko naturalne |
Policja |
praca ciągła |
KP Policji |
||
Organizacja akcji bezpłatnego ustawiania świateł i kontroli stanu technicznego pojazdów osobowych, emisji spalin |
Stacje diagnostyczne |
raz w roku |
Wydział KD |
||
Okresowe przeglądy oraz przecinka i wycinka drzew stanowiących zagrożenie w ruchu drogowym. |
Zarządcy dróg |
dwa razy w roku |
Samorządy gminne i powiatowy |
||
Propagowanie bezpiecznych zachowań wśród kierowców |
Policja, masmedia |
na bieżąco |
KP Policji, Wydział KD |
||
Upowszechnianie zmian w prawie o ruchu drogowym i aktach wykonawczych |
|||||
Udział rowerzystów w wypadkach drogowych |
Poprawa bezpieczeństwa rowerzystów |
Wydzielenie i budowa ścieżek rowerowych |
Zarządcy dróg |
w miarę potrzeb |
Wydział KD |
Udział pieszych ( w tym dzieci) w wypadkach drogowych |
Poprawa bezpieczeństwa pieszych uczestników ruchu drogowego |
Sporządzanie map zagrożeń i ich aktualizacja |
Policja |
raz w roku |
Wydział KD |
Zorganizowanie i przeprowadzenie kampanii pod nazwą: „Bezpieczne dojście do szkoły”: - opracowanie tras dojścia dzieci do szkół, - oznakowanie wyżej wymienionych tras, - wykonanie progów zwalniających na wyznaczonych trasach |
Policja, zarządcy dróg, Dyrekcje szkół, Wydziały Oświaty, władze samorządowe |
dwa razy w roku |
KP Policji, Wydział KD, Wydział SO PCPR |
||
Propagowanie ulotek dotyczących zachowania się na drogach |
praca ciągła |
||||
Organizowanie konkursów i imprez propagujących znajomość przepisów ruchu drogowego wśród młodzieży szkolnej |
raz w roku |
||||
Organizowanie Powiatowego Turnieju o „Bezpieczeństwie Ruchu Drogowego” dla młodzieży szkół podstawowych, gimnazjalnych i liceów |
|||||
Czynienie starań by uwzględniać interes osób niepełnosprawnych jako uczestników ruchu pieszego i kołowego |
praca ciągła |
||||
Nietrzeźwość wśród uczestników ruchu |
Eliminowanie z ruchu nietrzeźwych uczestników |
Prowadzenie akcji pn.: - „Tydzień trzeźwości na drogach” - „Pomiar” |
Policja, masmedia, Ośrodki Kształcenia Kierowców |
okresowo |
KP Policji |
Propagowanie przez Policję w mediach właściwej postawy uczestników ruchu wobec alkoholu |
praca ciągła |
||||
Prowadzenie działalności edukacyjnej w szkołach średnich |
|||||
Negatywne zjawiska w transporcie drogowym i kolejowym oraz w zakresie eksploatacji pojazdów |
Zapobieganie wypadkom i katastrofom z udziałem niebezpiecznych środków chemicznych |
Prowadzenie monitoringu przewozu materiałów niebezpiecznych na drogach powiatowych, wojewódzkich i krajowych |
Policja, KP PSP, Powiatowe C Z K, PKP |
praca ciągła |
ZK |
Prowadzenie monitoringu przewozu materiałów niebezpiecznych transportem kolejowym |
|||||
Wyznaczenie dróg zapasowych na wypadek kolizji drogowych na głównych szlakach komunikacyjnych w powiecie |
Powiatowe C Z K, Policja, ZDP |
w miarę potrzeby |
ZK |
||
Prowadzenie ćwiczeń z elementami ratownictwa |
KP PSP, Starostwo Powiatowe, Urzędy Miast i Gmin |
raz w roku |
Starosta, Burmistrzowie, Wójtowie |
||
Czynienie starań o doposażenie jednostek PSP i OSP w sprzęt ratownictwa technicznego |
praca ciągła |
4. WYPOCZYNEK I REKREACJA
Wypadki i utonięcia |
Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży |
Kontrola warunków bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w placówkach oświatowo – wychowawczych, obiektach sportowych i rekreacyjnych |
SANEPID, Dyrektorzy szkół |
praca ciągła |
Samorząd powiatowy i samorządy gmin, Nadleśnictwa, ZK, Wydziały Oświaty, OSiR |
Organizowanie bezpiecznych kąpielisk w miejscach biwakowania oraz miejscach sobotnio – niedzielnego wypoczynku |
Władze samorządowe miast i gmin, organizatorzy wypoczynku |
okres letni |
|||
Kontrola dzikich kąpielisk na terenie powiatu |
KP Policji, Straż Leśna, Straż Graniczna i Parkowa |
||||
Kontrola jakości i wyposażenia sprzętu pływającego |
KP Policji, WOPR |
||||
Inspirowanie i wspomaganie działań WOPR |
Władze samorządowe Miast i Gmin |
praca ciągła |
|||
Ścisła współpraca ze szkołami i klubami w zakresie utrzymania i wykorzystania urządzeń rekreacyjno - sportowych |
|||||
Brak właściwego zabezpieczenia wypoczynku letniego i zimowego |
Zachowanie bezpieczeństwa |
Przegląd organizacji kolonii obozów i innych form wypoczynku dzieci i młodzieży |
SANEPID, KP PSP, OSP, Policja, Wydziały Oświaty |
lipiec - sierpień |
Komisja Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego, Wydział SO, Organizatorzy wypoczynku |
Edukacja młodzieży szkolnej w zakresie ochrony przeciwpożarowej |
KP PSP, OSP, Dyrekcje szkół |
okresowo |
Wydziały Oświaty |
||
Bezpieczne ferie: - urządzanie lodowisk w szkołach, - otwarte szkoły, - organizacja zimowisk. |
Dyrektorzy szkół |
ferie zimowe |
Wydziały Oświaty |
||
Włączenie organizacji młodzieżowych, sportowych, przykościelnych w organizowanie wolnego czasu dzieciom i młodzieży |
Pomoc bądź samodzielne organizowanie wypoczynku letniego i zimowego a także organizowanie zajęć w czasie wolnym od nauki |
ZHP, Parafie, organizacje pozarządowe |
praca ciągła |
Wydział Oświaty |
5. ZAGROŻENIA KRYZYSOWE
Pożarowe |
Prewencja |
Prowadzenie planowanych kontroli obiektów zaliczanych do kategorii zagrożenia ludności |
KP PSP, OSP |
praca ciągła |
Burmistrzowie, Wójtowie, Starosta, Komendant KP PSP |
Ścisłe egzekwowanie opracowania planów ewakuacji w placówkach oświatowych i innych obiektach użyteczności publicznej |
Dyrektorzy szkół, kierownicy obiektów |
praca ciągła |
Komendant KP PSP, Burmistrz, Wójt , Starosta |
||
Patrolowanie obszarów leśnych w okresie suszy i wzmożonej penetracji ludności w sezonie turystycznym i zbiorów runa leśnego |
KP PSP, OSP, Straż Leśna, Straż Parku, Nadleśnictwa, Straż Graniczna |
praca ciągła |
Komendant KP PSP, Dyrektor RDLP |
||
Utrzymanie przejezdności dróg i punktów czerpania wody na obszarach leśnych |
RDLP, KP PSP, OSP |
||||
Podejmowanie działań w zakresie polepszenia przygotowania jednostek PSP i OSP do usuwania skutków zdarzeń |
KP PSP, OSP, Urzędy Miast i Gmin |
praca ciągła |
Starosta, Wójtowie, Burmistrzowie, Komendant KP PSP, ZK |
||
Rozszerzenie radiowego systemu sterowania systemem alarmowym |
|||||
Szkolenie formacji OC w zakładach pracy i kontrola zakładów |
KP PSP, ZK |
praca ciągła |
ZK |
||
Wypadki oraz katastrofy techniczne i budowlane |
Zmniejszenie zagrożeń oraz minimalizacja ich skutków |
W planach kontroli przestrzegania i stosowania prawa budowlanego ujmować w pierwszej kolejności budynki najbardziej wyeksploatowane |
PINB, służby budowlane gmin |
praca ciągła |
PINB |
Opracowanie planów zaopatrzenia w wodę w warunkach specjalnych |
Burmistrzowie, Wójtowie, PPIS |
do końca I kwartału |
ZK |
||
Ochrona wodociągów i ujęć wody oraz obiektów publicznych |
KP Policji |
w sytuacji kryzysowej |
ZK |
||
Upowszechnienie sposobu zachowania się w przypadku podłożenia ładunków wybuchowych |
media lokalne |
ZK, KP PSP |
|||
Przygotowywanie Zespołu Reagowania Kryzysowego poprzez szkolenie, gry decyzyjne i treningi nt. zagrożeń |
Starosta, Burmistrzowie i Wójtowie |
raz w roku |
ZK |
||
Epidemiologiczne |
Profilaktyka i zapobieganie |
Prowadzenie szkoleń oraz informowanie ludności w przypadkach zagrożeń chorobami zakaźnymi poprzez plakaty i lokalne media |
PPIS, PLWet. |
praca ciągła |
Wydział SO, RŚ |
Egzekwowanie warunków sanitarnych produkcji i obrotu żywnością |
PPIS, PLWet. |
praca ciągła |
Wydział SO, RŚ |
||
Badanie zwierząt rzeźnych i ich mięsa, mięsa zwierząt łownych oraz innych zwierząt przeznaczonych do spożywania przez ludzi |
PLWet. |
praca ciągła |
Powiatowy Lekarz Weterynarii |
||
Usprawnienie lokalizacji ognisk chorób zwierząt domowych poprzez wdrożenie ewidencji zwierząt w systemie IACS |
PLWet. |
praca ciągła |
Wydziały Ochrony Środowiska UM i UG |
||
Likwidacja procedur dzikiego grzebania padłych zwierząt. Budowa na terenie powiatu grzebowisk zwierząt |
PLWet., ZGK |
do 2005r. |
|||
Ograniczenie populacji bezdomnych zwierząt |
PLWet., ZGK, Policja, koła łowieckie |
praca ciągła |
Wydziały Ochrony Środowiska UM i UG |
||
Zmniejszenie liczby zwierząt wałęsających się |
|||||
Upowszechnianie metod utrzymywania higieny osobistej w środowisku dzieci i młodzieży |
PPIS, Dyrektorzy szkół i przedszkoli |
praca ciągła |
Starosta, Burmistrzowie, Wójtowie |
6. ZAGADNIENIA PROMOCYJNO – INFORMACYJNE
Brak efektywnego przepływu informacji pomiędzy jednostkami realizującymi program |
Promocja programu i stworzenie systemu przepływu informacji |
Prezentacja założeń programu na konferencji prasowej oraz spotkaniach informacyjnych w TV, radiu |
Komisja Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego, Policja, zainteresowane wydziały Starostwa, Burmistrzowie, Wójtowie, Dyrektorzy szkół |
praca ciągła |
Komisja Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego |
Akcje plakatowe, informacja w lokalnych środkach masowego przekazu, prasie i w Internecie |
|||||
Współpraca z zainteresowanymi instytucjami, dyrekcjami szkół, organizacjami oraz sponsorami |
|||||
Spotkania z młodzieżą, mieszkańcami na temat problemów wynikających z realizacji programu. Kreacja wizerunku policjanta dzielnicowego, osób odpowiedzialnych za sprawy bezpieczeństwa |
|||||
Upowszechnienie policyjnego telefonu zaufania, adresów i numerów telefonów: Policji, KP PSP w tym OSP, WOPR, posterunku energetycznego, gazowego itp. |
|||||
Ocena realizacji programu z wybranych segmentów bądź ocena całościowa |
Oznaczenie niektórych skrótów występujących w harmonogramie:
· SO - Wydział Spraw Społecznych
- PCPR - Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
- ZK - Stanowisko ds. Zarządzania Kryzysowego
- RŚ - Wydział Ochrony Środowiska
- ZDP - Zarząd Dróg Powiatowych
- KiD - Wydział Komunikacji i Dróg
- PPIS – Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny
- PLW - Powiatowy Lekarz Weterynarii
- KPPSP - Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej
- PINB - Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego
- SG – Straż Graniczna.
- PZŁ – Polski Związek Łowiecki
- WOPR – Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe
Metryka strony