Wniosek OA.1431.73.2023

Wniosek z dnia 03.12.2023:

Koniec roku to najlepszy czas aby sprawdzić czy jednostki samorządu terytonalnego spełniły obowiązki jakie nałożył na nich ustawodawca. Dlatego składamy Oficjalny Wniosek na mocy art. 61 Konstytucji RP w związku z art. 241 KPA Kierownik Jednostki Samorządu Terytorialnego (dalej JST) - w rozumieniu art. 33 ust. 3 Ustawy o samorządzie gminnym (Dz.U.2018.994 t.j. z 2018.05.24). Najwyższa Izba Kontroli ( dalej NIK) w protokole pokontrolnym nr kap-4101-002-00/2014 - “ (...) negatywnie ocenia działania burmistrzowi prezydentów miast w zakresie zarządzania bezpieczeństwem informacji w urzędach, o którym mowa w § 20 rozporządzenia KRI. NIK stwierdziła nieprawidłowości w tym obszarze w 21 z 24 (87,5%) skontrolowanych urzędów miast, z których sześć oceniła negatywnie. (...)"

NIK w raportach dotyczących bezpieczeństwa danych osobowych w tym RODO stwierdził uchybienia jednostek samorządu terytorialnego w zakresie braku realizacji zadań Inspektorów Ochrony Danych (dalej IOD), wyznaczanie IOD niezgodnie z kwalifikacjami, konfliktem interesów IOD, brak wymaganej dokumentacji RODO, brak potwierdzenia skuteczności szkoleń: https://www.nik. gov.p1/kontrole/P/l 8/006

Na mocy art..61. Konstytucji RP, w trybie art. 6 ust. 1 pkt. 1 lit c Ustawy z dnia 6 września o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 902) - dalej czasem pod akronimem: uoddip) - wnosimy o udzielnie informacji publicznej -ikiedy ostatni raz podmiot przeprowadził okresową analizę ryzyka utraty integralności, dostępności lub poufności informacji ?

Oczywiście - nasze pytanie koresponduje w swojej treści ż §20 ust. 2 pkt. 3 Rozporządzenia w sprawie KRI (Dz.U.2017.2247 t.j. z 2017.12.05).

Na mocy art. 61 Konstytucji RP, w trybie art. 6 ust. 1 pkt. 1 lit c Ustawy z dnia 6 września o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 902 - dalej czasem pod akronimem: uoddip) - wnosimy o udzielnie informacji publicznej - kiedy ostatni raz Kierownik JST zapewnił szkolenie osób zaangażowanych w proces przetwarzania informacji ze szczególnym uwzględnieniem:

  1. zagrożenia bezpieczeństwa informacji,
  2. skutków naruszenia zasad bezpieczeństwa informacji, w tym odpowiedzialności prawnej,
  3. stosowania środków zapewniających bezpieczeństwo informacji, w tym urządzeń i oprogramowania minimalizującego ryzyko błędów ludzkich ?

W tym przypadku nasze pytanie koresponduje sensu stricto z brzmieniem §20 ust.2 pkt. 6 wyżej wzmiankowanego Rozporządzenia.

Ponadto

także na podstawie art. 61 Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997r. oraz art. 10 ust.l z dnia 6 września 2001 roku ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. z 2019 r., poz. 1429) składamy wniosek o dostęp do informacji publicznej:

  1. Wnosbny o podanie danych kontaktowych Inspektora Ochrony Danych Osobowych
  2. Czy Inspektor Ochrony Danych osobowych ma odpowiednie kwalifikacje?Czy korzystają Państwo z podmiotu zewnętrznego w zakresie funkcji Inspektora Ochrony Danych (IOD)? Jeżeli tak, to proszę o podanie:
  3. 37 ust. 5 RODO wskazuje, że Inspektor ochrony danych jest wyznaczany na podstawie kwalifikacji zawodowych, a w szczególności wiedzy fachowej na temat prawa i praktyk w dziedzinie ochrony danych oraz umiejętności wypełnienia zadań, o których mowa art. 39 RODO. Proszę wykazać kwalifikacje i wiedzę prawniczą IOD. Czy IOD jest prawnikiem?
  4. termin i zakres przeprowadzenia ostatniego szkolenia RODO dla pracowników w roku 2023;
  5. termin i zakres przeprowadzenia ostatniego szkolenia z KRI dla pracowników w roku 2023;
  6. termin i zakres przeprowadzenia ostatniego szkolenia z cyberbezpieczeństwa dla pracowników w roku 2023;
  7. Kto w/w szkolenia przeprowadza? Zgodnie z art. 39 nst.l za w/w szkolenia odpowiada Inspektor Ochrony Danych,

termin i zakres ostatniego audytu jakie przeprowadził Inspektor Ochrony danych w roku 2023.

czy na bieżąco Inspektor Ochrony Danych sprawdza dokumenty tj. projekty umów, informacji udostępnianych w Biuletynie Informacji Publicznych, projekty przepisów wewnętrznych związanych z udostępnianiem bądź pozyskiwaniem danych osobowych.

Kto dokonuje audytów z zakresu ochrony danych osobowych z ZFSS? Gzy z audytu ZFSS jest sporządzany raport? Czy powyższe zadanie realizuje Inspektor Ochrony Danych?

Art, 8 Id. Ustawa o ZFSS '

Pracodawca dokonuje przeglądu danych osobowych, o których mowa w ust. la, nie rzadziej niż raz w roku kalendarzowym w celu ustalenia niezbędności ich dalszego przechowywania. Pracodawca usuwa dane osobowe, których dalsze przechowywanie jest.zbędne do realizacji celu określonego w ust. la i Ic.

  1. W jaki sposób IOD realizuje swoje zadania ( audyty, szkolenia, konsultacje). Wnosimy o dokumentację potwierdzająca realizację zadań przez IOD lub opis jego działań od dnia 25 maja 2018 roku (zadań wynikających z art. 39 .rozporządzenia RODO)

Odpowiedzialność za niespełnienie wymagań ciąży na Inspektorze Ochrony Danych oraz Administratorze.

  1. Czy w roku 2023 był u Państwa przeprowadzony audyt z Krajowych Ramlnteroperacyjności? Narządzanie bezpieczeństwem informacji realizowane jest w szczególności przez zapewnienie przez kierownictwo podmiotu publicznego warunków umożliwiających realizację i egzekwowanie następujących działań: [...] zapewnienia okresowego audytu wewnętrznego w zabosie bezpieczeństwa informacji, nie rzadziej niż raz na rok31.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 roku w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych(Dz. U. z 2012r. poz. 526).

- §20 ust. 2 pkt 14 tj.:

Jeżeli tak, to proszę podać:

  1. Wykonawca - firma zewnętrzna czy pracownik instytucji;
  2. Termin ostatniego audytu KRI;
  3. Zakres audytu
  4. Opisanie w skrócie dokumentacji SZBI

W przypadku braku udzielenia pełnej odpowiedzi i zgodnej z treścią złożonego wniosku Wnioskodawca niezwłocznie złoży skargę do właściwego miejscowo Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na bezczynność organu. W skardze tej Wnioskodawca jednak dodatkowo zażąda ukarania organu grzywną zgodnie z treścią art. 149 par. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.).

Celem naszych wniosków jest - sensu largo - usprawnienie, naprawa - na miarę istniejących możliwości - funkcjonowania struktur Administracji Publicznej - głownie w Gminach/Miastach - gdzie jak wynika z naszych wniosków - stan faktyczny wymaga wszczęcia procedur sanacyjnych.
Pamiętajmy również o przepisach zawartych inter alia: w art. 225 KPA: "§ 1. Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia skargi lub wniosku albo z powodu dostarczenia materiału do publikacji o znamionach skargi lub wniosku, jeżeli działał w granicach prawem dozwolonych. Organy samorządowe oraz organy organizacji społecznych są obowiązane przeciwdziałać hamowaniu krytyki i innym działaniom ograniczającym prawo do składania skarg i wniosków lub dostarczania informacji - do publikacji - o znamionach skargi lub wniosku."

Odpowiedź z dnia 12.12.2023:

W odpowiedzi na Pana wniosek z dnia 04 grudnia 2023 r. o udostępnienie informacji publicznej na podstawie przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. z 2022r. , poz. 902) informuję jak niżej:    

1.Kiedy ostatni raz podmiot przeprowadził okresową analizę ryzyka utraty integralności, dostępności lub poufności informacji ?

  • Ostatni raz okresową analizę ryzyka utraty integralności, dostępności lub poufności informacji przeprowadzano 13 września 2021 r., w 2023 r. dokonano diagnozy z cyberbezpieczeństwa w ramach projektu ,, Cyfrowy Powiat” zgodnie z 20 ust. 2 pkt. 3 Rozporządzenia w sprawie KRI (Dz.U.2017.2247 t.j. z 2017.12.05).
  1. Kiedy ostatni raz Kierownik JST zapewnił szkolenie osób zaangażowanych w proces przetwarzania informacji ze szczególnym uwzględnieniem:
  2. a) zagrożenia bezpieczeństwa informacji,
  3. b) skutków naruszenia zasad bezpieczeństwa informacji, w tym odpowiedzialności prawnej,
  4. c) stosowania środków zapewniających bezpieczeństwo informacji, w tym urządzeń i oprogramowania minimalizującego ryzyko błędów ludzkich ?
  • Odbyły się trzy szkolenia z zakresu ochrony danych osobowych:  

              27.05.2020 r.  (firma szkoląca ProtectIT Sp z o.o.)

                                                        16.09.2021 r. (firma szkoląca Elit Parter Sp z o.o.)

                                                         28.10.2022 r. ( firma szkoląca InBase Sp z o.o. Joanna  Trusińska )

  1. Wnosimy o podanie danych kontaktowych Inspektora Ochrony Danych Osobowych
  • dane kontaktowe do Inspektora Ochrony Danych Osobowych udostępnione są pod linkiem:

https://samorzad.gov.pl/web/powiat-hajnowski/inspektor-ochrony-danych-osobowych

  1. Czy Inspektor Ochrony Danych osobowych ma odpowiednie kwalifikacje?
  • Inspektor Ochrony Danych przedłożył w 2018 r. świadectwo ukończenia studiów podyplomowych w zakresie zarządzania bezpieczeństwem informacji

5.Czy korzystają Państwo z podmiotu zewnętrznego w zakresie funkcji Inspektora Ochrony Danych (IOD)?

  • Nie korzystamy z podmiotu zewnętrznego w zakresie funkcji Inspektora Ochrony Danych (IOD)
  1. W jaki sposób IOD realizuje swoje zadania ( audyty, szkolenia, konsultacje).

 

 

2018

2019

2020

2021

2022

Data szkolenia

21.05.2018 (6godzin)

12.06.2018 ( 6 godzin)

18.11.2019

27.05.2020 (4 godziny)

16.09.2021 (4 godziny)

28.10.2022 (4 godziny)

Zakres szkolenia

Ochrona danych osobowych

Ochrona danych osobowych

KRI oraz ochrona danych osobowych

 

KRI oraz ochrona danych osobowych

KRI oraz ochrona danych osobowych

Osoba prowadząca

Michał Kojło Cech Rzemiosł Różnych, Hajnówka

PROFEDU Urszula Misior ul. Górczyńska 21/1, Poznań

MW Libra Sp. z o.o.

ProtectIT Sp.z o.o. Maciej Twardowski

Elit Parter Sp.z o.o. Mateusz Borowski

InBase Sp z o.o. Joanna Trusińska

 

  1. Czy w roku 2023 był u Państwa przeprowadzony audyt z Krajowych Ram Interoperacyjności?

W 2023 r. w Starostwie Powiatowym w Hajnówce nie był przeprowadzany audyt bezpieczeństwa informacji wynikający z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności.

 

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Powiatu Hajnowskiego

Wytwarzający/odpowiadający: Starosta Hajnowski Andrzej Skiepko

Data wytworzenia: 2024-01-02

Wprowadzający: Katarzyna Miszczuk

Data modyfikacji: 2024-01-02

Opublikował: Katarzyna Miszczuk

Data publikacji: 2024-01-02