Wniosek OA.1431.70.2023
Wniosek z dnia 21.11.2023:
Na podstawie art. 61 w związku z art. 8 ust. 2 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej oraz art.2 ust.l { Ustawy o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września 2001 r. składamy wniosek o j udzielenie informacji publicznej.
Obowiązkiem podmiotu do którego wpłynął wniosek ma obowiązek udzielenia szczegółowych \ odpowiedzi. W przypadku braku odpowiedzi będziemy zmuszeni podąć odpowiednie kroki j prawne.I Przypominamy: Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych zaczyna na poważnie interesować l się Inspektorami Ochrony Danych w poszczególnych organizacjach.
Organ zaczął kierować pisemne wezwania do złożenia wyjaśnień w przedmiocie zgodności j funkcjonowania Inspektora Ochrony Danych z wymaganiami RODO. Wezwania do złożenia \ wyjaśnień rozsyłane są losowo do różnych podmiotów, aczkolwiek w pierwszej kolejności czujność powinny zachowacie organizacje, które zgodnie z RODO mają wyznaczyć IOD’a.
Samo wezwanie PU..ODO do złożenia wyjaśnień zawiera ponad 20 pytań odnośnie zasad i sposobu funkcjonowania Inspektora Ochrony Danych, badany jest zarówno sposób jego wyznaczenia jak i kwestie związane z jego statusem, o którym mówi art. 38 RODO (w tym np. konflikt interesów i niezależność). Pojawiają się również pytania odnośnie sposobu wykonywania zadań. Teraz mogę już powiedzieć, że spodziewaliśmy się, że tego typu działania PUODO mogą mieć miejsce w następnym oraz w kolejnych latach.
Dodatkowo w związku z planowanym przeprowadzeniem kontroli przez Najwyższą Izbę Kontroli | z zakresu zapewnienie ochrony i prawidłowego przetwarzania danych, w tym danych osobowych !: gromadzonych w formie elektronicznej przez jednostki samorządu terytorialnego oraz podległe | jednostki organizacyjne na stronach internetowych, poczcie elektronicznej oraz w związku z | odbywającymi się sesjami organów uchwałodawczych, działając na podstawie art. 29 ust. 1 pkt | 2 lit f ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz. U. z 2022 r. poz. 623), składamy wniosek o informację publiczną o stopień realizacji spełnienia wymagań z zakresu | bezpieczeństwa informacji (KRI) oraz RODO.
Pozwalamy sobie przypomnieć, że ipso iure art. 2 ust. 2 Ustawy o dostępie do informacji i! publicznej " (...) Od osoby wykonującej prawo do informacji publicznej nie wolno żądać wykazania interesu prawnego lub faktycznego. Przedmiotowy wniosek/wnioski - nie powinny ! być rozpatrywane w trybie KPA. Celem naszych wniosków jest - sensu largo - usprawnienie, j naprawa - na miarę istniejących możliwości - funkcjonowania struktur Administracji Publicznej - I głownie w Gminach/Miastach/szkołach, firmach prywatnych - gdzie jak wynika z naszych i wniosków - stan faktyczny wymaga wszczęcia procedur sanacyjnych, publikacji wyników na | naszej stronie internetowej oraz zgłoszenia nieprawidłowości odpowiednim organom.
W przypadku braku odpowiedzi na informację publiczną złożymy wniosek do Wojewódzkiego
Sądu Administracyjnego skargę na bezczynność Na podstawie art. 61 w związku z art. 8 ust. 2 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej oraz art. ust.l Ustawy o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września 2001 r. składamy wniosek o jj udzielenie informacji publicznej:
Czy Państwa jednostka wyznaczyła Inspektora Ochrony Danych osobowych (dalej: IOD)?
Na podstawie jakich kwalifikacji administrator wyznaczył IOD (np. wykształcenie prawnicze, doświadczenie, wiedza)? Art 37 ust. 5 RODO inspektor ochrony danych jest wyznaczany na i podstawie kwalifikacji zawodowych, a w szczególności wiedzy fachowej na temat prawa i i praktyk w dziedzinie ochrony danych oraz umiejętności wypełnienia zadań, o których mowa w art. 39 RODO. Według UODO Karami administracyjnymi obwarowane są zatem zarówno j poszczególne obowiązki administratorów danych dotyczące także wyznaczania IOD. To na I administratorze spoczywa ciężar wyznaczenia IOD zgodnie z kwalifikacjami i wiedzą prawniczą: https://uodo.gov.pl/pl/225/637 Jednakże warto zrealizować rekonesans - w tym obszarze i j dokonać stosownej analizy - wykazując troskę o bezpieczeństwo danych oraz wyznaczanie IOD l zgodnie z kwalifikacjami. Tymczasem często na IOD są wybierani osoby nie mające j odpowiednich kwalifikacji, wiedzy prawniczej. Co gorsza często takie funkcje piastują osoby z j wykształceniem informatycznym. Dzięki kontrolom NIK i UODO oraz działaniom sfer Rządowych \ (w skali makro) w ostatnim czasie sytuacja ulega poprawie, jednakże bez szybkiej sanacji tego \ obszaru (w skali mikro) również w Gminach i jednostkach oświatowych, a zwłaszcza w firmach | prywatnych - proces ten nadal przebiegał zbyt wolno -często są to osoby przypadkowe lub \ informatycy. Brak wyznaczenia IOD zgodnie z kwalifikacjami zmusi nas do powiadomienia | odpowiednich organów.
W związku z powyższym wnosimy o wykazanie kwalifikacji IOD w zakresie wiedzy prawniczej? | Czy IOD jest prawnikiem? Jakie posiada doświadczenie? Kto i w jaki sposób weryfikował j kwalifikacje IOD?
Czy podmiot- zgodnie ze stanowiskiem UODO https://uodo.gov.pl/pl/495/2342 -upublicznił i! dane Inspektora Ochrony Danych na swojej stronie internetowej?
Przepisy ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (art. 11 ustawy) wprost I zobowiązują podmiot, który wyznaczył IOD, by udostępnił jego dane na swojej stronie I internetowej. Administrator, który wyznaczył IOD powinien opublikować jego następujące dane: | imię i nazwisko oraz adres poczty elektronicznej lub numer telefonu \ Nadmieniamy, iż powyższe pytania o informację publiczną - wydają się szczególnie istotne z j punktu widzenia interesu publicznego pro publico bono - nawiązując do art. 3 ust. 1 pkt. 1 fi Ustawy z dnia 6 września o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.2018.1330 t.j. z 2018.07.10), gdyż ten obszar RODO i kwalifikacji IOD, a zwłaszcza doświadczenia i wiedzy prawniczej wydaje |i się (jak wynika z uprzednio uzyskanych przez nas odpowiedzi) - szczególnie wymagać - l wdrożenia procedur aby takie „przypadkowe" osoby nie pełniły takich funkcji.
jakie niezbędne zasoby, o których mowa w art. 38 ust. 2 rozporządzenia 2016/679 administrator zapewnia IOD?
w jaki sposób administrator zapewnia zasoby na utrzymanie wiedzy fachowej IOD?
jakie stanowisko zajmuje IOD i komu podlega w strukturze organizacyjnej administratora?
w jaki sposób administrator zapewnia by IOD był właściwie i niezwłocznie włączany we f wszystkie sprawy dotyczące ochrony danych osobowych?
w jaki sposób administrator zapewnia IOD dostęp do danych osobowych i operacji \ przetwarzania?
czy administrator opracował politykę zarządzania konfliktem interesów lub wprowadził inny
mechanizm zapewniający niewystępowanie konfliktu interesów?
czy IOD wykonuje swoje zadania jedynie w siedzibie administratora, a jeżeli nie, to w jakim ji miejscu i w jaki sposób zapewniona jest stała dostępność IOD dla kierownictwa i pracowników i! administratora?
czy IOD opracował (systematycznie opracowuje) plan swojej pracy np. w zakresie szkoleń i I! planów audytów?
czy taki plan był prezentowany administratorowi w celu umożliwienia dokonania oceny, czy | IOD dysponuje wystarczającymi zasobami i uprawnieniami w obszarach, które IOD obejmuje I swoimi zadaniami?
jak często i w jaki sposób IOD przekazuje administratorowi wyniki przeprowadzonych l audytów czy administrator kontroluje pracę inspektora, jeżeli tak, to w jaki sposób?
W jaki sposób IOD realizuje swoje zadania ( audyty, szkolenia, konsultacje). Wnosimy o dokumentację potwierdzająca realizację zadań przez IOD lub opis jego działań od dnia 25 maja 2018 roku (zadań wynikających z art. 39 rozporządzenia RODO)
Czy zostały opracowane i wdrożone przepisy wewnętrzne, procedury, instrukcje i inne dokumenty dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz bezpieczeństwa informacji. Jeśli tak to jakie?
Wnosimy o opisanie aktualizacji dokumentacji RODO od 2018r.? W szczególności interesuje nas j aktualizacja dokumentacji od roku 2022r. (stanowiska ENISA)
W jaki sposób w roku 2023 były realizowane szkolenia z zakresu RODO i b) KRI bezpieczeństwa informacji Cyberbezpieczeństwa Wnosimy o informację na temat częstotliwości szkoleń, ponadto (informacje tj. data szkolenia, zakres szkolenia, osoba prowadząca, listy obecności, czas trwania)
Czy IOD w ramach monitorowania przeprowadza regularne i systematyczne jj sprawdzenia/audyty w zakresie prawidłowości przetwarzania danych osobowych oraz !j przestrzegania rozporządzenia RODO, ustawy o.d.o. oraz regulacji wewnętrznych? j Dokumentacja w tym zakresie (plany, sprawozdania, raporty, itp.)
Czy IOD dokonuje audytów z zakresu ochrony danych osobowych z ZFSS? Czy z audytu ZFSS j jest sporządzany raport?
Art. 8 ld. Ustawa o ZFSS Pracodawca dokonuje przeglądu danych osobowych, o których mowa w ust 1a, nie rzadziej j niż raz w roku kalendarzowym w celu ustalenia niezbędności ich dalszego przechowywania.
Pracodawca usuwa dane osobowe, których dalsze przechowywanie jest zbędne do realizacji
PYTANIA Z KRAJOWYCH RAM INTEROPERACYJNOŚCI ORAZ POZOSTAŁYCH USTAW
Zgodnie z Rozporządzeniem R. M. z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram \ Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w j postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz. U. j z 2012r. poz. 526) "każdy podmiot publiczny zobowiązany jest do zapewnienia okresowego \ audytu wewnętrznego w zakresie bezpieczeństwa informacji, nie rzadziej niż raz na rok (§ 20 j ust.2 pkt 14). "Podmioty są zobowiązane, zgodnie z § 20 ust. 2 pkt 14 Rozporządzenia KRI j do zapewnienia okresowego audytu wewnętrznego w zakresie bezpieczeństwa informacji nie rzadziej niż raz na rok
Czy w jednostce przeprowadzony został audyt, o którym mowa w § 20 ust. 2 pkt. 14. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w j postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych? (Informacji proszę udzielić w rozbiciu na lata w zakresie 2020 - 2023)
Data audytu |
Koszt audytu (jeśli audyt był prowadzony przez podmiot zewnętrzny) |
Nazwa podmiotu prowadzącego audyt (jeśli audyt był prowadzony przez podmiot zewnętrzny) |
|
2020 |
|
|
|
2021 |
|
|
|
2022 |
|
|
|
2023 |
|
|
|
|
Czy jednostka opracowała i wdrożyła procedury w zakresie obsługi sygnalistów na podstawie j Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 w | sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii która obowiązuje bezpośrednio ¡i w państwach członkowskich? Przypominamy, iż dyrektywa unijna jest stosowana | bezpośrednio.
Oznacza to konieczność bezpośredniego stosowania dyrektywy w tych wszystkich przypadkach l relacji wertykalnych: obywatel - podmiot, którego działalność stanowi „emanacje funkcji | państwa". Wynika to z utrwalonego stanowiska TSUE. W orzecznictwie TSUE ugruntowało się jj stanowisko dopuszczające bezpośrednie stosowanie dyrektyw w relacjach wertykalnych ii (obywatel -> władza publiczna) m.in. w przypadku braku terminowej implementacji dyrektyw. W j| takiej sytuacji dyrektywa znajdzie bezpośrednie zastosowanie, o ile jej przepisy będą ^ bezwarunkowe oraz wystarczająco jasne i precyzyjne (zob. wyrok z 4 grudnia 1974 r., Van Duyn).
Odpowiedź z dnia 23.11.2023:
W odpowiedzi na Pana wniosek z dnia 11 listopada 2023 r. o udostępnienie informacji publicznej na podstawie przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. z 2022r. , poz. 902) informuję jak niżej:
1.Czy Państwa jednostka wyznaczyła Inspektora Ochrony Danych osobowych (dalej: IOD)?
Tak, Zarządzenie Nr 18/2018 Starosty Hajnowskiego z dnia 5 czerwca 2018 r. w sprawie powołania Inspektora Ochrony Danych .
- Na podstawie jakich kwalifikacji administrator wyznaczył IOD (np. wykształcenie prawnicze, doświadczenie, wiedza)? Art 37 ust. 5 RODO inspektor ochrony danych jest wyznaczany na podstawie kwalifikacji zawodowych, a w szczególności wiedzy fachowej na temat prawa i praktyk w dziedzinie ochrony danych oraz umiejętności wypełnienia zadań, o których mowa w art. 39 RODO. Według UODO Karami administracyjnymi obwarowane są zatem zarówno poszczególne obowiązki administratorów danych dotyczące także wyznaczania IOD. To na administratorze spoczywa ciężar wyznaczenia IOD zgodnie z kwalifikacjami i wiedzą prawniczą: https://uodo.gov.pl/pl/225/637 Jednakże warto zrealizować rekonesans - w tym obszarze i dokonać stosownej analizy - wykazując troskę o bezpieczeństwo danych oraz wyznaczanie IOD zgodnie z kwalifikacjami. Tymczasem często na IOD są wybierani osoby nie mające odpowiednich kwalifikacji, wiedzy prawniczej. Co gorsza często takie funkcje piastują osoby z wykształceniem informatycznym. Dzięki kontrolom NIK i UODO oraz działaniom sfer Rządowych (w skali makro) w ostatnim czasie sytuacja ulega poprawie, jednakże bez szybkiej sanacji tego obszaru (w skali mikro) również w Gminach i jednostkach oświatowych, a zwłaszcza w firmach prywatnych - proces ten nadal przebiegał zbyt wolno -często są to osoby przypadkowe lub informatycy. Brak wyznaczenia IOD zgodnie z kwalifikacjami zmusi nas do powiadomienia odpowiednich organów.
Inspektora Ochrony Danych przedłożył w 2018 r. świadectwo ukończenia studiów podyplomowych w zakresie zarządzania bezpieczeństwem informacji.
3.W związku z powyższym wnosimy o wykazanie kwalifikacji IOD w zakresie wiedzy prawniczej? Czy IOD jest prawnikiem? Jakie posiada doświadczenie? Kto i w jaki sposób weryfikował kwalifikacje IOD?
Inspektora Ochrony Danych nie jest prawnikiem. Pracownik został powołany w 2018 r. na IOD natomiast wcześniej był Administratorem Bezpieczeństwa Informacji.
4.Czy podmiot- zgodnie ze stanowiskiem UODO https://uodo.gov.pl/pl/495/2342 -upublicznił dane Inspektora Ochrony Danych na swojej stronie internetowej?
Tak. Dane udostępnione są pod linkiem:
https://samorzad.gov.pl/web/powiat-hajnowski/inspektor-ochrony-danych-osobowych
- Przepisy ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (art. 11 ustawy) wprost zobowiązują podmiot, który wyznaczył IOD, by udostępnił jego dane na swojej stronie internetowej. Administrator, który wyznaczył IOD powinien opublikować jego następujące dane: imię i nazwisko oraz adres poczty elektronicznej lub numer telefonu
Jak wyżej.
6.Nadmieniamy, iż powyższe pytania o informację publiczną - wydają się szczególnie istotne z punktu widzenia interesu publicznego pro publico bono - nawiązując do art. 3 ust. 1 pkt. 1 Ustawy z dnia 6 września o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.2018.1330 t.j. z 2018.07.10) - gdyż ten obszar RODO i kwalifikacji IOD, a zwłaszcza doświadczenia i wiedzy prawniczej wydaje się (jak wynika z uprzednio uzyskanych przez nas odpowiedzi) - szczególnie wymagać - wdrożenia procedur aby takie „przypadkowe” osoby nie pełniły takich funkcji.
- jakie niezbędne zasoby, o których mowa w art. 38 ust. 2 rozporządzenia 2016/679 administrator zapewnia IOD?
Zapewniono wsparcie infrastrukturalne ( pomieszczenie, urządzenia, wyposażenie).
- w jaki sposób administrator zapewnia zasoby na utrzymanie wiedzy fachowej IOD?
Inspektor Ochrony Danych korzysta ze szkoleń On line w LEX Ochrona Danych Osobowych.
- jakie stanowisko zajmuje IOD i komu podlega w strukturze organizacyjnej administratora?
Inspektor Ochrony Danych zajmuje stanowisko głównego specjalisty, podlega Staroście.
- w jaki sposób administrator zapewnia by IOD był właściwie i niezwłocznie włączany we wszystkie sprawy dotyczące ochrony danych osobowych?
Zgodnie z Zarządzeniem Nr 18/2018 Starosty Hajnowskiego z dnia 5 czerwca 2018 r. w sprawie powołania Inspektora Ochrony Danych .
- w jaki sposób administrator zapewnia IOD dostęp do danych osobowych i operacji przetwarzania?
Zgodnie z Zarządzeniem Starosty Inspektor Ochrony Danych ma zagwarantowany niezbędny dostęp do danych osobowych i operacji przetwarzania.
- czy administrator przyjął jakiekolwiek regulacje wewnętrzne dotyczące funkcjonowania IOD (...) a jeżeli tak, to w jakim akcie wewnętrznym zostały one przewidziane?
Zarządzenie Nr 18/2018 Starosty Hajnowskiego z dnia 5 czerwca 2018 r. w sprawie powołania Inspektora Ochrony Danych
- czy administrator opracował politykę zarządzania konfliktem interesów lub wprowadził inny mechanizm zapewniający niewystępowanie konfliktu interesów?
Nie.
- czy IOD wykonuje swoje zadania jedynie w siedzibie administratora, a jeżeli nie, to w jakim miejscu i w jaki sposób zapewniona jest stała dostępność IOD dla kierownictwa i pracowników administratora?
Inspektor Ochrony Danych wykonuje swoje zadania w siedzibie administratora.
- czy IOD opracował (systematycznie opracowuje) plan swojej pracy np. w zakresie szkoleń i planów audytów?
Tak.
- czy taki plan był prezentowany administratorowi w celu umożliwienia dokonania oceny, czy IOD dysponuje wystarczającymi zasobami i uprawnieniami w obszarach, które IOD obejmuje swoimi zadaniami?
Tak.
- jak często i w jaki sposób IOD przekazuje administratorowi wyniki przeprowadzonych audytów
Trzy razy do roku przekazywane jest sprawozdanie ze sprawdzenia zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych.
- czy administrator kontroluje pracę inspektora, jeżeli tak, to w jaki sposób?
Tak, na bieżąco.
- W jaki sposób IOD realizuje swoje zadania ( audyty, szkolenia, konsultacje). Wnosimy o dokumentację potwierdzająca realizację zadań przez IOD lub opis jego działań od dnia 25 maja 2018 roku (zadań wynikających z art. 39 rozporządzenia RODO)
|
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Data szkolenia |
21.05.2018 (6godzin) 12.06.2018 ( 6 godzin) |
18.11.2019 |
27.05.2020 (4 godziny) |
16.09.2021 (4 godziny) |
28.10.2022 (4 godziny) |
Zakres szkolenia |
Ochrona danych osobowych |
Ochrona danych osobowych |
KRI oraz ochrona danych osobowych
|
KRI oraz ochrona danych osobowych |
KRI oraz ochrona danych osobowych |
Osoba prowadząca |
Michał Kojło Cech Rzemiosł Różnych, Hajnówka PROFEDU Urszula Misior ul. Górczyńska 21/1, Poznań |
MW Libra Sp. z o.o. |
ProtectIT Sp.z o.o. Maciej Twardowski |
Elit Parter Sp.z o.o. Mateusz Borowski |
InBase Sp z o.o. Joanna Trusińska |
Zgodnie z Zarządzeniem Nr 18/2018 Starosty Hajnowskiego z dnia 5 czerwca 2018 r. w sprawie powołania Inspektora Ochrony Danych .
8.Czy zostały opracowane i wdrożone przepisy wewnętrzne, procedury, instrukcje i inne dokumenty dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz bezpieczeństwa informacji. Jeśli tak to jakie?
- Zarządzenie Nr 29/2022 Starosty Hajnowskiego z dnia 27 września 2022r. w sprawie ustalenia systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji oraz systemu zarządzania usługami teleinformatycznymi w Starostwie Powiatowym w Hajnówce
- Zarządzenie Nr 28/2022 Starosty Hajnowskiego z dnia 27 września 2022r. w sprawie określenia zasad dotyczących postępowania przy przetwarzaniu danych osobowych w Starostwie Powiatowym w Hajnówce oraz wskazania środków technicznych i organizacyjnych wdrażanych w celu zapewnienia odpowiedniej ochrony przetwarzania danym osobowym.
- Wnosimy o opisanie aktualizacji dokumentacji RODO od 2018r.? W szczególności interesuje nas aktualizacja dokumentacji od roku 2022r. (stanowiska ENISA)
Jak wyżej.
- W jaki sposób w roku 2023 były realizowane szkolenia z zakresu
a) RODO-BRAK
b) KRI bezpieczeństwa informacji -BRAK
c) Cyberbezpieczeństwa -BRAK
Wnosimy o informację na temat częstotliwości szkoleń, ponadto (informacje tj. data szkolenia, zakres szkolenia, osoba prowadząca, listy obecności, czas trwania)
- Czy IOD w ramach monitorowania przeprowadza regularne i systematyczne sprawdzenia/audyty w zakresie prawidłowości przetwarzania danych osobowych oraz przestrzegania rozporządzenia RODO, ustawy o.d.o. oraz regulacji wewnętrznych? Dokumentacja w tym zakresie (plany, sprawozdania, raporty, itp.)
Tak, rokrocznie opracowywany jest plan audytów z zakresu przestrzegania zasad ochrony danych osobowych.
- Czy IOD dokonuje audytów z zakresu ochrony danych osobowych z ZFSS? Czy z audytu ZFSS jest sporządzany raport?
Przegląd danych z ZFŚS pod kątem ochrony danych dokonuje IOD.
PYTANIA Z KRAJOWYCH RAM INTEROPERACYJNOŚCI ORAZ POZOSTAŁYCH USTAW
1.Czy w jednostce przeprowadzony został audyt, o którym mowa w § 20 ust. 2 pkt. 14 Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych? (Informacji proszę udzielić w rozbiciu na lata w zakresie 2020 – 2023)
ROK
|
Data audytu
|
Koszt audytu (jeśli audyt był prowadzony przez podmiot zewnętrzny)
|
Nazwa podmiotu prowadzącego audyt (jeśli audyt był prowadzony przez podmiot zewnętrzny)
|
2020
|
01.03.2020-15.12.2020
|
13345,50 |
ProtectIT Sp.z o.o. |
2021
|
do 15.12.2021 |
6765,00 |
Elit Parter Sp.z o.o. |
2022
|
do 15.12.2022 |
4661,70 |
InBase Sp z o.o. |
2.Czy jednostka opracowała i wdrożyła procedury w zakresie obsługi sygnalistów na podstawie Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii która obowiązuje bezpośrednio w państwach członkowskich? Przypominamy, iż dyrektywa unijna jest stosowana bezpośrednio.
Nie
Oznacza to konieczność bezpośredniego stosowania dyrektywy w tych wszystkich przypadkach relacji wertykalnych: obywatel – podmiot, którego działalność stanowi „emanacje funkcji państwa”. Wynika to z utrwalonego stanowiska TSUE. W orzecznictwie TSUE ugruntowało się stanowisko dopuszczające bezpośrednie stosowanie dyrektyw w relacjach wertykalnych (obywatel -> władza publiczna) m.in. w przypadku braku terminowej implementacji dyrektyw. W takiej sytuacji dyrektywa znajdzie bezpośrednie zastosowanie, o ile jej przepisy będą bezwarunkowe oraz wystarczająco jasne i precyzyjne (zob. wyrok z 4 grudnia 1974 r., Van Duyn).
- Czy jednostka wdrożyła odpowiednie kanały zgłoszeń zapewniające anonimowość sygnalisty np. system informatyczny dt. zgłoszeń?
Nie
- Kto dokonuje obsługi zgłoszeń dt. sygnalistów?
Nie.
5.Czy jednostka dokonała zgłoszenia osób kontaktowych właściwemu CSIRT na podstawie ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz. U. poz. 1560)?
Tak.
Metryka strony