Wniosek OA.1431.15.2024

Wniosek

Na podstawie art. 2 ust. 1 oraz art. 10 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września 2001 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) zwracam się z prośbą o udostępnienie informacji publicznej w zakresie wdrożenia w Jednostkach Samorządu Terytorialnego rozwiązań wynikających z Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii zobowiązała kraje członkowskie, w tym Polskę do implementacji przepisów w niej zawartych. Już w tym roku wejdzie ustawa regulująca tą kwestię w naszym kraju i wymagająca wdrożenie rozwiązań w JST.

Zastosowanie definicje

Podmiot prawny - należy przez to rozumieć podmiot prywatny lub podmiot publiczny (za projektem z dnia 08.01.2024 r. ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenie prawa)

Organ publiczny - należy przez to rozumieć naczelne i centralne organy administracji rządowej, terenowe organy administracji rządowej oraz inne organy państwowe, wójta, burmistrza, prezydenta, starostę, marszałka, oraz regionalne izby obrachunkowe, właściwe do podejmowania działań następczych w dziedzinach wskazanych w art. 3 ust. 1 projektu z dnia 08.01.2024 r. ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenie prawa

Zgłoszenie wewnętrzne - należy przez to rozumieć ustne lub pisemne przekazanie informacji o naruszeniu prawa podmiotowi prawnemu (za projektem z dnia 08.01.2024 r. ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenie prawa)

Zgłoszenie zewnętrzne - należy przez to rozumieć ustne lub pisemne przekazanie informacji o naruszeniu prawa organowi publicznemu (za projektem z dnia 08.01.2024 r. ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenie prawa)

INFORMACJA OGÓLNA O PODMIOCIE

Jednostka (nazwa):

Powiat:

Województwo.

TERYT:

Ilość mieszkańców gminy/powiatu:

  • do 10 000
  • 10 000

Ilość osób świadczących pracę na rzecz jednostki:

  • do 50
  • 50-250
  • 250

KANAŁ WEWNĘTRZNY

Do ustanowienie wewnętrznej procedury zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działali następczych zobowiązany jest podmiot prawny, na rzecz którego wykonuje lub świadczy pracę co najumiej 50 osób. Podmioty takie zobowiązane są również do udostępnienie kanału wewnętrznego do przyjmowania zgłoszeń od sygnalistów. Jednostki samorządu terytorialnego mogą ustalić wspólną procedurę zgłoszeń wewnętrznych w ramach wspólnej obsługi pod warunkiem zapewnienia ich odrębności i niezależności od procedury przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych i podejmowania działań następczych.

  1. Czy w Państwa jednostce została wdrożona wewnętrzna procedurę zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych?
  • TAK
  • NIE
  1. Jeżeli tak, jakie kanały zgłoszeń wewnętrznych zostały udostępnione sygnaliście? (można wybrać więcej niż 1 odpowiedź)
  • skrzynka fizyczna
  • osobiste spotkanie
  • dedykowany e-mail
  • dedykowany telefon zaufania
  • kanał zgłoszeniowy w postaci platformy elektronicznej. Proszę podać nazwę platformy i termin rozpoczęcia i zakończenia umowy
  • inne: jakie?........................................................................
  1. Jeżeli nie, to proszę o podanie powodu:
  • gminę/powiat zamieszkuje mniej niż 10 tys. mieszkańców
  • pracę na rzecz podmiotu świadczy mniej niż 50 osób
  • nie uchwalono jeszcze polskiej ustawy
  • inny: jaki?..........................................................................
  1. Jeżeli nie, to kiedy planowane jest wdrożenie procedury zgłoszeń wewnętrznych? Proszę o wybranie:
  • jesteśmy w trakcie wdrożenia
  • II kwartał 2024 r. □ III kwartał 2024 r. □ IV kwartał 2024 r.
  • w 2025 r. lub później
  • nie wiem
  1. Jeżeli nie, czy zostały zabezpieczone środki finansowe na wdrożenie wewnętrznej procedury przyjmowania zgłoszeń o naruszeniach prawa?
  • TAK
  • NIE
  1. Jeżeli wdrożono wewnętrzną procedurę zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania

działań następczych czy została ona ustalona wspólnie dla wszystkich jednostek organizacyjnych?

  • TAK
  • NIE
  1. Jeżeli wewnętrzna procedura zgłaszania naruszeń prawa nie została ustalona wspólnie dla wszystkich jednostek organizacyjnych, proszę o podanie jakie jednostki nie zostały objęte wewnętrznymi przepisami.

Proszę wymienić:..........................................................................................................................................

  1. Kto finansuje/będzie finansować w podległych jednostkach (np. szkołach) wdrożenie systemu ochrony sygnalistów?
  • jednostka podległa
  • gmina/powiat/województwo
  • nie wiem
  1. Jeżeli wdrożono wewnętrzną procedurę zgłaszania naruszeń prawa, kto został wyznaczony do przyjmowania zgłoszeń od sygnalisty?
  • sekretarz
  • IOD
  • prawnik
  • podmiot zewnętrzny
  • inne osoby: kto?
  • nie wiem
  1. Czy została zawarta umowa z podmiotem zewnętrznym na przyjmowanie i obsługę zgłoszeń od sygnalistów lub zamierzacie Państwo taką umowę zawrzeć?
  • TAK
  • NIE
  1. Proszę o podanie danych podmiotu zewnętrznego, z którym zawarto umowę na przyjmowanie i obsługę zgłoszeń od sygnalistów (jeżeli dotyczy).

Proszę wymienić:..........................................................................................................................................

KANAŁ ZEWNĘTRZNY

Do ustanowienie procedury przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych oraz podejmowania działań następczych zobowiązane są organy publiczne, w tym wójt, burmistrz, prezydent, starosta, marszałek. Podmioty takie zobowiązane są również do udostępnienie kanału zewnętrznego do przyjmowania zgłoszeń od sygnalistów, który jest odrębny od kanału wewnętrznego.

Ważne! Do ustanowienia kanału zewnętrznego zobowiązany jest również podmiot publiczny, który ze względu na ilość mieszkańców gminy lub powiatu (mniej niż 10 tys.) i ilość osób świadczących pracę (mniej niż 50) nie musi udostępniać kanału wewnętrznego.

  1. Czy jako organ publiczny wskazany w projekcie polskiej ustawy wdrożyliście Państwo procedurę przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych oraz podejmowania działań następczych?
  • TAK
  • NIE
  1. Jeżeli tak, jakie kanały zgłoszeń zewnętrznych zostały udostępnione sygnaliście? (można wybrać więcej niż 1 odpowiedź)
  • skrzynka fizyczna
  • osobiste spotkanie
  • dedykowany e-mail
  • dedykowany telefon zaufania
  • kanał zgłoszeniowy w postaci platformy elektronicznej. Proszę podać nazwę platformy i termin rozpoczęcia i zakończenia umowy
  • inne: jakie?
  1. Jeżeli nie wdrożono, to proszę o podanie powodu:
  • nie wiedzieliśmy, że jesteśmy/będziemy zobowiązani do przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych
  • nie uchwalono jeszcze polskiej ustawy
  • inny: jaki?
  1. Jeżeli nie, to kiedy planowane jest wdrożenie procedury zgłoszeń zewnętrznych? Proszę o wybranie:
  • jesteśmy w trakcie wdrożenia
  • II kwartał 2024 r. □ III kwartał 2024 r. □ IV kwartał 2024 r.
  • w 2025 r. lub później
  • nie wiem
  1. Jeżeli nie, czy zostały zabezpieczone środki finansowe na wdrożenie procedury przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych?
  • TAK
  • NIE
  1. Jeżeli wdrożono procedurę przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych, kto został wyznaczony do przyjmowania zgłoszeń od sygnalisty?
  • sekretarz
  • IOD
  • prawnik
  • inne osoby: kto?
  • nie wiem

DOKUMENTACJA i SZKOLENIA

  1. Jeżeli nie wdrożono ww. wymagań prawnych czy procedury zostaną wykonane:
  • we własnym zakresie
  • przez firmę zewnętrzną
  • nie wiem
  1. Czy pracownicy zostali przeszkoleni w zakresie systemu zgłaszania naruszeń prawa?
  • TAK
  • NIE
  1. Jeżeli nie, to czy zostało takie szkolenie zaplanowane?
  • TAK
  • NIE
  1. Jeżeli nie, czy szkolenie będzie przeprowadzone:
  • we własnym zakresie
  • przez firmę zewnętrzną
  • nie wiem

Odpowiedź z dnia 28 lutego 2024 r.:

W odpowiedzi na wniosek z dnia 21 lutego 2024 r. o udostępnienie informacji publicznej  w formie wypełnionej ankiety na podstawie art. 12 i 13 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022r., poz. 902) poniżej przedstawiam odpowiedzi na przesłane pytania:

Jednostka (nazwa): Starostwo Powiatowe w Hajnówce
Powiat: hajnowski
Województwo: podlaskie

TERYT:
Ilość mieszkańców gminy/powiatu:
pow. 10 000

Ilość osób świadczących pracę na rzecz jednostki:
50-250

  1. Czy w Państwa jednostce została wdrożona wewnętrzna procedurę zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych?
      NIE
  2. Jeżeli tak, jakie kanały zgłoszeń wewnętrznych zostały udostępnione sygnaliście? (można wybrać więcej niż 1 odpowiedź) - NIE DOTYCZY
  3. Jeżeli nie, to proszę o podanie powodu:
    nie uchwalono jeszcze polskiej ustawy

    Jeżeli nie, to kiedy planowane jest wdrożenie procedury zgłoszeń wewnętrznych? Proszę o wybranie:
    nie wiem

  4. Jeżeli nie, czy zostały zabezpieczone środki finansowe na wdrożenie wewnętrznej procedury przyjmowania zgłoszeń o naruszeniach prawa?
    NIE

  5. Jeżeli wdrożono wewnętrzną procedurę zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych czy została ona ustalona wspólnie dla wszystkich jednostek organizacyjnych?
    NIE

    7. Jeżeli wewnętrzna procedura zgłaszania naruszeń prawa nie została ustalona wspólnie dla wszystkich jednostek organizacyjnych, proszę o podanie jakie jednostki nie zostały objęte
    wewnętrznymi przepisami. - NIE DOTYCZY

  6. Kto finansuje/będzie finansować w podległych jednostkach (np. szkołach) wdrożenie systemu ochrony sygnalistów?
    nie wiem

  7. Jeżeli wdrożono wewnętrzną procedurę zgłaszania naruszeń prawa, kto został wyznaczony do przyjmowania zgłoszeń od sygnalisty? - NIE DOTYCZY

  8. Czy została zawarta umowa z podmiotem zewnętrznym na przyjmowanie i obsługę zgłoszeń od sygnalistów lub zamierzacie Państwo taką umowę zawrzeć?
    NIE

  9. Proszę o podanie danych podmiotu zewnętrznego, z którym zawarto umowę na przyjmowanie i obsługę zgłoszeń od sygnalistów (jeżeli dotyczy). - NIE DOTYCZY

  10. Czy jako organ publiczny wskazany w projekcie polskiej ustawy wdrożyliście Państwo procedurę przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych oraz podejmowania działań następczych?
    NIE

  11. Jeżeli tak, jakie kanały zgłoszeń zewnętrznych zostały udostępnione sygnaliście? (można wybrać więcej niż 1 odpowiedź) - NIE DOTYCZY

    14. Jeżeli nie wdrożono, to proszę o podanie powodu:
    Ustawodawca nie uchwalił przedmiotowych regulacji w formie Ustawy.

  12. Jeżeli nie, to kiedy planowane jest wdrożenie procedury zgłoszeń zewnętrznych? Proszę o wybranie:
    nie wiem

  13. Jeżeli nie, czy zostały zabezpieczone środki finansowe na wdrożenie procedury przyjmowania
    zgłoszeń zewnętrznych?
    NIE

  14. Jeżeli wdrożono procedurę przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych, kto został wyznaczony do przyjmowania zgłoszeń od sygnalisty? - NIE DOTYCZY

  15. Jeżeli nie wdrożono ww. wymagań prawnych czy procedury zostaną wykonane:
    we własnym zakresie

  16. Czy pracownicy zostali przeszkoleni w zakresie systemu zgłaszania naruszeń prawa?
    NIE

  17. Jeżeli nie, to czy zostało takie szkolenie zaplanowane?
    NIE

  18. Jeżeli nie, czy szkolenie będzie przeprowadzone:
    we własnym zakresie

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Powiatu Hajnowskiego

Wytwarzający/odpowiadający: Starosta Hajnowski Andrzej Skiepko

Data wytworzenia: 2024-03-07

Wprowadzający: Katarzyna Miszczuk

Data modyfikacji: 2024-03-07

Opublikował: Katarzyna Miszczuk

Data publikacji: 2024-03-07